Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش یورونیوز، واشنگتن از آنکارا خواست که قرارداد خریداری و نصب سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ روسیه لغو کند. هم‌پیمانان ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌گویند به کارگیری این سامانه موشکی، می‌تواند منجر به تشخیص و شناخت فناوری جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ آمریکایی شود.

کی بیلی هاچیسون سفیر آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مقر این سازمان در بروکسل به خبرنگاران گفت: «تمام نشانه‌ها حاکی از آن دارد که روسیه این سامانه موشکی را به ترکیه تحویل خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عمل عواقبی برای ترکیه به همراه خواهد داشت. »

خانم هاچیسون با تاکید بر اینکه آمریکا تلاش خود را برای منصرف کردن ترکیه انجام داده است گفت: «ترکیه دیگر نمی تواند با سیستم اف-۳۵ در ارتباط باشد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تا جنگنده‌های اف-۳۵ تحت تاثیر ورود سامانه پدافند روسی قرار گیرند. »

پنتاگون چندی پیش آموزش خلبانان ترکی را برای آشنایی با نحوه کار جنگنده‌های اف-۳۵ متوقف کرد.

ترکیه علاوه بر استفاده از جنگنده‌های اف-۳۵، بخشی از قطعات آن از جمله بدنه هواپیما، ابزار فرود و صفحه نمایش اتاق فرمان را نیز تولید می‌کند.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که قرار است در این رابطه در نشست اعضای گروه بیست در ژاپن با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دیدار کند، روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (چهار تیر) در برابر نمایندگان حزب مطبوعش گفت: «موضوع پدافند موشکی اس۴۰۰، موضوعی است که مستقیما به حاکمیت ترکیه مربوط می‌شود و در این‌باره عقب‌نشینی نخواهیم کرد. »

اردوغان تاکید کرد: «ترکیه در موارد مربوط به امنیت ملی‌اش از کشور دیگری اجازه نخواهد کرد. »

به گفته یکی از مقامات ناتو، دیدار رییس جمهوری ترکیه با دونالد ترامپ می‌تواند آخرین فرصت برای حل این مشکل باشد.

وزرای دفاع ناتو از روز چهارشنبه به مدت دو روز در بروکسل دور هم جمع می‌شوند اما به گفته این مقام آگاه موضوع ترکیه و خرید سامانه پدافند روسی به صورت رسمی مورد بحث واقع نخواهد شد.

کد خبر 445514

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ترکیه ناتو آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه دو جنگنده قدرتمند آمریکا/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، لاکهید مارتین F-35 لایتنینگ II مدت زیادی است که به عنوان ستون اصلی قدرت هوایی نیروهای مسلح کشور آمریکا مطرح می‌شود. سه نسخه مختلف از این جت جنگنده در خدمت نیروی هوایی ارتش آمریکا، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات‌متحده است و به همین خاطر حداکثر انعطاف‌پذیری را نشان می‌دهد؛ اما زمانی که بحث نبرد تک به تک یا همان داگ فایت به میان آید، یک جت جنگنده می‌تواند بیشتر به چشم آید.

درباره F-22 رپتور صحبت می‌کنیم که جزو مشهورترین جت‌های تولیدی دنیاست و با همکاری لاکهید مارتین و بوئینگ تولید شده است. این جنگنده از قابلیت‌های فراوانی برای عملیات در انواع شرایط آب و هوایی برخوردار شده و به خوبی می‌تواند خود را از دید رادارها پنهان کند؛ اما در مقایسه جت‌های جنگنده F-35 و F-22 کدام‌یک برتر ظاهر خواهد شد؟ بی‌شک مقایسه این دو محصول پیشرفته با یکدیگر امری چالش‌برانگیز خواهد بود و همچنین تلاش برای بررسی برتری‌های یکی بر دیگری در فاکتورهای متعدد کار سختی است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به شباهت‌ها و تفاوت‌های F-35 لایتنینگ II و F-22 رپتور داشته باشیم.

توانایی‌های عملیاتی

از نظر پرفورمنس و عملکرد هر دو جت F-35 و F-22 سرعت، شعاع پروازی و استقامتی احساس‌برانگیزی بر جای می‌گذارند هرچند در برخی بخش‌ها یکی بر دیگری برتری پیدا می‌کند. یکی از فاکتورهای کلیدی هر جت جنگنده‌ای سرعت آن خواهد بود و اینجا F-22 که به‌طور خاص برای برتری هوایی طراحی شده قابلیت‌های بالای خود را به نمایش می‌گذارد و برتری واضحی دارد. در جدول زیر ویژگی‌های سرعت F-22 آورده شده است:

نوع پرواز سرعت (کیلومتر در ساعت)
سرعت کروز مافوق صوت ۲۲۴۷
حداکثر سرعت در سطح دریا ۱۴۹۴
حداکثر سرعت کلی ۲۷۷۸

به دلیل حداکثر سرعت فوق‌العاده بالا، جنگنده‌های بسیار معدودی می‌توانند بر F-22 برتری داشته باشند و به همین خاطر این محصول لاکهید مارتین از نظر رهگیری توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارد. علیرغم قدرت زیاد، F-35 لایتنینگ II نمی‌تواند به حداکثر سرعت F-22 رپتور برسد و حداکثر سرعت آن برابر با ۱۹۷۵ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعتش در سطح دریا حدود ۱۲۳۵ کیلومتر در ساعت است.

F-22 همچنین از نظر سرعت صعود در هوا رقبای خود را شکست می‌دهد به گونه‌ای که در هر دقیقه بیش از ۱۸.۹ کیلومتر را صعود می‌کند اما این رقم برای F-35 به حدود ۱۳.۷ کیلومتر در دقیقه می‌رسد. به منظور مقایسه و تصور بهتر از عملکرد جت‌های جنگنده موردبحث بد نیست بدانید هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ استاندارد می‌تواند پس از تیک آف در هر دقیقه بین ۰.۶ تا ۰.۹ کیلومتر در هوا صعود کند. به دلیل چنین ویژگی‌هایی است که F-22 برای داگ فایت طراحی شده و می‌تواند با پیشرفته‌ترین جت‌های پنهان‌کار دنیا سرشاخ شود. البته F-35 با اینکه از نظر سرعت و میزان صعود قافیه را به F-22 می‌بازد اما از تکنولوژی پنهان‌کاری احساس‌برانگیزی برخوردار است و آن را به یک سلاح مؤثر و قدرتمند در برابر جنگنده‌های معمولی تبدیل می‌کند.

تسلیحات

در مقایسه جت‌های جنگنده F-35 و F-22 به بخش تسلیحات می‌رسیم که F-35 بسیار منعطف‌تر از F-22 خواهد بود و امکان انجام تقریباً هر نوع مأموریتی را دارد. اگرچه F-22 در نبردهای هوا به هوا و تک به تک می‌درخشد اما انعطاف فوق‌العاده F-35 به آن اجازه می‌دهد تا در مأموریت‌های هدفمندتر از جمله مأموریت‌های بازدارندگی هسته‌ای و حملات هوایی شرکت کند. بر اساس گزارش نشنال اینترست، F-22 از انجام سه نوع مأموریت کلیدی عاجز است که شامل توانایی‌های حملات هسته‌ای، عملیات ضد کشتی و حملات هوا به زمین خواهد بود؛ اما F-35 به خوبی می‌تواند چنین عملیاتی را انجام دهد.

شاید F-22 رپتور برای حملات زمینی بهینه نشده است اما این به معنی عدم تجهیز به انواع سلاح‌ها نیست. رپتور می‌تواند شش لانچر LAU-142/A را برای موشک‌های هوا به هوا حمل کند و دو محفظه حمل سلاح اضافی نیز دارد که هریک برای لانچرهای LAU-141/A برای موشک‌های هوا به هوا بکار می‌روند. این جت جنگنده همچنین در صورت انجام مأموریت‌های حملات زمینی می‌تواند بمب‌های هدایت‌شونده دقیق را حمل نماید. البته علیرغم توانایی‌های قابل‌توجه، F-22 تاکنون جنگنده‌ای از سایر کشورها را ساقط نکرده است.

در مقابل باید گفت F-35 توانایی حمل طیف وسیع‌تری از سلاح‌ها را دارد و می‌تواند آن‌ها را در محفظه حمل داخلی یا خارجی خود نگه دارد. از جمله سلاح‌های حملات مرسوم این جنگنده می‌توان به بمب‌های هدایت لیزری و موشک‌های حمله زمینی همچون اسپیر ۳ اشاره کرد. F-35 لایتنینگ II همچنین می‌تواند موشک‌های کروزر JASSM و سلاح‌های ضد کشتی را حمل نماید. به این لیست باید حمل بمب‌های هسته‌ای B61-12 را نیز افزود. شایان ذکر است جت‌های F-15 و F-16 نیز قادر به حمل این نوع بمب هستند.

نتیجه‌گیری

با این تفاسیر باید گفت ترکیب جت‌های جنگنده F-22 و F-35 باعث می‌شود نیروی هوایی ایالات‌متحده وضعیت مناسبی در رویارویی با اهداف متقابل داشته باشد؛ اما تصمیم‌گیری درباره اینکه از کدام جنگنده استفاده شود دقیقاً به نوع هدف و مأموریت و نیازهای نیروهای مسلح این کشور بستگی خواهد داشت. بی‌شک رپتور داگ فایتر بهتری در نیروی هوایی آمریکاست و از نظر توانایی‌های نبرد هوا به هوا رقیبی ندارد. در مواقعی که رویارویی با جنگنده‌های پنهان‌کاری همچون چنگدو J-20 چین اجتناب‌ناپذیر باشد F-22 احتمالاً هواپیمای ایده آلی برای نبرد خواهد بود.

اما اکثر نبردهای مدرن شامل رویارویی تک به تک نیست و شاید داگ فایت های محدودی رخ دهد که در این صورت F-35 با ارتباطات داده احساس‌برانگیز و تکنولوژی پیشرفته خود و البته انعطاف‌پذیری بسیار بالا می‌تواند انتخاب اول برای هر نوع مأموریتی باشد؛ اما اگر در نهایت بخواهیم تنها یک جنگنده را به عنوان پیروز این مقایسه انتخاب کنیم، انتخاب ما F-22 رپتور خواهد بود. نظر شما چیست؟

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888394

دیگر خبرها

  • مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در حومه دمشق
  • پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • پوتین تهدید کرد/ در هر کشوری باشد می‌زنیم
  • پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر
  • پوتین: ادعای جنگ روسیه با ناتو مزخرف است
  • واکنش پوتین به ادعای جنگ روسیه با ناتو
  • جنگنده‌های دانمارک به‌جای اوکراین به آرژانتین می‌روند
  • قدرت نمایی ایران مقابل آمریکا با این موشک هایپرسونیک /قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان را بشناسید+جزئیات
  • مقایسه دو جنگنده قدرتمند آمریکا/ عکس
  • اقتدار ۴۵/ فتاح؛ قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان