Web Analytics Made Easy - Statcounter

رقیه حاتمی‌پور مدیرعامل یک شرکت گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوب مناطق روستایی و عشایری شهرستان‌های کشورمان از لحاظ منابع طبیعی، فرهنگی که می‌تواند هم در جذب گردشگر و هم در ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته باشد اما  آنگونه که باید و شاید در این زمینه اقدامی درست انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فلسفه اقامتگاه‌های بومگردی در ایران به منظور احیای فرهنگ جامعه محلی و کمک به اقتصاد‌های محلی با سرمایه‌گذاری خرد به منظور توانمند کردن جامعه محلی و روستایی با هدف ایجاد توسعه پایدار در چرخه گردشگری کشور بود.

این فعال گردشگری کشورمان افزود:اسکان گردشگر در خانه‌های روستایی به جای اقامت در هتل، به صورت خود جوش توسط مردم محلی، روستایی، مناطق نمونه گردشگری، کویر‌ها، مناطق جنگلی و همه روستا‌های کشور دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و رفاهی گزینه مناسبی برای راه اندازی و رونق در کسب وکار مردم بود.

وی با اشاره به مهمان پذیرتر و فعال‌تر بودن برخی از اقامتگاه‌های محلی گفت: برخی از افراد با شنیدن خبر راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی برای به دست آوردن پول و درآمد، بدون هیچ مطالعه‌ای در این زمینه به ایجاد خانه‌های روستایی برای اسکان و حضورگردشگر اقدام می‌کنند.

حاتمی پور بیان کرد: مسلما این خانه‌ها به دلایلی مانند نبود عرضه خدمات باکیفیت به گردشگر، نبود تبلیغات کافی همچنین آموزش‌های درست از بابت جذب گردشگر به تعطیلی زود هنگام دچار می‌شوند از سوی دیگر افراد و روستاییان دیگری نیز بدون مجوز به جذب توریست و اسکان دادن این افراد در خانه‌های قدیمی مشغول هستند و اقامتگاه‌های زیرنظر شان با نهایت توان به جذب گردشگر مشغول هستند.

وی افزود: دلیل افزایش فعالیت برخی اقامتگاه‌های بوم گردی این است که نیاز به ایجاد این خانه‌ها قدیمی باید در منطقه‌ای احساس شود و در مسیر رفت وآمد گردشگر ساخته شود. اگر در منطقه‌ای که گردشگر شناخت کافی از آن محله روستایی نداشته باشد، اقدام به ساخت اقامتگاه کنیم با شکست مواجه خواهیم بود. اگر چه این راه اندازی اقامتگاه با مجوز صورت گرفته شده باشد.

حاتمی پور در خصوص شراکت روستاییان با سرمایه گذاران در امر گردشگری بیان کرد: هزینه پروژه ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی برای روستاییان بالا است اما سرمایه گذاران غیر محلی می‌توانند با تزریق پول وایجاد اقامتگاه‌های گردشگری وفعالیت افراد محلی و روستایی منطقه در امر جذب گردشگر و ایجاد شغل برای روستاییان منطقه به صورت پویا‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

این فعال گردشگری کشورمان ادامه داد: آموزش حرف نخست را در بومگردی می‌زند و باید برای تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی اصولی، شناخت کافی از آن منطقه صورت بگیرد و پس از اتمام آموزش‌ها و کارشناسی مکان‌ها اقدام به صدور مجوز اقامتگاه بومگردی شود.

وی ادامه داد: تاسیس کنندگان اقامتگاه‌های بومی در وهله نخست باید شناخت خوبی از جامعه محلی داشته باشند و هویت محلی و کمبود‌های منطقه‌ای را که به تاسیس اقامتگاه در آن‌ها علاقمند شده اند، بشناسند.

 

رقیه حاتمی پور افزود: به دلیل صدور مجوز‌های بی‌رویه بدون آموزش لازم، نظارت ناکافی از بابت مهمان نوازی وحفاظت ناکافی از محیط زیست وحمایت نکردن از جامعه محلی در برخی از اقامتگاه ها، گردشگران خارجی سردرگم شده اند و استاندارد خدمات‌رسانی در این اقامتگاه‌ها را زیر سوال برده است.

وی با اشاره به تخریب محیط زیست به بهانه بوم گردی گفت: توجه به اصول و قوانین بوم گردی همچنین ایجاد علاقمندی به طبیعت و حفظ محیط پیرامونی، باعث تداوم و بقای گنجینه‌ها و میراث طبیعی و انسانی خواهد شد و توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.

این فعال گردشگری اظهار کرد:برخی از افراد به بهانه بوم گردی به تخریب محیط زیست روستا‌ها می‌پردازند از این رو باید قانون و رویه‌ای از بابت برخورد با این افراد لحاظ شود.

حاتمی پور گفت: نظارت جدی بر فعالیت اقامتگاه‌های بومگردی باید آغاز شود و آموزش‌های لازم به متقاضیان این اقامتگاه‌ها ارائه شود. هدف از تشکیل این نظارت‌ها نیز تأثیرگذاری اقامتگاه‌های بومگردی در سطح کشور در موضوع اشتغال روستایی، بازگشت مهاجران به روستا‌های متروک کشور و حفاظت از محیط‌زیست و احیای آداب و رسوم محلی و در نهایت حفاظت از میراث ملموس و ناملموس کشور است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناطق گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد

اشکان جعفرکریمی فوق افزود: این مجوز با پیگیری‌های این دفتر و با توجه به مشکلات دهیاری‌ها جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز پایگاه‌های آتش نشانی روستایی، توسط ستاد کل نیروهای مسلح، صادر شده که بر اساس آن، به مدت ۲ سال استفاده از تعداد محدودی نیروهای وظیفه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای غیرپزشکی برای بکارگیری در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور امکان‌پذیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون تعداد ۹۳۸ پایگاه آتش نشانی در مناطق روستایی کشور ایجاد شده که با برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌ منظور دسترسی به حداقل استانداردهای لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی به جوامع روستایی کشور، تعداد پایگاه‌های مذکور به‌مرور در حال افزایش است.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات این پایگاه‌ها، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز است که به دلیل محدودیت منابع اعتباری دهیاری‌ها، استفاده از ظرفیت نیروهای وظیفه می‌تواند در رفع این مشکل، موثر واقع شود.

کریمی همچنین در خصوص اثربخشی موضوع نیز اظهار کرد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر اساس مجوز اخذ شده از ستاد کل نیروهای مسلح بالغ بر ۳۵۰ نیروی امریه در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی جذب و بکارگیری شدند که موجب فعال‌سازی این پایگاه‌ها و ارائه خدمات شبانه‌روزی در بسیاری از آن‌ها شد.

وی در ادامه افزود: در تعدادی از پایگاه‌ها با برنامه‌ریزی صورت گرفته، نیروهای امریه علاوه بر انجام خدمات اطفای حریق، نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی به اهالی روستاها نیز اقدام می‌کردند که در بهبود وضعیت ایمنی روستاها، بسیار اثرگذار بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی همچنین یادآورشد: با توجه به صدور مجوز جدید توسط ستادکل نیروهای مسلح، به منظور هماهنگی برای بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت، جلسه‌ای در دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح با حضور نماینده دولت در امور کارکنان وظیفه و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و در خصوص چالش‌های مربوط به این موضوع و راهکارهای رفع آنها بحث و تبادل نظر و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد
  • خبر خوش برای سربازان
  • آتش نشانی هم سرباز می‌گیرد
  • آتش نشانی هم سرباز می گیرد
  • حضور نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مسیر رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران
  • صدور کالا‌های صادر کنندگان گلستانی با مجوز داخلی به ۱۱۰ کشور جهان