Web Analytics Made Easy - Statcounter

جندقی گفت: ۷۰ درصد از جمعیت ۲۲۰ هزار نفری افراد بالای ۳۰ سال شهرهای تحت پوشش این دانشگاه غربالگری فشار خون شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «محمد جعفر جندقی» در نشست خبری، با بیان اینکه بیماری پرفشاری خون، اولین عامل خطر در مرگ و ایجاد ناتوانی در جهان و ایران است، افزود: کنترل فشارخون مداوم نقش مهم و بازدارنده در بروز بیماری های دیگر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: یک سوم جمعیت میانسال و کهنسال کشور دارای فشار خون هستند و تداوم فشارخون مزمن موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه فشارخون بالا به عنوان بیماری خاموش و عامل اصلی برای بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است اظهارداشت: پیامد‌های این بیماری شامل حملات قلبی، سکته های مغزی، مرگ و میر و معلولیت های مختلف، هزینه های سنگینی را بر دوش بیماران، خانواده ها، جامعه و دولت تحمیل می کند.

 

جندقی تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری و کنترل فشار خون به عنوان منشا بروز بیماری های دیگر با راه اندازی پویش کنترل فشار خون درصدد شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون و درمان آنهاست.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه افزایش میزان شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا است اضافه کرد: گروه هدف این طرح تمام افراد 30 سال و بالاتر از 30 سال ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی هستند.

 

وی از آمادگی تمام مراکز خدمات سلامت، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت تحت پوشش این دانشگاه در سراسز استان سمنان، برای اجرای این طرح خبردادوگفت: ۴۳۸ هزار و ۹۸۵ نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده که از این تعداد۲۱۹ هزار و ۴۹۳ نفر بالای ۳۰ سال هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه ۱۰۹ هزار و ۷۴۶ نفر از افراد بالای ۳۰ سال در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان جامعه هدف طرح غربالگری فشار خون بودند، افزود: ۱۲۴ هزار و ۲۶۲ نفر در خصوص انجام غربالگردی فشار خون در سامانه سیب این دانشگاه ثبت اطلاعات شدند.

 

جندقی گفت: در دیگر سامانه مختص به شبکه بهداشت و درمان نیز ۲۸ هزار نفر دیگر ثبت اطلاعات شدند که تا پایان هفته دوم اجرای طرح فشار خون شاهد اجرای این طرح برای ۱۵۲ هزار و ۹۷۸ نفر باشیم.

 

وی با اشاره به پوشش ۱۳۹ درصدی جمعیت تحت اجرای طرح فشار خون در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان تاکید کرد: این میزان ۷۰ درصد کل جمعیت بالای ۳۰ سال را در این شهرها شامل می شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه ۴۵۰ نفر سنجش‌گر کار غربالگری فشار خون را انجام می دهند، تاکید کرد: خانه‌های سلامت پایگاه های موقت و دائمی کار سنجش سلامت و… شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان میزبان شرکت کنندگان در این طرح هستند.

 

جندقی کاستن بار بیماری‌های پرهزینه و کاهش ابعاد روانی این‌گونه بیماری‌ها در جامعه از اولویت‌های مهم اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: در اجرای این طرح از هیچ کاغذی استفاده نمی‌شود و اطلاعات اخذشده از مردم به‌صورت برخط در سامانه ثبت خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه کنترل فشار خون سلامت بدن را به دنبال دارد، گفت: مردم استان سمنان در پویش کنترل فشار خون شرکت کنند و به این منظور می توانند برای ثبت اطلاعات خود به ستاد استانی مراجعه کنند و یا با مراجعه به پایگاه اینترنتی نسبت به ثبت پرسشنامه اقدام کنند.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل مجلس مسجد شیراز خراسان جنوبی خبرگزاری شبستان روزنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۸۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

 بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته سلامت، برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قندخون، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قندخون و چربی خون را داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر، یک نفر) و ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر، یک نفر) هستند و اگر بیماری این افراد به‌موقع تشخیص داده شود، تحت درمان به‌موقع قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه دیگرمان آموزش به افرادی بوده که تحت درمان قرار ندارند و مهم‌ترین موضوع آن در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند، ادامه داد: همچنین به افراد شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم آموزش داده و به تمام مراجعه‌کنندگان، ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت، بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر از ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پا، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌موقع شناسایی شوند، از عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود و در این خصوص باید بگوییم که ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از ۲ درصد باقی‌مانده هم درخواست داریم هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

او تصریح کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، بیشترین میزان ابتلا مربوط به فشارخون، دیابت و سرطان بوده و مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • کنترل و مهار پشه آئدس در گیلان
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در اردبیل