Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:39:03 GMT

باغستان را برای تبدیل به برج تجاری آتش می‌زنند

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۷۷۹۷

باغستان را برای تبدیل به برج تجاری آتش می‌زنند

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین درخصوص اطفای حریق کامل باغستان سنتی قزوین گفت: همه باغ‌ها مالک دارند ما اعلام کردیم که اگر اتفاقی بیفتد نمی‌توانیم مسئولیت قبول کنیم، وظایف ما در شهر بسیار گسترده و بااهمیت‌تر است و ما ترجیح می‌دهیم آتش مکانی را خاموش‌کنیم که با جان انسان‌ها مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته حجم وسیعی از باغستان سنتی قزوین طی سه بار در آتش سوخت، آتشی که با توجه به‌شدت آن آتش‌نشانان پنج ایستگاه در محل حادثه حضور یافتند و بعد از پنج ساعت موفق شدند که آتش را خاموش کنند، اما عکاس ایسنا یک روز بعد از آتش‌سوزی برای عکس‌برداری به این محل مراجعه و مشاهده کرد که گدازه‌های آتش همچنان در دل درختان باغستان باقی است.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص تصریح کرد: آنچه در این میان اهمیت دارد چگونگی ایجاد آتش است و باید به منبع ایجاد آتش بپردازیم، یکی از اصلی‌ترین منبع ایجاد آتش در باغستان خود باغداران هستند.

وی افزود: اولین مسئله‌ای که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند این است که مالکان باغ‌ها برای اینکه باغ‌ها برایشان سودآوری ندارند علف‌های هرز را جمع‌آوری نمی‌کنند و با آتش علف‌های هرز را از بین می‌برند، درنهایت نمی‌توانند آتش را کنترل کنند و درزمانی کم آتش به حجم وسیعی سرایت می‌کند چراکه علف‌های هرز به هم متصل هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تأکید کرد: اگر آتش خاموش نشود گسترش پیدا می‌کند و با قطعیت می‌گویم که آتش باغستان خاموش شده است، آتش در مقطعی مهار می‌شود و کارکنان ما محل را ترک می‌کنند اما اگر آتش دوباره روشن شود باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم تجهیزات و امکانات را در باغ مستقر کنیم؛ ممکن است در بخشی آتش در زیرخاکستر بماند و با باد دوباره آتش سر بگیرد، این مسئله بدیهی است، مهم‌تر از همه این است که مالک حساسیت داشته باشد و اطلاع‌رسانی کند.

منتظری گفت: اگر آتش را سرد نکنیم موجب توسعه حریق می‌شود اما آنچه باعث مهار آتش می‌شود اطلاع‌رسانی مجدد است که آن‌هم وظیفه مالکان است، نمی‌توانیم بگوییم این باغات رهاشده و مالک ندارند.

وی عنوان کرد: اگر در این باغات حتی یک آجر بگذاری صاحبانش پیدا می‌شوند، این‌ها برای این‌که بتوانند از زمین انتفاع ببرند و تغییر کاربری بدهند باغ را رها کردند، باغی که رهاشده باشد و درختش خشک شود می‌تواند تغییر کاربری بدهند و در زمین بایر و رهاشده ساخت‌وساز انجام دهند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تأکید کرد: وقتی باغستان در حال سوختن است می‌گویند مالک ندارد، این مالک‌ها حساسیتی روی حفظ و نگهداری باغ ندارند چراکه برایشان انتفاع ندارد و می‌خواهند باغ را به زمین و فضای تجاری تبدیل کنند که ارزش ریالی بالایی دارد.

وی یادآور شد: همه مالک دارند ما اعلام کردیم که اگر اتفاقی بیفتد نمی‌توانیم مسئولیت قبول کنیم. وظایف ما در شهر بسیار گسترده و بااهمیت‌تر است، وقتی بازار و باغستان آتش بگیرد قطعاً تجهیزات امکانات و کارکنان را وقف بازار می‌کنیم، وظیفه ما این است که بازار را خاموش‌کنیم، ما ترجیح می‌دهیم که مکانی را خاموش‌کنیم که باجان انسان‌ها عجین است.

منتظری در پاسخ به اینکه باغستان هویت قزوین است بیان کرد: اگر باغستان هویت است، هویت را باید مالکش حفظ کند با مبارزه با علف هرز و قرار دادن نگهبان داخل باغ، اگر مالک ارزش نمی‌گذارد قطعاً همسایه نیز ارزشی قائل نمی‌شود؛ این باغستان به‌عنوان میراث چند هزارساله باید حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد باید بررسی شود که این آتش‌سوزی آیا متوجه مالک است یا سازمان‌ها و فعالین محیط‌زیست، قطعاً متوجه مالک است و او باید در حفظ و نگهبانی باغ تلاش کند و اگر تلاش نکند در صورت بروز آتش‌سوزی با توجه به اتصال باغستان آتش سریع گسترش پیدا می‌کند.

برای آتش گرفتن باغستان پرونده قضایی تشکیل شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین بیان کرد: در باغستان‌های سمت نسیم شمال آلونک‌هایی قرار دارد که جعبه می‌فروشند، کارگرهایی در این آلونک‌ها فعالیت می‌کنند که اگر هرکدام یک ته سیگار به داخل باغستان بریزند آتش می‌گیرد و سریع منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد، صاحبان باغات و سازمان باغستان به‌عنوان متولی باید این را تبیین کنند و حساسیت ایجاد کنند، باید برای آتش گرفتن باغستان پرونده قضایی تشکیل شود و در صورت آتش‌سوزی با توجه به گزارش ما که علت آتش‌سوزی را نشان می‌دهد و با توجه به گزارش باغستان با مالک که باعث از بین رفتن میراث چند هزارساله شده برخورد کنند.

منتظری تأکید کرد: در آتش‌سوزی اخیر نیز ممکن است آتش زیرخاکستر باشد یا کنده سوزی‌هایی صورت بگیرد، ممکن است در جوار برخی از درختان آتش خاموش شده باشد اما مغز درخت همچنان می‌سوزد، ما نمی‌توانیم ساعت‌ها آنجا بمانیم و صدها لیتر آب مصرف کنیم که مغز تنه درخت را سردکنیم که آتش نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی یک باد می‌وزد کنده درخت یا خاکستر باقی‌مانده مجدد شعله می‌گیرد که باید به ما اطلاع داده شد و این مسئله‌ای طبیعی است، در آتش‌سوزی نسیم شمال طی 24 ساعت پرسنل ما سه بار برای خاموش کردن آتش به منطقه رفتند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: باغستان برج تجاری نیست که خاموش کردن آتش آن نیاز به تجهیزات ویژه داشته باشد بلکه مانند یک آتش‌سوزی ساده منزل با همین تجهیزات قابل اطفا است.

مالکین باغات حساس باشند

وی یادآور شد: آنچه در همه این مسائل دارای اهمیت است ایجاد حساسیت برای مالکین باغ‌ها است، در حال حاضر دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد و آتش‌سوزی‌ها به خاطر سهل‌انگاری رخ می‌دهد.

منتظری بیان کرد: فعالان و حامیان محیط‌زیست برای پل امام رضا(ع) که به باغستان ضربه می‌زند اعتراض کردند اما در این حوزه کسی وارد نمی‌شود، باید حساسیت‌سازی صورت می‌گیرد و مالکان را به شخم زدن و جمع‌آوری علف‌های هرز ترغیب کنند.

وی تأکید کرد: به قطعات سوخته باغستان نگاه کنید متوجه می‌شوید آتش به باغی که مالکش زمین را شخم زده سرایت نکرده و از مرز باغ گذشته است، بنابراین باید حساسیت ایجاد شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین یادآور شد: در این خصوص هم نمی‌توانیم بگوییم که آتش‌نشانی آتش را خاموش نکرده است، ما به‌موقع می‌آییم مثلاً همان آتش گرفتن ال پی جی بلوار ابوترابی که با فوت یک نفر همراه بود، ما به‌موقع آمدیم و آتش را خاموش کردیم اما دلیل آتش‌سوزی عدم رعایت مسائل ایمنی بود که در باغستان نیز همین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جریان نوک پیکان متوجه مالک و بعد مراجع قضایی است که اجازه فعالیت می‌دهد در مرحله سوم آتش‌نشانی قرار دارد، ما اطفا می‌کنیم و از آنجا دور می‌شویم ممکن است چندین بار برای یک آتش‌سوزی برویم اما باید حساسیت و مراجع قضایی باشد و سازمان‌های مردم‌نهاد این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باغستان سنتی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۷۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سر جیم رتکلیف: می‌دانستم هواداران منچستریونایتد صبور نیستند

مالک تازه وارد منچستریونایتد از هواداران خواست که صبور باشند. 

طرفداری | سر جیم رتکلیف، مالک صنایع پتروشیمی اینئوس در ماه فوریه قراردادی برای خرید ۲۵ درصد از سهام باشگاه و کنترل بخش عملیات فوتبال یونایتد منعقد کرد. در راستای تغییراتی که از آن زمان آغاز شد، در اوایل این هفته، منچستر یونایتد جیسون ویلکاکس را به عنوان مدیر فنی جدید باشگاه معرفی کرد.

عمر برادا، مدیرعامل جدید یونایتد، هنوز کارش را شروع نکرده و باشگاه هنوز برای استخدام دن اشوورث به عنوان مدیر ورزشی با نیوکاسل یونایتد به توافق نرسیده است. رتکلیف در مصاحبه با بی بی سی گفت:

فوتبال یک ماجراجویی طولانی است. یکی از مشکلات فوتبال این است که شما افراد جدید و باکیفیتی را برای تیم جذب می‌کنید، اما همه آن‌ها در مرخصی اجباری هستند (اشاره به وضعیت برادا). بنابراین شش ماه، یک سال، یا حتی ۱۸ ماه طول می‌کشد تا آن‌ها بتوانند به تیم ملحق شوند. این یک مشکل واقعی در فوتبال است. 

رتکلیف در ادامه گفت:  

می‌دانستم که هواداران بی‌صبرند، اما این یک مسیر است. چه آن‌ها خوششان بیاید یا نه، باید کمی صبور باشند. این یک کلید برق نیست که فقط با یک ضربه همه چیز درست شود. کمی زمان می‌برد. اما ما موفق خواهیم شد.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • خون مردم و کودکان غزه بر روی دستان مالک واتس‌اپ
  • عکس| واکنش مالک جدید پرسپولیس به خرید سرخ‌ها
  • عکس| مالک جدید پرسپولیس ابهاماتش را شفاف سازی کرد
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها
  • سر جیم رتکلیف: می‌دانستم هواداران منچستریونایتد صبور نیستند
  • نبود هتل، مانع مجازات بازیکنان ناپولی شد!
  • ایلان ماسک با ممنوعیت تیک‌تاک مخالفت کرد
  • زیدان با باشگاه فرانسوی تمام کرده بود
  • ژانگ: تا وقتی من رئیس باشم، اینتر فروخته نخواهد شد
  • کپسول آتش نشانی وسیله‌ای ضروری برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری