Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رتبه ششم خراسان شمالی در آمار معتادان»، «اینجا نبض مرمت آثار تاریخی کُند می زند » و «موازی کاری و اجرای برنامه های جزیره ای در دهه کرامت ممنوع! » بخشی از تیترهای روز سه شنبه چهارم تیرماه را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ گروهی از خبرنگاران خراسان شمالی در قالب یک تور رسانه ای و به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی روز پنج شنبه گذشته (سی ام خردادماه) راهی شهرستان مانه و سملقان شده و از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این برنامه که با رویکرد بازدید و آشناسازی جامعه رسانه ای با آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان مانه و سملقان هدف گذاری شده بود، با بازدید از بنای تاریخی اسپاخو، رباط قره بیل و روستای هدف گردشگری درکش همراه بود.

معبد اسپاخو، تنها بنای به جا مانده از دوره ساسانیان در شمال شرق کشور

معبد اسپاخو بنایی است یک ایوانی با پلان چهارگوش مستطیل شکل با ابعاد (12.5*21) متر و مساحت 250 مترمربع که به وسیله دهلیزی به یک اتاق چهارگوش گنبد وار به ارتفاع 13 متر مرتبط می شود. ورودی بنا شامل سه درب در جهت شمال، جنوب و شرق است. پوشش سقف اتاق به صورت گنبدی از نوع پوشش های نیم کره ای و قابل مقایسه با گنبد چهارتاقی های دوره ساسانی است. پوشش ایوان شرقی نیز به صورت نیم استوانه ای (گهواره ای شکل) است. این اثر که با مصالح سنگ، ساروج و چوب ساخته شده، تنها بنای به جا مانده از دوره ساسانیان در شمال شرق کشور است که به شماره 1579 و با کاربری مذهبی و تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معبد اسپاخو که گاه کلیسا و گاه آتشکده هم نامیده می شود در کیلومتر 115 محور بجنورد به جنگل گلستان و در 65 کیلومتری غرب شهر آشخانه؛ مرکز شهرستان مانه وسملقان بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های ارس و در قسمت جنوبي روستای اسپاخو واقع شده است. در وجه تسمیه دهکده اسپاخو و معبد چنین گفته می شود که واژه هسپ و اسپ که نام کهن و پهلوی است به مرور زمان تبدیل به اسب شده و اسپ به‌علاوه اخو به معني پرورش اسب است و طبق شواهد احتمالی، این منطقه محل پرورش اسب بوده که نام روستای اسپاخو نیز از آن گرفته شده است.............

 


۸۰ درصد بازنشستگی پیش از موعد در شیروان متعلق به مردان است 
محمد جهانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: بازنشستگی پیش از موعد شامل کارکنان دولت نیست و افرادی هستند که با ۶۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه کاری و از سویی افزایش سن آنان که قادر به کارکردن نیستند خود را بازنشست کرده اند.

وی گفت: بازنشستگان پیش از موعد با دریافت یک سوم حقوق، بازنشسته می شوند که هم اینک میانگین برای هر نفر ماهانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال حقوق پرداخت می شود ولی چنانچه هشت سال سابقه کار داشته باشند با پرداخت هزینه یکجا دو سال بیمه خود بازنشسته می شوند.

رییس شعبه تامین اجتماعی شیروان با اشاره به برخورداری این قشر از تمامی مزایای این سازمان گفت: حقوق آنان به تناسب سال های پرداخت حق بیمه واریز می شود و عیدی آنان به تناسب ۱۰ سال سابقه کاری انجام می شود.

جهانی افزود: هم اینک چهار هزار و ۱۵ نفر از افراد تحت پوشش این سازمان شامل مستمری بگیر اعم از بازنشسته، بازمانده و از کارافتاده هستند.

 

۲۰ کیلومتر از راه های ارتباطی آسفالت می شود 

حمید جوان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: برای هر کیلومتر از این مسیر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح قبل از پاییز امسال به پایان خواهد رسید گفت: با اجرای این طرح علاوه بر تردد راحت و آسان برای مسافران، تعدادی از روستاهای بخش سرحد، مرکزی، زیارت و خطاب که در حال حاضر از زیرگذر استفاده می‌کنند از مسیر مطلوب برخوردار خواهند شد.

جوان افزود: هدف از نگهداری راه، تقلیل میزان خرابی راه و افزایش عمر آن، کاهش هزینه‌های استهلاک وسایل نقلیه با تأمین سطوح عبور مناسب و مطلوب و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای رسیدن به موقع به مقصد با تأمین ایمنی است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شیروان گفت: هم اینک مجموع کل راه‌های روستایی این شهرستان ۶۵۰ کیلومتر است که بیش از ۵۰۰ کیلومتر آن آسفالت است و ۸۶ کیلومتر بزرگراه در دو باند شمالی و جنوبی دارد.

شیروان که در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد، به دلیل واقع شدن در مسیر اصلی استان‌های شمالی به مشهد یکی از مسیرهای پرتردد کشور است.

 

 

موازی کاری و اجرای برنامه های جزیره ای در دهه کرامت ممنوع! 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ ولی الله حیاتی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی امروز چهارم تیرماه در نشست اعضای ستاد استانی دهه کرامت بر پرهیز از موازی کاری و انجام کارهای جزیره ای در ایام دهه کرامت تاکید کرد و گفت: اگر قرار است چهارتا برنامه متفرقه اجرا شود بهتر است آن را تجمیع کرده و یک برنامه پرمحتوا و پربار برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه محوریت برنامه ها باید در مناطق حاشیه ای و روستاها و مکان هایی که درگیر ناهنجاری های اجتماعی هستند، تدوین شود، به پیشنهاد اجرای ۱۰ شب ۱۰ مسجد که از سوی ستاد هماهنگی کانونهای مساجد مطرح شد، اشاره کرد و افزود: در هر شب باید حضور یکی از مدیران کل و ملاقات عمومی و پاسخگویی به مشکلات مردم در اجرای این برنامه مدنظر قرار بگیرد.

حیاتی با اشاره به اینکه ما به عنوان دستگاه حاکمیتی تمام قد حامی و پشتیبان این ستاد هستیم، گفت: هر زمان به کمک و حمایت ما نیاز بود، انجام وظیفه می کنیم.

معاون استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه گرامیداشت مناسبت های مذهبی باعث قوام و دوام انقلاب می شود به توطئه دشمنان برای زدودن باورهای اعتقادی جوانان اشاره کرد و افزود: اجرای اینگونه برنامه ها انقلاب و جوانان را از درون محکم و معتقد می کند لذا ضروری است همه نسبت به اجرای مطلوب و باشکوه برنامه های دهه کرامت اهتمام ویژه داشته باشیم.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه دهه کرامت از اول ذی القعده همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه آغاز می‌شود و تا یازدهم همزمان با سالروز ولادت امام رضا ادامه می یابد، گفت: این ایام که مقارن با ۱۳ تا ۲۳ تیرماه می شود، شاهد اجرای هفته فرهنگ رضوی در همه شهرستان ها هستیم.

وی کتابت احادیث رضوی، خاطره گویی، نمایش نامه خوانی، شب شعر ملی رضوی، اجرای جشنواره آواها و نغمه های رضوی، نمایشگاه تصویرسازی، گفتمان رضوی، اجرای مناظرات امام رضا(ع) و سلسله برنامه های شب‌های فرهنگی در شهرستان‌ها را از جمله برنامه های اجرایی دهه کرامت نام برد.

فرخنده، از معاون سیاسی استاندار خواست دستورات لازم برای همکاری و حمایت فرمانداران شهرستان‌ها به آن‌ها ابلاغ شود تا شاهد هم‌افزایی بیش از پیش دستگاه ها و اجرای شایسته برنامه ها در شان ائمه اطهار علیهم السلام باشیم.

 

آتش سوزی ۱۰۰ میلیون ریال به گندمزارهای اسفراین خسارت زد 

فائزه تاج آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: در این حادثه دو هکتار از اراضی کشاورزی شهر اسفراین شامل یک هکتار گندمزار و یک هکتار اراضی همجوار  که پوشیده از علف های خودرو  بود، دچار اتش سوزی شد.

مدیر جهاد کشاورزی اسفراین افزود: با اقدام به موقع آتش نشانی اسفراین این آتش سوزی مهار و از سرایت آن  به سایر گندمزار های این منطقه جلوگیری شد.

تاج آبادی گفت: بر اثر این آتش سوزی، 5 تُن گندم به ارزش 100میلیون ریال در مزارع جنوبی شهر اسفراین از بین رفت.

وی افزود: علت این حادثه در دست بررسی است ولی احتمال وجود عامل انسانی غیر عمد در این آتش سوزی زیاد است.

 

اعتبار ساماندهی پروژه ورودی شهر آشخانه هنوز جذب نشده است 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آشخانه؛ محمودرضا معموری روز سه شنبه در جلسه شورای ترافیک با بیان این مطلب که اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص اجرای پروژه های شهری توسط شهرداری به نحوء احسن انجام نگرفته افزود: اطلاع رسانی از وظایف شهرداری است.

فرماندار مانه و سملقان با بیان این مطلب که مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی پروژه ورودی شهر آشخانه توسط استانداری اختصاص داده شده است، اظهارداشت: متاسفانه هنوز این اعتبار جذب نشده که همه باید در تلاش باشیم تا ورودی شهر را ساماندهی کنیم.

معموری افزود: رونق و آبادانی ورودی شهر آشخانه باعث بالا رفتن اقتصاد مردم و کسبه ها خواهد شود.

وی با اشاره به اینکه مطالبات و خواسته های مردم باید شنیده شود از شهرداری گلایه کرد و افزود: متاسفانه مردم برای برطرف شدن مشکلاتشان باید به فرمانداری مراجعه کنند چرا که شهرداری پاسخگو نبوده است.

معموری تصریح کرد: ضمن توجه به مسایل فنی و عمرانی باید به خواسته و نظرات مردم در خصوص پروژه ورودی شهر آشخانه توجه شود چرا که شنیدن حرف مردم به روند بهتر اجرا شدن کار کمک خواهد کرد.

 

 

دو مرکز خدمات الکترونیکی قضایی در مانه و سملقان افتتاح شد 

 ام کلثوم گریوانی در حاشیه افتتاحیه این دفاتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  از آشخانه اظهارداشت: تا کنون تعداد هفت دفتر فعال در استان خراسان شمالی وجود دارد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان شمالی افزود: مقرر شده است با هماهنگی دادگستری شهرستان مانه و سملقان کلیه دادخواست های حقوقی خطاب به مراجعه حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف، شکایت های حقوقی، شکایات به آراء، تجدید نظر خواهی، دعاویی مدنی و... در حال حاضر در این فاز توسط مراکز خدمات الکترونیکی قضایی شهرستان وارد و صورت بگیرد.

وی افزود: با ایجاد این دفاتر امکان ارسال شکوائیه و دادخواست در سطح کشور فراهم می‌شود و با مراجعه به این دفاتر و ثبت محل زندگی مراجعه کنندگان ابلاغیه برای فرد ارسال می‌شود و نیاز به حضور در مرجع نمی باشد.

وی هدف از راه اندازی این دفاتر را طرح درست شکایات مردم در زمینه های مختلف و مکانیزه کردن، تخصصی کردن ورودی دادگستری عنوان کرد.

