Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: حدود ۱۱۱ هزار نمونه در بانک های پژوهشگاه رویان ذخیره شده اند که ۳۵ هزار نمونه آن متعلق به استان آذربایجان شرقی است و توانسته ایم ۱.۵ درصد موالید کشور را پوشش دهیم. ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، مرتضی ضرابی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این که، دستاوردهای مهمی در عرصه سلول‌های بنیادی در کشور کسب شده که نقش به سزایی در ارتقاء سلامت جامعه دارد، اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و از معدود استان‌هائی است که بحث سلول درمانی، درمان ناباروری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را دنبال می‌کند.

وی افزود: سلول‌های بنیادی از خون بندناف که زمانی به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، استخراج می‌شوند و می‌توان از آن برای درمان اختلالات خونی، تالاسمی، سرطان‌ و فلج مغزی استفاده کرد.

مرکزی| 400 بیمارستان در کشور امکان جمع‌آوری خون بند ناف را دارند800 نمونه خون بند ناف در قزوین ذخیره شد800 مورد خون بند ناف در بانک خصوصی نگهداری ذخیره شد800 نمونه خون بند ناف از اردبیل در بانک خصوصی سلول‌های بنیادی رویان ذخیره‌سازی شد

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی‌، با بیان این که بزرگ‌ترین ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در سطح خاورمیانه، در ایران است، بانک‌های بند ناف را در دو بخش خصوصی و عمومی دسته بندی کرد و ادامه داد: در بانک‌های بند ناف عمومی، ابتدا تولد خانواده نوزاد آن را اهداء می‌کنند و مالکیتی به آن ندارند، اما در خصوصی یا همان خانوادگی، بند ناف را به صورت خصوصی به نام خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: در بانک‌های خصوصی هزینه‌ای حدود سه ملیون تومان که به صورت تقسیطی هم می‌توان آن را پرداخت کرد، خون بند ناف را ذخیره‌سازی می‌کنند، و سالانه نیز حدود 160 هزار تومان برای هزینه نگهداری دریافت می‌کنند.

ضرابی، با اشاره به آمار جهانی بانک‌های بندناف، اذعان داشت: در دنیا پنج میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی ذخیره سازی شده و بیش از 700 هزار نمونه در بانک‌های عمومی ذخیره شده است.

وی به آمار کشور نیز اشاره کرد و گفت: حدود 111 هزار نمونه در بانک‌های پژوهشگاه رویان ذخیره شده‌اند که 35 هزار نمونه آن متعلق به استان آذربایجان شرقی است و توانسته‌ایم 1.5 درصد موالید را پوشش دهیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی‌‌ خاطرنشان ساخت: در کنار خون بند ناف، از پرده‌های جنینی برای پانسمان‌های بیولوژیک و از خود بند ناف برای برداشت سلول‌های مزانشیمی در درمان بیماری‌های عصبی، عضلانی و غضروفی استفاده می‌شود، البته پالپ دندان شیری نیز در این زمینه استفاده می‌شود که دانش فنی آن در کشور موجود است و سعی بر آن است از امسال عملی شود.

وی عمر خون بند ناف را بیش از 20 الی 25 سال دانست و گفت: بانک‌های ذخیره پژوهشگاه رویان با عمر 25 ساله خود تابحال این خون‌ها را سالم نگه داشته‌اند و ممکن است بیش از این نیز بماند.

ضرابی، با بیان این که دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان در همه استان‌ها و در دو کشور عراق و عمان دایر می‌باشند، ادامه داد: تابه حال 40 نمونه در این بانک‌ها ذخیره سازی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی‌، به فلسفه ذخیره‌سازی خون بند ناف پرداخت و گفت: در اوایل دهه 80 شمسی، محققان پژوهشگاه رویان با تحقیقات بر روی سلول‌های بنیادی به اهمیت و ارزش این سلول‌ها دست پیدا کرده و به این نتیجه رسیدند که سلول‌های بنیادی می‌توانند آینده طب را رقم بزنند.

وی به ماجرای استفتاء مرحوم پرفسور کاظمی آشتیانی در خصوص جنبه‌های اخلاقی این علم که با پیوست گزارشی از فعالیت‌ها به مقام معظم رهبری ارسال شده بود اشاره کرد و گفت: آیت الله خامنه‌ای هم بعد از دو هفته در این خصوص فرموده بودند؛ «به این دوستان بگویید با همت و پشتکار هدف‌های بزرگ این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروت هنگفت انسانی را برای خود و کشور محقق نمایند. باید مواظب باشند که ساختن قطعات یدکی انسان به ساختن خود انسان منتهی نشود.»

ضرابی، دو تعبیر ثروت هنگفت انسانی و ساخت قطعات یدکی انسان را از زبان مقام معظم رهبری را بسیار عالمانه دانست و تشریح کرد: تعبیر ساخت قطعات یدکی که آیت الله خامنه‌ای در آن زمان مطرح کرده‌اند، از این دلیل مناسب و عالمانه است که این سلول روی داربست‌های مختلف قرار می‌گیرد تا در کنارترمیم بافت، به ساخت قطعات بدن نیز کمک کند.

وی خود نوزائی و  قدرت تمایز را از دو ویژگی بارز سلول‌های بنیادی دانست و ابراز داشت: از جنین در حال تکثیر گرفته شده و به ترمیم سیستم عصبی، قلب، پوست و یا هر ارگانی از بدن کمک می‌کند، چنانکه هر عضو از بدن، سلول‌های بنیادی خود را دارد.

انتهای پیام/ش

R7887/P/S6,47/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

به گزارش خبرنگار مهر، امیر زمانی مقدم عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش‌های اخیر نزولات آسمانی در این شهرستان اظهار کرد: طی بارندگی‌های اخیر که میزان آن حدود ۴۰ میلی‌متر بوده است بندهای خاکی و سنگ و ملاتی به حجم ۱۴۰ هزار مترمکعب آبگیری شد که این موضوع پایداری و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در پایین‌دست را به همراه دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان تأکید کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری باعث کاهش بلایای طبیعی و کنترل سیل و رسوبات، نفوذ آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و همچنین رونق اقتصادی و گردشگری در سطح شهرستان خواهد شد.

وی با یادآوری این موضوع که ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به حوزه ملی و آبخیز اختصاص دارد، گفت: تخصیص اعتبارات و مشارکت مردم می‌تواند تعداد پروژه‌های آبخیزداری در قوچان را افزایش دهد.

کد خبر 6081445

دیگر خبرها

  • ۸۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم
  • پیش بینی ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد هارد دیسک/ اولین هارد یک گیگابایتی ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشت!
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد