Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا دهقانی روز سه شنبه در نشست معامله قرن در محل شورای راهبردی روابط خارجی با مروری بر تاریخچه طرح‌های مختلف راجع به اسرائیل و فلسطین گفت: سالیان درازی قبل از جنگ ٦ روزه اعراب و اسرائیل در سال ١٩٦٧ طرح‌های مختلفی مطرح شد و هدف این بود که مقداری خودمختاری به فلسطینیان حاضر در محدوده اسرائیل اعطا کند تا اینکه جنگ ١٩٦٧ پیش آمد و قطعنامه ٢٤٢ تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق این قطعنامه ضرورت داشت نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی فوراً از منطقه جنگی اخیر در ژوئیه ١٩٦٧ برگردند و این قطعنامه خواستار بازگشت این نیروها بود.

دهقانی افزود: از آن به بعد مفاد طرح‌های صلح با عنوان بازگشت به مرز ٤ ژوئیه ١٩٦٧ مطرح بود و دولتی برای فلسطین در قالب ٢٢ درصد از خاک فلسطین اشغال شده در سال ١٩٦٧ عنوان شد؛ از آن زمان تا کنفرانس مادرید طرح‌های مختلفی مطرح کردند و در کنفرانس مادرید طرح صلحی به نام "زمین در برابر صلح" مطرح شد که بر اساس آن زمین به فلسطینیان می دهند و آنان به ما صلح دهند.
دستیار ویژه وزیر امور خارجه اظهار داشت: خیلی‌ها فریب این را خوردند اما مجلس شورای اسلامی کنفرانس حمایت از انتفاضة مردم فلسطین ایران را در همان سال ترتیب داد.
دهقانی با بیان اینکه از دل کنفرانس مادرید توافقنامه اسلو متولد شد، گفت: در سال ١٩٤٢ کشورهای عربی طرحی را در بیروت به اتحادیه عربی تقدیم کردند مبنی بر اینکه اگر اسرائیل به مرزهای ٤ ژوئیه ١٩٦٧ برگردد ما عادی سازی را انجام می‌دهیم و شارون در آن زمان ١٤ اصلاحیه به آن طرح وارد کرد و حتی تاکنون از سوی اسرائیل پذیرفته نشده است.
وی افزود: حتی خود اعراب اعتراض کردند پس چرا تاکنون جنگیدید؛ اما طرح راه حل دو دولت هر روز در اغما فرو رفت تا اینکه در دوره ترامپ چیزی باقی نماند و طرح معامله قرن را آقای ترامپ و کوشنر راه انداختند و از زمین در مقابل صلح به پول در مقابل صلح عدول کردند.
دهقانی تصریح کرد: آنها در طرح معامله قرن می‌گویند پول می‌دهیم و شما در برابرش عزت، شرف و مقدسات را واگذار کنید. این پول را خودمان نمی‌دهیم از عربستان و امارات و قطر پول می‌گیریم و شما قول دهید حرفی از فلسطین نزنید.
این مقام در وزارت خارجه با بیان اینکه در این طرح سه موضوع رشد اقتصادی با تعیین ١٥٠ پروژه در کشورهای مختلف، توسعه انسانی با تعریف ٤٠ پروژه در فلسطین و حاکمیت و حکمرانی با تعیین ٢٥ طرح مطرح شد، گفت: طبق این طرح ٥٠ میلیارد می‌پردازند که ٧٠ درصد آن را اعراب، ٢٠ درصد را آمریکا و ١٠ در صد را اروپا می‌پردازد.

دهقانی خاطرنشان کرد از این ارقام ٢٧ میلیارد را به غزه و کرانه باختری، و بقیه را به طور مساوی بین أردن، مصر و فلسطین تقسیم می کنند.
وی اضافه کرد: هدف از این موضوع این است که بین دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی عادی سازی را برقرار و صورت مسئله چند موضوع مانند قدس را پاک کنند.
این مقام وزارت امور خارجه مورد دوم را بحث آوارگان عنوان و تصریح کرد: می‌خواهند آوارگان در همانجایی که رفتند بمانند و وطن شأن همانجا باشد؛ مفهوم آواره را تغییر دادند به اینکه کسانی که آواره شدند نه اینکه آنانی که در خارج به دنیا آمدند و این را محدود کردند و بودجه را کاهش دادند.
رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه اظهار داشت: ٥٠٠ شهرک در کرانه باختری ساخته شده و دنیال این هستند این منطقه به رژیم صهیونیستی منضم شود. علاو بر این بدنبال این هستند همان طرحی که خودشان از روز اول مدنظر داشتند را پیش ببرند و این طرح همان تثبیت ماهیت یهودی برای اسرائیل است.
وی افزود: از ١٩٤٨ که قطعنامه تصویب شد به دنبال طرح دو دولت و ماهیت یهودی رژیم صهیونیستی بودند.
دهقانی با بیان اینکه طرح دو دولت حداقل درصدی از قطعنامه‌های سازمان ملل را به همراه داشت، گفت: در کنفرانس مادرید بخشی از فلسطینی‌ها موافق بودند اما امروز هیچ گروه فلسطینی این طرح را قبول ندارد.
وی ادامه داد از جهت بین المللی هم اروپایی‌ها و روسیه و چین در کنفرانس مادرید حضور داشتند و با آنچه امروز این طرح مطرح است مقایسه‌ای داشته باشیم، دولت‌های دنیا این طرح را قبول ندارند.
این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: بخشی از کشورهای عربی در کنفرانس مادرید به جهتی که پس از آزادسازی کویت بود و خود را مدیون آمریکا و غرب می‌دانستند با این کنفرانس همراهی می‌کردند.
دهقانی بااشاره به اینکه بخشی از فشاری که بر ایران وارد می‌شود ناشی از این است تا کشورهای عربی رضایت دهند موضوع فلسطین را فراموش کنند، گفت: به دلیل مشروعیت داخلی منطقه‌ای و قدرت عظیم ایران نمی‌توانند با این کشور مقابله کنند لذا این فشار و تحریم را وارد می‌کند تا کشورهای عربی را نسبت به موضوع فلسطین بی خیال سازند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟

در دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین، کیفیت زندگی سربازانی که از شوروی برای جنگ به افغانستان فرستاده می‌شدند، کاملا با کیفیت زندگی سربازان آمریکایی اعزام شده در قرن ۲۱ متفاوت بود.

به همین دلیل سربازان شوروی از موضوعات متعددی شکایت داشتند که یکی از آنها جیره غذایی‌شان بود. مشکلی که باعث شد آنها به جوشاندن مهمات روی بیاورند؛ البته نه برای خوردنشان.

ماجرا از این قرار است که سربازان شوروی حاضر در افغانستان که مایل نبودند جیره‌های کنسرو شدۀ روسی را بخورند، برای تامین مواد غذایی مورد نیازشان به بازار‌های محلی افغان‌ها روی آورده بودند.

در این بازار‌ها علاوه بر غذا، دیگر لوازم مورد نیاز سربازان روس هم وجود داشت که در واقع توسط افسران فاسد برای کسب کمی پول به بازرگانان افغان فروخته شده بود.

بازرگانان افغان نیز علاقمند به داد و ستد در ازای دریافت گلوله‌های شوروی بودند؛ این مهمات درنهایت از مسیر همین بازرگانان به دست مجاهدان افغان می‌رسید که در آنسوی جبهه در حال نبرد با ارتش سرخ بودند.

به این ترتیب سربازان اتحاد جماهیر شوروی می‌دانستند که هر گلوله‌ای که آنها در ازای دریافت غذا و لباس به بازرگانان افغان می‌دهند، در آینده ممکن است برای کشتن یکی از همقطارانشان استفاده شود.

سربازان شوروی برای حل این مشکل چاره‌ای یافته بودند و برای جلوگیری از تسلیح دشمن، مهمات را قبل از داد و ستد با بازرگانان افغان می‌جوشاندند تا به این ترتیب گلوله‌ها را از کار بیندازند آنهم بدون آنکه اثری و ردی از این خرابکاری خود بجا بگذارند.

با این وجود به نظر می‌رسد چهار تا پنج ساعت جوشاندن هم تأثیری بر گلوله‌ها نمی‌گذاشته است؛ زیرا مهمات مدرن شوروی روکش داشتند و در ساخت آنها از پرایمر‌هایی با قدرت تحمل حرارت بسیار بالا استفاده می‌شد که آنها را در برابر جوشاندن نیز مقاوم می‌کرد.

منبع: ثریا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نمایشگاه قرآن، فرصتی برای آشنایی ملت‌هاست/ فلسطین قطب‌نمای مسلمانان است
  • سران عربی با سکوتشان شریک جنایات رخ داده در فلسطین هستند
  • بازنشر پیام مهم «محمد الضیف» برای آزادی فلسطین
  • روایت عناصر اطلاعاتی اسرائیل از جنگ ایران و کشورهای عربی
  • پیام فرمانده گردان‌های قسام خطاب به ملت‌های عربی و اسلامی
  • هلال احمر درسال جدید با عزمی راسخ در مسیر خدمت به مردم گام بردارد
  • چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟
  • روز جهانی قدس امسال با شعار «طوفان الاحرار» برگزار می‌شود
  • دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم
  • تا زمان توقف تجاوز به غزه عملیات‌های یمن ادامه دارد