 

رتبه ششم خراسان شمالی در آمار معتادان/ ۱۴سال؛ سن شروع مصرف مواد در خراسان شمالی 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ ولی الله حیاتی، رییس کمیته توسعه مشارکت های مردمی سازمان‌های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی عصر امروز سه شنبه (۴ تیرماه) در نشست خبری با خبرنگاران  به رتبه ششم خراسان شمالی در بحث ابتلا به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ۴۵ هزار نفر در استان  در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال معتاد هستند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی، نرخ شیوع اعتیاد در استان را ۷.۲ درصد اعلام کرد و گفت: سن اعتیاد در خراسان شمالی ۳۳ سال و بیشترین نوع مصرف مواد مخدر تریاک با ۶۲ درصد است.

وی، به نرخ ۳۳درصدی شیوع اعتیاد در جامعه کارگری اشاره کرد و با بیان اینکه در این بخش در جایگاه چهارم کشوری قرار داریم، افزود: نرخ شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان ۱.۸۲ درصد است که در این بخش جزو پاک ترین استان ها هستیم.

حیاتی، آمار و اطلاعات حوزه مواد مخدر را نگران کننده دانست و با تاکید بر ضرورت اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر گفت: ما در بحث آموزش و توانمندسازی جامعه نیازمند گام‌های  اساسی هستیم به ویژه در بخش اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی که باید مصمم تر حرکت کنیم.

معاون استاندار خراسان شمالی در این خصوص به دستور استاندار مبنی بر تدوین دو سند به عنوان نقشه راه در حوزه مقابله با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: سند مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روان‌گردها و همچنین سند تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر استان، نقشه راه ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی است که با سفر نمایندگان دبیرخانه این ستاد به خراسان‌شمالی منابع مالی و راهکارهای اجرایی کردن این دو سند مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت خبرگزاری شبستان مجلس شیراز استان بوشهر اردبیل مسجد کانون مساجد آسفالت جاده ها میراث فرهنگی دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی

دکتر جواد شاهین‌فر با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ هزار و ۹۷۰ نوزاد متولد شده در برنامه غربالگری شنوایی دانشگاه در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه آمارهای جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود. وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه هایی از آسیب شنوایی را دارند، اعلام کرد: برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری های غیرواگیردار گنجانده شده است؛. در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان توسط شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می شود. وی تصریح کرد: طبق آمارها در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نوزاد متولد شده تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته و ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش های جراحی و طبی تحت پوشش قرار گرفته اند. دکتر شاهین‌فر، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن های همراه و دستگاه های صوتی شخصی را از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی عنوان کرد. وی یکی از مهم ترین اقدامات برای محافظت از قدرت شنوایی را انجام مراقبت ‌های شنوایی عنوان کرد و گفت: بدین منظور لازم است واکسیناسیون کودکان علیه بیماری‌های عفونی به موقع انجام شود. همچنین در صورت ابتلا به بیماری و عفونت‌های گوش از خود درمانی خودداری کنند و با مراجعه به پزشک، عفونت به طور کامل درمان شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: ممانعت از ورود اجسام نوک تیز، استفاده از وسایل محافظت شنوایی در صورت مواجهه شغلی با صداهای بلند و محدود کردن استفاده بی رویه تلفن همراه و وسایلی نظیر هدفون و هدست از جمله مواردی است که برای مراقبت ‌از شنوایی توصیه می شود. وی همچنین توصیه کرد چنانچه فردی در مواجهه با عوامل آسیب‌رسان به گوش و شنوایی قرار دارد باید جهت بررسی وضعیت شنوایی به کارشناسان شنوایی سنجی و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. وی با اشاره به ضرورت انجام آزمایشات غربالگری شنوایی در نوزادان به عنوان یکی از وظایف والدین برای مراقبت از شنوایی نوزاد، بیان کرد: از هر هزار تولد زنده، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شوند./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • اجرای بیش از ۴۵۰ کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی
  • ۵ رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرا شد
  • ۵ رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرایی شد