Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: به نقل از رویترز، جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا در اظهارنظر جدید خود درباره ایران گفت: لندن انتظار ندارد که واشنگتن از این کشور برای پیوستن به جنگ با ایران تقاضا کند و انگلیس نیز بعید است که با پیوستن به این کشمکش موافقت کند.

هانت که در پارلمان این کشور صحبت می‌کرد افزود: «آمریکا نزدیکترین متحد ما است، ما با آنها همیشه صحبت می‌کنیم و هر درخواستی را که آنها می‌گویند را با دقت بررسی می‌کنیم اما من نمی‌توانم تصور کنم شرایطی که آنها از ما بخواهند و یا اینکه ما با آنها موافقت کنیم وارد یک جنگ شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد، پیامی که به شرکای خود در اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و فرانسه فرستادیم این بود که با احترام به توافق هسته‌ای اما این یک هفته مهم است. این کاملا اساسی است که ایران به توافق پایبند باشد.

اظهارات هانت در حالی مطرح می‌شود که وی چند روز پیش گفته بود در کنار آمریکا ایستاده‌ایم و هر درخواستی که واشنگتن مطرح کند آن را بررسی خواهیم کرد.

به دنبال ساقط شدن یک پهپاد جاسوسی آمریکایی در خلیج فارس با آتش سامانه سوم خرداد سپاه پاسداران که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود تنشها در منطقه خلیج فارس تشدید شده است. مقامات آمریکایی مدعی طرحهایی برای اقدام نظامی علیه ایران بودند اما به گفته رسانه‌های آمریکایی دولت آمریکا به دلیل مطمئن نبودن درباره اینکه این پهپاد در آبهای بین المللی ساقط شده است و همچنین به دلیل نگرانیهای ناشی از توان نظامی و دفاعی ایران از تصمیمات خود عقب نشینی کردند.

به گزارش فارس، در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه 30 خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک " ارتش آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

نیویورک‌تایمز: آمریکا برای خرابکاری و ایجاد ناآرامی در ایران برنامه‌ریزی می‌کند

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است که سرویس‌های جاسوسی و نظامی آمریکا در حال طراحی اقدامات خرابکارانه داخل ایران هستند تا از این طریق فشار به جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» این هفته در گزارشی نوشته است که سرویس‌های اطلاعاتی و فرماندهان نظامی آمریکایی در حال طراحی اقدامات خرابکارانه‌ای هستند که به اعتقاد کاخ سفید می‌تواند فشارها بر ایران را افزایش دهد، اما در عین حال به جنگ منتهی نشود.

نیویورک‌تایمز در این مورد نوشته است: «مقام‌ها جزئیات این عملیات‌های محرمانه تحت بررسی کاخ سفید را ارائه نکرده‌اند، اما این طرح‌ها می‌تواند شامل مجموعه گسترده‌ای از اقدامات باشد؛ از جمله حملات سایبری بیشتر، عملیات‌های مخفیانه با هدف از کار انداختن قایق‌های ایرانی مورد استفاده برای حمله به کشتی‌ها و عملیات‌های مخفیانه داخل ایران با هدف ایجاد ناآرامی بیشتر.»

این گزارش می‌افزاید: «مقام‌ها می‌گویند ایالات متحده همچنین ممکن است به دنبال راه‌هایی برای تفرقه انداختن و کاهش کارایی گروه‌های نیابتی ایران باشد.»

به نوشته این روزنامه، آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از مدت‌ها پیش چنین طرح‌هایی را آماده کرده است و اکنون سران این سرویس جاسوسی اجرای این طرح‌ها و همچنین تقویت طرح‌های اطلاعاتی کنونی علیه ایران را با کاخ سفید به بحث گذاشته‌اند.

در هفته‌های گذشته چند نفتکش در دریای عمان دچار حادثه شده‌اند. مقام‌های آمریکایی بلافاصله ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند، اما برخی از متحدان نزدیک آمریکا از جمله ژاپن هم این اتهامات را نپذیرفته‌اند. با این وجود، نیویورک‌تایمز در گزارش خود بار دیگر این حوادث را به ایران نسبت داده و مدعی شده است که ایران تلاش می‌کنند با بالا بردن قیمت نفت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او را تحت فشار قرار دهد.

این هفته رسانه‌های آمریکایی در خبری که از سوی ایران تکذیب شد، مدعی شدند که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور، سامانه‌های موشکی و شبکه‌های دفاعی ایران را هدف حمله سایبری قرار دادند.

در واکنش به این ادعا، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشت: «رسانه‌ها از صحت حمله سایبری ادعایی به ایران پرسیدند. باید بگویم که مدت‌هاست ما با تروریسم سایبری -مثل استاکس‌نت- و یکجانبه‌گرایی-مثل تحریم‌ها- مواجهیم. نه یک حمله، بلکه در سال گذشته ۳۳میلیون حمله را با سپر دژفا خنثی کردیم. حمله موفقی از آن‌ها صورت نگرفته، هرچند تلاشهای زیادی می‌کنند.»

با این وجود، نیویورک‌تایمز نوشته است که یکی از طرح‌های مورد بررسی کاخ سفید، تشدید و افزایش این دست حملات سایبری است.

علاوه بر این، «کاخ سفید به مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اعلام کرده است که گزینه‌هایی می‌خواهد که مشابه عملیات‌هایی باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انجام می‌شود.»

یک فرمانده سابق ارتش آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته است که مجموعه‌ای از اقدامات هست که پنتاگون و سیا می‌توانند علیه ایران در دستور کار قرار دهند، بدون آنکه مسئولیت مستقیم آن‌ها به صورت روشن متوجه آمریکا شود. «سین مک‌فیت» استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا در این مورد گفته است: «اگر می‌خواهیم درگیری را پاسخ دهیم، این کار را باید در سایه انجام دهیم.»

تلاش برای ایجاد ناآرامی از طریق شایعه‌پراکنی

نیویورک‌تایمز سپس در مورد گزینه‌های احتمالی آمریکا، در این جنگ «در سایه» نوشته است: «ایالات متحده می‌تواند برای [بازداشت] نیروهای شبه‌نظامی یا نیابتی ایران جایزه تعیین کند... نیروهای اطلاعاتی آمریکا همچنین می‌توانند راه‌های تازه‌ای برای کمک به اعتراضات کنونی علیه حکومت ایران بیابند. این تلاش‌ها می‌تواند انتشار اطلاعات، از جمله واقعیات بی‌حیثت‌کننده یا انتشار عامدانه شایعات غلط با هدف تضعیف حمایت نخبگانی از رهبران ایران را شامل شود.»

وی می‌افزاید: «ایالات متحده همچنین می‌تواند به دنبال راه‌هایی باشد که اثرگذاری اعتراضات جنبش‌های کارگری در تضعیف حکومت ایران را افزایش دهد.»

با این وجود، حتی در دولت آمریکا برخی معتقدند که چنین اقداماتی نمی‌تواند چندان بر رفتار ایران اثرگذار باشد. نیویورک‌تایمز نوشته است: «برخی از مقام‌ها معتقدند که ایالات متحده باید بر روش‌هایی که تهران آن‌ها را به خوبی اجرا کرده، مسلط شود تا بتواند ستیزه‌جویی ایران را متوقف کند. برخی دیگر اما معتقدند که این حملات مخفیانه، هرچند مفید هستند، اما برای اطمینان دادن به متحدان آمریکا یا بازداشتن ایران، کافی نخواهند بود.»

علاوه بر این، «هرچند که عملیات‌های موسوم به "منطقه خاکستری" قرار است در سطحی پایین‌تر از درگیری آشکار قرار داشته باشند، اما این اقدامات می‌تواند ریسک آن رخدادی که هر دو طرف تلاش می‌کنند از آن دور بمانند، یعنی درگیری نظامی را تشدید کند.»

هفته گذشته یک فروند پهپاد آمریکایی پس از ورود به حریم هوایی ایران، هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی قرار گرفت و ساقط شد. پس از این رخداد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت قصد صدور حمله به ایران را داشته، اما دقایق آخر از این تصمیم صرف نظر کرده است.

هرچند ترامپ مدعی شده بود از بیم کشته شدن ۱۵۰ ایرانی، از این تصمیم منصرف شده، اما نیویورک‌تایمز نوشته است که «یک مقام ارشد می‌گوید رئیس‌جمهور معتقد است ترکیبی از عملیات‌های مخفیانه توسط سیا و عملیات‌های مخفیانه توسط فرماندهی سایبری ارتش و دیگر نیروهای نظامی، عزم او به عنوان فرمانده کل را نشان می‌دهد.»

سابقه خرابکاری‌های آمریکا

این روزنامه سپس به سابقه برخی عملیات‌های خرابکارانه آمریکا در دهه‌های گذشته اشاره کرده و نوشته است: «در دهه قبل، ایالات متحده در انجام عملیات‌های مخفی و در سایه، بسیار بهتر عمل می‌کنند. در طول جنگ سرد، ایالات متحده مرتبا تاکتیک‌های نامتعارفی به کار می‌گرفت و از نیروهای نیابتی و آژانس‌های اطلاعاتی خود برای ایجاد ابهام و بی‌ثباتی برای رقبایش استفاده می‌کرد.»

بمبگذاری در بنادر نیکاراگوئه در سال ۱۹۸۴، یکی از عملیات‌های خرابکارانه سیا است که در گزارش نیویورک‌تایمز مورد اشاره قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه، هدف از آن عملیات‌ها که در دولت «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام شد، بالا بردن هزینه بیمه کشتی‌ها و در نتیجه افزایش قیمت اقلام ضروری و بالا رفتن فشار بر دولت چپگرای وقت نیکاراگوئه بود.

این روزنامه با بیان اینکه استقرار نیروی نظامی بیشتر و اعزام بمب‌افکن و ناو هواپیمابر بر خلیج فارس نتوانسته در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند، به نقل از مک‌فیت می‌نویسد: «احیای تاکتیک‌های قدیمی آمریکا و یافتن راه‌هایی برای کپی کردن روش‌های جدید ایران، بهترین راه برای متوقف کردن کارزار کنونی تهران است.»

وی در توجیه ضرورت انجام اقدامات خرابکارانه علیه ایران، می‌گوید: «ایران دارد با قواعد تازه‌ای بازی می‌کند، اما ما درگیر قواعد منسوخ هستیم و تعجب می‌کنیم که چرا رفتار ایران تغییر نمی‌کند.»

دبیر کل ناتو:
ناتو نقشی در تنشهای آمریکا و ایران ندارد

دبیر کل ناتو گفت که این اتحادیه نظامی نقش رسمی در تنشهای ایران و آمریکا ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو ضمن اعلام اینکه وزیران ناتو درباره مساله ایران گفتگو خواهند کرد تاکید کرد حفظ آرامش مهمترین مساله کنونی در خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: آنچه اکنون اهمیت دارد کاهش تنش ها در خلیج فارس است.

وی در عین حال اظهار داشت ناتو هیچ نقش رسمی بین تنش بین ایران و آمریکا ندارد.

این در حالی است که استولتنبرگ مدعی شد: ما از اقدامات ایران در خصوص تحولات منطقه که باعث بی ثباتی شده اند نگران هستیم.

قرار است در این نشست که با حضور وزیران ناتو بر گزار می شود درباره استراتژی فشار اقتصادی بر ایران برای بازگرداندن آن به مذاکره درباره برجام گفتگو شود.

اخبار داغ تصویری تکاندهنده از جنین دوقلو‌ها در زباله‌های رشت! فیلم | دزدی از ماکسیما در روز روشن و مقابل دوربین فیلم | پرواز شیئی عجیب و نورانی در آسمان سنندج فیلم | کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی یک دهه هفتادی فیلم | زنی که تنها ساکن یک شهر در آمریکاست! زندگی تلخ دختری که در11سالگی عروس شد و حالا شوهرش پس از سالها حتی به دیدن فرزند خود نیامده

منبع: فردا

کلیدواژه: جرمی هانت جنگ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۸۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

سیامک یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه ژیمناستیک ایران برای نخستین بار توانست سهمیه المپیک را کسب کند، اظهار کرد: اتفاقی تاریخی رخ داده و ژیمناستیک ایران توانست به المپیک راه یابد. در این راه عوامل فدراسیون و در رأس آن سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون با برنامه‌ریزی خوب و اجرای دقیق به ژیمناست مستعد کشورمان کمک کردند تا او بتواند ژیمناستیک کشورمان را برای اولین بار المپیکی کند.

وی ادامه داد: با شناختی از عوامل فدراسیون دارم مطمئناً برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای الفتی خواهند شد تا در مسابقات المپیک نتایج قابل قبولی بگیرد. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و اگر الفتی خوب تمرین کند و از نظر روانی در وضعیت مناسبی باشد با تمرکز بالای خود می‌تواند شانس کسب مدال داشته باشد و بر روی سکو برود تا به کاروان ورزشی ایران کمک کند.  

ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست

کارشناس ژیمناستیک درباره اینکه الفتی در جام جهانی قطر یکی از اجرا‌های خود را از دست داد، عنوان کرد: پیش از مسابقات الفتی کاملاً آماده بود و دلیل اینکه در اجرای اول موفق نبود را به دلیل اینکه در قطر نبودم نمی‌دانم. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و قهرمانان المپیک هم پیش آمده در اجراهای خود به خاطر از دست دادن لحظه‌ای تمرکز بر زمین افتادند. همه ورزشکاران استرس دارند به خصوص آنهایی که در بالاترین سطح رقابت می‌کنند. الفتی پیش از این عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قبلی ثبت کرده بود که با وجود آنکه نتوانست اجرای مدنظرش را در قطر داشته باشد موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

راه افزایش نمایندگان در المپیک

وی در مورد اینکه ژیمناستیک ایران چگونه می‌تواند سهمیه‌های خود را در المپیک افزایش دهد، عنوان کرد: در اوایل ریاست زهرا اینچه درگاهی بر فدراسیون ژیمناستیک او گفته بود به شکلی برنامه‌ریزی کنیم تا در المپیک پاریس دو نماینده داشته باشیم. این برنامه‌ریزی به ثمر نشسته و در المپیک پاریس یک ژیمناست و یک داور داریم. مطمئناً برای آنکه نمایندگان بیشتری در المپیک بعدی داشته باشیم باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. با توجه بیشتر به ورزش مدال‌آور ژیمناستیک این توانایی را داریم تا در ادوار بعدی المپیک و بازی‌های آسیایی با نمایندگان بیشتری که داریم برای کسب مدال راهی مسابقات شویم.

از کسب مدال الفتی ناامید نیستم

یوسفی در خصوص اینکه الفتی چگونه می‌تواند همانند المپیک آسیایی هانگژو در المپیک پاریس هم مدال‌آوری کند، تأکید کرد: آوردگاه المپیک به شکلی است که تمامی ورزشکاران برای کسب مدال می‌آیند و الفتی هم از این قاعده مستثنی نیست. همدلی و همراهی جامعه ژیمناستیک به الفتی روحیه بالاتری می‌دهد و آمادگی ذهنی کامل به میدان برود. به یاد داشته باشیم المپیک آوردگاه قهرمانان تمامی رشته‌هاست و نخبگان هر رشته ورزشی راهی مسابقات می‌شوند. برای کسب مدال الفتی ناامید نیستیم ولی نباید بار روانی منفی ایجاد کنیم. کسب مدال برای او و ژیمناستیک ایران دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • برنامه جهانی غذا: نیمی از ساکنان نوار غزه گرسنه هستند
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • برای رشته ژیمناستیک هنری و ترامپولین برنامه ریزی داریم
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست
  • نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد