Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@01:47:49 GMT

چند اصل مهم هنگام اندازه گیری فشارخون

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۷۳۵۷

چند اصل مهم هنگام اندازه گیری فشارخون

دکتر طاهره سماوات گفت: «فشارخون بالا یک بیماری موذی و بدون علامت است و ممکن است فردی سال‌ها به فشارخون بالا مبتلا باشد، ولی از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد به دلیل اینکه این بیماری علامتی ندارد و زمانی علامت دار می‌شود که یکی از اندام‌های حیاتی بدن مثل مغز، قلب، چشم و کلیه درگیر شده باشد.»

وی در ادامه گفت: «راه ساده شناخت این بیماری اندازه گیری فشارخون است که البته شرایط خاصی دارد از جمله اینکه فرد باید از نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشارخون غذا، چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا نخورده باشد، مثانه اش خالی باشد، در یک جای آرام و بدون رفت و آمد و در حالی که پا‌های فرد بر روی زمین است و پشتش به صندلی تکیه دارد باید از وی فشارخون گرفته شود، فرد نباید اضطراب داشته باشد، دست وی باید در سطح قلبش و بر روی یک تکیه گاه قرار بگیرد، نباید بین فرد با کسی که فشارخون را اندازه گیری می‌کند در حین اندازه گیری گفت و گویی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اگر هرکدام از این موارد رعایت نشود روی اندازه فشارخون تاثیر می‌گذارد و آن را بالا یا پایین نشان می‌دهد.»

دکتر سماوات گفت: «اگر فشارخون ۱۴۰ میلی متر جیوه بر روی ۹۰ باشد باید یک تا دو بار دیگر با فاصله یک تا ۵ دقیقه بعد فشارخون فرد مجددا اندازه گیری شود و متوسط اعداد به دست امده اگر از ۱۴۰ میلی متر جیوه بالاتر باشد فرد به فشارخون بالا مبتلا است، اما برای اطمینان باید فرد به پزشک ارجاع داده شود تا فشارخون فرد را با دستگاه هولتر مانیتورینگ در تمام حالات اندازه گیری و ثبت می‌کند و متوسط فشارخون‌های بدست آمده پزشک مشخص می‌کند که آیا فرد به فشارخون بالا مبتلا است یا خیر. یا پزشک فشارخون فرد را در ۳ تا ۷ نوبت اندازه گیری می‌کند و متوسط آن‌ها را در می‌آورد تا مشخص شود فرد به این بیماری مبتلا است یا خیر. البته فرد می‌تواند با رعایت شرایط اشاره شده در منزل فشارخون خود را اندازه گیری کند و به نزد پزشک ببرد.»

این متخصص قلب و عروق با طرح این سوال که چرا فشارخون بالا یک بیماری خطرناک و موذی است، گفت: «این بیماری بدون علامت است و به تدریج به اعضای حیاتی بدن آسیب می‌رساند و با بروز عوارض در اندام‌های حیاتی بدن مشخص می‌شود فرد به فشارخون بالا مبتلا است. فشارخون بالا باعث نارسایی کلیه می‌شود و ۵۰ درصد از افرادی که دیالیز می‌شوند و نارسایی کلیه دارند فشارخون بالا عامل بیماری آن‌ها بوده است همچنین در ۴۲ درصد موارد سکته‌های قلبی، مرتبط با فشارخون بالا است. فشارخون بالا باعث می‌شود رسوب چربی‌ها در جدار رگ‌های قلب سرعت بیشتری بگیرد و باعث تنگی و انسداد رگ‌ها شده و منجر به سکته‌های قلبی می‌شود؛ بنابراین یکی از علل مهم نارسایی‌های قلبی، فشارخون بالا است.»

دکتر سماوات خاطرنشان کرد: «یکی از مهمترین عارضه‌های فشارخون بالا، سکته‌های مغزی است که یا به صورت ایسکمیک یا به صورت خونریزی دهنده بروز پیدا می‌کند که نوع خونریزی دهنده آن شایع‌تر است بیش از ۵۰ درصد موارد سکته‌های مغزی مرتبط با فشارخون بالا هستند بنابراین اگر فشارخون بالا را کنترل کنیم یا از ابتلای به آن پیشگیری کنیم می‌توانیم از ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی، اختلالات بینایی و حتی نابینای پیشگیری کنیم.»

وی گفت: «در فشارخون‌های اولیه هیچ علت واحدی برای آن نمی‌توان یافت و علل زمینه‌ای دارد از جمله چاقی، دیابت، سابقه خانوادگی و مصرف نمک و مصرف الکل که می‌تواند زمینه ساز فشارخون‌های اولیه باشد.»

کارشناس مسوول اداره قلب و عروق وزارت بهداشت درباره راه‌های جلوگیری از فشارخون بالا گفت: «ارث و جنس از جمله عوامل ابتلا به فشارخون بالا هستند که نمی‌توان برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون تاثیری بر روی آن‌ها بگذاریم. مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. باید بر روی عواملی که می‌توانیم برای پیشگیری از فشارخون تاثیر بگذاریم، تمرکز کنیم به عنوان مثال اگر فردی دچار اضافه وزن است باید وزن خودرا کاهش دهد تا به وزن مطلوب برسد و یا اگر نمایه توده بدنی اش بیشتر از ۳۰ است و چاق است باید درمان شود هرمقداری که از وزن بدن کاسته شود حتی یک تا سه کیلوگرم بر روی کاهش فشارخون تاثیر قابل توجهی دارد.»

دکتر سماوات گفت: «الکل رابطه مستقیم با فشارخون بالا دارد و اگر فرد به صورت مداوم الکل مصرف کند نه تنها فشارخون وی بالا می‌رود و دچار عارضه‌های ناشی از فشارخون می‌شود بلکه حتی مصرف مقدار کمی از الکل روی بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر داشته و باعث بروز سرطان‌ها بخصوص سرطان پستان نیز می‌شود.»

وی درباره تاثیر نمک در ابتلا به فشارخون باالا گفت: «باید در مصرف نمک احتیاط کرد و حتما باید غذا‌ها به صورت کم نمک مصرف شوند و برای خوش طعم شدن غذا به جای نمک می‌توان از ادویه‌ها و سبزیجات و سرکه و آبلیمو و یا آبغوره استفاده کرد.»

وی درباره رابطه دیابت و فشارخون بالا گفت: «اگر دیابت در فرد کنترل شود احتمال ابتلا به فشارخون بالا کم می‌شود. چاقی‌های مرکزی بسیار مهم است و در افرادی که دچار چاقی مرکزی یعنی چاقی شکمی و سیبی شکل هستند مقاومت به انسولین در آن‌ها بسیار بالا است که هم باعث ابتلا به دیابت و هم فشارخون بالا می‌شود.»

وی به اهمیت کنترل اضطراب و استرس در پیشگیری از فشارخون بالا اشاره کرد و گفت: «باید راه‌های کنترل و سازش با استرس‌ها و اضطراب‌های بیش از اندازه را پیدا کرد اضطراب‌ها ابتدا فشارخون فرد را به صورت مقطعی بالا می‌برند، ولی اگر به صورت مداوم در زندگی وجود دشته باشد باعث می‌شود که فشارخون در فرد به صورت دایمی افزایش پیدا کند.»

دکتر سماوات درباره نقش سیگار در فشارخون بالا گفت: «استعمال سیگار به صورت گذرا فشارخون را بالا می‌برد، اما در درازمدت باعث می‌شوند که رسوب چربی‌ها در جدار رگ‌ها تسریع شود و باعث می‌شود رگ‌ها سفت و سخت شوند در نتیجه شرایط فرد مبتلا به فشارخون به مرور زمان در صورت استعمال سیگار بدتر می‌شود و کنترل فشارخون وی سخت‌تر و عوارض بیماری در وی به صورت زودرس بروز پیدا کند.»


منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فشارخون کنترل فشارخون قهوه اندازه گیری فشارخون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟

آمار نگران‌کننده‌ای درباره روند افزایشی برخی بیماری‌ها در کشور مطرح می‌شود که ۵۰ درصد آنها نتیجه عادت‌های بد غذایی است، عادت‌هایی که با اصلاح آنها بار بیماری در نظام سلامت هم تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تقریبا از ۱۹۴۵ میلادی تا کنون در این روز در ۱۵۰ کشور جهان، برنامه‌های خاصی به منظور یادآوری و افزایش آگاهی عمومی و تفهیم گرسنگی و فقر اجرا می‌شود. غذا آن‌قدر اهمیت دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند منجر به تشدید بیماری‌های غیرواگیر (NCD) شود.

این در حالی است که در ایران هم پژوهش‌های علمی بسیار انجام و مقالات معتبری منتشر شده که نشان می‌دهد حدود ۵۵ درصد از بیماری‌های غیرواگیر عامل تغذیه‌ای دارند. یعنی اگر برنامه غذایی افراد مختلف در جامعه در طول ۲۴ ساعت شامل ۵ گروه اصلی غذاها؛ شامل کربوهیدرات و قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد و انرژی خود را از همه این گروه‌های غذایی بگیرند، ۵۰ درصد بار بیماری‌های غیرواگیر (NCD) در نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند.

بررسی فرهنگ غذا در میان ایرانیان نشان می‌دهد که عادات بد غذایی آن ها را بیمارتر کرده و نظام سلامت هم با آمار نگران‌کننده‌ای از اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی – عروقی و آلزایمر مواجه است.

جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح این عادات غذایی به نکات جالبی اشاره می‌کند که با اصلاح آنها، سلامت افراد کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

از اسراف مواد غذایی تا غذا‌هایی که زیاد می‌پزند

میرزای رزاز اولین و مهم‌ترین عادت غذایی بد در میان مردم ایران اسراف مواد غذایی و تولید قابل توجه ضایعات مواد غذایی می‌داند و می‌گوید: ضایعات غذا در ایران ۳۵ میلیون تن و در کل اتحادیه اروپا ۹۰ میلیون تن در سال است. بیشترین ضایعات هم مربوط به نان، میوه، برنج و سبزیجات است. اصلاح این فرهنگ می‌تواند در تثبیت امنیت غذایی و حل مشکل سوءتغذیه در میان افراد کم‌برخوردار اثربخش باشد.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نحوه فرآوری و طبخ غذا هم در سبک زندگی ایرانی‌ها مناسب نیست و در توضیح بیشتر بیان می‌کند: بدترین روش‌ها را برای پخت غذا داریم. از جمله سرخ‌کردنی‌ها که جزو سبد اصلی غذا‌های روزانه هستند. مواد غذایی که بیش از اندازه سرخ می‌شوند، آسیب جدی برای سلامت دارند. این درست که برخی غذا‌های سنتی ما حاوی سرخ‌کردنی‌هاست، اما این شیوه باید در حد تف‌دادن باشد، نه این که ماده غذایی در روغن غوطه‌ور شود. خانواده‌های ایرانی، ذائقه کودکان‌شان از همان اول با غذا‌های بسیار چرب و سرخ‌شده عادت می‌دهند که در دوران نوجوانی تغییر این ذائقه کار سختی خواهد بود.

وی با بیان این که مدت زمان طبخ هم یکی دیگر از مشکلات است، عنوان می‌کند: گاهی پیش می‌آید که غذا را به مدت ۷ تا ۸ ساعت می‌پزیم و نتیجه این کار، از بین رفتن کیفیت غذاست، پخت بیش از حد، بیشترین آسیب را به مواد مغذی غذا می‌زند. در این باره بهتر است از زودپز استفاده کنیم یا زمان طبخ را به روش‌های مختلف کاهش دهیم. این اصطلاح اشتباهی است که طبخ طولانی یعنی جاافتادن غذا، هر قدر بیشتر بپزد، بی‌کیفیت‌تر می‌شود.

رژیم‌های نامتعادل در زندگی‌های شور

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان این که ایرانی‌ها دو برابر سرانه دنیا نمک مصرف می‌کنند، این سرانه را در جهان روزانه ۵ گرم عنوان می‌کند و می‌گوید: سرانه مصرف نمک در ایران بیش از ۱۰ گرم است. مصرف نمک موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف به خصوص میانسالی می‌شود. عوارضی از جمله فشار خون، بزرگ شدن عضله قلب، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: یکی دیگر از فرهنگ‌های اشتباه تغذیه‌ای در کشور ما تمرکز برخی اقشار جامعه روی رژیم‌های خاص و تبعیت از افراط و تفریط در برخی مواد غذایی است. به عنوان مثال برخی افراد صرفا رژیم کربوهیدارت یا پروتئین را رعایت می‌کنند. ما رژیم متنوع و متعادل نداریم و رژیم‌های تک‌غذایی در مردم ایران بسیار شایع است. رژیم متنوع یعنی ۵ گروه غذایی وجود داشته باشد؛ از جمله شامل کربوهیدرات و قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد که افراد به صورت روزانه انرژی خود را از همه این گروه‌های غذایی به نسبت‌های مختلف دریافت کنند.

میرزای رزاز درباره آسیب حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی روزانه با رعایت رژیم‌های تک غذایی بیان می‌کند: اشتباه در عادات غذایی درتمامی اقشار جامعه وجود دارد و صرف‌نظر از مشکلات اقتصادی که منجر به کاهش قدرت خرید مواد غذایی می‌شود، ما با افرادی مواجه هستیم که اقدام به حدف یک ماده غذایی از سبد غذایی خود می‌کنند. افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی داریم که می‌گویند روغن خوراکی را از زندگی خود حذف کرده‌اند. این در حالی است که ۳۰ درصد انرژی دریافتی باید از روغن‌ها صورت بگیرد و اگر آن را حذف کنیم، ظرف چند ماه، فرد دچار سوءجذب می‌شود.

او تاکید می‌کند: با حذف روغن خوراکی ۴ ویتامین اصلی (آ، ای، کا و دی) محلول در چربی جذب بدن نخواهد شد. این افراد افتخار هم می‌کنند که به عنوان مثال چند ماه است که لب به روغن نزده‌اند و مواد غذایی را به صورت آب‌پز و بخارپز دریافت کرده‌اند، در حالی که این اقدام‌شان در درازمدت منجر به عوارض جدی برای آنها خواهد شد و بیماری‌زا خواهد بود.

برخی افراد هم مواد غذایی از جمله نان، برنج و سیب‌زمینی را حذف می‌کنند که با این کار پایه نیاز بدن به کربوهیدرات مختل می‌شود و انرژی دریافت نمی‌کنند. این اقدام بدن را وارد واکنش‌های بسیار سختی می‌کند، به این صورت که هر چه می‌خوریم در نهایت تبدیل به گلوکز می‌شود ولی بدن وارد فرآیند پیچیده‌ای شده و این آسیب‌زاست.

روغن‌هایی که سرطان به خوردتان می‌دهند

رئیس انجمن تغذیه ایران یکی دیگر از عادت‌های غذایی را خوردن فست‌فود‌ها و غذا‌های بیرون از خانواده عنوان می‌کند و می‌گوید: جامعه امروزی ما به شدت تمایل به مصرف غذا‌هایی فست‌فودی و آماده‌شده در بیرون خانه دارد. مشکل این غذا‌ها رعایت نکردن اصول مبانی تغذیه‌ای است. به عنوان مثال روغن سرخ‌کردنی که تهیه این غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عمدتا مانده و جوشیده هستند. این روغن‌ها را بعد از هر بار پخت عوض نمی‌کنند و در صورت کم شدن به آن اضافه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در این روغن‌ها که روزانه ۱۰ تا ۱۲ساعت می‌جوشند، رادیکال آزاد و مواد سرطان‌زا تولید می‌شود که ما آنها را همراه با غذا‌ها می‌خوریم و متوجه آسیب‌زا بودن آنها نیستیم. این آمار نگران کننده که درباره روند افزایشی بیماری‌ها به وجود آمده به دلیل همین جزئیاتی است که ما به آنها توجه نداریم.

میرزای رزاز در پاسخ به این سؤال که آیا فست‌فود‌ها باید به طور کامل حذف شوند یا می‌توان آن‌ها را در خانه تهیه کرد، بیان می‌کند: به هر صورت میل جامعه امروز استفاده از چنین غذا‌هایی است و اگر آن را در خانه تهیه کنند، به مراتب سالم‌تر خواهد بود. البته استفاده از این مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس نباید جزو اصلی برنامه غذای افراد شود، مصرف یک یا دو بار در ماه چندان مشکل‌ساز نیست، چون این محصولات عمدتا کیفیت مطلوبی ندارند.

منبع: خبرآنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • کاهش ۶۴درصدی بیماری دامی در مازندران
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
  • آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟
  • رنگ ادرار نشان‌دهنده بیماری است؟
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۴۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مه ولات
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان