Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: دو یوز نر در پناهگاه دره انجیر وجود دارند و هیچ گونه ماده‌ای برای زادآوری دراین منطقه وجود ندارد و کارشناسان خارجی در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند تا تکثیر نیمه طبیعی یوز را در این منطقه داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از یزدرسا، نیره پورملایی در دیدار یا جمعی از اصحاب رسانه استان یزد در خصوص حمله گرگ به گوسفندان گفت: گرگ براساس غریزه‌ای که دارد تا جایی که امکان دارد به سکونتگاه‌های انسان نزدیک نمی‌شود و این انسان است که به محیط زیستگاهی آنها وارد می‌شود گزارشات پارسال مبنی بر حمله گرگ‌ها به گوسفندان در روستای زردین نیز تایید نشد و اگر حملاتی نیز بوده توسط هیبریدهای سگ گرگ و سگ‌های ولگرد رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اقداماتی مبنی بر گرگ‌گیری و رها کردن آنها در مناطق توسط محیط زیست اصلا صحت ندارد، ادامه داد: در فصل زمستان با توجه به کمبود غذا در حیات وحش و وجود غذا در سکونتگاه‌ها انسان و دفع غیر اصولی پسماندها امکان اینکه حیات وحش از جمله گرگ‌ها به سکونتگاه‌ها کشیده شوند هست با این حال همکاران ما در مناطقی که گزارشات حمله وجود داشته حضور داند و قرار دادن قفس‌های زنده‌گیری در این مناطق نیز از مهمترین اقدامات بوده است و توصیه‌هایی نیز مبنی بر حصارکشی آغل‌ها و جمع آوری پسماندها توسط دهیاری‌ها به مردم نیز انجام شده تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

به حداقل رسیدن واگذاری معادن در استان یزد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص معادن استان با بیان اینکه استان یزد دومین استانی معدنی کشور است، گفت: با توجه به قانون چنانچه محدوده معدنی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مشخص شود باید واگذاری آن با نظر محیط زیست انجام گیرد و واگذاری معادن در سایر حوزه‌های منابع طبیعی بر عهده اداره کل منابع طبیعی و سازمان صمت است و بدون استعلام از محیط زیست انجام می‌شود.

پورملایی با اشاره به شکایت‌هایی که مردم در خصوص واگذاری معادن و تخریب عرصه‌ها دارند، ادامه داد: دراین زمینه تعاملاتی با سازمان صمت و اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته است تا حتی در مناطقی که تحت مدیریت محیط زیست هم نیست براساس دلایل و شواهد محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و حتی منابع طبیعی دارد این واگذاری‌ها به نفع استان به حداقل برسد و برنامه آمایشی در این خصوص داشته باشیم و در کارگروه و شورای معادن نیز این موارد بررسی شده است.

وی گفت: براساس قانون برنامه ششم نیز معادن درصدی از درآمد خود را براسای تخریب‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتند باید به خزانه وارد کنند  و ما هم میزان تخریب معادن را محاسبه کردیم و در اختیار شورای معادن قرار دادیم که مباحث وصول آن و اقداماتی که برای بهسازی و بازسازی این حوزه‌ها باید هزینه شود انجام گیرد.

پورملایی در خصوص جاده گزوئیه بافق  گفت: با توجه به اینکه این جاده در قلب منطقه حفاظت شده بافق قرار گرفته و هر گونه احداث جاده در این مناطق با همکاری و نطر حفاظ محیط زیست باید صورت می‌گرفته این اتفاق نیفتاده است و جاده سیروس آباد که در حاشیه منطقه حفاظت شده قرار دارد جایگزین جاده گزوئیه معرفی شد، در این خصوص در آن زمان با معادنی که در سطح شهرستان بافق بودند تعامل شد که هزینه‌های مربوط به احداث این جاده را پرداخت کنند و نقشه برداری 67 کلیومتر انجام شده و با تعاملاتی صورت گرفته تامین اعتبارات آن توسط فرمانداری انجام خواهد شد.

انجام مطالعات اکتشاف برای معدن D19

وی در زمینه معدنD19  نیز گفت: این معدن استراتژیک در پناهگاه دره انجیر قرار گرفته است و مشمول طرح ارزیابی زیست محیطی قرار می‌گیرد و قبل از این موضوع باید بررسی شود که آیا این معدن قابلیت استحصال دارد یا خیر و باید در این زمینه مطالعات اکتشافی با استفاده از راه و روش‌هایی که وجود دارد برای آن انجام شود و اگر نتیجه مثبت بود محیط زیست طرح ارزیابی را با توجه به نتایج مطالعات از آنها اخذ خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: این موضوع اکنون در مراحل اولیه کار است و سال گذشته در این خصوص تعاملاتی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صمت انجام گرفته است و در این کارگروه با توجه به حساسیت زیستگاهی آن توافقاتی انجام شده است که اگر قرار باشد این واگذاری اتفاق بیفتاد تعهداتی از جمله اینکه زیستگاه شیرکوه تفت و «کم‌کی» بهاباد که تنوع زیستی بالایی دارند از مناطق شکار ممنوع به مناطق تحت مدیریت محیط زیست باید ارتقا یابند، عدم صدور مجوز جدید معدنی برای کانی های غیر فلزی و موارد دیگر نیز از جمله تعهداتی است که باید داده شود.

پورملایی با بیان اینکه نحوه واگذاری معدن D19  به شرکت‌ها در حیطه وظایف و اختیارات محیط زیست نیست، گفت: طرح اکتشافی این معدن ارائه شده که با توجه به این طرح باید مراحل مطالعاتی خود را پیش ببرند و دو ناظر مقیم و یک کارشناس اداره کل در آن محل حضور دارند و پایش صورت می‌گیرد و سختگیرانه مباحث زیست محیطی پیش گرفته شده و در صورت تخلف اقدام قانونی صورت می‌گیرد و چنانچه مطالعات آنها نشان دهد که آنجا قابلیت استخراج را دارد براساس ارزیابی زیست محیطی باید کار پیش رود.

تکثیر نیمه طبیعی یوز در استان یزد

وی با بیان اینکه یوز گونه‌ای است که شدیدا در معرض خطر انقراض قرار دارد، در خصوص تکثیر نیمه طبیعی یوز در پناهگاه دره انجیر عنوان کرد: دو یوز نر در این پناهگاه وجود دارد و هیچ گونه ماده‌ای برای زادآوری وجود ندارد و کارشناسان خارجی در این منطقه حضور پیدا کرده تا تکثیر نیمه طبیعی یوز را در این منطقه داشته باشیم چرا که یوز شرایط خاصی برای تکثیر نیاز دارد و با تعامل صوتر گرفته با سامان محیط زیست قرار شده این تکثیر نیمه طبیعی یوز را در این پناهگاه داشته باشیم و یک یوز ماده از منطقه دیگر به این حوزه انتقال داده شود و با مسئولیت اجتماعی معادن این کار صورت گیرد البته این اقدام هنوز در مرحله مطالعاتی به سر می‌برد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان اینکه معدن مس دره زرشک به عنوان مهم‌تریم مسئله استان است، گفت: براساس قوانین معادن مس جز مطالعات ارزیابی زیست محیطی قرار می‌گیرند و از انجا که این معدن در بالا دست حوزه آبخیز قرا رداد و ممکن است در اثر برداشت پیت معدن معادن زیر زمینی پایین دست تحت تاثیر قرار بگیرند بنابراین این حساسیت باعث شده وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تمام تمرکز خود را روی حوزه آب این منطقه قرار دهد و مطالعات براساس شرح خدماتی که به وزارت نیرو داده توسط مشاور امر تهیه و مورد بررسی قرار گیرد و براساس نتایج مطالعات تصمیم‌گیری انجام شود.

بیشترین تخلف شکار در خصوص گونه هوبره اتفاق افتاده است

پورملایی در بخش دیگری از سخنان در خصوص نحوه حفاظت از گونه‌های مختلف حیات وحش گفت: طبقه‌بندی گونه‌های مختلف حیات وحش متفاوت است، سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای با عنوان حفاظت عمل گونه‌ها دارد که به استان‌ها ابلاغ می‌شود و اقدامات براساس دستورالعمل و ابلاغی که صورت گرفته انجام می‌شود و براساس اعتباراتی که اختصاص می‌یابد از گونه‌هایی مانند هوبره و یوزآسیایی دستورالعمل‌ها اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلف شکار و صید در حوزه پرندگان استان در مورد گونه هوبره است، افزود: هوبره گونه منحصر به فردی است و طرح‌های تکثیر آن در دست اجرا بوده است اما حفاظت زیستگاه‌های این گونه در اولویت است و منطقه قره تپه خاتم از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیستگاه‌های هوبره محسوب می‌شود و ترسالی کنونی موجب افزایش تعداد آنها شده است.

پورملایی در خصوص صدور مجوز شکار در استان گفت: در همه کشورها این موضوع مطرح است و اگر شکار قانونمند هم موجب هدایت شکارچیان  و هم موجب درآمدزایی می‌شود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با سرشماری پاییزه و زمستانه طی یک دوره چند ساله، اگر گونه‌ای افزایش جمعیت داشته باشد برای درصد کمی از آن مجوز شکار صادر می‌شودو در سال گذشته نیز در اکثر مناطق افزایش جمعیت گونه‌ها را داشتیم به غیر از دو منطقه که به دلیل شیوع بیماری شاهد کاهش جمعیت گونه‌ها بوده‌ایم و البته این موضوع طبیعی است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی مناطق انجام گرفته است، گفت: در استان یزد هر 25 هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد که با توجه به این تعداد کم نیرو، محیط زیست برای حوزه‌های حفاظتی خود با مشکل مواجه هست و می‌طلبد که همه مردم و مسئولان در کنار محیط زیست باشند چرا که متعلق به همه است.

8.7 درصد مساحت استان تحت مدیریت محیط زیست است

پورملایی افزود: در هشت شهرستان استان اداره کل محیط زیست وجود دارد که این اداره کل در مجموع 57 محیط بان دارد و به احتساب محیط بانان استان، دارای 110 پرسنل است و 7 منطقه تحت مدیریت با وسعت 800 هزا هکتار و 8 منطقه شکار ممنوع داریم و در واقع 8.7 درصد از مساحت استان تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند.

وی در خصوص آلایندگی هوا در استان گفت: هم اکنون پنج تابلو نمایشگر سنجش آلایندگی و ذرات معلق در هوا در اردکان، میبد و میدان‌های صنعت، نماز و ابوذر شهر یزد وجود دارند و متوسط وضعیت هوا به صورت یک ساعته روی این تابلوها به نمایش در می‌آید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در سه ماهه سال گذشته تعداد روزهای آلوده که میزان گرد و غبار بالای حد استاندارد بود 20 روز بود که این میزان در مدت مشابه امسال به هشت روز رسید که این موضوع نتیجه شرایط طبیعی محیط و همچنین اقدامات خوب در شهرک صنعتی یزد و فیلترگذاری صنایع آلاینده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۹۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود