Web Analytics Made Easy - Statcounter

پورملائی با اشاره به تلاش های انجام شده در جهت بازسازی محیط زیست گفت: متاسفانه بازسازی معادن بهره برداری شده کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « نیره پورملائی » در نشست خبری در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان یزد گفت: با توجه به تغییر شرایط محیط زیست و خشکسالی ما شاهد حضور حیات وحش در محل زندگی انسان ها بوده ایم، در صورتی که به هیچ وجه این اتفاق پیش از آن صورت نمی گیرد و این انسان است که وارد حوزه جیوانات می شود و در روستای زردین نیز این اتفاق صورت گرفت و حیوانات وحشی به سکونتگاه های انسانی وارد شدند و اتفاقاتی صورت گرفت ولی ما اکیپ های بازرسی را به این مناطق اعزام کردیم و بررسی های دقیقی را انجام دادیم والان نیز همکاران ما در منطقه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل محیط زیست استان یزد افزود: گذاشتن قفس های زنده گیری یکی از اقدامات ما بوده است و در این راستا نیز به مردم در خصوص حصارکشی توصیه هایی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات ما در حوزه استان یزد در خصوص معادن است و در این حوزه نیز واگذاری هایی داشته ایم.

پورملایی تصریح کرد: وظیفه ما  در زمینه معادن تنها در حوزه های استحفاظی ما است و جدیدا با تعامل با صنعت و معدن و همچنین منابع طبیعی در استان یزد و میراث فرهنگی سعی کرده ایم واگذاری ها را کمتر داشته باشیم و براساس برنامه آمایشی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تخریب هایی که در حوزه معادن در سطح استان وجود داشته ما سعی کرده ایم این خسارات را در راستای کاهش مخاطرات داشته باشیم.

مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: جاده گزوئیه در حوزه شهرستان بافق و منطقه حفاظت شده است که این بایستی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست باشد که در گذشته این اتفاق نیافته است اما با جایگزین کردن جاده ما سعی کردیم این مشکلات کاهش پیدا کند و در این راستا نیز معادنی که در سطح شهرستان وجود داشتند بر اساس تعاملات قرار شده که این هزینه های جاده را برآورده کنند.

پورملایی بیان کرد: تجدید و تمدید معادن غیر فلز ممنوع شده است که در دره انجیر و کوه بافق و همچنین پرونده های اکتشاف معدن در این مناطق نمونه این ممنوعیت ها بوده است.

وی افزود: در مساله دی 19 نحوه واگذاری شرکت دشت یوز مورد بحث قرار گرفته است که این ها اصلا در حیطه وظایف محیط زیست نیست و بر اساس قوانین مربوطه این امر صورت گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان یزد در زمینه یوزهای آسیایی خاطرنشان کرد: دو یوز نر با سن بالا است که گونه ماده در آن نیز وجود ندارد اما با این شرایط سعی کردیم با همکاری کارشناسان داخلی و خارجی که به صورت نیمه طبیعی تکثیر داشته باشیم که در این راستا نیز مصوب شده است در پناهگاه حیات وحش دره انجیر این امر صورت گیرد و الان نیز در مرحله مطالعاتی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائل استان معادن دره زرشک و علی آباد است که این بر اساس قوانین جز ارزیابی مطالعاتی زیست محیطی قرار میگرد و با توجه به منطقه استراتژیک بالادست مناطق آبخیز است و شاید تاثیرگذاری که بر مناطق آبخیز پایین دست شود وزارت نیز و محیط زیست تمامی تمرکز خود را بر این اساس قرار داده اند و در این زمینه مطالعات دارند.

پورملایی تصریح کرد: متاسفانه در حوزه معادن یکی از مشکلات در زمینه بازسازی معادن است که پس از بهره برداری این امر صورت نمی گیرد که این امر در مناطق آزاد زیاد است که باید برای بازسازی آن تلاش شود.

وی ادامه داد: حفاظت عمل گونه ها یکی از قوانین در خصوص حفاظت از گونه ها در کشور و استان است که براساس برنامه نگهداری ها را پیش می بریم.

مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: هوبره به عنوان یکی از اصلی ترین تخلفات در استان است که طرح های مختلفی در این زمینه داشتیم اما حفاظت زیستگاه های آن ها را در دستور کار خود قرار داده ایم.

پورملایی مجوز شکار بیان کرد: شکار یکی از راه های کنترل حیات وحش و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی است که در کشورهای مختلف این امر صورت می گیرد.

وی افزود: بر اساس بررسی ها و سرشماری پاییزه و تابستانه حیات وحش در یک دوره این تصمیم گیری در خصوص مجوزها صورت می گیرد و آن هم بر اساس قوانین مربوطه صورت می گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: حوزه جنگل های زاگرسی را در خاتم داریم که در سال جاری نیز مانور اطفا حریق را با تجهیزات منطقه داشتیم ولی با توانایی که داشتیم تجهیزات را ارائه کرده ایم .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که امکانات محدود است بحث پیشگیری را داریم و آتش بر را ایجاد کرده ایم تا از گسترش آتش جلوگیری کنیم.

پورملایی تصریح کرد: تعداد محیط بانان در یزد هر 25 هزار هکتار یک محیط بان داریم که مشکل در زمینه حوزه حفاظت محیط زیست داریم و این نیازمند همکاری مسئولان و مردم است.

وی ادامه داد: در هشت شهرستان اداره محیط زیست داریم که 57 محیط بان و کلا 110 نیرو داریم.

مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: .وسعت مناطق ما هشت منطقه تحت مدیریت با 800 هزار هکتار  و هشت منطقه شکار ممنوع  داریم.

پورملایی بیان کرد: 5 ایستگاه گرد و غبار را در استان راه اندازی کردیم.

وی افزود: اپلیکیشن های مختلف، کانال محیط زیست و سایت جهت گزارش روزانه وضعیت گرد وغبار است که علاقمندان می توانند این را دریافت کنند.

مدیر کل محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: در سال جاری اتفاقات خوبی در زمینه شرایط طبیعی داشتیم که کارگروه هوای پاک را تشکیل دادیم و از این طریق نیز اقداماتی در زمینه فیلتر و بررسی ها انجام دادیم.

پورملائی ادامه داد: در سال  97تعداد 20 روز هوای بالای استاندارد داشتیم که امسال تاکنون هشت روز داشته ایم.

وی گفت: پس آب های غیر مجاز و تخلیه های غیر مجاز عامل پشه های منطقه شاهدیه است که همین ها باعث آلودگی می شود.

پایان پیام/449

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت شیراز مجلس بیرجند اردبیل مسجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد حفاظت اراضی شبستان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۴۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند

دستگاه آنالایزر آنلاین COD به صورت آنلاین پارامتر مهم COD، که پارامتری بسیار مخرب برای محیط زیست است را آنالیز می‌کند.

یک فعال حوزه دانش بنیان درباره محصول ایرانی آنالیزور آنلاین توضیح داد: دستگاه آنالایزر آنلاین COD همین طور که از اسم آن مشخص است یک دستگاهی است که به صورت آنلاین پارامتر مهم COD را آنالیز می‌کند. پارامتر COD پارامتری بسیار مخرب برای محیط زیست است که داخل پساب‌های صنعتی و غیرصنعتی وجود دارد.

او ادامه داد: اتفاقی که می‌افتد به صورت روتین، این است که برای آنالیز پساب، مقداری از آن را برمی‌دارند و به آزمایشگاه منتقل می‌کنند تا بررسی کنند پارامتر چقدر است. ولی نکته این است که اگر پساب cod بالایی داشته باشد، تا این پروسه آزمایش طی شود، پساب دیگر وارد محیط زیست شده و این جا است که اهمیت آنالیزور‌های آنلاین مشخص می‌شود؛ چرا که به صورت آنلاین پارامتر را اندازه گیری می‌کنند و اگر پارامتر از حد استاندارد بالاتر بود اجازه ورود پساب به داخل محیط زیست شامل رودخانه، دریا و مابقی منابع طبیعی را نمی‌دهد.

او به عنوان مثال توضیح داد: این دستگاه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه یا جا‌های دیگر که مستقیم پساب‌ها به دریا یا محیط زیست منتقل می‌شوند به شدت موثر است و به صورت کلی در تمام آب و فاضلاب‌های کشور می‌تواند مفید باشد.

این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه برای اولین بار در کشور عرضه شده است؛ گفت: تنها تولیدکننده ما هستیم؛ چرا که اصولا فناوری آنالایزور‌های آنلاین به شدت بالا است و کلا در دنیا هم خیلی کم تولیدکننده دارد.

او ادامه داد: اولین کشوری که وارد این موضوع شده آمریکا بوده و بعد از آن یکی دو کشور دیگر هم هستند که البته همه پارامتر‌ها را آنالیز نمی‌کنند. مجموعه‌هایی درگیر ساخت آنالیزور آنلاین می‌توانند بشوند که ابتدا مواد شیمیایی مرتبط با آن و دستگاه اسپکتروفوتومتر را تولید کرده باشند. پس از آن می‌توانند به بحث آنالیزور آنلاین وارد بشوند.

او درباره میزان واردات پس از ساخت محصول بیان داشت: طبیعتا واردات در سال‌های اول به صفر نمی‌رسد، چون محصول با این که تجاری سازی شده و رفرنس فروش داریم، اما طول می‌کشد تا در کشور جا بیفتد. ولی امیدواریم در پنج سال اول این اتفاق بیفتد؛ چرا که روی بحث کیفیت و عملکرد دستگاه، خودمان کاملا مطمئن هستیم و به مشتری‌ها و استفاده کنندگان حداقل یک ماه ضمانت عودت می‌دهیم تا تست کنند.

او اضافه کرد: علاوه بر این موضوعات قیمت دستگاه در برابر قیمت محصول خارجی حداقل یک سوم است. به طور مثال قیمت دستگاه متناسب با پارامتر‌های مختلف از هفتصد میلیون تا یک میلیارد و دویست تومان است که نسبت به نمونه‌های ساده خارجی حداقل یک سوم است.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به محیط زیست
  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • سلاجقه: امیدواریم روند بهبود دریاچه ارومیه مستمر باشد
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد