Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست مدافعان فرهنگی حرم و رونمایی از کتاب «چرا سوریه» شب گذشته با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری چون حجت الاسلام زائری محقق و پژوهشگر، علی جهانشاهی مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین و حسن شمشادی خبرنگار و کارشناس فرهنگی در محل حسینیه هنر برگزار شد.

حجت الاسلام زائری محقق و پژوهشگر در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: توجه و پرداختن به این موضوع و دغدغه برای ما جای تعجب فراوانی داشت زیرا فضای امروز جامعه آنقدر از واقعیت جاری غافل است که برگزاری چنین برنامه‌هایی اتفاق مبارکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست مدافعان فرهنگی حرم اتفاق مبارکی است

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات کار بزرگی است ضمن ابراز امیدواری برای ادامه این سلسله نشست، افزود: ما در بسیاری از نقاط دنیا ازجمله سوریه هزینه‌های فراوانی پرداختیم اما نتوانستیم به همان اندازه برداشت کنیم و در مقابل میدان را برای استفاده و حضور دیگران باز کردیم.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه اگر به عراق، سوریه و فلسطین نگاه کنید منظور من را به خوبی متوجه می‌شوید، ادامه داد: یکی از فلسطینی‌ها با آب و تاب درمورد خدمات اردوغان به آنها صحبت می‌کرد که من خطاب به آن فرد گفتم بعد از «ابوعمار» شما چفیه فلسطینی که یک نماد است را برگردن چه کسی دیدید؟ آن فرد سکوت کرد و نتوانست پاسخی بدهد.

حجت الاسلام زائری با اشاره سخنان رهبر انقلاب خطاب به خانواده شهید حیدری که گفته بودند جنگ بوسنی دروازه ورود ما به غرب و اروپا است، خاطرنشان کرد: در مورد حضور و جهاد ما در کشور بوسنی هم وضع به همین صورت بود. با توجه به فعالیت‌های ما در کشور بوسنی این ترکیه بود که آمد و با هوشمندی از موقعیت موجود استفاده کرد.

وی اضافه کرد: باید اعتراف کنیم در طول این سال‌ها با شعار دادن و ناسزا گفتن دشمنان خود را احمق فرض کردیم این درحالی است که آنها نه تنها احمق نیستند بلکه بسیار هوشمند هم هستند.

اشتباه استراتژیک و راهبردی ما دست‌کم گرفتن دشمن است

این محقق و پژوهشگر اشتباه استراتژیک و راهبردی را دست‌کم گرفتن دشمن دانست و تاکید کرد: این اتفاق باعث شده آسیب‌های فراوانی ببینیم زیرا دشمن از تمام ظرفیت‌های خود برای مقابله با ما استفاده می‌کند و برای یک عملیات خود ساعت‌ها فکر و برنامه‌ریزی می‌کند و این درحالی است که ما برای هوشمندی آنها هیچ فکر و برنامه‌ای نداریم.

حجت الاسلام زائری افزود: غفلت ما از دشمن موجب می‌شود نسل آینده جامعه از ما بپرسند اگر دشمنان ما اینقدر احمق بودند چرا جنگ هشت سال طول کشید؟ و این درحالی است که باید بگوییم تمام قدرت غرب پشت سر صدام آمده بود.

بیان واقعیت‌های جنگ سوریه قدرت واقعی ما را نشان می‌دهد

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: در مورد سوریه هم وضع به همین صورت است. ما باید بیان کنیم دشمن ما با چه قدرتی وارد سوریه شد و چگونه تمام دنیا پشت سر مخالفان رژیم سوریه ایستاده بود چراکه اگر ما تعقل و هوشمندی پشت سر تکفیری‌ها را نشان ندهیم آن وقت، توان و قدرت واقعی رزمندگان مدافع حرم مشخص نمی‌شود.

حجت الاسلام زائری با اشاره به فضای نادرست تبلیغاتی در مورد داعش و تکفیری ها در سوریه، خاطرنشان کرد: زمانی که به این کشور رفتم منتظر بودم تکفیری‌ها را در قالب افرادی با ریش بلند، گیج و بی سواد ببینم اما در جلسه‌ای وزیر جهانگردی سوریه، از نحوه عملیات خاکبرداری آنها در مناطق باستانی گفت و مسئول دیگری عملیات انتقال نفت و گاز آنها را برای ما تشریح کرد و آنجا بود که شناخت خوبی از داعش پیدا کردم.

این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: اینجاست که مسئله پیوست فرهنگی و مسئله شناخت محیط اجتماعی که همیشه دغدغه حضرت آقا بوده مطرح می‌شود چراکه اگر ما نتوانیم فارغ از تبلیغات و شعار، توان واقعی دشمنان خود را ارزیابی کنیم عملیات‌های ما دچار اختلال می‌شوند؛ اگر نتوانیم در آن منطقه امکانات اولیه رفاهی و اشتغال فراهم کنیم و اگر نتوانیم تصویر خود را تغییر بدهیم و نتوانیم یادگارهایی از خود برجای بگذاریم و… آن جهاد و مجاهدت ما اثر خود را از دست می‌دهد.

حجت الاسلام زائری با اشاره به هزینه های ملت ایران برای دفاع از حریم اسلام، تصریح کرد: ما به بسیاری از نقاط رفتیم، میدان را باز کردیم و بچه‌های ما شهید شدند و هزینه‌های آن را حتی در داخل کشور مردم ما با گرانی و تحریم و … پرداخت کردند لذا باید به شناخت محیط اجتماعی منطقه موردنظر خود توجه کنیم و آن را با اهمیت بدانیم که اگر چنین نکنیم دیگران بهترین استفاده‌ها را از زحمات ما می‌برند در حالی که ما هزینه‌های آن را پرداخت کرده ایم.

وی عنوان کرد: در مورد کشور همسایه ما عراق هم وضعیت به همین صورت است. چند سال از درگیری‌های عراق گذشته و بچه‌های ما در این راه جهاد و مجاهدت فراوانی کردند اما اگر الان به کف میدان و خیابان‌های عراق بروید و از مردم سوال کنید دوباره شاهد زنده شدن فتنه‌های عربی و فارسی بین دو کشور ایران و عراق هستیم و ماجرایی هم که در شهر بصره اتفاق افتاد یک نمونه آن است.

فرمانده جنگ نرم ما در حوزه فعالیت خود تخصص ندارد

این محقق و پژوهشگر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همه جای دنیا تقسیم کار بر مبنای عقل صورت می‌گیرد گفت: معنای این تقسیم کار این نیست که مسئولیت و رسالت یک گروه دچار بی‌ارزشی شود؛ افرادی که در حوزه جنگ سخت حضور دارند پشت آنها دیگرانی هستند که در حوزه جنگ نرم فعالیت می‌کنند اما اشکال کار ما این است که فرمانده جنگ‌نرم ما اخلاص دارد اما در حوزه فعالیت خود تخصصی ندارد و در حال دخالت در تمامی حوزه‌هاست. آن وقت آن کسی که قصد دارد برود و در سوریه کار کند اختیارش دست آن فردی است که مشخص نیست چقدر تخصص دارد.

نمره قبولی جبهه مقاومت را ۱۰۰ می‌دهم

در ادامه این مراسم علی جهانشاهی مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین در سخنانی، گفت: من در مجموعه وارثین که یک موسسه مردمی در حوزه بین الملل و حوزه تخصصی در عرصه عراق و سوریه است فعالیت می‌کنم.

وی افزود: ضعف ما علاوه بر نکاتی که آقای زائری گفتند در سیاست‌گذاری و تعیین راه و اولویت هاست.

مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین با بیان اینکه نمره قبولی جبهه مقاومت ۱۰۰ است، ادامه داد: زمانی که دشمن به سوریه حمله کرد هدف آنها ساقط کردن حکومت سوریه بود و اولویت اصلی ما حفظ حکومت بود و ما این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دادیم و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم این یک معجزه الهی است که یک کشور در برابر تمام عقبه‌هایی که کل دنیا به دنبال ساقط کردن آن بودند، ایستاد.

جهانشاهی بحث اصلی را مراحل بعدی حضور در سوریه دانست و خاطرنشان کرد: سوریه یک سال است که به آرامش رسیده و بعضی‌ها می‌گویند بعد از آزادسازی حلب تقریباً معادله جنگ به سمت جبهه مقاومت تغییر پیدا کرد؛ بعد از آن زمان می‌شد آمادگی برای انجام کارهای اجتماعی فرهنگی فراهم بشود زیرا در شرایط جنگ خیلی نمی‌توان کار فرهنگی گسترده‌ای انجام داد.

وی با اشاره به مختصات عمومی سوریه، افزود: سوریه کشوری با ۲۰ میلیون جمعیت است که فقط یک درصد جمعیت آن شیعه ۱۲ امامی هستند و در آن طرف میدان هم ۷۳ درصد مردم سوریه اهل سنت هستند لذا این کشور دارای تنوع ادیان و مذاهب فوق العاده‌ای است و یکی از بحران‌های سوریه هم این است که حکومت توسط ۱۱ درصد علوی اداره می‌شود و این مسئله را پیچیده تر می‌کند.

سوریه سابقه تاریخی مخالفت با اسلام گرایی دارد

مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین با بیان اینکه حکومت سوریه اساساً یک حکومت سکولار است یادآور شد: حکومت سوریه می‌خواهد کشور خود را با مدل سکولاریسم اداره کند چون اگر بخواهد در قدرت بماند نمی‌تواند با رویکرد اسلامی پیش برود و در واقع در سابقه تاریخی این کشور مخالفت با فعالیت‌های اسلام‌گرایی به خوبی دیده می‌شود حالا فکر کنید ما می‌خواهیم در این کشور کاری را آغاز کنیم که حاکمیت آن نمی‌خواهد به مسائل اسلامی میدان داده شود.

جهانشاهی افزود: سکولارهای حاضر در حکومت سوریه اعتقاد دارند این بلایی که سر سوریه آمده به خاطر اسلام گرایی و تفکرهایی چون تفکر وهابی است و در واقع در سوریه یک سابقه تاریخی و مخالفت‌های جدی با سنت‌های اسلامگرایی به خاطر فعالیت‌های اخوان المسلمین وجود دارد.

وی نخستین اشتباه استراتژیک ایران در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی‌های عمومی و رسمی را چنین تعبیر کرد: ما سراغ مردم نرفتیم و بهایی که به نخبگان و مسئولین دادیم بیشتر از بهایی بود که به مردم می‌دادیم؛ ما همواره سراغ سیاست‌مداران می‌رویم چرا که بیشتر از جامعه‌سازی در پی دولت‌سازی بودیم و این در حالی است که حکومت‌ها هیچ وقت پایدار نیستند و ما باید به سمت مردم حرکت کنیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین تصریح کرد: ما در استراتژی کلان خود در حوزه کار با مردم سوریه دچار اشتباه شدیم و با توجه به شرایط امروز این کشور این سوال مطرح می‌شود که راهبرد کلان ما چه باید باشد؛ پاسخ این سوال راهبرد و فعالیت‌های اجتماعی است و در واقع فعالیت‌های اجتماعی خط‌شکن ما هستند که پیکان فعالیت‌ها باید به سوی فعالیت‌های اجتماعی باشد و از این منظر ورود ما در یک کشوری باید از دروازه خدمت‌رسانی باشد.

باید ۴۰ سال پیش برای سوریه فرهنگ سازی می‌کردیم

در ادامه این مراسم حجت الاسلام زائری محقق و پژوهشگر، پیش از رونمایی از کتاب «چرا سوریه؟» گفت: ما باید فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی برای سوریه را ۴۰ سال پیش انجام می‌دادیم تا وقتی دشمن وارد این کشور شد بهتر بتوانیم عمل کنیم. اما متاسفانه این کار را نکردیم. امروز این سیر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی باید یک سیر مطلوب و منطقی باشد.

وی افزود: درمورد کتاب «چرا سوریه» باید به این نکته اشاره کنم که ایده نگارش و انتشار آن از اینجا شروع شد که من به آقای مرکبی پیشنهاد نوشتن این کتاب را دادم چرا که فکر می‌کردیم آقای نصرالله شایسته‌ترین فرد برای پاسخ به سؤالات و شبهات است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که به کتاب «چرا سوریه؟» نیاز داریم؛ البته بعد از نگارش آن به این نتیجه رسیدیم که پیش‌بینی ما درست بود و این کتاب با توجه به تسلط و اشراف آقای مرکبی و منبع اصیل آنکه سخنان آقای نصرالله است به خوبی می‌تواند پاسخ پرسش مخاطبان امروز و پرسشگر ما که اگر در سوریه نمی‌جنگیدیم و نمی‌ایستادیم وضعیت به چه شکل بود را بدهد.

حجت الاسلام زائری در پایان با اشاره به بازخوردهای انتشار این کتاب در فضای عمومی تصریح کرد: ناشر بیشتر در جریان بازخوردهای مخاطبان نسبت به کتاب «چرا سوریه» است اما خودم به شکل غیر مستقیم و در آن حدی که به ما مربوط بود بازخوردهای بسیار خوب و بیشتر از انتظارم را شاهد بودیم.

وی افزود: در ابتدا تصورم این بود که این کتاب مخاطبان محدودی دارد اما در مدت کوتاهی بخصوص در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازخوردهای فراگیری را شاهد بودم و در مدت کوتاهی به چاپ چندم رسید.

گفتنی است، در انتهای نخستین نشست مدافعان فرهنگی حرم مراسم رونمایی از کتاب «چرا سوریه» با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری چون حجت الاسلام زائری محقق و پژوهشگر، علی جهانشاهی مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین و حسن شمشادی خبرنگار و کارشناس فرهنگی برگزار شد.

کد خبر 4650621

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدرضا زائری سوریه مدافعان حرم حضرت زینب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه بزرگ دولت در افزایش سود بانکی به ۳۰ درصد

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: یکی از خوبی‌های بانک‌های کشور این است که برخلاف سایر نهادها و موسسات، به‌طور معمول میز و صندلی رییس، جلوی در ورودی است و اگر ارباب رجوع کاری داشته باشد همانجا در دسترس است. ضمن اینکه بانک‌ها به‌طور معمول اتاق ندارند، یک محیط بزرگ شیشه‌ای است، شاید به همین علت است که کارمندان بانک‌ها معمولا بیشتر کار می‌کنند و کمتر امکان از زیر کار در رفتن را دارند. البته دریافتی واقعی آنان هم نسبت به جاهای دیگر معمولا بهتر است. اینها چند گزاره حاشیه‌ای بود برای ورود به یک بحث دیگر.

چند روز پیش برای انجام کاری رفتم یکی از بانک‌های محل. رییس بانک مرا که دید، شناخت و گفت قدری صحبت کنیم و انجام کارم را سپرد به یکی از کارکنان بانک. پس از قدری گفت‌وگو‌ درباره وضعیت عمومی بانک‌ها پرسیدم که آیا تغییر سود بانکی از ۲۳ درصد به ۳۰ درصد در حجم سپرده‌های بانک شما تاثیری گذاشت؟ گفت ۹۰ درصد افزایش سپرده‌های ما ناشی از تبدیل سپرده‌های موجود ۲۳ درصد به وضعیت جدید ۳۰ درصد بود و هیچ تغییری نکرد. 10 درصد بقیه هم سپرده‌هایی بود که مردم از بانک‌های دیگر آوردند، چون ما زودتر از دیگران این مصوبه را اجرایی کردیم. ولی هیچ پولی از بازارهای دیگر مثل ارز، طلا، خودرو یا مسکن جذب این سپرده‌گذاری ۳۰ درصدی نشد. معتقد بود که هدف بانک مرکزی جلوگیری از افزایش قیمت ارز بود که در آن زمان موثر بود ولی فقط دو هفته زمان لازم داشت که فنر ارز باز شود و دوباره سیر صعودی را پیش بگیرد که پیش گرفت. تنها اتفاقی که رخ داد فشار به بانک‌هاست که سود پرداختی را حدود یک‌سوم افزایش دادند و این اتفاق ناترازی بانک‌ها را تشدید می‌کند، به علاوه این تصمیم کف تورم سال آینده را در ۳۰ درصد تثبیت می‌کند. این نتایج محصول سیاست‌های شبانه‌ و عجولانه‌ای است که حتی سیاست‌های قبلی بانک مرکزی را نیز نقض و به صورت فوری ابلاغ و اجرا می‌کند.

فرصت را مناسب دانسته سوال دیگری پرسیدم که معوقات بانکی شما چقدر است؟ در واقع گیرندگان تسهیلات تا چه اندازه از بازپرداخت وام خودداری می‌کنند. به ویژه آنکه یکی از نزدیکانم که رقم جزیی وام گرفته است، تعریف می‌کرد که حتی اگر یک روز در پرداخت اقساط وام تاخیر شود، فوری جریمه را از حساب دیگرت برمی‌دارند. به علاوه جز وثیقه ۴۰ برابری که از او گرفتند که آن نیز هزینه زیادی داشت، از طریق شرکت بیمه‌ای که زیرمجموعه بانک است نیز ساختمان را بیمه کرده‌اند و هر سال پول بیمه را هم از او می‌گیرند!! حالا چگونه می‌شود که این ارقام بزرگ در قالب معوقات بانکی وجود دارد؟

گفت شعبه ما معوقات زیادی ندارد، چون وام‌گیرندگان از ما مردم عادی هستند و ضمانت‌های معتبر دارند و در نهایت هم اگر نتوانند بپردازند بانک به همه حقوق خود می‌رسد. ولی معوقات کلان مربوط به وام‌گیرندگانی است که تحت حمایت و توصیه مدیران بالادستی و بالاتر از آنها هستند. خیلی راحت وام را بدون هیچ توجیهی دریافت می‌کنند، سپس به سودشان است که وام را مسترد ندارند، حتی خسارت تاخیر تادیه را هم نمی‌دهند، اگر هم بپردازند باز هم به سود آنان است. درنهایت هم اگر نداشته باشند که بدهند، دست بانک به جایی بند نیست. گفت ما در بازپرداخت وام‌های عادی مشکلی نداریم، ارقام معوقه اندک است که آنها هم درنهایت پرداخت می‌کنند، چون وثیقه کافی دارند. مساله اصلی در وام‌گیرندگان ویژه است که با سودهای زیر نرخ تورم وام می‌گیرند و اگر هیچ کاری هم نکنند، سود فراوانی می‌برند. این رفتار به سود کیست و چه کسانی زیان آن را می‌دهند؟ این وضعیت در درجه اول به زیان اقتصاد کشور است. منابع مالی به جاهایی جز تولید می‌رود و اتفاقا تولیدکنندگان واقعی محروم از دریافت وام و تسهیلات می‌شوند. این زیان متوجه دولت هم هست، چون رشد اقتصادی موجب تقویت بودجه دولت می‌شود. در درجه بعد، به زیان صاحبان سهام بانک‌هاست. به ویژه صاحبان سهام‌های کوچک که نقشی در هیات‌مدیره‌ها ندارند که از این وام‌های چرب بهره‌ای ببرند. در مرحله سوم به زیان پس‌اندازکننده است که مستحق سودهایی بالاتر از نرخ تورم هستند که اکنون دریافت نمی‌کنند. سودهای کنونی زیر نرخ تورم و به زیان پس‌انداز‌کنندگان است درحالی که بانک کارآمد، می‌تواند سودهایی بالای نرخ تورم بدهد تا پس‌اندازکننده زیان نکند. این وضعیت سیاستگذاری به ویژه در نظام بانکی کشور است که در اغلب قریب به اتفاق فسادها، یک سوی آن به یکی از بانک‌های کشور مربوط می‌شود. حالا متوجه شدید که تورم چه سودهای فراوانی برای عده‌ای رانتی دارد؟ تا فسادهایی چنین آشکار و ظالمانه وجود دارد هیچ پیشرفتی ممکن نیست. 

دیگر خبرها

  • جایگاه شورای فرهنگ عمومی از همه شوراهایی که در استان تشکیل می‌شود مهم‌تر است
  • تشکیل قرار گاه حجاب و عفاف در گیلان
  • ما در معرض تهاجم فرهنگی هستیم
  • امام جمعه کرمانشاه: عرصه فرهنگ نیازمند تلاش جهادگونه است
  • عرصه فرهنگ نیازمند تلاش جهادگونه است
  • اشتباه بزرگ دولت در افزایش سود بانکی به ۳۰ درصد
  • دشمنان بنیان خانواده‌های ایرانی را هدف گرفته‌اند
  • در نظر گرفتن پیوست فرهنگی برای هر کتاب درسی / تشکیل ۱۰۰ هزار گروه جهاد تبیین در سال آینده
  • شرکت ۱۴۲۹ دانشجو خراسان شمالی در اردوی راهیان نور
  • دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است