Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - با توجه به افزایش دما و پایداری هوای گرم تا آخر هفته به ویژه امروز و فردا (۴و ۵ تیر) در همه بخش‌های کشور، شاهد افزایش مصرف برق در کشور هستیم، به‌نحوی که پیش بینی می‌شود امروز و فردا، مصرف برق از مرز ۵۶ هزار مگاوات عبور کند. در چنین شرایطی برای تامین پایدار برق همه هموطنان گرامی، بخصوص در استان‌های گرمسیر کشور، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




بدینوسیله از عموم هموطنان و مشترکین گرامی در تمامی بخش‌ها تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳) کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.
 
راهکار‌های ساده برای کاهش مصرف برق:

- در کولر‌های آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود.
- دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولر‌های گازی بین ۲۴ و۲۵ درجه سانتی‌گراد است.
- هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جارو برقی به‌طور همزمان به‌ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود.
- خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مصرف برق توانیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت صنایع لبنی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی از تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولید لبنیات استان خبر داد.

مهدی هدایت‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح برخی مشکلات صنعت لبنیات استان پرداخت و با بیان اینکه اینکه کار ما هیچگونه توجیهی ندارد، اظهار کرد: وقتی توجیهی برای کار نداشته باشیم ادامه آن نیز دور از انتظار است. طی ۱۰ سال اخیر شاید فقط یک کارخانه جدید لبنیات در استان به تولید رسیده باشد و تعداد زیادی تعطیل شده باشند. سال به سال از این صنعت حمایتی نشده است؛ مصرف لبنیات و قیمت جهانی شیر کاهش پیدا کرده اما قیمت محصولات ما بالا رفته است. صادرات نیز توجیه اقتصادی ندارد و هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: قیمت شیر از سال گذشته ۲.۵ برابر شده در حالی که قیمت جهانی آن هیچ تغییری پیدا نکرده است. در نتیجه می‌توان گفت قیمت جهانی لبنیات پایین آمده است؛ بنابراین توجیهی برای صادرات وجود ندارد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های هرساله ما با توجه به تورم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: معمولا پس از گذشت دوماه از ابتدای سال به ما اجازه افزایش قیمت لبنیات را می‌دهند؛ این در حالی است که افزایش دستمزد نیروی‌کار ما از ابتدای سال اعمال می‌شود. علاوه بر آن تغییر قیمت باعث کاهش مصرف لبنیات توسط مردم می‌شود. مصرف ۱۱۰ کیلویی لبنیات در سال ۱۳۹۰ به حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز مردم توسط لبنیات تامین می‌شود؛ تمام کشورهای جهان برای این صنعت ارزش قائل هستند و از این صنعت حمایت می‌کنند اما ما هیچ حمایتی نمی‌بینیم. علاوه بر اینکه حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد، با قیمت‌گذاری دستوری حداقل سود کارخانجات ما را نیز از آن‌ها می‌گیرند.

هدایت‌نیا با تاکید بر کاهش تولید شیرخام، گفت: حدود ۲۵۰۰ تن شیر در استان ما توسط کارخانجات پذیرش می‌شود. میزان تولید شیر گاوداری‌های سنتی به دلیل افزایش قیمت علوفه شدیدا کاهش پیدا کرده است‌. همچنین دریافت علوفه از سامانه بازارگاه برای گاوداری‌های سنتی ممکن نیست. گاوداری‌های سنتی که باید حمایت شوند، عملا کنار گذاشته شده‌اند. امروزه نه از صنایع کوچک و نه از گاوداری‌های سنتی حمایت می‌شود. گاوداری‌های سنتی و تولید شیر روز به روز کاهش پیدا می‌کند. 

وی در رابطه با گردش مالی واحدهای تولیدی لبنیات استان، عنوان کرد: گردش مالی واحدهای تولیدی ما روزانه حدود ۵ میلیارد تومان است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با اشاره به صدور حدود ۲۰۰ پروانه بهره‌برداری توسط جهاد کشاورزی و صمت در استان، اظهار کرد: از این ۲۰۰ واحد کارخانه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده‌اند حدود ۸۰ واحد است که حدود ۵۰ واحد از این تعداد به صورت پایدار و ۳۰ واحد به سختی در حال فعالیت هستند و عملا بقیه واحدها تعطیل هستند. ۶۰ درصد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری استان که باید تولید می‌کردند، تعطیل شده‌اند.

هدایت‌نیا با بیان اینکه تعطیل شدن واحدهای لبنی علل مختلفی دارد، اضافه کرد: یکی از علل تعطیلی واحدهای ما سیاست‌های اشتباه بوده است. به عنوان مثال حذف شیر یارانه‌ای کاهش مصرف شیر در مردم را به دنبال داشت‌ که خود منجر به تعطیلی تعداد زیادی از واحدها شده بود. به جز چهار کالای ما که دارای قیمت‌گذاری دستوری است، در سال گذشته در حالی برای بقیه کالاهای ما مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت دادند که میزان تورم حدود ۵۰ درصد بود. وقتی تورم ۵۰ درصد باشد و افزایش قیمت کارخانجات ما ۳۰ درصد باشد یعنی سود کارخانجات ما از بین رفته است. سود کارخانجات ما در صنایع بورسی نیز زیر ۵ درصد در سال است؛ به همین دلیل کسی رغبت نمی‌کند در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اختلاف قیمت‌های واقعی با قیمت‌های دستوری گفت: دولت باید سود متعارفی را در این خصوص برای واحدهای ما لحاظ کند. طبق قانون کارخانجات باید سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد سود داشته باشند تا فرایند کاری آن‌ها دارای توجیه اقتصادی باشد. با توجه به افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد سرمایه کارخانجات مانند ماشین‌آلات، ساختمان کارخانه و... به صورت سالانه افزایش پیدا می‌کند اما این سرمایه هیچ سودی برای آن‌ها ندارد. دستگاه‌های کارخانجات ما قدیمی است و نمی‌توانیم دستگاه‌های جدید جایگزین کنیم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با یادآوری اینکه متوسط مصرف جهانی شیر ۱۵۰ کیلوگرم بوده که در ایران حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است، تصریح کرد: ما از نصف متوسط جهانی نیز کمتر لبنیات مصرف می‌کنیم. ضررهای کاهش سرانه مصرف لبنیات متوجه دولت و مردم خواهد شد. این ضررها در بخش‌های مختلف جامعه مانند حوزه سلامت و بیماری‌های استخوانی به شدت خود را نشان می‌دهد. عملا وظیفه دولت است که برای افزایش سرانه مصرف شیر اقدام کند.

هدایت‌نیا با اشاره به اینکه در سال جاری شیر مدرسه پس از چند سال تنها در مدارس دولتی تامین شده است و در مدارس غیردولتی، دبیرستان‌ها و مهدکودک‌ها تامین نشده است، افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان مصرف سرانه مفید شیر داشته باشیم این است که اقشار آسیب‌پذیر دیده شوند و یارانه شیر به این خانواده‌ها داده شود. دولت باید حمایت کند؛ در کالابرگی که اعلام می‌شود چرا اجباری برای خرید لبنیات نیست و می‌توان به جای لبنیات چیز دیگری خرید؟

وی با یادآوری اینکه اگر افزایش قیمت‌ داشته باشیم شاهد کاهش تقاضای مردم برای خرید لبنیات نیز خواهیم بود، اضافه کرد: ما تا سال گذشته بخشی از محصولات تولیدی را که تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم قرار می‌گرفت و مردم نمی‌خریدند را صادر می‌کردیم. درحال حاضر صادرات نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. آمارهای عددی افزایش صادرات فقط نشان‌دهنده تامین سرمایه است؛ صادرات هیچ سودی برای کارخانجات ما ندارد و فقط به دلایلی مثل پرداخت هزینه‌های پرسنل، واحدهای گاوداری‌ها و ... کالا را زیر قیمت صادر می‌کنند. ما بیش از دوبرابر مصرف داخلی، تولید داریم. بنابراین باید صادر کنیم و راه دیگری وجود ندارد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی ادامه داد: کالای ما به قیمت جهانی خرید و فروش نمی‌شود. صادرات ما به کشورهای همسایه آن‌هم به صورت ریالی است. بارها به دولت اعلام کرده‌ایم که ما بابت کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه ارزی دریافت نمی‌کنیم و لطفا مابه‌التفاوت ارزی را از ما نگیرید. ما کالا را به ریال صادر می‌کنیم اما باید به دولت مابه‌التفاوت دلاری پرداخت کنیم.

دپوی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن لبنیات

هدایت‌نیا با اشاره به انباشت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن لبنیات در انبارهای واحدهای تولیدی لبنیات، خاطرنشان کرد: وقتی کالا در کشور مصرف نشود باید صادر کنیم. وقتی صادرات انجام نگیرد، امروزه شاهد دپوی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن لبنیات در انبارها هستیم.

وی با بیان اینکه ما شیر خشک را با قیمتی در حدود ۱۳۰ هزارتومان صادر می‌کنیم، یادآور شد: ما شیر خشک را با ۲ دلار صادر می‌کنیم و نهایتا با دلار ۵۵ هزار تومانی چیزی حدود ۱۱۰ هزار تومان بیشتر از ما نمی‌خرند. قیمت جهانی شیر خشک ۲.۶ دلار است، ما فقط به کشورهای اطراف صادرات داریم و این خرید و فروش ما به صورت ریالی صورت می‌گیرد. قیمت تمام شده شیر خشک ما ۱۳۰ هزار تومان است و ما با حدود ۲۰ هزار تومان ضرر و به صورت ریالی با قیمت ۱۱۰ هزار تومان شیر خشک را به کشورهای اطراف صادر می‌کنیم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت لبنیات، عنوان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی با توجه به افزایش حقوق و دستمزد کارگران از ابتدای سال امری طبیعی است. افزایش قیمت شیر معمولا از اواخر اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد و سایر محصولات لبنی حدود یک ماه پس از آن افزایش قیمت خواهند داشت. دولت موظف است قیمت شیر و محصولات لبنی دیگر را با هم اعلام کند؛ چراکه این ناهماهنگی در زمانبندی اعلام افزایش قیمت موجب مشکلاتی برای واحدهای تولیدی ما شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتخاب کولر مناسب برای منزل شما: گازی یا آبی؟
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • برق کولرهای گازی شما را نگیرد! | بالاخره کولر گازی بخریم یا نه؟
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد
  • وضعیت صنایع لبنی در خراسان رضوی
  • قهوه خور‌ها بخوانند
  • نوسازی ۸۹ کیلومتر از شبکه آب‎رسانی استان