Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه دستگاه قضا بدون تعارف با هر متخلفی برخورد می کند، گفت: حتی اگر در جایی یک مسئول هم قصد تعرض به حقوق عامه را داشته باشد با برخورد ما مواجه می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محمد جعفر منتظری» شب گذشته (4تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مناسبت هفته قوه قضائیه به بیان اقدامات انجام شده دادستانی تاکنون پرداخت و حقوق مردم را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: حقوق شخصی اولین حقوق هر فرد است و ورود دستگاه قضا به درخواستی که هر فرد داراست مرتبط می شود بدون درخواست و شکایت و خواسته، دستگاه قضایی حق ورود به موضوع شخصی افراد ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دسته دوم حقوق مردمی، حقوق عامه نام دارد، گفت: این دسته شامل حقوقی که تامین کننده منافع عامه مردم است و مدعی خاصی ندارد­ می شود.


حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه در قانون اساسی، یکی از وظایف مهم قوه قضائیه و دستگاه قضا، احقاق حقوق عامه است، افزود: نقش مردم هم این بین بسیار اهمیت دارد زیرا وقتی مردم مطالبه گری کنند دستگاه قضا هم موظف است که با مسئولیتی چندین برابر، حقوق عامه را پیگیری کند.


وی تصریح کرد: هم اطلاع رسانی و هم مطالبه گری از وظایف مهم مردم در قبال مشکلات و موارد عامه تعریف می شود. بدین منظور سامانه ای طراحی و در دسترسی قرار گرفته که مردم از سراسر کشور می توانند خواسته یا مطالبات خود را به مسئولین قضایی کشور اطلاع رسانی کنند.


دادستان کل کشور با بیان اینکه تاکنون از طریق پل های ارتباطی مردم با ما، اطلاع­ رسانی های فراوانی از طرق تماس تلفنی، سایت و حتی پیامک ­صورت گرفته است، گفت: در همین تهران که متاسفانه به دلایلی مورد تعرض فراوان قرار گرفته اعم از مناطق کوهستانی و منابع طبیعی، مواردی بوده که به نام مسئولان عده ای اقدام به تصرف اراضی کردند آنها بر این باورند که اگر نام مسئولان برده شود دیگر کسی با آنها کاری ندارد.


وی از مردم تقاضا کرد اگر شنیدند جایی حقوقی از عامه مردم مورد تعرض قرار گرفته، حتی به نام هر مقامی، حتما آن را گزارش دهند، گفت: دستگاه قضا بدون تعارف با هر متخلفی برخورد می کند. حتی اگر در جایی یک مسئول هم قصد تعرض به حقوق عامه را داشته باشد با برخورد ما مواجه می شود.


دادستان کل کشور با بیان اینکه بی شک دستگاه قضایی برای رسیدگی به هر موضوعی از کارشناس مربوط کمک می گیرد، افزود: برخی مسائل نیاز به کارشناسی ندارد مانند زمانی که هواپیمایی تاخیر دارد و شرکت هواپیمایی باید به مسافر جریمه بپردازد این دیگر کارشناسی نمی خواهد.


منتظری در ادامه این برنامه خبری با اشاره به سیل اخیر در کشور به توضیح مجموعه اقدامات دادستانی در این زمینه پرداخت و گفت: در مورد حادثه سیل های اخیر پس از بررسی هایی دریافتیم که برخی مسئولان مقصر هستند. باید کارهایی را می کردند که نکردند عدم اقدام به موقع و ترک اقداماتی که منجر به نجات عامه شود و موجب خسارت هایی می شود.


وی با بیان اینکه مسئولان امر باید جوابگو باشند، گفت: بی شک بخشی از خسارتهای حادثه سیل در استان های کشور حاصل بی دقتی برخی مسئولان بوده است که باید با تصمیم درست از تکرار آن جلوگیری شود.

 

دادستان کل کشور در بخش دیگری از این برنامه خبری به تجاوزات گوناگون به منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: عوامل گوناگونی در این باره دخیلند که یکی از آنها به طمع ورزی عده ای و عامل دیگر به بی تعهدی برخی مسئولان در اجرای وظایفشان مربوط می شود.

 

وی با بیان اینکه اگر دستگاه قضا، سازمان جنگلها، منابع طبیعی، امور اراضی و جهاد کشاورزی به وظایف خود درست عمل کنند­ از منابع طبیعی، جنگل ها و دریاها صیانت  می شود، افزود: وظیفه دستگاه قضایی آن است که پس از احراز جرم با متخلفتن برخورد کند و دیگر دستگاه های اجرایی نیز موظفند که جلوی وقوع تخلف و جرم را بگیرند.

منتظری درباره ماجرای فیشهای نجومی نیز با بیان اینکه قبل از هر چیز باید مطلع شویم که چه کسی چنین حقوقی می گیرد، گفت:  ­دستگاه قضا به صرف اینکه در جایی کسی اطلاعات دست اولی را منتشر می کند­ نمی تواند ورود پیدا کند و مجلس شورای اسلامی در موضوع حقوق نجومی ورود و قوانینی مصوب کرد و دستگاه های اجرایی هم مجبورند در چارچوب قانون گام بردارند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر تخلفی شود در گام اول باید دستگاه های اجرایی ورود کنند، گفت: مسئولان دولتی نیز باید خودشان همت کنند و جلوی مسائل این چنین را بگیرند.

 

دادستان کل کشور درخصوص نفوذ یک زن به وزارت نفت نیز گفت: فقط می توانیم بگوییم که چنین جرمی صورت گرفته است اما جزئیات قابل انتشار نیست.

 

وی با بیان اینکه وقتی چنین مشکلی پیش می آید و روند تحقیق آغاز می شود دستگاه قضا از نظر قانونی مجاز به افشای اطلاعات نیست، گفت: افشای اطلاعات به مصلحت کشور و عامه مردم نیست زیرا اطلاعات ناقص و بی اساس به درد کسی نمی خورد پس باید تا پایان تحقیقات و کامل شدن اطلاعات صبر کرد./

 



 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس اوقات فراغت اردبیل کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی شیراز خبرگزاری شبستان ظریف روزنامه ها منتظری هفته قوه قضائیه قوه قضائیه دادستان کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۲۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیچی قسمتی از لباس دانش‌آموزان دریکی از مدارس دلگان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، رضا سابکی گفت: علاوه بر محکوم کردن اقدام یادشده، آن را مغایر با کرامت انسانی، حقوق دانش‌آموزان، اصول و اخلاق فرهنگی می‌دانم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دلگان افزود: بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش، برخورد با دانش‌آموزان در صورت تخلف از پوشش مدرسه، باید مبتنی بر اقدام‌های تربیتی و ارشادی باشد و در صورت نیاز با دعوت از اولیای دانش‌آموز، نسبت به اصلاح پوشش اقدام شود.
سابکی ادامه داد: به دانش‌آموزان و اولیاء اطمینان می‌دهیم که با عاملان این اقدام غیرقانونی برخورد قاطع و قانونی خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم حقوق دانش‌آموزان در هیچ مدرسه‌ای نادیده گرفته شود.
وی از  اولیاء دانش‌آموزان خواست: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مدارس، مراتب را از طریق مجاری قانونی به اطلاع مسئولان آموزش و پرورش برسانند.

دیگر خبرها

  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • هدف ایران ارتباط با کشور‌های همسو و مستقل مانند سریلانکاست
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • قیچی قسمتی از لباس دانش‌آموزان دریکی از مدارس دلگان
  • آموزش و پرورش دلگان با خاطیان قیچی کردن لباس دانش‌آموزان برخورد می‌کند