Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه ها تحت عنوان «بیانیه گام دوم و برقراری عدالت» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه های تهران و کرج و با همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد.

بیانیه گام دوم که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد، به ترسیم راه طی شده در چهل سال گذشته و افق‌هایی که در گام دوم انقلاب باید مدنظر باشد، پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** نیازمند نظریه عدالت اسلامی هستیم

محمد صادق کوشکی استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه بیانیه گام دوم، نقشه راهی است که باید تبیین و تفسیر شود، گفت: در این بیانیه دو روایت از عدالت وجود دارد؛ روایت اول در حوزه برکات انقلاب اسلامی در حوزه عدالت است. بیانیه گام دوم ملموس ترین و ضرورتری ترین بخش عدالت یعنی توزیع امکانات را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اولین اقدمات و حرکاتی که خرداد سال ۱۳۵۸ شروع شد، تشکیل جهاد سازندگی بود که با فرمان مستقیم حضرت امام (ره) شکل گرفت. این نهاد عدالت را در ضروری ترین حالت خود یعنی توزیع امکانات اولیه در نظر گرفته بود.

کوشکی خاطر نشان کرد: وقتی در قسمت توصیه بیانیه باز هم بحث عدالت مطرح می شود، نگاه به این ارزش متفاوت می شود. در این بخش بیانیه عدالت به معنای مبارزه با فساد و از بین بردن فساد است؛ یعنی وقتی فساد از بین رفت آنگاه می توانیم از عدالت صحبت کنیم. در واقع فساد در این بخش به معنی درهم ریختگی در عرصه های مختلف است.

وی با بیان اینکه نگاه رهبری در بحث عدالت کاربردی و عینی است، گفت: رهبری در بیانیه گام دوم به عمد در حوزه مباحث تئوریک عدالت خیلی ورود نکرده اند؛ چرا که آن چیزی که از عدالت برای مردم مهم است مباحث نظری نیست، بلکه محصول و ثمره عدالت مهم است.

این استاد دانشگاه با طرح این مسئله که در جامعه شبهه فساد مطرح شده و این شبهه باید بر طرف شود، گفت: طبق شاخص های بین المللی آن چیزی که از فساد در ایران گفته می شود درست نیست و در این زمینه «غلو» صورت گرفته است تا جایی که برخی فکر می کنند ایران فاسد ترین کشور دنیا است.

وی ادامه داد: برای اجرایی کردن بیانیه ابتدا باید متوجه شویم که این شبهه چگونه ایجاد شده و چگونه می توان آن را حل کرد.

این استاد دانشگاه سپس با اشاره به بحث رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر ایجاد دستگاهی در سه قوه برای مبارزه بر فساد، گفت: در اینجا اگر بحث نظارت و تاسیس مطرح باشد، نیازمند بازنگری در قانون اساسی هستیم؛ چرا که در قانون اساسی مجلس ناظر است و ناظری برای خود مجلس پیش بینی نشده است.

کوشکی پیشنهادهای خود را برای تحقق گام دوم بیان کرد و افزود: ما با فقدان نظریه عدالت در تراز انقلاب اسلامی مواجه هستیم. فقدانی که باعث شده نتوانیم عدالت را در همه ابعاد آن ببینیم.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت بدون کار کاربردی امکان پذیر نیست، ادامه داد: خیلی از مفاسدی که رخ می دهد منشاء قانونی دارد؛ مثلاً پرداخت حقوق های نجومی کاملاً قانونی بود که این مسئله باید رفع شود.

** نرخ بهره عامل بی عدالتی است

محمد مهدی مجاهدی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست طی سخنانی با موضوع «عدالت از منظر رشته اقتصاد» به ارائه دیدگاه های خود پرداخت. وی با بیان اینکه عدالت مفهومی ارزشی و فراتر از زمان و مکان است گفت: دیدگاه های مختلفی در مورد بحث عدالت وجود دارد، اما نکته مهم این است که عدالت یک مفهوم بدیهی است و همه برداشتی از آن دارند.

وی با بیان اینکه می توان بی عدالتی را به دو بخش بی عدالتی بین نسلی و بی عدالتی درون نسلی تقسیم کرد، اظهار کرد: عامل بی عدالتی بین نسلی نرخ بهره است. بهره در اقتصاد باعث بی عدالتی می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر انسانی در هر زمانی که متولد شده مقدار مشخصی مصرف می کند. وجود بهره باعث می شود فرد از امکانات آینده هم استفاده کند. وقتی این اتفاق بیفتد جامعه برای رفاه بیشتر رشد جمعیت را متوقف می کند. یعنی امکان بالقوه به وجود آمدن یک انسان را از بین می برد.

وی افزود: این در حالی است که برای کنترل بی عدالتی ورودی جمعیت را نباید کنترل کرد، بلکه باید اقدامات دیگری مانند کنترل پول انجام شود. این نگاه کنترل جمعیت را اقتصاد دانان یهودی به ما ارائه کرده اند و در ذهن اقتصاد دانان ایرانی جا انداخته اند.

کارشناس مسائل اقتصادی سپس به عدالت درون نسلی پرداخت و افزود: اینجا هم عامل بی عدالتی بهره است. ما فکر می کنیم اگر بیکاری وجود دارد، باید رشد جمعیت را متوقف کنیم؛ در حالی که وجود نرخ بهره است که بیکاری ایجاد می کند. برای تحقق عدالت جمعیت را به عنوان یک متغیر وضعیت نباید کنترل کرد، بلکه آنچه که باید کنترل شود حجم پول است. اگر حجم پول در اقتصاد کنترل شود، بیکاری از بین می رود و رشد اقتصادی حاصل می شود.

** روح حاکم بر بیانیه، نظریه نظام انقلابی است

در ادامه این نشست، احمد رهبر استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب، نظریه نظام انقلابی است، گفت: باید خروجی این بیانیه توانمندی ایران اسلامی باشد تا این توانمندی به ایجاد تمدن نوین اسلامی منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه نظریه نظام انقلابی دارای مولفه هایی است، ادامه داد: امید بخشی، اعتماد و عزت نفس، فهم استقلال و آزادی، تحلیل واقعی کارنامه انقلاب اسلامی، رواج سبک زندگی انقلابی و… از جمله مولفه های این نظریه هستند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: عدالت سه مولفه حق، استحقاق و مساوات و تناسب را در بر می گیرد. عدالت فراگیر مدنظر رهبری است که ما از آن تحت عنوان عدالت علوی نام می بریم. اید منطق درونی عدالت را بفهمیم؛ یعنی در یک دوره تاریخی این مفهوم را پیگیری کنیم.

وی سپس با اشاره به این نکته که برای تحقق عدالت در چله دوم انقلاب نیازمند استفاده از منطق فازی به جای منطق کلاسیک هستیم، گفت: ما در حوزه عدالت دارای نظریه هستیم و اینکه برخی اساتید این مسئله را رد می کنند درست نیست. مشکل ما در این زمینه نبود نظریه نیست، بلکه نبود مطالبه گری و اقدام جهادی برای تحقق عدالت است.

** شبکه های اجتماعی عامل گسترش آگاهی

در ادامه این نشست افشین زرگر استاد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد کرج با انتقاد از یکی از اساتید که شبکه های اجتماعی را عامل گسترش شبهه ها علیه نظام دانسته بود، گفت: اتفاقاً شبکه های اجتماعی عامل گسترش آگاهی های مردم شده اند. بنابراین نباید برای انکار بی عدالتی که در جامعه وجود دارد، به هجمه به شبکه های اجتماعی متوسل شد.

وی ادامه داد: خیلی اوقات مشاهده می شود کسانی که با شعار جهادی مسئولیتی را گرفته اند، خود بیشتر دچار بی عدالتی می شوند و این افراد باعث ناامیدی و یاس در جامعه می شوند؛ چرا که شعار های انقلابی می دهند، اما نتیجه اقدمات آنها چیز دیگری است.

این حقوق دان در مورد ریشه های بی عدالتی هم تصریح کرد: قدرت و ثروت عامل بی عدالتی در عرصه بین المللی و در جامعه داخلی است. پیوند این دو مولفه است که باعث می شود حقوق مردم فراموش شود و حقوق عده ای در اولویت قرار گیرد.

** غایت عدالت ساخت انسان عادل است

محسن صفری استاد حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه غایت عدالت، ساخت انسان های عادل است، گفت: ما انقلاب کردیم که انسان های عادل تربیت کنیم. چقدر در این زمینه موفق بودیم و دانشگاه و حوزه ما چقدر توانسته اند انسان بسازند؟

وی افزود: متاسفانه بیشتر اوقات خروجی دانشگاه و حوزه افرادی بوده اند که اطلاعاتی داشتند، اما با انسان مدنظر انقلاب فاصله داشتند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ مصلحی بالاتر از عدالت نیست، افزود: این گزاره لازمه تحقق نظام اسلامی است. دومین مولفه تحقق عدالت هم این است که عدالت نیاز به هزینه کردن و هزینه پرداختن دارد. امام علی خود را فدای عدالت کرد، اما ما بدون پرداخت هزینه می خواهیم عدالت را تحقق بخشیم که شدنی نیست.

این حقوق دان با بیان اینکه با بی عدالتی ها مماشات کردیم، گفت: دانشگاه باید محور تحقق عدالت قرار گیرد؛ چرا که بنیادین ترین عامل تحقق عدالت انسان است و این انسان ها در دانشگاه ها پرورش پیدا می کنند.

** بی عدالتی از ظلم به مفاهیم شروع می شود

اسماعیل امینی استاد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی در سخنان کوتاهی در این نشست با بیان اینکه بی عدالتی از ظلم به مفاهیم شروع می شود، گفت: ظلم به مفاهیم به این معنا است که مفاهیم را در معنای دیگری به کار ببریم. این امر در دهه های گذشته در کشور رخ داده است.

وی ادامه داد: وقتی امام زمان (ع) ظهور کند هم این مفاهیم را در معنی واقعی خود به کار می برد. به عنوان مثال مفهوم مومن به چه معنا است؟ در حال حاضر در ادارات مومن به چه کسی گفته می شود و در مقابل در روایات و احادیت مومن چه کسی است؟

 

** در مورد درآمدهای کشور اغراق شده است

محمد حسن قدیری ابیانه هم یکی دیگر از اساتیدی بود که در این نشست به ارائه دیدگاه های خود پرداخت. وی با بیان اینکه عدالت قربانی فساد و زیاده خواهی برخی مسئولان شده است، گفت: اغراق در مورد درآمدهای کشور باعث شده مردم احساس بی عدالتی بیشتری کنند؛ به این معنا که فکر می کنند هر ایرانی به اندازه مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس باید درآمد داشته باشد؛ در حالی که این مسئله با واقعیت ها تطابق ندارد.

وی افزود: طبق محاسبه هایی که صورت گرفته سهم هر ایرانی از نفت در سال ۱۳۹۶ تنها صد هزار تومان در ماه است، اما مردم فکر می کنند میلیون ها تومان سهم آنها است که خورده می شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه قم اظهار کرد: باید این واقعیت ها را به مردم بگوییم. همه نهادها در این زمینه کم کاری کرده اند.

** مسئله حقوق زنان نباید سیاسی شود

فرشته روح افزا هم در این نشست به بحث عدالت جنسیتی پرداخت و گفت: قرآن انسان ساز است و به تعبیر قرآن زن هم انسان ساز است؛ بنابراین تحقق حقوق زن برای تحقق عدالت کلی خیلی مهم است. نباید عدالت را فقط در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: وقتی خانواده در حال اضمحلال است، عدالت در ابعاد دیگر معنی نخواهد داشت. وقتی زن را به بهانه کار و شغل داشتن از زندگی و تشکیل خانواده محروم می کنیم، تحقق عدالت امر دور از ذهنی می شود.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان کشور بزرگترین انحراف و مشکل در حقوق زنان را سیاسی کردن این مسئله دانست و اظهار کرد: همین جناح بازی ها باعث شده است مسئله دوچرخه سواری یا ورزشگاه رفتن بانوان به عنوان حقوق اصلی زنان مطرح شود؛ در حالی که اینها مسائل فرعی است.

وی ادامه داد: برای تحقق عدالت در جامعه باید تقویت خانواده را در اولویت قرار دهیم. بدون خانواده عدالتی هم در جامعه نخواهیم داشت و به وضع کشور های غربی در این حوزه دچار می شویم.

** دانشنامه عدالت تدوین شود

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در اظهار نظری کوتاه در این نشست گفت: ۲۹ آیه در قرآن به بحث عدالت و ۱۲۹ آیه هم به ظلم پرداخته است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) می فرماید اگر فساد شیوع پیدا کند باید فاتحه اسلام را خواند. بنابراین عدالت و ریشه کنی ظلم عامل حیات ارزش های دینی هستند.

استاد دانشگاه پیام نور افزود: در بیانیه گام دوم، سه بار بحث عدالت مطرح شده است؛ در مقطع اول در بحث شعارها مطرح شده است. همچنین رهبری در بخش دستاوردها و در توصیه ها به این مسئله اشاره کرده است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تحقق بقیه اهداف انقلاب هم مربوط به تحقق عدالت است، تصریح کرد: برای فهم بهتر و راهبردی تر مقوله عدالت، باید دانشنامه عدالت تدوین شود و مباحث انجام شده در این حوزه، گردآوری شود.

محرومیت زدایی در اولویت قرار گیرد

حجت اسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در پایان این نشست با جمع بندی مباحث ارائه شده، گفت: بحثی که رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر وجود ساختاری برای مبارزه با فساد مطرح کرده اند، لزوماً به معنی تشکیل یک سازمان نیست.

وی افزود: شکل گیری فرایند مبارزه با فساد مدنظر رهبری است تا نطفه های شکل گیری فساد را از بین ببرد.

رستمی سپس به اولویتی که در بحث تحقق عدالت باید مدنظر قرار گیرد، پرداخت و تاکید کرد: محرومیت زدایی باید در اولویت قرار گیرد؛ چرا که این مسئله با اقشار ضعیف و محروم جامعه پیوند دارد و این اقشار مورد توجه انقلاب اسلامی هستند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند

آیت الله محمد جعفر منتظری  در مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: امنیت، عدالت، رفاه و آسایش معیشتی مواردی‌اند که مردم به آن‌ها نیازمند هستند زیرا همه مولفه‌های پیشرفت یک جامعه و ترقی یک کشور در لوای امنیت تحقق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: جوانان بسیاری در دفاع از امنیت سیستان و بلوچستان جان خودشان را از دست داده‌اند ما خودمان را به این افراد مدیون‌می دانیم اگر این پاسداران و صیانت کنندگان نبودند وضعیت ما وضعیت دیگری بود بنابراین باید قدردان این افراد باشیم.

رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه از همه کسانی که در سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ارتش، بسیج و مجموعه قرارگاهی که امنیت را در سیستان و بلوچستان و کشور به وجود آورده‌اند؛ تقدیر می‌کنیم تصریح کرد: دشمن به شدت تلاش می‌کند امنیت را که امری حیاتی است را در کشور سلب کند و امنیت را از جامعه ما بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ دفاع از کشور اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که بخشی از آن‌ها به اطلاع مردم می‌رسد و بسیاری از آن‌ها توسط مسوولان امنیتی و اطلاعاتی گفته نمی‌شود، دشمن در همه عرصه‌ها برای ایجاد نا امیدی در بین مردم اتاق فکر راه‌اندازی کرده تا شکاف و اختلاف را بزرگ جلوه دهد اما اکنون دشمن سیلی محکمی از جمهوری اسلامی خورده که هنوز گیج است.

آیت الله منتظری به اقدام مقتدرانه ایران در تنبیه اسرائیل اشاره کرد و افزود: پس از این اقدام دنیا به تلاطم افتاده است حادثه ای که برگ زرینی بر کتاب قطور و پرافتخار نظام جمهوری اسلامی که در طول ۷۵ سال تولد نامشروع رژیم کودک کش صهیونیستی به راه افتاده در قالب موشک و پهپاد تبلور پیدا کرد و خانه آن‌ها را به لرزه انداخت و این اقدام ایران دنیا را متحول کرد.

وی بیان کرد: کشورها و حوزه‌های مختلف در بین کشورهای اسلامی در تجزیه و تحلیل این قضیه هستند و این افتخاری برای مردم کشور است که منشا آن انقلاب عظیم و اعتقادات راسخ و تربیت یافتن در مکتب قرآن است.

رییس دیوان عالی کشور عنوان کرد: امام راحل در این‌ مکتب تربیت یافت و انقلاب را به وجود آورد که اکنون ۳۵ سال است که رهبر معظم انقلاب پرچمدار این انقلاب است و این انقلاب را رهبری کرده که در دنیا بی بدیل است.

وی اظهار کرد: کسانی که انقلاب را قبول دارند بیایند در یک محفل بیان کنند که مثل جمهوری اسلامی کجا وجود دارد. پیشرفت عظیمی که نصیب ملت شده محصول فکر و اندیشه جوانان ما است ملت رشید و توانمند ما فوق آنچه که می‌توانیم استحقاق خدمت دارند و ما مسوولان در تمامی حوزه‌ها وظیفه داریم آنچه که در توان است صادقانه و مخلصانه در خدمت مردم باشیم.

آیت الله منتظری تصریح کرد: عدالت تنها مختص دستگاه عدلیه نیست در نظامی که مبتنی بر احکام الهی است همه دستگاه ها باید مجری عدالت باشند در واقع در نظام جمهوری اسلامی اجرای عدالت وظیفه همه است اما دستگاه قضا مرجع مردم برای رفع خصومت است.

به گزارش ایرنا، طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی موحدی‌راد را به سِمت ریاست کل دادگستری سیستان و بلوچستان و ریاست شعبه اول دادگاه تجدیدنظر این استان منصوب کرد.

پیش از این علی مصطفوی نیا رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بود و حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌راد پیش از این رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف سال ۱۴۰۲ راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در ساخت بزرگراه
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • لزوم حفظ ثبات و امنیت پایدار به‌عنوان لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد
  • تحقق اهداف عالمانه و مدبرانه اسلام ناب توسط سازمان بین‌المللی سینوو
  • حماس، جریان حاکم بر نوار غزه است/ شکست در تحقق اهداف جنگ