Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@00:22:44 GMT

۵ شرط جلب اعتماد معلمان از زبان فانی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۶۴۰۷

۵ شرط جلب اعتماد معلمان از زبان فانی

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به ۵ شرط برای جلب اعتماد معلمان گفت: با توجه به دو سال باقی مانده از دولت، اولین مشکل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است که نمی‌توانیم کارهای وسیع انجام بدهیم. ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی اصغر فانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مثابه یک خانواده است، اظهار‌ کرد: خانواده آموزش و پرورش یک میلیون عضو دارد و وزیر آموزش و پرورش به عنوان پدر در این خانواده نقش ایفا می‌کند، از خطاها می‌گذرد و از ناراحتی‌ها، ناراحت و از شادی‌ها شادان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به دنبال سبک‌های مدیریت آمریکایی و ژاپنی نروید لذا مطابق فرهنگ همان کشوری که در آن زندگی می‌کنیم، سبک مدیریتی داشته باشید فرهنگ کشور ما  خانواده محور است و سبک مدیریت ما باید به صورت مدیریت خانواده باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش باید نفوذ داشته باشد

فانی با اشاره به اینکه وزیرآموزش و پرورش، مدیرکل، مدیر مدرسه و رهبر آموزشی است، اظهار کرد: رهبری آموزشی در مدیریت آموزشی به معنای اعمال نفوذ در همه نیروها است و مدیر مدرسه وقتی رهبر آموزشی است که بر دانش‌آموز، معلم، اولیا و نهادهای محلی نفوذ داشته باشد و آنان با رغبت دستورات وی را اجرا کنند در حقیقت وزیر باید در نقشش نفوذ داشته باشد.

5 شرط برای جلب اعتماد معلمان

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: جلب اعتماد معلمان مهم‌ترین ویژگی یک رهبرآموزشی  است، یعنی وزیر باید اعتماد معلم، مدیر و دانش‌آموز را کسب کند، برای ایجاد این اعتماد 5 شرط اول صداقت و شرط دوم شایستگی است که نیروها شایستگی وی را بپذیرند.

فانی شرط سوم را وفاداری دانست و گفت: ایجاد وفاداری نسبت به سازمان و همکاران نیاز است چهارمین شرط ثبات رأی و فکر و پنجمین شرط، شفافیت است. با این پنج شرط قدرت نفوذ به وجود خواهد آمد و می‌توانیم رهبرآموزشی داشته باشیم البته این پنج شرط  باید در ادراکات مخاطبین وجود داشته باشد بنابراین باید ادراک صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و شفافیت را در همکاران به وجود بیاوریم.

نیاز به رفتار شهروندی سازمانی؛ فراتر از وظیفه کارکردن بدون انتظار پاداش

فانی با اشاره به رفتار شهروندی سازمانی خاطرنشان کرد: این رفتار یعنی افرادی در سازمان داشته باشیم که فراتر از وظیفه کار کنند و انتظار پاداش نداشته باشند و در فرهنگ ما این رفتار شهروندی ‌معادل ایثار است و اگر رهبر آموزشی باشد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشیم، شرایط بسیار عالی خواهد بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی چند نکته لازم است،گفت: اولین و مهمترین نکته ادراک عدالت است که سه نوع عدالت رویه‌ای، توزیعی و مراوده‌ای داریم و در سازمان باید رویه و مقررات توأم با عدالت باشد و در مراودات دقت در اعمال عدالت داشته باشیم.

رضایت شغلی شرط اینکه معلم فراتر از وظیفه‌اش ایفای نقش کند

وی در ادامه اذعان کرد: نکته دوم رضایت شغلی است لذا اگر انتظار داریم که معلم فراتر از وظیفه خودش انجام دهد،  باید رضایت شغلی داشته باشد چنانچه تحقیقات نشان می‌دهد که تنها پرداخت حقوق مکفی رضایت شغلی  ایجاد نمی‌کند و باید از روابط انسانی استفاده کنیم.

فانی تصریح کرد: سومین شرط، رهبری پرجاذبه است یعنی شخصیت شما آنقدر متعالی باشد که افراد شما را دوست داشته باشند و چهارمین، ویژگی‌های شخصیتی کارکنان سازمان است و آخرین شرط بازنگری در شاخص‌های ارزیابی عملکرد است.

چرا به آموزش‌‌وپرورش توجه کافی نمی‌شود؟

فانی با تشکر از زحمت های بطحایی در طول دوران وزارتش، با بیان اینکه حسینی مدیری از جنس  مدیران اجرا است، اظهار کرد: آموزش و پرورش نهاد دیر بازده است و دولت‌ها به دنبال فعالیت‌های زود بازده هستند و به همین علت ممکن است توجه کافی به آموزش و پرورش نداشته باشند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به دو سال باقی مانده از دولت، اولین مشکل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است که نمی‌توانیم کارهای وسیع انجام بدهیم.

آموزش‌وپرورش نیازمند ثبات و آرامش

وی با اشاره به اینکه باید اولویت‌ها را درنظر بگیریم، اظهار کرد: به استقرار ثبات و آرامش در آموزش و پرورش نیاز داریم و اکنون جای بحث‌های هیجانی و مطالعه نشده نیست تا ابتدای سال تحصیلی کمتر از سه ماه فرصت داریم  و باید همه انرژی را دربازگشایی مدارس داشته باشیم  و بر فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تجهیز و نوسازی مدارس در استان سیل زده، مطالبات فرهنگیان و... تمرکز کنیم.

وی توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامه‌های مهمی دانست و تاکید‌کرد: برای ارتقای مدرسه و رویکرد مدرسه محوری، آموزش مدیران کارسازترین سیاست است چرا که منابع پاسخگو نیست بنابراین کار را از مدیر مدرسه آغاز کنیم تا مهارت‌ها و دانش مدیران ارتقا پیدا کند.

فانی در پایان اظهارکرد: توصیه می‌کنم در کل کشور چند مرکز دائمی آموزش مدیریت برای مدیران مدارس راه‌اندازی کنیم که این مراکز دارای اعضای هیئت علمی باشند و به طور متمرکز بر این موضوع کار کنند لذا اگر مدیر خوب داشته باشیم با همین منابع و تجهیزات اتفاقات خوبی می‌توان رقم زد.

آقای سرپرست آموزش‌و‌پرورش! این شروط را برای پذیرش وزارت فراموش نکنید!موفقیت آموزش‌وپرورش در گرو انتخاب وزیری بدور از نگاه‌های سیاسیاگر این سه شرط را تعیین نکردید، وزیر نشوید/ شعبده‌بازی‌ بودجه‌ای دولت برای معلماننظر تشکل‌های فرهنگیان درباره معرفی "حسینی" به‌عنوان وزیر آموزش‌و‌پرورش چیست؟چشم‌انداز نیروی انسانی در آموزش و پرورش بحرانی است/ می‌گویند همین تعداد معلم هم زیاد است!سه اولویت فراموش‌شده آموزش و‌پرورش؛ انتصابات، وزرا را در باتلاق غرق می‌کند

انتهای پیام/

R1014132/P/S2,22/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان معلمان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان معلمان وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان معلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه، ارزش گذاری جایگاه معلمان در جامعه را در واقع ارج نهادن به مقام بالای علم، آگاهی، بصیرت و معرفت دانست و مردمی سازی و مشارکت پررنگ مردم در برنامه‌های هفته معلم را مساوی با نهادینه کردن ارزش علم و دانش در وجود دانش آموزان عنوان کرد.

وی ادامه داد: اگر مردم پای کار باشند و دانش آموزان مشارکت کنند، برنامه‌ها جلوه زیباتری پیدا می‌کنند و این کار به آنها احساس هویت می‌دهد بنابراین باید سعی شود در برگزاری برنامه‌ها از شکل رسمی و اداری که مردم و دانش آموزان فقط در آنها تماشاگرند، پرهیز شود.

صحرایی از رسانه‌های استان خواست یک موج رسانه ایی در سطح جامعه نسبت به گرامی داشت جایگاه واقعی و مقام معلم راه اندازی کنند؛ مانند پویش اگر بخواهید از معلم خود تشکر کنید چطور این کار انجام می‌دهید یا چه چیزی به او می‌گویید.

استاندار کرمانشاه با اشاره به چارچوب برگزاری امتحانات نهایی سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از مسئولان آموزش و پرورش استان خواست در برگزاری هر چه بهتر و راحتر و بدون دغدغه این آزمون برای دانش آموزان تلاش کنند.

صحرایی با اشاره به برخی از مشکلات مدارس شهر کرمانشاه مانند فرسودگی مدارس، کمبود فضای آموزشی در برخی از شهرک‌های تازه ساز؛ ایجاد فضای آموزشی به اندازی کافی قبل از ایجاد شهرک‌ها را مورد تاکید قرار داد و همچنین از شهرداری، فرمانداری و آموزش و پرورش استان خواست گام به گام مسائل و کمبود فضای آموزشی در برخی محلات رفع کنند.

تجلیل از معلمان از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در جلسه به تشریح برنامه‌های هفته معلم استان پرداخت گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته تجلیل از معلمان نمونه در سطح منطقه، شهرستان، استان و کشوری در قالب برنامه مختلف با حضور مسئولان ارشد استان و شهرستان‌ها است.

سلمان محمدی ادامه داد: در این هفته از معلمان نمونه، پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار، بازنشسته، خانواده شهدای فرهنگی تجلیل و همچنین از معلم بیماران صعب العلاج عیادت می‌شود.

وی از برگزاری مسابقات رشته‌های مختلف قرآنی، ورزشی، هنری، آموزشی در سطح تمام شهرستان‌ها و استان و دیدار ۴۰ معلم و فرهنگی نمونه، بازنشسته، خانواده شهید استان با مقام معظم رهبری خبرداد و گفت: همچنین معلمان در این هفته به دیدار نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه شهرستان‌ها می‌روند و طی مراسمی با غبار روبی عطر افشانی و گلباران مزار شهدا با شهیدان انقلاب اسلامی تجدید پیمان می‌کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج آزمون استخدامی معلمان؛ شاید هفته آینده
  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • ‌زمان دقیق واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان
  • این افراد معلم می‌شوند
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان