Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@04:40:28 GMT

کلیات سند حجاب و عفاف تصویب شد

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۰۶۰۱

کلیات سند حجاب و عفاف تصویب شد

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر سه شنبه به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و سایر اعضا تشکیل و در آن، کلیات سند حجاب و عفاف مورد بررسی و تصویب اعضا قرار گرفت.

سند حجاب و عفاف که کلیات آن در ۵ فصل به تصویب اعضا رسید، یک سند جامع و همه جانبه نگر بوده و قرار است اعضا در شور دوم که ورود به جزئیات است، اصول، ارزشها، راهبرد‌ها و تقسیم و نگاشت نهادی که بین ۳۴ نهاد کشور صورت گرفته و همچنین مسیر‌ها و نقشه راهی را که منجر به تحقق و اجرای اصول راهبردی این سند خواهد شد، مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه پس از بحث پیرامون شناخت معرفتی و علت یابی موضوع حجاب و وضعیت آن در جامعه امروز ایران، تاکید داشتند که در این موضوع مهم ضمن اینکه نظام و حکومت اسلامی مسئولیت دارد؛ مردم و جامعه مدنی نیز نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی و حجاب و عفاف در جامعه دارای مسئولیت هستند.

ادامه این بحث و جزئیات آن در جلسات بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انقلاب فرهنگی روحانی رئیس جمهور حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۰۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت پیروزی رزمندگان سپاه اسلام در نبرد با رژیم غاصب صهیونیستی در عملیات «وعده صادق»، که ظهر امروز در نمازخانه این وزارتخانه برگزار شد، گفت: کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» بر اساس تفاهماتی با سازمان برنامه و بودجه راه‌اندازی می‌شود.

 اسماعیلی با اعلام این خبر، ضمن تبریک اعیاد گذشته، افزود: پیروزی جبهه مقاومت در انتقام سختی که فرزندان رشید امام و رهبری گرفتند را تبریک می‌گویم.

وی تصریح کرد: در این عملیات هیمنه پوشالی دشمن صهیونسیتی شکسته شد و برای جامعه اسلامی، همه آزادگان، مستضعفان، مظلومان عالم و امت اسلامی که در این مدت هفت ماه صحنه‌های پر از جنایت عوامل صهیونیستی را می‌دیدند و بر احوالات زنان و کودکان گریه می‌کردند التیام به همراه آورد.

اسماعیلی با بیان اینکه همه دل‌ها با انتقام سختی که جمهوری اسلامی با فرماندهی رهبر انقلاب به دست آورد شاد شد، افزود: به مدت چند ساعت پهپاد‌ها از آسمان ایران، عراق، سوریه و بیت المقدس عبور و شور و شعف را در میان مسلمانان و همه کسانی که دلشان با مقاومت خونین مردم فلسطین بود آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انشاالله خداوند نصرت نهایی خود یعنی اضمحلال رژیم صهیونسیتی را زودتر به جامعه اسلامی دهد.

اسماعیلی گفت: از همه همکاران در بخش‌های مختلف که تلاش شبانه روزی دارند تشکر می‌کنم.

وزیر فرهنگ گفت: حوزه وزارت فرهنگ عمیق و وسیع است و تکالیف متفاوتی برعهده دارد؛ از حوزه مسجد، قرآن کریم و عترت در حیطه اختیارات این وزارتخانه قرار دارد تا موسیقی، تئاتر و بازی.

وی با اشاره به سابقه تهاجم فرهنگی در قبال کشورمان افزود: نگرانی‌ها در این عرصه زیاد است؛ با هجمه چند دهه‌ای در حوزه تهاجم فرهنگی در نگاهی کوتاه مدت و با نگاهی بلند مدت در عرصه نزدیک به دویست سال مواجه هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از زمان ورود تجدد به ایران با این مسایل مواجه هستیم مثلا موضوع پوشش بانوان مربوط به چند سال اخیر نیست.

وزیر فرهنگ گفت: نسل اول روشنفکران دوره قاجار در متونی که منتشر کردند چند مسأله را به غلط برای گذار ایران از عقب ماندگی بیان می‌کنند. اولین پیشنهاد آنها تغییر الفبای ما به الفبای جدیدی است تا ما را از سنت‌های گذشته دور کنند.

وی افزود: تغییر خط موجب می‌شود ارتباط نسل‌ها با گذشته خود قطع شود و دیگر امکان ندارد از آثار گذشتگان که به زبان فارسی وجود دارد بهره برد؛ در شرایط فعلی با افتخار بوستان و گلستان را می‌خوانیم این درحالی است که اگر خط تغییر یافته بود از این گنج بزرگ بی بهره بودیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نکته دیگر پوشش و حجاب بود. شاید رضا خان با گذشت هفتاد سال از مطرح شدن این سخنان پرچم مخالفت با حجاب را سردست گرفت که با مقاومت زنان ایرانی مواجه شد تا جایی که بعضی از بانوان سالیان سال از خانه خارج نشدند تا مورد تعرض افسران رضاخانی قرار نگیرند.

وزیر فرهنگ گفت: اولین قانونی که در دوره محمدرضا پهلوی (یکسال بعد از سقوط رضا خان) لغو شد همین قانون کشف اجباری حجاب بود. این اقدام به دلیل مقاومت سنگینی که مردم ایران از خود نشان دادند صورت گرفت.

وی افزود: در دوره پهلوی دوم، بی بند و باری با قوت دنبال شد. در جشن هنر شیراز، تئاتری اجرا شد که روزنامه‌های غربی در مذمت آن مطلب نوشتند که مسئول این اتفاق همسر پهلوی بود.

عفت و حجاب در جامعه ایرانی سابقه چندین هزار ساله دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این میراث بزرگ در این چهار دهه به عنوان پرچم جامعه دینی بالا رفته و امروز همه بسیج شدند تا این پرچم را پایین آورند. جامعه ایرانی عفیف است؛ عفت و حجاب در جامعه ایرانی سابقه چندین هزار ساله دارد.

فرهنگ ما فرهنگ پوشیدگی است

وزیر فرهنگ با بیان اینکه با دقت در آثار تخت جمشید متوجه می‌شویم نگاره‌های زنان ایرانی با پوشش است، افزود: فرهنگ ما فرهنگ پوشیدگی است و فرهنگ جدید غرب، فرهنگ برهنگی است به همین دلیل است که می‌بینیم در میادین شهر‌های غربی مجسمه‌ها بدون هیچ گونه پوشش در ملا عام قرار دارند نتیجه چنین رویکردی این بود که جوامع غربی به اضمحلال کشیده شده و درصد قابل توجهی از متولدین کشور‌های غربی تک‌والدی شدند.

وی با اشاره به دیگر مشکلاتی که این رویکرد به وجود آورده است، افزود: برای غرب مشکل جمعیتی ایجاد شده و خانواده از بین رفته است؛ بسیاری از بچه‌ها پدر خود را نمی‌شناسند که اینها ثمرات برهنگی غربی است و امروز می‌خواهند این مسائل را به جامعه ما تحمیل کنند.

مشکل ما با غرب اختلاف نظر تمدنی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عده‌ای فکر می‌کنند مشکل ما با غرب اختلاف نظر سیاسی و فقهی است در حالی که اختلاف نظر ما تمدنی است.

وزیر فرهنگ گفت: تمدن با سابقه چند هزار ساله منادی پاسداشت خانواده است و یک تمدن به ظاهر پیشرفته حاصل دمیدن در جامعه بی خدا و سود محور است، آنها تلاش می‌کنند ما را از عزت جامعه ایرانی به این ذلت تغییر مکان دهند.

وزارت فرهنگ یکی از مهمترین سنگر‌های صیانت از هویت و تمدن ایرانی اسلامی است

وی با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ یکی از مهمترین سنگر‌های صیانت از هویت و تمدن ایرانی اسلامی است؛ همکاران من در حوزه نمایشی سینما، تئاتر، موسیقی، مد، لباس و کتاب ماموریت اصلی صیانت از مرز‌های اعتقادی و تمدنی این سرزمین را دارند و باید محکم بر سر این موضوع بایستیم و این را به ایجاد دو قطبی تقلیل ندهیم.

بر اساس پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، مردم آیین‌ها و باور‌های دینی را باور دارند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس یافته‌های علمی متقن که آخرین آن پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان است که در وزارت فرهنگ برگزار شد، مردم نسبت به آیین‌ها و باور‌های دینی کاملا باور دارند.

وزیر فرهنگ گفت: بیش از هشتاد درصد مردم در محرم سال گذشته سیاه‌پوش امام حسین (ع) بودند، در ماه رمضان اخیر نیز درصد بسیاری از مردم تمام طول ماه مبارک را روزه گرفتند.

وی با بیان اینکه جامعه ما دینی است و امروز پرچمدار حفظ ارزش‌ها و هنجار‌ها در چنین جامعه‌ای هستیم، افزود: همکاران من باید تندیس فضائل انسانی و الگوی کارکنان و همکاران در سایر بخش‌های دولتی و خصوصی باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همکاران فرهنگی باید در همه عرصه‌ها ممتاز باشد به عنوان مثال در نماز اول وقت، تعهد در کار، مردم داری، تواضع و پوشش معرف انسان تراز فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی باشند.

وزیر فرهنگ گفت: امسال باید بتوانیم بسیاری از مشکلات اداری و مالی همکاران را حل کنیم. به دوستانم تذکر می‌دهم در گام اول باید برای خانواده ارجمند فرهنگ، هنر و رسانه و در گام بعد برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که خانواده بزرگ فرهنگی ایران عزیز را تشکیل می‌دهند اقداماتی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همکاران باید بهترین وضعیت را در تمام شاخص‌های خدماتی، حقوقی و رفاهی داشته باشند، افزود: حضور همکاران در نماز پررنگ باشد چراکه این اقدام چند خاصیت دارد؛ اول اینکه از ثواب بسیاری بهره‌مند می‌شوند. مسأله دیگر اینکه حضور در نماز موجب دیدار رو در رو با همکاران می‌شود.

کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» راه‌انداری می‌شود

وزیر فرهنگ تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کتابخانه‌ای با شرایط مطلوب دارد که براساس تفاهماتی که با این سازمان داشتیم کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» در آن ایجاد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»
  • واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد
  • کلیات اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری تصویب شد