Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@21:08:47 GMT

10 شاخص نظارت بر عملکرد قضات تعیین شد

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۳۸۱۷

10 شاخص نظارت بر عملکرد قضات تعیین شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در همایش قوه قضائیه با اشاره به برخی نکات مورد تأکید رهبری گفت: قوه قضائیه باید از صفر تا صد در تمام نهادهای آن انقلابی رفتار کند. زمانی که رهبری و ولی فقیه یک امری را به ما تکلیف می‌کند اگر ما از این خط‌مشی انقلابی تخلف کنیم یا تخطی داشته باشیم در نزد خدا مسؤول و پاسخگو باید باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر رفتار انقلابی در دادسراها و افزایش نظارت بر عملکرد آنها، گفت: دادسراها اولین مرکز و محلی هستند که مردم در مسائل کیفری به آن مراجعه می‌کنند به همین دلیل اهمیت بسیاری داشته و به نوعی پیشانی دستگاه قضا محسوب می‌شود.

منتظری تصریح کرد: به همین در برنامه‌های خود در تلاش خواهیم بود تا بر اساس ماده 288 قانون آیین دادرسی کیفری که دادستان کل مسؤول ناظر بر دادسراها است این رویه نظارتی را با قوت ادامه دهیم.

این در حالی است از زمانی که به دادستانی آمده‌ام بحث نظارت بر دادسراها از اولویت‌های کاری بوده است. البته مطلع هستیم که در برخی از دادسراها نقص‌هایی وجود دارد به همین دلیل علاوه بر تقویت نظارت، بازرسی‌های سرزده از دادسراها و رسیدگی به شکایت‌های مردمی را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: تصور ما نباید این گونه باشد که تمام مطالب مربوط به شکایات مردمی است بلکه برخی از موارد حین بازرسی مربوط به قضات نیز می‌شود.

دادستان کل کشور به نظارت الکترونیکی بر عملکرد دادسراها اشاره کرد و گفت: یکی از آثار این نظارت این بوده که نشان داد در حال حاضر ما به 50 دادسرا نیاز داریم به طوری که دادگاه فقط می‌تواند نیاز دادرسی مردم آن منطقه را رفع کند. به همین دلیل ما با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه بوده و این موضوع را در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اعلام و ارسال کرده‌ایم.

منتظری افزود: در ارزیابی عملکرد دادسراها شاخص‌هایی بر نظارت عملکرد قضات نیز تعیین شده است. این 10 شاخص بسیار مهم و تعیین‌کننده است به طوری که میزان دانش و اتکای قضایی، میزان انگیزه برای احقاق حق، رعایت نظم در میزان رضایت بر مجموعه تحت پوشش، سرعت در انجام امور محوله، دقت، میزان حُسن شهرت، تکریم ارباب رجوع و خوش‌اخلاقی، میزان تلاش در انجام امور محوله و تقید به ارزش‌های اسلامی در این ارزیابی مشخص شده است.

وی گفت: این‌ها شاخص‌هایی است که در ارزیابی از دادسراها و قضات انجام می‌شود به طوری که در بازدید روز گذشته از یکی از دادسراها مشاهده شد که وجه اضافی از مردم گرفته می‌شد که همان‌جا تذکرات لازم داده شد. بنابراین نظارت دقیق بر عملکرد دادسراها مورد تأکید ما قرار دارد.

دادستان کل کشور همچنین با اشاره به بازرسی الکترونیکی، گفت: اشراف و رصد به صورت آنلاین بر عملکرد دادسراها فرصت خوبی برای نظارت بهتر است به طوری که بیشترین نظارت‌ها از طریق الکترونیکی در آینده خواهد بود.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20 دادستان کل کشور تعیین شاخص‌های نظارت بر عملکرد قضات ارزیابی عملکرد دادسراها و قضات حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری همایش قوه قضائیه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دادستان کل کشور همایش قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد ضعیف سیمون کیائر مقابل ساسولو / فیلم

ساسولو و میلان در دیداری جذاب و پر گل از هفته سی و دوم رقابت های سری آ با نتیجه تساوی 3-3 به کار خود پایان دادند. عملکرد ضعیف سیمون کیائر در این دیدار را مشاهده می کنید.

دانلود (3.5MB)

دیگر خبرها

  • حکم قضات منجر به آسیب تولید یا اشتغال نشود
  • انجام تکالیف سازمان فناوری اطلاعات با مشارکت بخش خصوصی
  • تسریع جذب قضات و کارکنان اداری در سال ۱۴۰۳
  • کدام کشورها بیشترین میزان جرایم سایبری در جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • شوک بنگاه‌ها در آخر سال
  • عملکرد ضعیف سیمون کیائر مقابل ساسولو / فیلم
  • ثبت بهترین عملکرد در شاخص‌های تکرار و شدت حوادث از آغاز دوران بهره‌برداری تا کنون
  • عملکرد جالب این موتور تک سیلندر 4 زمانه (فیلم)
  • استفاده بیشتر از ظرفیتهای قانونی برای کاهش جمعیت کیفری استان
  • استفاده بیشتر از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش جمعیت کیفری گلستان