Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@16:18:27 GMT

سیل ۱۲ هزار میلیاردی در راه ذخایر ارزی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۵۴۲۷

 تازه‌ترین اعلام سازمان برنامه و بودجه از این حکایت داشت که خسارت ناشی از حادثه سیل در ابتدای سال جاری حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. هم‌چنین جزئیات تأمین منابع برای جبران آن نشان داد که دولت حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه‌ای و ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر را در قالب تسهیلات تأمین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از تسهیلات فقط ۳,۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک‌ها بوده و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر فعلاً بلاتکلیف باقی مانده است و رسماً اعلام نشده که باید از کدام محل تأمین شود؟

اخبار اقتصادی- این در شرایطی است که در زمان وقوع حادثه سیل و قبل از اینکه بحث منابع بانکی و یا بودجه‌ای مطرح باشد، موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی مطرح بود و حتی رئیس جمهوری طی نامه‌ای درخواست مجوز برای برداشت دو میلیارد دلاری را اعلام کرد. گرچه در آن زمان برنامه برداشت از صندوق توسعه ملی جدی بود، اما در نهایت پاسخ مقام معظم رهبری به این درخواست مشروط بود؛ به طوری که ایشان گزینه‌های دیگری را برای تأمین مالی مطرح و اعلام کردند که استفاده از منابع صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است، از این رو دولت باید به سرعت از محل‌های دیگر، منابع لازم را جبران کند و بعد از آن در صورت نیاز می‌تواند از صندوق توسعه ملی برداشت داشته باشد.

پنج درصد مقرر در بودجه عمومی برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی و همچنین بیمه و تسهیلات بانکی سه گزینه اصلی مورد اشاره رهبر بود و بعد از آن مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی قرار داشت.

این در حالی است که آنچه دولت برای تأمین منابع در نظر گرفته، از محل اعتبارات بودجه‌ای و بانکی است که حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان را دربر می‌گیرد و در این میان ۱۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده و به نظر می‌رسد گزینه آخر برای تأمین این منابع، همان صندوق توسعه ملی باشد و اگر دولت نتواند بیش از رقم اعلام شده از محل بودجه و بانک‌ها تأمین مالی کند، شاید ۱۲ هزار میلیارد به طور کامل از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

البته این برداشت بازگشت خواهد داشت چرا که گفته شده ۱۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده از محل تسهیلات است و این در شرایطی است که دولت ۳,۰۰۰ میلیارد تومان آن را از بانک‌ها تأمین کرده و مابقی نیز باید در قالب تسهیلاتی که می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی باشد، تأمین کند.

به هر صورت به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک دولت و مجلس در مورد نحوه تأمین این ۱۲ هزار میلیارد تومان بحث و بررسی کرده و در نهایت ممکن است از ذخایر ارزی برای جبران بخشی از خسارت سیل استفاده شود.

گفتنی است که صندوق توسعه ملی در ابتدای دهه ۱۳۹۰ با هدف ذخیره حد مشخصی از منابع ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن، تأسیس و طبق اساسنامه آن منابع موجود در صندوق در قالب تسهیلات ارزی و ریالی به بخش‌های تعیین شده که دولتی نیستند به منظور توسعه کشور پرداخت می‌شود و در این حالت هر گونه برداشتی خارج از اساسنامه مشروط به مجوزهایی از جمله مجوز مقام معظم رهبری خواهد بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیل خسارت ذخایر ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از تخصیص ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای اجرای طرح‌های حوزه آب این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه ششم اردیبهشت- در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و سازمان‌های حوزه شهید بهشتی استان قزوین اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و حاکمیت آب را در استان به عهده دارد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف این شرکت تأمین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است. مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها و تأسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای به حساب می‌آید.

تکمیل آب‌رسانی از سد طالقان ۱۰ همت بودجه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه چند طرح ملی مهم در استان توسط این شرکت در حال اجرا است، گفت: برای شمال و جنوب استان قزوین موضوع تأمین آب شرب و کشاورزی را برای افق ۲۰-۳۰ ساله ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم استان را در تأمین آب شرب بیمه کنیم.

ستوده ادامه داد: یکی از این طرح‌های مهم آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. فاز نخست این طرح با هدف تأمین آب شرب باکیفیت و پایدار برای شهرستان آبیک انجام شده و فاز دوم آن هم در دست اجرا قرار دارد.

وی از اتمام طرح ساخت سد مخزنی نهب خبر داد و گفت: سد شهید لشگری نهب پروژه دیگری است که با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با اشاره به وجود یک شبکه آبیاری مدرن در پایین‌دست این سد افزود: طول کانال اصلی این شبکه ۲۵ کیلومتر و طول کانالهای درجه یک و دوم آن ۹۰ کیلومتر است که ۷ کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل و در حال بهره برداری است.

پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سد بالاخانلو

ستوده همچنین به وضعیت احداث سد بالاخانلو اشاره کرد و گفت: سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸.۵ میلیون مترمکعب جهت تأمین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است، اعتبار مورد نیاز این طرح بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر نیز از پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت وزیر نیرو امسال ۴۳۵ میلیارد اعتبار نقدی برای پروژه‌های حوزه آب استان قزوین تخصیص داده شده است.

کد خبر 747912

دیگر خبرها

  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • تصویب مبلغ منابع ارزی دارو و کالا‌های اساسی
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه
  • بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست