Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@20:20:54 GMT

گام های قوه قضاییه در مسیر افزایش اعتماد عمومی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۶۹۰۰

گام های قوه قضاییه در مسیر افزایش اعتماد عمومی

ه فته اول تیر ماه هر سال جهت ارج نهادن به مقام والای قضا و قضاوت و تکریم از مقام شهید مظلوم، «آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی»، اولین مسوول دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان هفته قوه قضائیه، نامگذاری شده است.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز۴ تیرماه روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا با توجه به هفته قوه قضاییه، نشست های رئیس قوه قضاییه و اظهارات و برنامه های وی برای بازسازی اعتماد عمومی را مورد توجه و بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست سفرا و کارداران کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از فصول خود را به حقوق ملت اختصاص داده است و قوانین متعددی در حمایت از برخی حقوق شهروندی نظیر حق دسترسی به عدالت، حق دادرسی منصفانه، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و منشور صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری در مجامع قانونگذاری و تقنینی تصویب شده است.

رسانه‌های نزدیک به طیف اصلاح طلب به محورهایی چون افزایش اعتماد عمومی؛ تحول در قوه قضائیه؛ عدالت محوری هدف غایی قوه قضاییه؛ حقوق بشر و کرامت انسانی در اسلام؛ اولویت های قوه قضاییه و همایش سراسری قوه قضاییه و دیدار ابتکار با رییسی پرداختند.

افزایش اعتماد مردم به قوه‌قضائیه؛ حقوق بشر در ایران؛ تقلیل حساب‌های قوه قضاییه به ۵ حساب؛ دیدگاه رئیسی نسبت به فضای مجازی؛ لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» و جذب ۷۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی قوه قضاییه بخشی از محورهای مورد توجه در رسانه های این طیف سیاسی است. همچنین؛ اقدامات رئیسی درباره کشته شدن یک زندانی در زندان فشافویه؛ گام دوم انقلاب؛ مهم ترین اولویت های قوه‌قضائیه در دوره پیش‌رو؛ از دیگر محورهای رسانه های منتسب به اصولگرایان است.

رسانه های اصلاح طلب

آنچه در پی می آید برخی عبارت های کانونی در رسانه های منسوب به اصلاح طلبان است: ابراهیم رئیسی در ۱۱۰ روز از حضور خود در قوه قضائیه، تابلوی ورود ممنوع به همه بحث‌های مرتبط با دستگاه قضایی را برداشت؛ برخلاف انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، موضع‌گیری اصلاح‌طلبان هم در مورد انتصاب رییسی به این سمت متفاوت بود؛ اصلاح طلبان معتقد بودندکه رییسی با پیچ و خم‌های این دستگاه بسیارآشنا است.

افزایش اعتماد عمومی

- روزنامه ایران در مطلبی با عنوان "بازسازی اعتماد عمومی به دستگاه قضایی" نوشت: ابراهیم رئیسی در ۱۱۰ روز از حضور خود در قوه قضائیه، تابلوی ورود ممنوع به همه بحث‌های مرتبط با دستگاه قضایی را برداشت. او در نخستین گفت وگوی رودرروی خود با مردم، نه از سؤالی در مورد حساب‌های قوه قضائیه برآشفت، نه از حادثه فشافویه براحتی گذشت و نه از گفتن خبر برخورد با ۶۰ قاضی متخلف حذر کرد. رئیسی نه تنها از این گونه پرسش‌ها استقبال کرد بلکه خود نیز در جایگاه منتقد نسبت به برخی اقدامات گذشته دستگاه قضایی قرار گرفت و گفت که در ۴۰ سال گذشته همه تلاش کردند تا بخش‌های مختلف دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی شکل بگیرد اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله است.

تحول در قوه قضائیه

- شرق نوشت: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما به مناسبت هفته قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که «شما خاک‌خورده دستگاه قضا هستید و از دادیاری شروع کردید و به ریاست قوه قضائیه رسیدید و انتظار از شما متفاوت است، مردم چه زمانی احساس می‌کنند در قوه قضائیه تحول ایجاد می‌شود؟»، اظهار کرد: در همین ۱۱۰ روز گذشته سراغ مسائلی رفتم که دغدغه مردم است، از جمله موضوع پرونده‌های معوق و ابتدا هم کار را از خودمان؛ یعنی پرونده‌های ماده ۴۷۷ که رئیس قوه قضائیه باید تصمیم می‌گرفت شروع کردیم و خوشبختانه بخش زیادی از این پرونده‌ها تعیین‌تکلیف شده است.

در تیتر نخست روزنامه اعتماد "مدعی حقوق عامه هستیم" می خوانیم: ابراهیم رییسی، اصلی‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بود، اما منتخب اصولگرایان نتوانست در این رقابت پیروز شود و اصلاح‌طلبان بار دیگر موفق شدند روحانی را بر صندلی ریاست‌جمهوری بنشانند، اما این پایان ماجرا برای حضور ابراهیم رییسی در یکی از سه قوه نبود. او که پیش از این به عنوان تولیت آستان قدس مشغول به کار بود، شانزدهم اسفند ماه ۹۷ با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ریاست جدید قوه قضاییه منصوب شد. … برخلاف انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، موضع‌گیری اصلاح‌طلبان هم در مورد انتصاب رییسی به این سمت متفاوت بود. بسیاری از کسانی که رییسی را گزینه خوبی برای ریاست‌جمهوری نمی‌دانستند، از او به عنوان گزینه‌ای مطلوب برای ریاست قوه قضاییه نام بردند. آنها معتقد بودندکه رییسی سوابق بسیار زیادی در قوه قضاییه دارد و به اصطلاح با پیچ و خم‌های این دستگاه بسیارآشنا است و همین می‌تواند امیدوارکننده باشد و تغییراتی مثبت در دستگاه قضا ایجاد کند. سیدابراهیم رییسی هم از همان روزی که بر صندلی ریاست قوه قضاییه تکیه زد، تلاش کرد تا روند سابق این قوه را تغییر دهد.

عدالت هدف غایی قوه قضاییه

- روزنامه آرمان در این باره نوشت: رئیس دستگاه قضا عدالت را آرمان و هدف غایی و عالی جمهوری اسلامی ایران در ساحت فردی و ملی خواند و گفت که هر اقدام و حرکتی در جمهوری اسلامی ایران با شاقول عدالت سنجیده می‌شود و میزان مشروعیت و سیاست هر برنامه و میزان مقبولیت هر اقدام و عملی در جمهوری اسلامی ایران به قابلیت و توانایی در تحقق عدالت بستگی دارد. این نگاه جامع به کرامت و حقوق بشر با عدالت‌طلبی سازنده که جوهره انقلابی مردم ایران بوده همراه بوده است. آیت‌ا… سیدابراهیم رئیسی در نشست با سفرا و کارداران کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران با تاکید بر اینکه در قوه قضائیه عزمی جدی برای تحول در دستگاه قضائی وجود دارد، بیان کرد: در این راستا گام‌های زیادی توسط رؤسای پیشین برداشته شده است و در این حرکت گام‌ها تکمیل خواهد شد. رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: از آنجا که کرامت به انسانیت انسان تعلق دارد و ظرف زمان، مکان، ملیت، جنسیت را بر نمی‌تابد بسیار مهم و نکته مرکز محسوب می‌شود. رئیسی تصریح کرد: ایران در عرصه بین‌الملل همواره مدافع صلح و توجه به حقوق بشر بوده است. عدالت طلبی بشر همواره آرمان بشر در طول تاریخ بوده است که نه تاریخ انقضا دارد و نه استثنا پذیر است.

حقوق بشر و کرامت انسانی در اسلام

- به گزارش آفتاب یزد، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در دیدار با سفرا و کارداران کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان های بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران برپایه ایمان و ارزش های الهی همواره حقوق بشر و کرامت انسانی را به عنوان نقطه مرکزی پیام ادیان آسمانی مورد توجه قرار داده است؛ چه اینکه اسلام برای هدایت و سعادت انسان آمده است. اسلام سه شاخص برابری، آزادی و حفظ عزت نفس و احترام به شخصیت انسان را به عنوان جلوه های تحقق کرامت انسانی معرفی کرده است.

اولویت های قوه قضاییه

- اعتماد می نویسد: رییسی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR که به مناسبت هفته قوه قضاییه انجام شده، اولین برنامه در قوه قضاییه را مساله کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی با فعال کردن پیشگیری از وقوع جرم اعلام کرد. … او دومین برنامه دستگاه قضا را مساله اطاله دادرسی دانست و ادامه داد: «از مسائل مورد گله مردم از دستگاه قضا، مقوله طولانی شدن رسیدگی‌ها است. ما اطاله دادرسی را امر ناپسندی می‌دانیم و معتقدیم چه آن عللی که مربوط به درون سازمان قضایی کشور است و چه آن عللی که مربوط به بیرون از دستگاه قضا است، باید پیگیری و اصلاح شود.»رییسی، دستگاه قضا را مدعی حقوق عامه دانست و گفت: «موضوع سوم که مهم هم هست، مساله حقوق عامه است. حقوق عمومی باید دقیقاً رعایت شود. ما مدعی حقوق عامه هستیم.او یکی دیگر از نکات مهم و مورد تاکید دستگاه قضا را مبارزه با فساد اعلام کرد. رییس دستگاه قضا اولویت برخورد را با تخلفات قضات و کارکنان دستگاه قضا دانست.

همایش سراسری قوه قضائیه

تارنمای انتخاب نوشت: حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی صبح امروز (سه شنبه) در همایش سراسری قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفت تیر اظهار کرد که خدمات ارزشمند تمامی کسانی که در تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی برای دستگاه قضائی زحمت کشیدند را ارج می نهیم....وی بیان کرد: تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورزی اندیشه و به برنامه‌های اجرایی تبدیل شود. اگر همه برنامه سازمان در ایجاد تحول نقش ایفا نکنند، تحول مورد تاکید رهبری ایجاد نخواهد شد. حضور همه دست اندرکاران نیاز است.

رئیسی بیان کرد: برای ایجاد تحول در دستگاه قضائی تمام اجزای سازمان قضائی کشور باید نقش آفرینی کنند؛ نباید تصور کنیم که با نامه نگاری یا ابلاغ دستورالعمل و یا سخنرانی، تحول ایجاد می‌شود؛ بلکه تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورز، فکر و اندیشه تولید شود و در قالب برنامه‌های اجرایی ابلاغ شود و به برنامه‌هایی اجرایی تبدیل گردد. اگر همه اجزای سازمان بزرگ قضائی کشور، نقش ایفا نکنند آن تحولی که در حکم مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید شده است، اتفاق نمی‌افتد.

لایحه تامین امنیت زنان در دیدار ابتکار با رئیسی

- به گزارش ایسنا، «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر همکاری معاونت حقوقی قوه قضاییه در موضوع لایحه تامین امنیت زنان گفت: در جامعه ما به اندازه برخی جوامع، خشونت علیه زنان گسترده نیست؛ اما با توجه به مبانی دینی ما حتی یک مورد هم زیاد است.

ابتکار با اشاره به سیاست انتصاب زنان به ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی در قوه مجریه و نگاه مثبت آیت‌الله رئیسی به حضور زنان در مسئولیت‌های قضایی گفت: در قوه قضاییه با توجه به ظرفیت‌سازی خوبی که صورت گرفته و شایستگی‌های بانوان شاغل در این دستگاه زمینه برای ایفای مسئولیت‌های قضایی از سوی بانوان فراوان است و پیشنهاد می‌کنم سیاست‌های مشابهی در این قوه دنبال شود.

ابتکار همچنین گزارشی از همکاری‌های دولت و قوه قضاییه در حوزه زنان و خانواده ارائه و در آن به مواردی از جمله تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: شاخص‌ها در جلساتی با حضور نمایندگان قوه قضاییه بررسی و تدوین و اکنون ابلاغ شده؛ این شاخص‌ها دارای بخش حقوقی و قضایی است و لازم است برای ارتقای وضعیت زنان در برنامه‌ها به کار گرفته شوند.

رسانه‌های اصولگرا

برخی عبارت‌هایی که در رسانه‌های منتسب به این طیف سیاسی پیرامون این موضوع به کار رفته از این قرار است: آیت‌الله رئیسی از افزایش اعتماد مردم به قوه‌قضائیه در مدت زمان اندک مسئولیت خود خبر داد؛

افزایش اعتماد مردم به قوه‌قضائیه

- در بخشی از گزارش وطن امروز آمده است: آیت‌الله رئیسی در نخستین گفت‌وگوی مشروح تلویزیونی خود از افزایش اعتماد مردم به قوه‌قضائیه در مدت زمان اندک مسئولیت خود خبر داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اطلاعی از میزان اعتماد مردم به قوه‌قضائیه دارید و این موضوع را مرتب رصد می‌کنید، گفت: در ابتدای کار طبق آماری که در نظرسنجی‌ها مشاهده کردم، اعتماد مردم به دلیل برخی شایعات، ذهنیت‌ها، افتراها و اتهامات ناروا در بعضی موارد و پرونده‌ها بالا نبود. اعتماد با بخشنامه، سخنرانی و اطلاعیه به دست نمی‌آید و باید عملکردها را بهتر کنیم تا اعتماد به اجرای عدالت بالا رود. وی افزود: اخیراً نیز نظرات صاحب‌نظران را جویا شدم و به نظر می‌رسد تفاوتی ایجاد شده است. احساس من این است که در مراجعاتی که به خود بنده شده است و نظراتی که از عموم مردم دارم، امیدواری مردم به دستگاه قضایی بسیار افزایش پیدا کرده است.

حقوق بشر در ایران

- جوان نوشت: نشست با سفرا و نمایندگان خارجی مقیم ایران فرصت خوبی برای رئیس قوه قضائیه کشورمان فراهم کرد تا در فضایی آرام به تبیین رویکرد ایران نسبت به حقوق بشر بپردازد و درکنار آن از نقض حقوق بشر توسط دولت‌های دیگر علیه مردم ایران بگوید؛ از ده‌ها هزار مجروح شیمیایی جنگ هشت ساله صدام علیه مردم ایران که سلاح‌های شیمیایی‌اش را دولت‌های اروپایی در اختیار صدام قرار دادند، از هزاران قربانی ترورهای کور منافقین در ایران که در همه این سال‌ها مورد حمایت دولت‌های غربی بوده و هستند و از اینکه کسانی که خود بیشترین نقض حقوق بشر را داشته‌اند، حالا مدعی حقوق بشر شده‌اند.

- به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشرکشورمان طی مصاحبه‌ای در حاشیه نشست سفرا و کاردارهای کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان بین‌المللی مقیم تهران با رئیس قوه قضاییه، اظهار کرد: این جلسه نخستین فرصتی بود که در آن نمایندگان کشورهای خارجی مستقیماً با نظرات و مواضع ریاست جدید قوه قضاییه در زمینه حقوق بشر آشنا شوند و انتظار این است که نمایندگان سیاسی در تهران، واقعیت‌ها را به مراکز خود گزارش کنند.لاریجانی بیان داشت: این انتظار وجود دارد که نظرات روشن ریاست قوه قضاییه در امرحقوق بشر و تأکیدات ما در امر حقوق بشر که مبتنی بر اسلام است توسط نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران به کشورهایشان واصل شود.لاریجانی با بیان اینکه نظام قضایی ما یک نظام پیشرفته با اعمال دقت‌های وسیع است، گفت: در این نظام قضایی دقیق علاوه بر آنکه تکنیک‌های مدرن به کار گرفته شده است، اما دارای منشائی از یک منبع عظیم به نام فقه اهل بیت پیامبر اسلام است.

تقلیل حساب‌های قوه قضاییه به ۵ حساب

- در بخشی از گزارش روزنامه کیهان در این باره آمده است: آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ۶۳ حساب بانکی که روی قوه قضائیه سایه انداخته و تصمیم گیری درباره آن، گفت که آن حساب‌ها ۶۳ حساب نیست. چون بودجه دولتی و مصوب نمی‌تواند مشکلات را حل کند، از آن برای رفع مشکلات و ارائه خدمات به مردم در قوه قضائیه استفاده کند. رئیس قوه قضائیه افزود: ما به دلیل همین ذهنیت‌هایی که در جامعه ایجاد شده، این حساب‌ها را به ۵ حساب تقلیل دادیم و برای اینکه مردم عزیزمان در جریان باشند، سالانه هم درآمد از این حساب‌ها و هم هزینه‌های آن را برای عموم مردم اطلاع رسانی می‌کنیم. تا کنون هم این حساب‌ها در اختیار روسای قوه قضائیه وقت بوده و مصارف آن در ارتباط با خدمات قضایی به مردم بوده است.وی افزود: به نظر می‌رسد موضوع حساب‌های قوه قضائیه تا حدی بعد سیاسی پیدا کرده است؛ اما چون در افکار عمومی مطرح شده، بنده آمادگی دارم نسبت به سنوات گذشته نیز گزارش این حساب‌ها را برای مردم اعلام کنم.

- به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ رئیس قوه قضاییه درگفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: حساب‌های قوه قضاییه به ۵ حساب تقلیل یافته و از پایان امسال گزارش کاملی درباره درآمدها و هزینه‌های این حساب‌ها به مردم داده خواهد شد.رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که مردم تغییر در قوه قضائیه را چه زمانی می‌بینند؟ گفت: انتظار مردم از بنده و قوه قضائیه کاملاً بحق است. اگر انتظار دارند پرونده شان سیر سالم در قوه قضائیه را سپری کند، کاملاً بجا است. الحمدالله قضات خوب در این دستگاه فراوان هستند و فکر می‌کنم با همین همکاران خوب قضائی و مساعدت بخش‌های مختلف، در مدت کوتاه خواسته‌های مردم را اجابت کنیم.

پایگاه خبری عصر همدان عکس نوشته‌هایی از سخنان رییس قوه قضاییه در این گفت وگوی زنده تلویزیونی انتشار داده است.

مبارزه با فساد

- روزنامه کیهان به نقل از آیت الله رئیسی درباره برخورد با ۶۰ قاضی متخلف نوشت: این آغاز کار است. در این باره کمیسیون تعیین صلاحیت را فعال کردم و تاکنون دو الی سه جلسه هم تشکیل شده است و دادگاه عالی صلاحیت را بنده تشکیل می‌دهم. …گام اصلی در مبارزه با فساد، شکل دادن یک مجموعه به هم پیوسته و منسجم است که بتواند همه بخش‌ها اعم از قضایی و غیرقضایی را به طور قانونمند به هم مرتبط کند. برای تحقق این امر در گام اول مجتمع مبارزه با فساد اقتصادی در تهران و سایر استان‌ها تشکیل خواهد شد. این مجتمع‌ها دارای شعباتی خواهند بود که مسئولیت مبارزه با فساد اقتصادی را برعهده دارند و به نظر می‌رسد این تشکیلات همین روزها برپا شود.

دیدگاه رئیسی نسبت به فضای مجازی

- کیهان نوشت: رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که چقدر در فضای مجازی هستید و دیدگاهتان نسبت به فضای مجازی چیست، گفت: امنیت زندگی خصوصی مردم، امنیت اقتصادی، امنیت روانی، امنیت اخلاقی و امنیت اجتماعی باید در فضای مجازی تامین شود و به هیچ عنوان نباید در فضای مجازی بستری برای حضور مجرمان، متخلفان و افراد فاسد فراهم شود. در مورد استفاده شخص بنده هم همان طور که قبلاً هم اعلام کردم در فضای مجازی مردم می‌توانند ایده‌هایشان را درباره دستگاه قضایی به بنده اعلام کنند. من دوستانی را مامور کرده‌ام که این فضا را کنترل کنند و به من گزارش دهند. لذا من اطمینان می‌دهم به کسانی که در این فضا بامن سخن می‌گویند من در جریان دیدگاه‌هایشان قرار می‌گیرم.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت»

-کیهان به نقل از رئیسی در رابطه با لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت نوشت: این لایحه در دولت تهیه شد و به لحاظ اینکه صبغه قضایی داشت، به قوه قضائیه ارسال شد. لایحه را از دولت پیگیری کردیم؛ گویا به مدت دو سال بود که در دستگاه قضایی مانده بود و قول دادم که ظرف چند ماه این قضیه را به اتمام برسانم؛ لذا معاونت اصلی آن را که معاونت حقوقی است، فعال کردیم و کارشان آماده شده است و معاونت‌های فرعی نیز در این مورد از قضات فرهیخته و صاحبنظران نظر خواهی کرده‌اند.

جذب ۷۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی قوه قضاییه

-فارس با اشاره به حضور آیت الله «سیدابراهیم رئیس ی» رئیس قوه قضاییه و «علیرضا آوایی» وزیر دادگستری در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه، نوشت: در ابتدای این همایش علیرضا آوایی وزیر دادگستری به ارائه گزارش سالانه دستگاه قضا پرداخت و گفت: ورودی پرونده‌ها ۱۳ میلیون و ۵۶۳ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل ۰/۰۷ افزایش داشته است.وی افزود: خروجی پرونده‌ها سیزده میلیون و ۵۱۰ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل شش دهم درصد رشد در رسیدگی اتفاق افتاده است.آوایی گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۱۱۰ روز یه ۱۰۶ روز کاهش یافته است.

وی در خصوص تشریح مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: الکترونیک مدار کردن کلیه واحدهای قضایی و فعال کردن سامانه‌های الکترونیک و صدور ۴۰ میلیون ابلاغیه و شکواییه الکترونیکی از اهم اقدامات این معاونت بوده است.

در ادامه همایش آیت الله رییسی اظهار داشت: از تمام تلاش‌هایی که در این ۴۰ سال انجام شده تشکر می‌کنم، با همه تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده به جاست در گام دوم تحولی در خور ایجاد شود و قوه قضاییه بتواند گام دوم را با دلسوزان این مجموعه طی کند. در این تحول همگان نقش دارند و هیچکس نباید غایب باشد.وی در خصوص جذب ۷۰۰۰ هزار نفری که آزمون استخدامی در سال ۹۶ پذیرفته شدند گفت: کار جذب آغاز می‌شود، اما یک مقدار زمان می‌برد و انشاالله این تعداد به قوه قضاییه اضافه خواهند شد.

اقدامات رئیسی درباره کشته شدن یک زندانی در زندان فشافویه

- در بخشی از گزارش روزنامه خراسان آمده است: رئیس قوه قضاییه درباره حادثه کشته شدن یک زندانی در زندان تهران، ازکیفرخواست برای متهم این پرونده خبر داد و گفت که هیاتی برای ملاقات با خانواده محترم مقتول اعزام شده تا از آن‌ها دلجویی شود.رئیسی تأکید کرد: حتماً مسئولی را که در این زمینه سهل انگاری و غفلت کرده باشد، برکنار خواهیم کرد و برخورد ما در حد توبیخ نیست و برکنار می‌کنیم.

گام دوم انقلاب

- به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام «محسنی اژه‌ای» معاون اول قوه قضاییه در همایش سراسری قوه قضاییه با بیان اینکه امیدواریم در گام دوم انقلاب آنچه که متناسب با قضای اسلامی است قدم برداریم، اظهار کرد: ما درگام دوم انقلاب نیاز داریم که عدالت گستره بیشتری پیدا کند؛ عدالت در همه ابعاد در تراز نظام جمهوری اسلامی محقق شود؛ در چهل سال گذشته قدم‌های بزرگی برداشته شده اما همه اذعان داریم با نقطه مطلوب فاصله داریم؛ اگر می‌خواهیم همه اهداف محقق شود باید الزامات را هم رعایت کنیم؛ قانون خوب، مجری عادل و مجاهد می‌خواهد، به قول فرمایش رهبری، عدالت با تعارف امکانپذیر نیست و لازمه آن مردمی و قاطع و ساده‌زیست و بی‌تعارف بودن است.

مهم‌ترین اولویت‌های قوه‌قضائیه در دوره پیش‌رو

-وطن امروز می‌نویسد: رئیس قوه قضائیه همزمان با دومین روز هفته قوه قضائیه، در محل قتلگاه شهدای هفتم تیردر نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم حضور پیدا کرد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این گفت‌وگو که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‌شد به بیان آخرین مواضع خود درباره اولویت‌ها و محورهای مهم دستگاه قضایی و همچنین گزارش عملکرد این قوه طی ۴ ماه اخیر به مردم پرداخت.

به گزارش این روزنامه، حساب‌های قوه قضائیه، ماجرای قتل یک جوان در یکی از ندامتگاه‌ها، اسکان دادن سازمان تروریستی منافقین توسط اروپا در خاک این کشورها و افزایش اعتماد عمومی به قوه‌قضائیه از محورهایی بود که مورد اشاره آیت‌الله رئیسی قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: سوالی که در بین مردم ایران وجود دارد این است که چرا امروز اروپایی‌ها اجازه داده‌اند کشورشان پناهگاه سازمان تروریستی منافقین باشد. مگر آنها نمی‌گویند ضد تروریست و طرفدار حقوق انسان‌ها هستند؛ این جریان طبق اعلام خودش ۱۷ هزار نفر را در کشور به شهادت رسانده است. چرا اروپایی‌ها به خود اجازه داده‌اند که به سازمان تروریستی منافقین که همین الان هم برنامه‌های ترور را دنبال می‌کند، پناه دهند؛ این در حالی است که خود اروپایی‌ها این گروهک را در لیست سیاه قرار دادند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی هفته قوه قضاییه حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۶۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش و امنیت مردم

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، امروز (پنجشنبه 30 فروردین) نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها بصورت وبیناری برگزارشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، در بخش نخست سخنانش در این نشست با اشاره به عملیات غرورآفرین و ظفرمندانه «وعده صادق» در تنبیه جنایتکاران صهیونیستی، اظهار کرد: «وعده صادق» عملیات غرورآفرینی بود که همه دشمنان عَنود و شرور ما، نسبت به بی‌نظیربودن آن اذعان کردند؛ این عملیات، تجلّیِ قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بر ارزش‌های متعالی دینی بود؛ لهذا به سهم خود مجددا از سپاه پاسداران و کلیه نیرو‌های مسلح که این مجاهدت بزرگ را آفریدند و قلوب مؤمنین را شاد کردند، سپاسگزاریم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضاییه، گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضاییه از سمت خود در این مسئولیت استعفا داد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیثِ عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها است، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوطه داشتیم، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سوابق قضاییِ ارزنده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اولِ تازه منصوب‌شده‌ی قوه قضاییه در استان‌های تهران، گلستان، قم، گیلان و خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی به لحاظ سوابق، مدیریت، خلاقیت و ابتکار، شخصیتی توانمند است و اهل کار میدانی و تعامل می‌باشد. وی سالیان زیادی در استان قم در سمت ریاست دادگستری، مشغول خدمت بود و با مراجع عظام تقلید و مسئولان و مقامات در مرکز در ارتباط بود؛ در مدت کوتاهی هم که وی در استان خراسان رضوی حضور داشت، منشاء اثر بود، به گونه‌ای که مسئولان استان خراسان رضوی اصرار داشتند که آقای خلیلی در سمت ریاست دادگستری استان باقی بماند.

رئیس عدلیه در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ سندِ روزآمدشده‌ی تحول و تعالی قضایی و تشریح فرآیند تدوین آن، اظهار کرد: در تنظیم و تدوین سند تحول قضایی جدید که اخیراً ابلاغ شده، از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران در داخل و خارج از قوه قضاییه بهره گرفته شده است و امروز این سند باید مبنای کلیه حرکت‌ها، تصمیمات و اقدامات ما در عدلیه باشد؛ همه مسئولان و مدیران در دستگاه قضایی در سطوح مختلف باید ملتزم به اجرای مفاد سند تحول باشند. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شوم که در سند مزبور، تمهیدات لازم برای اصلاح در صورت نیاز، پیش‌بینی شده است. 

قاضی‌القضات در ادامه نشست امروز، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها دستور مؤکد داد که در همکاری با مقامات و مسئولان سایر دستگاه‌ها به منظور تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اهتمام تام و تلاش مضاعف داشته باشند و توجه کنند که در تحقق شعار سال، باید شاهد جهش باشیم، نه صرفاً پیشرفت معمولی.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: بالطبع هر استانی مسئله و مشکل خاص خود را دارد که ممکن است این مسائل و مشکلات، مُزمن باشند؛ لهذا مسئولان قضایی استان‌ها با همکاری مسئولان سایر دستگاه‌ها در استان، ضمن احصاء این مسائل و مشکلات، در جهت رفع آن‌ها با لحاظ اولویت، تمهیدات و تدابیر مقتضی و منسجم را اتخاذ نمایند و چنانچه نیاز دارند تا ما از مرکز و ستاد، اختیاری را به آن‌ها برای رفع آن مشکلاتِ مزمن، تفویض کنیم، مراتب را به سرعت به ما اعلام دارند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز، خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد که در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند. 

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست امروز خاطرنشان کرد: وظیفه همه ما مسئولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. ما ایمان داریم و تجربه نیز ثابت کرده که هر گاه با وحدت و همدلی کاری را شروع کردیم، به موفقیت نائل شدیم و امسال نیز قطعاً همینطور خواهد بود.

در حال تکمیل/

دیگر خبرها

  • در قضیه عفاف و حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضائیه خطاب به مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور 
  • در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم
  • مسئولان قضائی تلاش خود را به تحکیم آرامش و امنیت مردم در همه ابعاد معطوف کنند
  • دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش و امنیت مردم
  • در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم تلاش کنید
  • اژه ای: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید
  • تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید
  • معرفی رئیس کل دادگستری استان سمنان
  • ابلاغ سند تحول و تعالی قوه قضاییه