Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در  نشست خبری صبح امروز گفت: دشمن در تمام تلاش می‌کند که مردم را از دولت ناامید و در جامعه فضای دوگانه ایجاد کند امیدهای کاذب برای خود و جامعه را در معرض تنش قرار دهد.

وی افزود: زمانی که بنده این سمت را گرفتم مصادف با شروع تحریم‌ها بود،  در این شرایط از یک سو باید در ارایه پیشنهادها برای عبور از  دوره گذار متمرکز می‌شدیم و این ملازمه مهمی بود تا وزارتخانه در برابر تحریم نقش اساسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه ما نمی‌توانستیم برخی اقدامات خود را بیان کنیم، در خیلی از زمینه‌ها توانستیم در برابر مشکلات دشمن راهکار طراحی و مجوزها را بگیریم،  حتی ما تشکیل ستاد مبارزه با تحریم را روز تعطیل آغاز کردیم تا نشان دهیم در این شرایط تعطیلی مصداق ندارد.

وی تصریح کرد: من در برابر برخی راهکارها معذورم، ما باید مراقبت می‌کردیم  در برابر دشمنی که از ناحیه بودجه فشار می‌آورد راهکار قرار دهیم، مثلا در برابر مقابله با فروش نفت به سمت درآمدهای درست حرکت کنیم. نگران بودیم که درآمدهای مالیاتی در سال گذشته محقق نشود اما با تلاش همکاران در سازمان مالیاتی توانستیم 109هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی یعنی 97درصد را محقق کنیم.

وی افزود: از همکاران خود در گمرک خواستیم تمام تسهیلات را برای صادرات غیرنفتی ارایه دهند، ما گفتیم فرش قرمز پهن می‌کنیم و درآمد صادرات غیرنفتی به رغم فشارها با کمترین کاهش محقق شد چون پیش بینی می‌شد میزان کاهش بیشتر باشد حتی در سه ماهه اول سال جاری هم قابل قبول بود که این با توجه به شرایط موجود است. این بحث را در درآمدهای مالیاتی هم داریم و باید در این شرایط از همه توان برای برون رفت استفاده کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: ما برای اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در امان باشد در نیمه دوم 1.7میلیارد دلار مصوب شد که نگران کننده بود، تلاش کردیم این رقم را بهبود ببخشیم و در آخر سال به 3.5 تا 4میلیارد دلار برسانیم.

وی ادامه‌داد: در برابر مقاومت راهکارهای دشمن در انسداد ورودی منابع عملکرد خوبی داشتیم، بحث دیگر این است که در این شرایط روانی در کسب و کار تلاش کنیم چون دشمن به دنبال به زمین زدن تولید است ، ما باید به بهبود کسب و کار توجه می‌کردیم، البته در این شاخص چهار رتبه کاهش داشتیم که مربوط به کاهش امتیاز نبود، در تجارت برون مرزی 49 رتبه بهبود داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: باید مقررات زاید را حذف کنیم و از همه فعالان اقتصادی می‌خواهیم این موانع  را اعلام کنند و ما آنها را پیگیری می‌کنیم. قرار شد جلسات مقررات زدایی دو برابر شود البته کار ما برای روانی کسب و کار محدود به اینها نشد و  نقشه عملیاتی جامع را به مجلس و حتی مقام معظم رهبری نیز ارسال کردیم و این  برای برون رفت از این شرایط کمک می‌کند.

وی ادامه داد: باید نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را ارتقاء دهیم، باید ابتدا در سرمایه‌گذاری‌های قبلی به خوبی بهره‌برداری کنیم و اگر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت را به هفتاد و پنج درصد برسانیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

دژپسند گفت: بسیار نگران بودیم که بانک‌ها قدرت تامین منابع مالی بنگاه را نداشتند، بنابراین تلاش کردیم تا بانک‌ها هم مطالبات خود را وصول و دارایی‌های منجمد آنها را روان و متمایل به صفر برسانیم.

ادامه دارد.........

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اقتصاد دولت فرش گمرک مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ارسال درخواستی رسمی به وزیر نفت عراق از بغداد خواسته است که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی ازسر گیرد.

به گزارش پایگاه خبری کردستان ۲۴، یک منبع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) به‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی به روند ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب بخشد.

به گفته این منبع، اوپک به دولت عراق مجوز داده است که روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردنشین این کشور با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه انتقال دهد و از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی کند.

بر اساس این گزارش، در پاسخ به درخواست اوپک، عبدالغنی این درخواست را به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ارسال کرده و منتظر پاسخ است.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

دولت مرکزی عراق فروردین‌ پارسال مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

عبدالغنی پیش‌تر اعلام کرده بود که  عراق با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های کرکوک با خط لوله کرکوک - جیهان به تفاهم رسیده است.

در حالی که وزارت انرژی ترکیه آمادگی عملیاتی شدن خط لوله صادراتی نفت کرکوک-جیهان را از چهارم اکتبر ۲۰۲۴ تأیید کرده، دولت مرکزی عراق در ازسرگیری صادرات نفت از میدان‌های نفتی منطقه کردنشین در استان کرکوک با خط لوله کرکوک-جیهان تردید دارد و مسائل پیش‌روی آن حل نشده است.

توقف طولانی مدت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق زیان اقتصادی قابل‌توجهی را به عراق، اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی فعال در منطقه کردنشین وارد کرده است.

عراق در طول دوره توقف ۱۴ ماهه فعالیت خط لوله کرکوک -جیهان، زیان ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری و جریمه روزانه ۸۰۰ هزار دلاری به‌دلیل رعایت نکردن توافق‌های صادراتی را متحل شده است.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار متوقف و در پی آن درآمد سالانه شرکت‌های نفتی با کاهشی قابل‌توجه روبه‌رو شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که توقف صادرات نفت نه‌تنها باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده، بلکه وجهه بین‌المللی عراق را هم خدشه دار کرده، اعتماد سرمایه‌گذاران هم کاهش یافته و تقاضای تجاری در داخل کشور را کاهش داده است.

دیگر خبرها

  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • افزایش صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • ثبت بالاترین رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر خرمشهر
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