Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-29@11:23:48 GMT

ممنوعیت همراه داشتن این داروها در ایام حج

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۸۰۷۱

هر ساله تعدادی از زائران خانه خدا بنا بر دلائل مختلف پزشکی مجبور به حمل و استفاده از یکسری دارو هستند که در این بین برخی داروها از نظر کشور عربستان جزء مواد مخدر به حساب می‌آید و محدودیت‌هایی برای ورود آن به عربستان وجود دارد.

اخبار اجتماعی-  براساس اعلام مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ۱۴ نوع دارو به عنوان داروهای ممنوعه اعلام شده است و زائران حج باید از حمل و انتقال آنها به عربستان خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آزمایش غربالگری که صورت گرفته  نشان داده شده است که ۲۰ درصد مبتلا به فشارخون ، ۱۲ درصد قند خون و ۴.۵ درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند. 

محمد تقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص اقدامات جمعیت هلال احمر برای سفر حج، توضیح داد: در حج تمتع امسال به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک حضور خواهد داشت و به بیماران خدمت‌رسانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم در این زمینه از قبل انجام شده است، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: انتخاب پزشکان از طریق صداوسیما، سازمان نظام پزشکی و سایت جمعیت هلال‌احمر اطلاع‌رسانی شده و پزشکان داوطلب برای حضور ثبت نام کرده‌اند.

در حج تمتع امسال به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک حضور خواهد داشت

حلی‌ساز تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ اولویت انتخاب پزشکان با افرادی بوده که سابقه حضور در حج را دارند و ۳۰ درصد افراد نیز سفر اولی هستند.

وی در خصوص داروهای ممنوعه در سفر حج تمتع اضافه کرد: ۱۴ قلم دارو که به نوعی جزو مواد مخدر محسوب می‌شوند در این سفر ممنوع است که مورفین، قرص و شربت متادون، شربت استامینوفن کدیئن، دیازپام، شربت اکسپکتورانت، قرص و آمپول ترامادول و... از جمله این داروها به شمار می‌روند.

 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: داروهای حاوی کدئین در بخش کنترل فرودگاه عربستان علائم مواد مخدر را نشان می‌دهند.

سید جواد حسینی کیا،عضو هیأت رئیسه فراکسیون حج و زیارت مجلس، در مورد اهمیت توجه حجاج به لیست داروهای ممنوعه که از سوی عربستان اعلام شده است، گفت: بی‌تردید ورود برخی داروها توسط مسافران به تمام کشورهای دنیا ممنوع است و این تنها مختص به عربستان سعودی نیست؛ ضمن اینکه داروهای حاوی مرفین یا کدئین موجود در تعدادی از داروها همزمان با کنترل در فرودگاه علائم مواد مخدر را نشان می‌دهد.

حسینی کیاادامه داد: البته ضرورتی ندارد که زائران برخی داروها اعم از استامینوفن کدئین را به همراه داشته باشند؛ چرا که در داخل عربستان این ظرفیت وجود دارد که به راحتی در اختیار زائران قرار گیرد؛ بنابراین باید به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که زائران از حمل آنها همزمان با ورود به این کشور خودداری کنند.

داروهای حاوی مرفین یا کدئین موجود در تعدادی از داروها همزمان با کنترل در فرودگاه علائم مواد مخدر را نشان می‌دهد

وی تاکید کرد: هم‌اکنون سازمان حج و زیارت باید در جهت تامین امکانات لازم در حوزه درمان، بخشی که باید در داخل کشور صورت بگیرد را انجام دهد و شرایط ورود برخی داروها به کشور عربستان که برای آنها ملاحظات امنیتی وجود دارد از طریق تعامل با آنها تامین کند تا جان زائران به خطر نیفتد، چرا که تامین امنیت زائران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

عضو هیأت رئیسه  فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی، در بیان مجازات ناشی از ورود داروهای ممنوعه توسط زائران به عربستان سعودی، گفت: به استناد ماده 17 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه 1395.5.9 مجمع تشخیص مصلحت نظام، اگر از زائری انواع مواد مخدر و روانگردان به هر میزان کشف شود، ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه، وی در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم پنج تا 15 سالممنوع‌الخروج از کشور می‌شود؛ ضمن اینکه در کشور عربستان سعودی نیز برای زائرانی که داروهای ممنوعه را وارد این کشور کنند مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

اگر از زائری انواع مواد مخدر و روانگردان به هر میزان کشف شود، ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه، وی در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم پنج تا 15 سال ممنوع‌الخروج از کشور می‌شود

سردار حسن مهری،فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به عمده‌ترین چالشی که حجاج خانه خدا را در این سفر معنوی تهدید می‌کند، اظهار کرد: عدم آگاهی از قوانین سخت‌گیرانه کشور عربستان درباره داروهای ممنوعه و حمل موادمخدر از جمله این چالشها است.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور افزود: عمل به توصیه‌های پلیس که قبل از اعزام به این سفر معنوی از رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود موجب خواهد شد تا حجاج سفری ایمن در سایه امنیت و آرامش داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت کلاس‌های آموزشی در آستانه اعزام به این سفر معنوی، گفت: اطلاعاتی که توسط سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه‌های دولتی ارائه می‌شود، کمک خواهد کرد که در طول این سفر از زمان شروع اعزام به سرزمین وحی، در طول مناسک حج و حتی هنگام مراجعت به کشور ایران، مشکلی نداشته باشیم.

مهری با اشاره به وابستگی برخی از زائران به داروهای ممنوعه، اشاره و تأکید کرد: زوار قبل از اعزام به کشور عربستان باید نسبت به معالجه خود اقدام کنند تا برای آنها در آن کشور مشکلی به وجود نیاید؛ زیرا هیچگونه امکانات درمانی در این زمینه توسط کشور عربستان به آنها ارائه نخواهد شد .

این مقام ارشد انتظامی به 10 قلم داروی ممنوعه اشاره و بیان کرد: قرص‌های ترامادول، متادون، آمپول‌های مرفین، قرصهای کدئین‌دار و شربت‌های مربوطه جزء داروهای ممنوعه بوده و هرگونه حمل و نگهداری آنها در کشور عربستان مجازات سنگینی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر زائری برای بیماری، داروی خاصی مصرف می‌کند باید ضمن هماهنگی پزشک سازمان حج، نسخه خود را به همراه داشته تا در فرودگاه با مشکلی مواجه نشود.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: برخی از داروهای گیاهی مانند شیرین بیان شباهت زیادی به موادمخدر دارند؛ لذا زائران باید از همراه آوردن آنها خودداری کنند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به ممنوعیت حمل ۱۰ نوع دارو توسط زائران حج، گفت: آمپول پتیدین، آمپول مرفین، قرص متادون، شربت متادون، قرص هیدرومرفین، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول، آمپول ترامادول، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین ۱۰ قلم داروی ممنوعه‌ای هستند که زائران حج نباید به همراه داشته باشند.

محمودرضا فقیهی،معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر لیست داروهای غیرمجاز و ممنوعه‌ای را که زائران حج تمتع نباید به همراه داشته باشند، اعلام کرد. 

وی درباره داروهای ممنوعه حجاج برای سفر به کشور عربستان گفت: بنا بر نظر مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، لیست داروهای غیرمجاز و ممنوعه‌ای را که زائران نباید در موسم حج به همراه داشته باشند، ۱۴ قلم است.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نگهداری این داروها توسط زائران حج تمتع ممنوع است، گفت: همراه داشتن این داروها در فرودگاه‌های ایران سبب بازماندن از سفر شده و در کشور عربستان نیز امکان دستگیری زائران وجود دارد.

فقیهی داروهای غیر مجاز و ممنوعه را به شرح زیر اعلام کرد:آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول مرفین ۱۰ میلی گرم، قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی گرم، شربت متادون، قرص هیدرومرفین ۲ میلی گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلرای، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم،شربت اکسپکتورانت کدئین، قرص استامینوفن کدئین، آمپول دیازپام ۱۰ میلی گرم،قرص دیازپام ۲ ،۵ و ۱۰ میلی گرم، آمپول بوپرنورفین، قرص بوپرنورفین.

به گفته وی همراه داشتن سایر داروهای خاص مورد نیاز زائران برای مصرف در ایام حج حداقل به مدت ۴۰ روز با داشتن نسخه پزشک متخصص الزامی است و زائران باید نسخه را به همراه داشته باشند.

به گزارش فارس، آنچه زائران خانه خدا باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، دقت در انتخاب دارو و تطابق با لیست داروهای مجاز است و سعی کنند داروهای مختلف مصرفی خود را با پزشکان کاروانها در میان بگذارند و در صورت وجود داروی مصرفی شان در لیست داروهای ممنوعه اعلامی با نظر پزشک خود داروهای جایگزین را انتخاب کنند؛ چراکه باید به این نکته توجه داشته باشند که هرکدام از زائران پس از سالها انتظار توفیق تشرف به این سفر معنوی را پیدا کرده‌اند و هرگونه سهل انگاری و کوتاهی در موضوع حمل و مصرف داروهای غیر مجاز تاوانی جز محرومیت و تحمل مجازات در کشور عربستان ندارد و می‌طلبد همه زائران نهایت دقت را در این مسیر داشته باشند تا حجی خاطره انگیز و همراه با آرامش را بگذرانند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حج و زیارت فشارخون هلال احمر دارو حج فشارخون تمت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش فوتی در تصادفات شهری ایام نوروز در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سرهنگ فریدون قنبرزاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از اول طرح نوروزی تا امروز ۶ نفر در تصادفات درون شهری استان جان خود را از دست دادند و روزانه حدود ۲۲ نفر مصدوم شدند.

وی با اشاره به علل تصادفات و تجزیه و تحلیل آن، گفت: دو عامل تخطی از سرعت مجاز و عدم توجه به جلو (صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی) از مهمترین علل وقوع تصادفات در آذربایجان شرقی است.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی با اعلام اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی، دو تخلف سرعت غیر مجاز و صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی را به شدت اعمال قانون می‌کند، از رانندگان خواست با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده از کمربند ایمنی، رعایت سرعت مجاز و پرهیز از صحبت کردن با تلفن همراه، خود و خانواده را از وقوع تصادفات ایمن کنند و شادی نوروزی خود را عزا تبدیل نکنند.

فرماندار تبریز هم در همین ارتباط در کمیسیون ایمنی شهرستان از افزایش تصادفات رانندگی افراد بدون گواهینامه ابراز نگرانی کرد و از والدین خواست خودروی خود را در اختیار فرزندانی که فاقد گواهینامه رانندگی هستند، قرار دهند.

یونس فاتح با اشاره به اینکه شاهد افزایش آمار تصادفات رانندگی افراد بدون گواهینامه هستیم، گفت: باید با جلوگیری از رانندگی افراد بدون گواهینامه، از وقوع حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • وجود ترکیبات شیمیایی در برخی دارو‌های مکمل و نیروزا
  • وجود ترکیبات شیمیایی در برخی داروهای مکمل‌ و نیروزا
  • تصاویر مکان ممنوعه تخت‌جمشید که رونمایی شد
  • صحن و سرای رضوی مهیای میزبانی از زائران در شب‌های قدر
  • (ویدئو) مکان ممنوعه‌ای در تخت‌جمشید که مردم برای اولین بار آن را دیدند!
  • خدمات رسانی ۱۶۴ اقامتگاه بوم گردی خراسان رضوی در ایام نوروز
  • شش فوتی در تصادفات شهری ایام نوروز در آذربایجان شرقی
  • رادیو همراه با شب زنده‌داران لیالی قدر
  • رادیو همراه با شب زنده داران لیالی قدر
  • ممنوعیت صدور مجوزهای قطع و حمل چوب تا پانزدهم فروردین