Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ گاهی وقت‌ها باید فقط پای میز مذاکره نشست و بدون هیچ حرف و حدیثی به توافق رسید. تا حالا به هزینه‌ها و دردسر‌های جابه‌جایی خانه فکر کرده‌اید؟ چه مستاجر باشید و چه صاحبخانه، باید تا مدت‌ها با دردسر تمدید نکردن قرارداد اجاره دست و پنجه نرم کنید. شاید برای همین باشد که تعداد قرارداد‌های جدید اجاره در خرداد امسال، به یک سوم رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خردادماه پارسال تهرانی‌ها ۱۱ هزار و ۵۳۰ مورد اجاره‌نامه امضا کردند. در حالی که خرداد امسال این رقم به چهار هزار و ۷۸۳ مورد کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد خیلی‌ها به همان مستاجر و صاحبخانه قبلی رضایت دارند و سر افزایش رهن و اجاره با هم به توافق رسیده‌اند. کاری که شما هم باید بکنید، وگرنه باید هزینه‌های کمیسیون مشاور املاک، رنگ کردن واحد مسکونی، موکت و کفپوش برای صاحبخانه و هزینه‌های کمیسیون، اسبابکشی و نصب لوازم خانگی در خانه جدید را به جان بخرید.

دردسر‌های تمدید نکردن اجاره برای صاحبخانه
اگر آینده‌نگر باشید، راحت زیر میز معامله نمی‌زنید و سر چند ۱۰۰ هزار تومان اجاره بیشتر مستاجر بیچاره را از خانه بیرون نمی‌کنید. خانه که خالی شود باید تا مدت‌ها باید همراه مشاوران املاک بگردید تا بتوانند برای واحد خالی‌تان مستاجر پیدا کند. تازه معلوم نیست مستاجر جدید به همان خوبی قبلی باشد و ممکن است هر شب با صدای داد و بیداد مستاجر جدید از خواب بیدار شوید. علاوه بر این باید دست کم یکی دو ماه دنبال مستاجر قبلی بگردید تا هزینه‌های قبض آب، برق و گاز خانه را پرداخت کند. هرچند دردسر‌های تمدید نکردن قرارداد برای مستاجر خیلی بیشتر است، اما صاحبخانه هم کم دردسر نخواهد داشت.
کمیسیون مشاور املاک: فکر می‌کنید امضای قرارداد جدید به همین راحتی‌ها است؟ باید بگویم سخت در اشتباهید. چراکه اگر سراغ امضای قرارداد جدید با یک مستاجر دیگر بروید، باید به ازای هر یک میلیون تومان اجاره، مبلغی حدود ۲۷۳ هزار تومان به مشاور املاک کمیسیون بدهید. این تازه نرخ مصوب اتحادیه مشاوران املاک است و شاید برای کمیسیون مشاور املاک با مبالغ ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر یک میلیون تومان اجاره مواجه شوید. برای محاسبه هزینه کمیسیون مشاور املاک، اول باید اجاره نهایی ملک را محاسبه کنید. آن‌ها با فرمول تبدیل رهن به اجاره که می‌گوید هر یک میلیون تومان رهن، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه است. برای مثال اگر صاحبخانه سر یک ملک با رهن ۶۰ میلیون و اجاره ماهانه دو میلیون تومان با مستاجر جدیدش به توافق برسد، اجاره نهایی این ملک می‌شود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سهم مشاور املاک از چنین قراردادی، حدود یک میلیون و ۴۰ هزار تومان خواهد بود که باید توسط هر یک از طرفین قرارداد پرداخت شود.

هزینه نقاشی خانه: بهترین مستاجر را هم داشته باشید، با این وجود بعد از اسباب کشی باید برای نقاشی خانه پول خرج کنید. کمترین آسیبی که یک مستاجر می‌تواند به خانه وارد کند، میخ‌های روی دیوار است که از آن‌ها تابلو آویزان کرده. آیا انتظار دارید مستاجر جدید حاضر شود در خانه‌ای زندگی کند که دیوارهایش با فاصله یک متر سوراخ سوراخ شده‌اند؟ برای همین بهتر است قبل از دعوا کردن با مستاجر سر بالا بردن ۲۰۰ هزار تومان اجاره، اول سری به شرکت‌های خدماتی بزنید تا ببینید برای نقاشی خانه چقدر پول می‌گیرند. قیمتی که ما گرفتیم نشان می‌دهد دستمزد نقاش‌های برای رنگ کردن دیوار و سقف با رنگ پلاستیکی و اکریلیک هشت هزار تومان به ازای هر متر مربع است. اگر رنگ روغن باشد زحمت آن بیشتر است. برای همین نقاش‌ها برای رنگ روغن نرخ را متری ۹ هزار تومان حساب می‌کنند. تازه این در صورتی است که رنگ و بتونه از خودتان باشد. در غیر این صورت باید برای نقاشی خانه با رنگ روغنی برای دیوار‌ها و رنگ پلاستیک برای سقف باید متری ۱۲ هزار تومان هزینه کنید. بتونه‌کاری و درزگیری برای از بین بردن سوراخ‌ها و ترک‌های روی دیوار متری شش هزار تومان هزینه دارد و اگر این هزینه‌ها را روی هم جمع کنید می‌شود متری ۱۸ هزار تومان. شرکت‌های خدماتی عموما هر متر نقاشی ساختمان را معادل سه برابر سطح زیربنا در نظر می‌گیرند. برای مثال یک خانه ۷۰ متری، چیزی حدود ۲۱۰ متر مربع نقاشی لازم دارد و با نرخ متری ۱۸ هزار تومان باید سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پول نقاش بدهید. البته این نسبت سه برابر صرفا برای تخمین هزینه است و در نهایت، مساحت محیط نقاشی شده ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. 

هزینه‌های خرید و نصب کف‌پوش:  اگر کفپوش خانه‌تان سرامیک نیست، بهتر است بیشتر هوای مستاجر را داشته باشید. بی‌کیفیت‌ترین موکت‌های موجود در بازار حالا متری ۳۰ هزار تومان ارزش دارند. به عبارتی برای موکت کردن یک واحد ۷۰ متری باید رقمی حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای خرید موکت هزینه کنید. قیمت هر متر مربع موکت با کیفیت متوسط در بازار بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و قیمت موکت‌های ضخیم و باکیفیت به متری ۹۰ هزار تومان و بالاتر می‌رسد. برای همین اگر بخواهید جانب انصاف را رعایت کنید و بعد از یک سال دوباره مجبور به تعویض موکت نشوید، باید دست کم سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید موکت نو هزینه کنید. تازه باید هزینه حمل و نقل موکت و نصب آن را هم در نظر بگیرید. شرکت‌های خدماتی نرخ‌های مختلفی برای نصب موکت در نظر می‌گیرند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد هزینه نصب موکت شاید به متری پنج هزار تومان برسد. این در حالتی است که نصاب بخواهد کل موکت را به کف زمین چسب بزند. ولی عموما چنین هزینه‌ای نمی‌کنند و به چسب زدن نقاط اطراف موکت به زمین رضایت می‌دهند. هزینه نصب موکت دور چسب رقمی حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع است. برای همین نصب موکت در یک خانه ۷۰ متری ممکن است علاوه بر هزینه ۳.۵ میلیونی خرید موکت، رقمی حدود ۱۸۰ هزار تومان به عنوان دستمزد نصاب برایتان خرج داشته باشد. موکت معمولا ارزان‌ترین نوع کف‌پوش است. پس خودتان زحمت بکشید و هزینه‌های احتمالی خرید و نصب انواع دیگر کفپوش را تصور کنید!

دردسر‌های تمدید نکردن اجاره برای مستاجر
صاحبخانه چقدر برای تمدید نکردن اجاره دردسر می‌کشد؟ همان را دو برابر کنید تا به دردسر‌های مستاجر بیچاره پی ببرید. استرس بی‌خانمان شدن از یک ماه قبل سراغ مستاجر می‌آید و بنده خدا مجبور است وسط گرمای تابستان از این محله به آن محله دنبال خانه جدید بگردد. تازه بعد از پیدا کردن خانه دردسر‌های جدیدی سراغ مستاجر می‌آید و بزرگ‌ترین آن قولی به نام اسباب کشی است که علاوه بر انرژی زیاد، هزینه زیادی دارد و ممکن است این وسط مجبور شوید با خیلی از ظرف‌های شکستنی خداحافظی کنید.
کمیسیون مشاور املاک: هزینه امضای قرارداد جدید صرفا بر عهده صاحبخانه نیست و هر دو طرف باید در این هزینه‌ها سهیم شوند. مگر اینکه بین خودشون به یک توافقی برسند و حق کمیسیون مشاور املاک را بر دوش یکدیگر بیاندازند. در حالت معمول، مستاجر به همان اندازه صاحب‌خانه در پرداخت کمیسیون مشاور املاک سهیم است. بر اساس تعرفه اتحادیه، هر یک میلیون تومان اجاره نهایی در قرارداد، کمیسیون مشاور املاک می‌شود ۲۷۳ هزار تومان برای هر دو طرف معامله. این یعنی اگر خانه جدیدتان ۶۰ میلیون پول پیش و ماهانه دو میلیون تومان اجاره داشته باشد، باید مبلغی حدود یک میلیون و ۴۰ هزار تومان به عنوان حق کمیسیون مشاور املاک پرداخت کنید. 

هزینه‌های اسباب‌کشی: اسباب‌کشی به قدری سخت است که نیازی به توضیح ندارد. دست کم از دو هفته قبل باید جمع کردن وسایل را شروع کنید. به خصوص اگر کارمند باشید و هر روز چند ساعت را درگیر کار باشید. دردسر اسبابکشی در خانه جدید هم گریبان‌گیرتان می‌شود. ممکن است تا یک دو هفته بعد از اسباب‌کشی همچنان نتوانید کار چیدن وسایل را تمام کنید. جدای از این موارد، احتمال اینکه بتوانید با کمک دوست و آشنا کار اسباب‌کشی را انجام دهید نزدیک به صفر است. چون اسباب‌کشی علاوه بر زور و انرژی زیاد، مهارت هم می‌خواهد. در غیر این صورت باید به ازای هر خوردگی که روی دیوار بیاندازید باید داد و بیداد صاحبخانه را تحمل کنید. همه این موارد باعث می‌شود چاره‌ای جز استخدام کارگر اسباب‌کشی نداشته باشید. کارگر‌ها برای هر سه ساعت فعالیت رقمی حدود ۴۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند. هر ساعت اضافه ۱۰ هزار تومان به دستمزد اضافه می‌کند. تازه این برای اسباب‌کشی همکف به همکف است و هر طبقه که بالا بروید، باید هشت هزار تومان به دستمزد کارگر اضافه کنید. اگر خانه‌تان در ته کوچه باشد و کارگر مجبور باشد اسباب خانه را تا محل وانت یا کامیون جابه‌جا کند، به ازای هر متر باید ۱۰ هزار تومان به دستمزدش اضافه کنید. هرچند می‌توانید همه این کار‌ها را نکنید و از کارگران بیگاری بکشید، اما در این صورت باید بیخیال انصاف شوید و با وجدانتان سر و کله بزنید. دستمزد کارگر تنها هزینه اسباب‌کشی نیست. هزینه اجاره نیسان برای هر سه ساعت باربری در شهر تهران رقمی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برایتان هزینه دارد. اگر در سه ساعت نتوانید وسایلتان را بار بزنید، تا خانه جدید ببرید و آنجا از وانت پایین بیاورید، باید به ازای هر ساعت ۳۰ هزار تومان به هزینه حمل و نقل اضافه کنید. اگر وسایلتان زیاد باشد کارتان زار است. در این صورت برای اسبابکشی نمی‌توانید روی نیسان حساب باز کنید و باید سراغ کامیون و خاور بروید. اتوبار‌ها برای حمل وسایل خانه با کامیون برای سه ساعت رقمی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از شما پول می‌گیرند. هر یک ساعتی که به پروسه اسباب‌کشی اضافه شود، باید ۵۰ هزار تومان بیشتر به راننده کامیون پول بدهید.

هزینه‌های نصب لوازم خانه: هر بار که خانه‌تان را عوض کنید، باید از اول، تک به تک با نصاب‌ها تماس بگیرید. از نصاب گاز و یخچال گرفته، تا نصاب پرده! بعد از اینکه اسباب‌کشی نفس‌گیر به پایان رسید، نوبت به نصب آن‌ها می‌رسد. نصاب‌ها علاوه بر دستمزد یک هزینه رفت و آمد هم از شما می‌گیرند و برای همین بعید است بتوانید با هزینه‌ای کمتر از ۵۰ هزار تومان نصاب پیدا کنید. هر کدام از لوازم خانگی یک نصاب مخصوص خودشان می‌خواهند. ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال فریزر، اجاق گاز، تلوزیون یا حتی سیستم صوتی و سینمای خانگی می‌توانند هزینه جداگانه‌ای برای نصب روی دستتان بگذارند. علاوه بر این هزینه نصاب پرده و تخت خواب را هم باید در نظر بگیرید که ممکن است خیلی بیشتر از نصب لوازم خانگی برایتان هزینه داشته باشد.

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگلزمان تا ۲۰۲۶ سرمربی ژرمن‌ها خواهد بود

فدراسیون فوتبال آلمان اعلام کرد قرارداد یولیان ناگلزمان تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ تمدید شده است. قرارداد او در حالی تمدید شده که صحبتی‌های مبنی بر اینکه او پس از یورو ۲۰۲۴ به عنوان سرمربی بایرن مونیخ انتخاب خواهد شد در رسانه‌ها مطرح می‌شد.

این مربی ۳۶ ساله در سپتامبر ۲۰۲۳ جایگزین هانسی فلیک شد و قراردادی کوتاه مدت تا پس از مسابقات قهرمانی اروپا در تابستان امسال امضا کرد.

ناگلزمان سه بازی از شش بازی خود را به عنوان سرمربی تیم برنده شده از جمله پیروزی‌ها برابر فرانسه و هلند در ماه مارس. او اکنون پس از تابستان با یک قرارداد بلند مدت به کارش ادامه خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند
  • ناگلزمان تا ۲۰۲۶ سرمربی ژرمن‌ها خواهد بود
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • قطع انشعاب ساختمان‌های ناایمن در پایتخت
  • اسبقیان: سوم اردیبهشت مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص می‌شود/ به دنبال حضور هیئت مدیره نیستیم
  • کمالوند و آرزوی شکست پرسپولیس: هواداران بیایند!
  • مالکان سرخابی‌ها سوم اردیبهشت مشخص می‌شوند
  • ۹۷ نوعروس مددجو در ساوه راهی خانه بخت شدند
  • هزار و ۲۶۴ نوعروس خراسان جنوبی راهی خانه بخت شدند