Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-29@10:43:21 GMT

کاهش امنیت اجتماعی با گوشی‌های هوشمند

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۲۶۶۹

کاهش امنیت اجتماعی با گوشی‌های هوشمند

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بنا به اظهار نظر جامعه‌شناسان استفاده بی‌‌‌رویه از گوشی‌های هوشمند و همچنین استقبال از این گوشی‌ها در میان تمام مردم جامعه خود باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای افراد شده است، به‌گونه‌ای که طبق آمار موجود مراجعه به پلیس فتا و شکایت تنها در سایه استفاده نامناسب از گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است که این خود جای بسی تأمل دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه متاسفانه برخی از کودکان دارای گوشی‌های هوشمند و یا تبلت هستند که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای امنیت و یا سلامت جسمی و یا روحی روانی آنها باشد چراکه شاید در ظاهر استفاده از گوشی‌های هوشمند بتواند کودک را با پیشرفت های روز دنیا آشنا کند اما این در حالی است که استفاده بی‌‌‌رویه و بدون نظارت والدین خود می‌تواند عاملی برای بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی و یا صدمات روحی و روانی در آنها شود چرا که استفاده از این گوشی‌ها و همچنین در دسترس‌بودن اطلاعات و یا انجام برخی از بازی ها متناسب با سن کودکان نیست که این مهم خود می تواند زمینه ساز بروز مشکلات عدیده شود. به‌طور کلی باید در نظر داشت که عدم نظارت والدین بر نحوه استفاده کودک از گوشی‌های هوشمند و یا تبلت بسیار خطرناک می باشد تا جایی که برخی از روانشناسان معتقد هستند که این عمل والدین به مثابه رها کردن کودک در باتلاق است چرا که امروزه اینترنت و فضای مجازی مناسب برای کودکان نیست به عبارت ساده تر فیلتر نبودن بسیاری از موارد و یا استفاده بی‌‌‌رویه کودکان از فیلترینگ خود فضای مجازی و اینترنت را برای این رده سنی بسیار خطرناک کرده است هر چند در این مجال باید یاد آور شد که برخی از والدین تنها به بهانه شاغل‌بودن این نوع گوشی‌ها را برای فرزندان خود خریداری کرده‌اند تا از این طریق بتوانند به راحتی با آنها در ارتباط باشند اما باید یادآور شد که استفاده از گوشی‌های هوشمند به هیچ ‌عنوان مناسب رده سنی کودک نیست هر چند برخی از افراد استفاده کودک از گوشی هوشمند را یک نوع تمدن و پیشرفت تصور می کنند، تفکری که خود می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی بسیاری باشد.

تلفن همراه مبنای هویت فردی جوانان

آنچه مسلم است امروزه متاسفانه مبنای هویت فردی جوانان را گوشی‌های هوشمند آنها تشکیل می‌دهد به‌گونه‌ای که امروزه جوانان و نوجوانان برای داشتن آخرین مدل گوشی هوشمند با هم رقابت شدیدی دارند و در صورت نداشتن آخرین و بهترین مدل گوشی هوشمند در میان دوستان و یا گروه همسالان خود خجالت زده می‌شوند و در بیشتر موارد والدین خود را مجبور به خرید آخرین مدل گوشی های هوشمند می‌کنند که این خود جای بسی تاسف دارد، چراکه تغییر یافتن ارزش های هویت فردی خود می‌تواند بیانگر کاهش ارزش های انسانی در میان افراد جامعه و به خصوص جوانان باشد. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که افزایش آمار افسردگی نیز می‌تواند یکی دیگر از پیامدهای منفی استفاده بی‌‌‌رویه از گوشی‌های هوشمند باشد چراکه تحقیقات نشان می‌دهد استفاده بیش از اندازه از گوشی های هوشمند فرد را منزوی می کند به‌گونه ای که دیگر تمایل چندانی به داشتن ارتباط با دوستان و یا اعضای خانواده ندارد هر چند در این مجال باید یادآور شد که این مهم خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش آمار طلاق‌های عاطفی و یا طلاق نیز داشته باشد، اتفاقی که خود زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی و همچنین مشکلات فردی نیز خواهد شد.

کاهش اعتماد به نفس

باید در نظر داشت که یکی دیگر از معایب استفاده بی‌‌‌رویه از گوشی‌های هوشمند پایین آمدن اعتماد به نفس افراد می باشد چرا که فرد دیگر نمی‌تواند از خود نوآوری و یا خلاقیت نشان دهد و بیشتر کارها را به واسطه گوشی هوشمند انجام می دهد که این مهم نیز می‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای او به همراه داشته باشد. از طرف دیگر باید خاطرنشان کرد که کاهش میزان تمرکز و همچنین حافظه نیز در زمره دیگر پیامدهای منفی استفاده بیش از اندازه از گوشی های هوشمند می باشد چرا که در گذشته فرد به‌طور میانگین شماره تلفن های ضروری و یا پرکاربرد را در حافظه خود به خاطر داشت اما این در حالی است که امروزه متاسفانه افراد به واسطه داشتن گوشی‌های هوشمند تمامی شماره تلفن‌ها را در آن ذخیره می‌کنند و کمتر از حافظه خود استفاده می‌کنند که ادامه داشتن این روند خود می تواند باعث بروز مشکلات جدی شود.

کاهش امنیت اجتماعی

همانگونه که می‌دانیم و متاسفانه یکی دیگر از معایب استفاده بی‌‌‌رویه از گوشی‌های هوشمند را می‌توان کاهش امنیت اجتماعی و فردی افراد عنوان کرد، چراکه امروزه به‌واسطه همه‌گیر شدن استفاده از این گوشی‌ها دیگر حریم خصوصی افراد دارای امنیت چندانی نیست و به راحتی فیلم های شخصی افراد در فضای مجازی پخش می‌شود که این مهم می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد تا جایی که طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده این مهم خود می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روحی و روانی بسیاری برای فرد نیز شود. در پایان باید خاطرنشان کرد که استفاده بی‌‌‌رویه از گوشی های هوشمند شاید در ظاهر تداعی‌گر دستیابی به پیشرفت و فناوری های روز دنیا باشد اما این در حالی است که نبود فرهنگ‌سازی و یا ارائه آموزش‌های لازم و همچنین عدم نظارت والدین بر نحوه استفاده کودکان از گوشی‌های هوشمند خود می تواند پیامدهای منفی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد. کارشناسان معتقدند که نسل مجازی در کنار دستیابی به آزادی، قدرت و فرصت‌های متنوع جهت مشارکت فعالانه در جامعه، در معرض انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی است که از ماهیتی متفاوت برخوردار بوده و به نوعی می توان از آنها به مثابه آسیب‌های اجتماعی دیجیتال یاد کرد. بنابر این آنچه که در حال حاضر ضروری به‌نظر می‌رسد چگونگی مدیریت این تجربه نوین در سطوح مختلف از دولت و نهادهای مختلف تا خانواده‌ها است. کارشناسان بر بالا بردن آگاهی افراد و خانواده ها و نقش کلیدی والدین در این مدیریت تاکید دارند. همچنین خانواده‌ها باید ضمن اتخاذ رویکردی حمایتی‌ و همدلانه نظارت و کنترل کافی بر فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی داشته باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اعتماد به نفس فضای مجازی گوشی هوشمند امنیت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته امنیت روانی اردبیل در دادستانی تشکیل می‌شود

دادستان مرکز استان اردبیل در تشریح برنامه‌های عملیاتی دادسرا در سال جدید، از تشکیل کمیته امنیت روانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، جلال آفاقی، ظهر امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شناسایی بسترهای فسادزا و عوامل نارضایتی مردم از دستگاه‌ها و مقابله با آنها به عنوان شعار سال دادستانی اردبیل انتخاب شده است، اظهار کرد: امور نظارت بر ضابطین و زندان‌ها، مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان‌یافته جزو اولویت اقدامات دادستانی اردبیل خواهد بود.

وی همچنین با اشاره اهمیت موضوع حقوق عامه افزود: پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی، امور حسبی، امور فرهنگی و اجتماعی، امنیت انسانی و سلامت، صیانت از حقوق بیت‌المال و کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار به عنوان بخشی از برنامه‌های عملیاتی سال جاری در سطح استان مدنظر قرار گرفته است.

آفاقی، صیانت از حریم امنیت در تمام ابعاد آن را رسالت خطیر دادستانی دانست و اظهار داشت: کمیته امنیت روانی استان اردبیل ظرف چند روز آتی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل تشکیل خواهد شد.

دادستان مرکز استان با اشاره مجدد به شعار سال دادستانی اردبیل مبنی بر شناسایی بسترهای فسادزا و عوامل نارضایتی مردم از دستگاه‌ها و مقابله با آن، افزود: در سال جدید نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و ارزیابی و رصد مستمر تکالیف از حیث ترک با جدیت و بیش از پیش، دنبال می‌شود.

کد خبر 739735

دیگر خبرها

  • اعتیاد به گوشی را با ابزارهای دیجیتال سلامت شکست دهید
  • سقوط آزاد آیفون در چین!
  • جمع آوری ۹۰ معتاد متجاهر در طرح امنیت محله محور در ری
  • کاهش ۳۳ درصدی فروش آیفون در چین
  • آنچه که درباره اینترنت ماهواره‌ای نمی‌دانید
  • سقوط فروش آیفون در بزرگترین بازار دنیا
  • توسعه محله اجتماعی هوشمند در شنژن
  • کمیته امنیت روانی اردبیل در دادستانی تشکیل می‌شود
  • فعال‌سازی قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای برای جلوگیری از هک گوشی
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل