Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در سال ۲۰۱۸ میلادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان مانند دو سال قبل از خود، هم‌چنان روندی کاهش داشته و به رقم ۱۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است. این عدد به معنای کاهش ۱۳ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سطح جهان است. این در حالی است که در ایران نیز سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۸ معادل ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیارد دلار بوده که در قیاس با سال قبل از آن کاهشی ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی عملکرد مناطق مختلف اقتصادی جهان نشان می‌دهد بازگشت درآمدهای خارجی انباشت شده شرکت‌های چندملیتی آمریکا به این کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش سرمایه‌گذاری خارجی جهانی در سالی که گذشت بوده است. با این وجود هم‌چنان جریان ورودی این سرمایه‌گذاری‌ها در میان کشورهای بزرگ اقتصادی نشان می‌دهد آمریکا رتبه خود را حفظ کرده است.

در سال ۲۰۱۸، ۲۵۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی وارد ایالات متحده آمریکا شده و این کشور رتبه نخست در میان ۲۰ کشور توسعه یافته را دارد. پس از آن چین با ۱۳۹، هنگ کنگ با ۱۱۶، سنگاپور با ۷۸، هلند با ۷۰ و انگلستان با ۶۴ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

در میان این کشورها چین، هنگ کنگ، سنگاپور، هلند، استرالیا، اسپانیا و هند توانسته‌اند میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی خود در سال ۲۰۱۸ را افزایش دهند اما این روند در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، برزیل، آلمان، کره جنوبی و روسیه منفی شده است.

بیش‌ترین فاصله منفی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به نام انگلستان ثبت شده و این کشور از عدد ۱۰۱ میلیارد دلار سال گذشته به ۶۴ میلیارد دلار در سال جاری کاهش عملکرد داشته است.

از لحاظ جریان خروجی سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۸ رتبه نخست به ژاپن اختصاص یافته است. این کشور در سال قبل ۱۴۳ میلیارد دلار جریان خروجی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشت. در رده‌های بعدی این جدول چین، فرانسه، هنگ کنگ، آلمان، لهستان و کانادا قرار دارد. تفاوت عجیب این جدول به سوئیس اختصاص دارد که از عدد منفی ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به مثبت ۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده و به جمع ۱۵ کشور برتر در این شاخص راه یافته است.

با وجود آنکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در جهان و در میان کشورهای توسعه یافته روندی کاهشی داشته است، اما جریان ورودی این سرمایه‌ها به آسیای در حال توسعه رشدی ۳.۹ درصدی را به ثبت رسانده و در سال ۲۰۱۸ به ۵۱۲ میلیارد دلار دست یافته است. در این میان، اصلی‌ترین کشورهایی که بیش‌ترین جذب سرمایه را داشته‌اند، چین، هنگ کنگ، سنگاپور، اندونزی، کشورهای عضو آسه‌آن، هند و همچنین ترکیه بوده‌اند. این منطقه در مجموع حدود ۴۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در سالی که گذشت را به خود اختصاص داده است.

در غرب آسیا نیز در کنار ترکیه، عربستان سعودی نیز توانسته افزایش ۳ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد و این عدد را به حدود ۳۰ میلیارد دلار نزدیک کند. از این رو روند مستمر کاهشی سرمایه‌گذاری خارجی در خاورمیانه و غرب آسیا که از ۱۰ سال پیش آغاز شد، سرانجام در سال ۲۰۱۸ متوقف شده است. با این وجود چهار کشور ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و لبنان حدود ۸۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی وارد شده به این منطقه را از آن خود کرده‌اند.

در این میان ایران نیز که با توجه به تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه شده‌، نتوانسته است آمار سال قبل خود را حفظ کند و با کاهش ۳۱ درصدی تنها ۳.۵ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دلار جهان ایران ایالات متحده آمریکا چین هلند اسپانیا ایالات متحده کره جنوبی روسیه ژاپن جدول لهستان کانادا شاخص سرمایه ترکیه عربستان خاورمیانه عربستان سعودی لبنان چین آمریکا هنگ کنگ اتاق بازرگانی سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش خبرگزاری مهر، شایسته مراد زاده معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با علی‌اکبر صفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر علاقه‌مندی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سطح روابط اقتصادی و جابه‌جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه، منافع برد- برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و اهتمام وزیر راه و شهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری کشور در یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی‌های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت و شرکت‌های خصوصی مورد تأیید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در این بندر تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیف‌های ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

کد خبر 6087361 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • رشد ۱۲ برابری میزان سرمایه گذاری خارجی در گلستان
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • سپاهان ب در نقش جهان میزبان آسمان گلستان