Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از فرینا، «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجذات، در حاشیه نشست مشترک با دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای بررسی موانع و مشکلات پیشروی این مناطق گفت:​ بسیاری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ما وجه تولیدی پیدا کرده اند و باید این موضوع تقویت شود.

رحمانی با بیان اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌توان تولید و صادرات داشت، گفت: این مناطق می‌تواند بخشی از نیاز‌های داخل را نیز تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:​ قرار شد کارگروهی تشکیل شود و به طور منظم جلساتی برای رفع موانع و مشکلات تشکیل دهند و همچنین از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای تامین نیاز‌های تولید و حتی در زمینه تامین کالا‌های مورد نیاز که واردات داریم استفاده شود.

وزیر صنعت، ​معدن و تجارت در خصوص قاچاق کالا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست، گفت: در حال حاضر و بعد از نوسانات ارز، تعداد زیادی از کالا‌ها توجیح پذیری خود را برای قاچاق از دست داده اند.

رحمانی افزود:​ اما مواردی باقی مانده و در بعضی مواقع بالعکس شده یعنی قاچاق از داخل به خارج صورت می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه مناطق آزاد کارایی خود را به ویژه در خصوص سرمایه گذاری خارجی از دست داده اند و با این شرایط چه اصراری بر توسعه مناطق آزاد وجود دارد، گفت: این موضوع ادعایی بیش نیست و مناطق آزاد کارایی خود را از دست نداده است.

وزیر صنعت، ​معدن و تجارت افزود: هم اکنون نیز واحد‌های تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تولیدات خوبی دارند و صادرات نیز در این مناطق و از این واحد‌ها انجام می‌شود.

رحمانی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را یک فرصت برای کشور دانست و گفت: اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق مرزی و مکان‌هایی است که می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند و آنچه که مهم است آن است که ما باید جهت گیری خود را اصلاح کنیم و آن را به سمتی ببریم که کالا بیشتر تبدیل به محصول شده و صادر شود. 

وزیر صنعت، ​معدن و تجارت در ادامه در خصوص اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر توقف ترخیص خودرو‌های وارداتی افزود: این مصاحبه را ندیده ام و اطلاعی از آن ندارم.

­رحمانی در خصوص اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به کالا‌های اساسی متوقف نمی‌شود، اما برخی کالا‌ها از جمله گوشت این ارز را دریافت نمی‌کند، گفت:​ با وجود ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی به کالا‌های اساسی، هیچ برنامه‌ای برای برگشت کالا‌هایی که از دریافت این ارز حذف شده بودند، وجود نداشته و با ارز نیمایی واردات آن‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اختصاص ارز با نرخ 4200 تومانی در حالی ادامه خواهد داشت که فقط به کالا‌های اساسی موجودی که همچنان این ارز را دریافت می‌کردند، پرداخت می‌شود و کالا‌هایی که ارز آن‌ها حذف شده و نیمایی وارد می‌شود به همان روش خواهد بود.

وزیر صمت درباره اینکه با توجه به حذف اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات گوشت و واردات آن با ارز نیمایی و عرضه آن با قیمت بالا و اینکه آیا تصمیمی برای اختصاص ارز 4200 تومانی به آن وجود دارد یا خیر، گفت: گوشت از اواخر سال گذشته ارز 4200 تومانی دریافت نمی‌کند و با ارز نیمایی وارد می‌شود که برای مدتی افزایش قیمت داشت، اما در ادامه جلوی رشد قیمت آن گرفته شده و تا حدی قیمت آن کاهشی بوده است.

رحمانی افزود: اکنون گوشت با تعرفه صفر وارد می‌شود و پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که اگر واردات با تعرفه صفر و به وفور باشد به طور حتم قیمت آن کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات گوشت نسبت به ورق سیگار که اکنون با دلار 4200 تومانی وارد می‌شود اولویت ندارد، گفت: گوشت قرمز در کشور خیلی نیاز به واردات ندارد به ویژه امسال که بارندگی مناسب بوده برآورد وزارت جهاد کشاورزی آن است که شاید بیش از مصرف تولید داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خودرو صنعت معدن و تجارت قاچاق مناطق آزاد واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست ستاد اقتصادی دولت، امروز سه‌شنبه به ریاست آقای رئیسی، برای بررسی آخرین وضع پیشگیری و مقابله با قاچاق برگزار شد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق در ابتدای این نشست، ضمن ارائه گزارشی از وضع قاچاق کالا و سوخت از مبادی ورودی رسمی و غیر رسمی، به دیگر ابعاد این پدیده، از جمله حجم بالای گردش مالی قاچاق، استفاده از زمینه‌های قانونی برای دور زدن قانون، مسیر‌های قاچاق کالا و سوخت از خارج به داخل و از داخل به خارج و همچنین، نقش پشتیبانان مسیر و روند قاچاق پرداخت.   رئیس جمهور، پس از شنیدن این گزارش و همچنین نقطه نظرات اعضای ستاد اقتصادی دولت در سخنانی با بیان اینکه مبارزه و مقابله با قاچاق، کمک به تولید و اشتغال در کشور است، بر برنامه‌ریزی هماهنگ همه دستگاه‌های اجرایی برای شناسایی و مسدود کردن زمینه‌های قاچاق و همچنین، هماهنگی کامل با ستاد مقابله با قاچاق برای مقابله بی‌امان با این معضل اقتصادی، تأکید کرد.   آقای رئیسی با توجه به آثار سوء ضد تولیدی قاچاق، تبیین ابعاد خسارت‌های قاچاق به زیرساخت اقتصادی کشور را برای مدیران و همه استانداران ضروری دانست و تصریح کرد: مبارزه با قاچاق، موضوعی فرا دستگاهی است و همه مدیران دولتی موظفند که بدون هرگونه تأخیر با بهره‌گیری از قانون موجود و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، مقابله قاطع با قاچاق را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.   رئیس جمهور در این نشست، همچنین بر اجرای دقیق و کامل قانون تازه به تصویب رسیده ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری، ملوانی و ته‌لنجی) با همکاری همه دستگاه‌های مسئول و اعمال نظارت جدی بر نوع و میزان کالا‌های وارداتی و ثبت اطلاعات آن در سامانه‌های گمرکات کشور، تأکید کرد.

دیگر خبرها

  • کشف لوازم آرایشی ۲۰ میلیاردی قاچاق در قائم شهر
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود
  • ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود
  • توقیف خودروهای شوتی با بیش از ۲۳ میلیارد کالای قاچاق در رودبار
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز بندرعباس
  • کشف ۴ میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی قاچاق از ۴ خودروی شوتی
  • منابع قاچاق کالا و فرار سرمایه از کجا تأمین می شود؟
  • مناطق آزاد و ویژه، سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند