Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@01:37:03 GMT

جشنواره خلاقیت؛ کارنامه زرین هنر تبریز

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۲۵۳۰

جشنواره خلاقیت؛ کارنامه زرین هنر تبریز

رویکرد این جشنواره نقش زنان در ترویج صنایع دستی در جهان اسلام اعلام شده بود. مردم آذربایجان‌ شرقی که از دیرباز به هنر علاقه وافری دارند، از برگزاری این جشنواره استقبال کردند. این جشنواره فرصتی ارزشمند بود تا به جهان نشان دهد ایران کشوری صلح‌طلب و هنردوست است. جشنواره خلاقیت و نوآوری که در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز برگزار شد، بعد از یک هفته، با انتخاب نفرات برتر به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرهای اسلامی؛ وجه اشتراک مسلمانان

بانوی هنرمند شرکت‌کننده از آفریقای جنوبی درباره حضورش در تبریز می‌گوید: ۲ سال قبل که برای نخستین بار به ایران و تبریز آمدم، خیلی هیجان‌زده بودم. مردم تبریز بسیار مهمان‌نوازند و به صنایع دستی علاقه‌مند هستند. «تسنیم سونی» درباره جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز می‌گوید: امسال زمانی که دعوت‌نامه حضور در این جشنواره را دریافت کردم، بسیار خوشحال شدم، چراکه رویکرد جشنواره بر پایه ترویج هنر اسلامی از سوی زنان در سراسر جهان بود. در این جشنواره ما زنان هنرمند از هر گوشه جهان گرد هم آمدیم و تجربیات زیادی از هم آموختیم.

این هنرمند که از هفده‌سالگی در زمینه تذهیب فعالیت دارد، درباره اشتراکات مردم ایران و آفریقای جنوبی بیان می‌کند: همه ما مسلمان هستیم، از سوی یک خالق به وجود آمده‌ایم و به خداوند اعتقاد داریم. یکی از وجوه اشتراک ما هنرهای اسلامی است. اگرچه روش اجرا، ایده‌ها و مواد اولیه متفاوت است، در حقیقت همه آنها بخشی از فرهنگ و هنر اسلامی ما هستند.

افزایش فرصت تعامل بین زنان مسلمان هنرمند

بانوی هنرمند اوگاندایی هم درباره تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های قبلی می‌گوید: پنجمین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز فقط به زنان اختصاص داشت، در حالی که جشنواره سال ۹۶ با حضور مشترک زنان و مردان برگزار شده بود. اختصاص یافتن جشنواره به حضور زنان باعث شد تا سطح روابط و تعامل زنان مسلمان با یکدیگر افزایش پیدا کند.   «آشا فامائو» که در بخش پارچه و لباس جشنواره شرکت داشت، درباره این صنعت اظهار می‌کند: کار من یک هنر سنتی در آفریقاست و آن را از مادرم یاد گرفتم. ما از مواد اولیه بومی در تهیه پارچه استفاده می‌کنیم.

جشنواره‌ای برای نشان دادن حقایق ایران

هنرمند اهل فلسطین هم درباره آموزش هنرهای اسلامی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز می‌گوید: برای من جالب است که آموزش تمام هنرها و صنایع دستی به طور رایگان و تخصصی در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود و در مقابل این آموزش‌ها از دانشجو خواستار خلاقیت، ابتکار و تفکر هنری هستند؛ مساله‌ای که بسیار ارزشمند و تحسین‌برانگیز است.

«ریم‌ عزم محمدرزق» درباره تجربیات حضورش در تبریز عنوان می‌کند: من به کشورهای زیادی سفر کرده‌ام، اما ایران و تبریز بسیار دیدنی بود. تبریز شهری تمیز، تاریخی و زیباست. دانشگاه هنر اسلامی این شهر نمودی از مردم تبریز و کشور ایران است. ما تعامل خوبی با دانشگاه داشتیم و این نشان می‌دهد مردم ایران انسان‌های خون‌گرم و مهمان‌نوازی هستند. این بانوی هنرمند درباره ویژگی‌های جشنواره هم بیان می‌کند: این جشنواره فرصتی برای تعامل با ایرانیان و شناخت فرهنگ و تاریخ تبریز و ایران بود. از سوی دیگر، هر یک از ما به عنوان نماینده وطنمان توانستیم فرهنگ و هنر کشور خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

هنرهای دستی؛ فرصتی برای کارآفرینی

بانوی هنرمند اهل گامبیا که اولین سفرش به ایران را تجربه کرده، از حضور در تبریز ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: مردم تبریز رفتار بسیار دوستانه‌ای دارند و زنان تبریزی خیلی خوش‌سلیقه و هنرمند هستند.   «ندیه فاتو» که در حوزه پارچه لباس سنتی فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: در گامبیا بیشتر اجناس وارداتی است و ما تولیدات خاصی نداریم. من با توسعه این حرفه در تلاشم به جوانان کشورم نشان بدهم که با امید و تلاش می‌توانند در کشورمان نیز کارآفرینی کنند و موفق شوند.

احیای تاثیر ایران در ترویج هنرهای اسلامی

دبیر علمی چهارمین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز می‌گوید: ۲ دهه از تاسیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز گذشته است. در این مدت با برقراری ارتباطات بین‌المللی و برگزاری جشنواره‌های متنوع، پذیرش اساتید و دانشجویان خارجی در تلاش بودیم بار دیگر نقش ایران را در ترویج هنر اسلامی احیا کنیم. «مهدی محمدزاده» درباره اهداف و دستاوردهای جشنواره اظهار می‌کند: این جشنواره اهداف چندگانه‌ فرهنگی، هنری، علمی، اقتصادی و سیاسی را دنبال می‌کند. با این‌که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های سیاسی قرار دارد هنرمندان ۳۰ کشور جهان اسلام، از جنوبی‌ترین نقطه آفریقا تا تاتارستان، با علاقه و اشتیاق فراوان در این جشنواره شرکت کردند.

در نهایت، هدف مهم این جشنواره بیش از آن‌که رقابت باشد ایجاد دوستی، مشارکت و اتحاد در جهان اسلام است. وی درباره دستاورهای فرهنگی و اقتصادی این جشنواره بیان می‌کند: هر هنرمندی که در این جشنواره شرکت دارد در قبال جایزه، اثر خود را به دانشگاه اهدا می‌کند. موزه هنرهای معاصر جهان اسلام در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ اثر هنری شاخص از ۵۱ کشور اسلامی را در اختیار دارد. این گنجینه ارزشمند و منحصر به ‌فرد از آثار برگزیده صنایع دستی در هیچ جای جهان اسلام وجود ندارد.

طبیعی است که این موزه سرمایه‌ فرهنگی و اقتصادی ارزشمندی برای آینده تبریز و کشور است. محمدزاده اظهار می‌کند: ۱۰ سال از آغاز همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز با سازمان همکاری‌های اسلامی می‌گذرد. در این مدت۴ دوره جشنواره خلاقیت و نوآوری در این دانشگاه برگزار شده و در تلاشیم با حمایت مردم و مسئولان دانشگاه و استان پنجمین جشنواره را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم تا درخت نوپایی که به ثمر نشسته شکوفا شود.

کد خبر 445496

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استان‌ها برگزار شد.

طهرانچی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصاء شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فرازهای این زیارت را به متن جامعه ببریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.

طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت.

گفتنی است جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامه ها برگزار خواهد شد.

کد خبر 6086713

دیگر خبرها

  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند