Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:44:37 GMT

۲۶ هزار و ۳۴۷ پرونده در دادگستری دزفول مختومه شد

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۵۶۰۵

۲۶ هزار و ۳۴۷ پرونده در دادگستری دزفول مختومه شد

محمدیار ممبینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه ماهه نخست امسال، ۲۶ هزار و ۱۸۱ پرونده وارد دادگستری دزفول شد که در این بازه زمانی ۲۶ هزار و ۳۴۷ پرونده با تلاش‌های صورت گرفته مختومه شد.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های مختومه امسال نسبت به تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری دزفول بیشتر است، گفت: سه هزارو ۷۹۶ پرونده به شورای حل اختلاف دزفول وارد شده که ۳۶ درصد این پرونده‌ها مصالحه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دادگستری دزفول افزود: تلاش شورای حل اختلاف بر صلح و سازش است که در صورت عدم سازش در پرونده، قاضی نسبت به صدور رأی اقدام خواهد کرد.

وی تعامل با کلیه ادارات و دستگاه‌ها با حفظ استقلال قوه قضائیه و قاضی را سرلوحه کار دادگستری دانست و گفت: ارتباط با کلیه ادارات به ویژه نیروی انتظامی با حفظ استقلال در حال انجام است چرا که همکاری ادارات موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری می‌شود و نیازی به صدور رأی قضائی نیست.

ممبینی اظهار داشت: اطلاع رسانی اقدامات دادگستری به این دلیل که تمام اطلاعات وارده محرمانه و اسرار مردم هستند، کمرنگ است.

وی افزود: دادگستری دزفول با ۴۹ قاضی بعد از اهواز مهمترین دادگستری استان خوزستان بوده و با تشکیلات منظم و کارآمد در حال خدمات رسانی است.

وی ادامه داد: دادگستری دزفول با ۶ شعبه حقوقی، سه شعبه خانواده، ۶ شعبه کیفری و ۲ شعبه دادگاه انقلاب فعال است که دادگاه انقلاب علاوه بر شهرستان دزفول شهرهای شمالی خوزستان را نیز تحت پوشش دارد.

رئیس دادگستری دزفول گفت: حدود ۱۷ شعبه دادیاری و پنج شعبه بازپرسی نیز در دزفول فعال است که این شعبه‌ها با تعداد شعبه‌های برخی استان‌ها برابر و در برخی موارد از آنها بیشتر است.

وی با بیان اینکه دادگستری دزفول با کمتر از ۵۰ درصد کادر قضائی و اداری و با حداقل نیرو فعالیت می‌کند، افزود: باوجود اینکه تعداد قضات ما زیر ۵۰ درصد حد معمول است در سال ۹۷، ۱۰۱ هزار پرونده وارد مجموعه دادگستری دزفول شد که نسبت به سال ۹۶، تعداد پرونده‌های ورودی ۱۳ درصد افزایش داشته است.

ممبینی افزود: پارسال ۱۰۳ هزار و ۱۵۰ پرونده در دادگستری دزفول مختومه شد که نسبت به سال ۹۶، تعداد پرونده‌های مختومه ۱۷ درصد بیشتر بود در واقع حدود ۲ هزار پرونده رسوب شده نیز با وجود حجم کار بالای همکاران به سرانجام رسید.

وی بیان داشت: پارسال ۱۳ هزار و ۲۷۵ پرونده به شورای حل اختلاف دزفول وارد و افزون بر ۱۳ هزار پرونده نیز مختومه شد که از این تعداد سه هزار و ۱۴۷ پرونده با تلاش همکاران در شورای حل اختلاف به سازش منجر شد.

رئیس دادگستری دزفول گفت: تلاش بر این است که هم تعداد پرونده‌های ورودی کنترل شود و هم در حداقل زمان پرونده‌ها به نتیجه برسند زیرا یکی از سیاست‌های قوه قضائیه قانون پیشگیری از وقوع جرم است.

وی افزود: نخستین جلسه در این رابطه به تازگی در خصوص سرقت‌ها در دزفول برگزار شده و امید است با اجرایی شدن آن آمار سرقت کاهش یابد و مردم امنیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به صدور ۲۴۰ هزار برگ ابلاغیه در دزفول گفت: پیش از این هر پرونده‌ای که وارد دادگستری می‌شد نیازمند ابلاغ برگه احضاریه بود که در سالهای اخیر سامانه ثنا طراحی شد و اطلاع رسانی های قضایی از این طریق انجام می‌شوند که همین امر ابلاغیه‌های قضایی را کاهش داده است.

وی افزود: امسال ۸۳ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می شوند که اگر با حضور نیروی انتظامی انجام می‌شدند حدود ۱۰۰ نیرو برای ابلاغ این اطلاعیه‌ها نیاز بود.

رئیس دادگستری دزفول با اشاره به بالابودن تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری این شهرستان به مردم توصیه کرد هنگام معاملات ضوابط قانونی را مدنظر داشته باشند تا محبور به تشکیل پرونده و پیگیری قضائی نشوند؛ به طور قطع در صورت انجام قانونی امور شاهد ورودی پرونده به دادگستری و طرح دعاوی نخواهیم بود.

وی افزود: مردم باید در فضای مجازی در چارچوب مقررات اقدام به انتشار مطالب کنند تا دچار مشکل نشوند.

۷۲۷۸/‏۳۰۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری دزفول هفته قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید

در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا می‌کند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ می‌شود، و با داستان هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.

در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.

در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پرونده‌های مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده می‌شد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه می‌شدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده می‌شد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.

فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» از هفته آینده پنجشنبه و جمعه ها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رعایت نشدن قانون بکارگیری نیرو در بخشی از شعبه‌های دادگستری
  • مختومه شدن ۹۶ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف قزوین
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول
  • «آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید
  • راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها