Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ نهال موسوی - شب گذشته (دوشنبه 3 تیر) دوازدهمین قسمت برنامه عصر جدید پخش شد و در نهایت بین 3 اجرای زهرا بیرامی، - اجرای حرکات نمایشی با موتور و دوچرخه توسط سامان قنبری و میلاد ناصری و خوانندگی کارزان و عبدالباسط قاسمی برادران کُرد سنندجی با تصمیم داوران از راه‌یابی به مرحله آرا مردمی بازماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه آریا عظیمی نژاد به صراحت اعلام کرد که زورش به بقیه داوران نرسیده و به همین دلیل از حذف برادران قاسمی ناراضی بود اما بهرحال قانون برنامه این است که در این مرحله داوران 2 گروه را برای رای گیری مردمی معرفی کنند.

بعد از پخش برنامه اعتراضات زیادی به این تصمیم داوران در فضای مجازی شکل گرفت و به زعم بسیاری از کاربران حق این 2 برادر سنندجی ضایع شد. فارغ از درست یا غلط بودن این انتخاب باید به چند نکته اشاراتی مختصر کرد:

برنامه های استعداد یابی به شکل‌های مختلفی در جهان وجود دارد، از کشف خواننده گرفته تا شعبده باز یا آشپز و حتی آهنگرانی چیره دست. هر کدام از این برنامه‌ها هم شکل و ساختار خاص خود را دارد. برنامه‌های مانند آشپزخانه جهنمی hell's kitchen ، آمریکا استعداد دارد America's Got Talent ، اسطوره آمریکایی یا ستاره آمریکایی American idol ، صدا The Voice ، آبدیده در آتش Forged in Fire و ...

معمولا برنامه‌های استعدادیابی 2 رویکرد اصلی را دارند: شکل اول تخصصی در یک زمینه است مثلا خوانندگی، آشپزی و ... شکل دوم متمرکز بر یک رشته یا حرفه خاصی نیست و در میان استعدادهای مختلف به دنبال انتخاب هستند مانند برنامه آمریکا استعداد دارد America's Got Talent یا همین برنامه عصرجدید.

این مدل انتخاب بر اساس رای داوران در تمامی این برنامه‌ها به شکل صریح و مقابل چشم بیننده تلویزیونی صورت می‌گیرد و هر داور با اعلام نظرش درباره اجرا و گفتن بله یا خیر نظرش را اعلام می‌کند. عصر جدید هم در بخش اول برنامه و در همین برنامه‌های اخیر همین شکل رای دهی را دارد.

اما در فصل جدید عصر جدید ( که این فصل جدید هم غلط است چون فصل این برنامه‌ها از زمان ثبت نام شرکت کننده‌ها تا مرحله برنده شدن نفر آخر یک فصل محسوب می‌شود) داوران با همدیگر مشورت کرده و از بین شرکت کننده‌های راه یافته به فینال هر شب 2 گروه را برای انتخاب مردمی معرفی می‌کنند.

این مدل انتخاب در برنامه‌هایی معمول است که تخصصی بر یک رشته یا حرفه متمرکز است. در برنامه‌های مشابه آن طرف آب هم چنین رویکردی وجود دارد مثلا در برنامه So You Think You Can Dance ( فکر می‌کنی می‌تونی برقصی) که از کانال Fox آمریکا پخش می‌شود، در بین 4 شرکت کننده‌ که کمترین آرای مردمی را کسب کرده‌اند، چهار داور که همگی طراح رقص و متخصص و با سابقه در این حرفه هستند، بنابر استعداد، توانایی، مهارت، امکان رشد و ... 2 نفر را انتخاب می‌کنند که احتمال می‌دهند هم قابلیت بیشتری دارند و هم به نظرشان برای ادامه برنامه مطلوب‌تر هستند و درباره انتخابشان توضیحات لازم را به شرکت کننده و مخاطب ارائه می‌دهند.

در برنامه شب گذشته هم احتمال دارد که حفظ آیتم‌های متنوع در برنامه هم مد نظر قرار داده باشند، یک دختر (با توجه به تعداد کم شرکت کنندگان خانم) و اجرای نمایشی با موتور و دوچرخه ( معدود بودن چنین آیتمی) را به 2 خواننده ترجیح داده باشند، در مقابل اینکه تعداد خواننده‌ها هم در کل برنامه بیشتر است.

اما نکته مهمتر و اصلی این است که این مدل انتخاب مشورتی داوران فقط مختص برنامه‌هایی است که تخصصی در یک رشته هستند و امکان قیاس بسیار منطقی‌تر است (مثلا همه شرکت کننده‌ها خواننده هستند) ولی در برنامه‌هایی شکل عصر جدید با چه معیاری می‌توان آن 2 برادر خواننده را با حرکات نمایشی آن دختر جوان یا مهارت‌های کنترل و نمایش موتور و دوچرخه 2 شرکت کننده دیگر مقایسه کرد؟ اصل این قیاس و معیار آن بر چه مبنایی است؟

چون توضیحی هم از داوران ارئه نشده و انصافا هم توضیحی وجود ندارد چون اساسا این مدل انتخاب بیشتر به زندگی، سواد، سلیقه، دانش، تجربه و ... هر داور بر‌می‌گردد، به همین دلیل در چنین برنامه‌های غیر متمرکز بر یک رشته (مانند خوانندگی، آشپزی و ...) انتخاب شورایی داوران مختلف با گرایشات مختلف امری درست به نظر نمی‌رسد.

نکته دیگر هم این است که وقتی مخاطب از چنین تصمیماتی ناراضی است و استدلالی هم برای حذف و انتخاب نشنیده است به تمام داوران و اصل برنامه و ... حمله می‌کنند و انواع و اقسام فرضیه‌های توطئه و حق خوری و ... را بیان می‌کنند.

عصر جدید که با استقبال مخاطبان همراه شده است باید در زمینه پژوهش و برنامه شناسی تمام این نکات را مد نظر قرار دهد تا اتفاقات برنامه کمتر به حاشیه کشیده شود و خستگی به تن برنامه‌سازان آن بماند.

شخصا هم اعتقاد دارم حق برادران قاسمی بود به مرحله بعدی این مسابقه راه یابند.




 

مطالب مرتبط عصر جدید، حذف 2 برادر خواننده و معیارهای داوران! «عصر جدید» فقط کشف استعداد یا ...

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عصر جدید تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۹۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳

علیرضا کریمیان مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تا ظهر امروز بیش از ۷۲۰ هزار نفر نسبت به مشاهده و دریافت کارت ورود به جلسه نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ اقدام کرده‌اند.

وی بیان کرد: در آزمون دکتری ۱۵۱۶۴۳ داوطلب شرکت کرده که تعداد ۱۲۵۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

وی افزود: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شده است.

کریمیان تاکید کرد: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی در دهه اول خرداد ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره بخش نوعی نگاه، فیلم کوتاه و سینه فونداسیون کن ۲۰۲۴
  • چگونه بهترین شرکت طراحی سایت را انتخاب کنیم؟
  • برگزاری نشست کمیسیون‌ ورزشکاران و مربیان فدراسیون دوومیدانی
  • برنامه و داوران یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
  • انتخاب بهترین شرکت ساخت ویلا
  • رادیو صدای لحظه‌هاست
  • شروع فرآیند انتخاب واحد تولیدی نمونه در خوزستان
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند /افشای هویت شرکای رائفی‌پور /پرچمدار دشمنی با قالیباف چه کاره است؟
  • داوران بازی‌های لیگ برتر بر چه اساس انتخاب می‌شوند؟