Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:10:05 GMT

خلاءهای اجتماعی که با دود پر می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۳۰۹۴

خلاءهای اجتماعی که با دود پر می‌شود

اعتیاد، آسیب اجتماعی چند بعدی و پیچیده بزرگی است که دامنه آسیب زایی آن گروه سنی خاصی را نمی‌شناسد، اما امروزه قشر جوان و زنان بیشتر در معرض خطر گرفتاری آن قرار دارند و در این میان مخدرهای جدید در سال‌های اخیر گوی رقابت را از مخدرهای سنتی ربوده است و بعد از جولان دادن در بین مصرف کنندگان مرد و میانسالان جامعه، اکنون در بین جوانان و جمع‌های زنانه ورود پیدا کرد و روز به روز دامنه مصرف اش در بین این ۲ قشر گسترده‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ حدود ۳۲ سال پیش روز ۲۶ ژوئن برابر با پنجم تیر را روز جهانی مبارزه با قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر اعلام کرد و امسال شعار این روز «سلامت توأم با عدالت و عدالت توأم با سلامت» تعیبن شده است که نشانه تاثیر مسال اجتماعی در حوزه اعتیاد است.

کاهش سن مصرف و رشد شیوع مصرف موادمخدر در زنان و جوانان جوامع از جمله نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه جهانی است.

افزایش تولید مواد صنعتی و شیمیایی و دست بسته قانون مقابل تغییر پیوسته فرمول های شیمیایی این مخدرها، افزایش میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد و ناخالصی مواد، سبب پیچیدگی ابعاد مختلف مواد مخدر و روان گردان‌ها شده است.

فراگیرشدن استفاده از شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها در نبود دانش استفاده از این وسایل ارتباطی در افراد باعث انحراف و کشیده شدن اشخاص به سمت فضاهای ناهنجار شده است.

گرایش زنان و جوانان به اعتیاد دلایل متعددی دارد اما در این بین کنجکاوی، کسب لذت، کمبودهای عاطفی، توزیع ناعادلانه عدالت اجتماعی، هم نشینی با افراد معتاد، نداشتن قدرت و مهارت نه گفتن، رشد فزاینده عقاید فمینیستی در دختران و فقدان نشاط اجتماعی، از دلایل روی آوردن به مصرف مواد مخدر در بین این ۲ قشر است.

اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی و فردی هیچ گاه به طور کامل ریشه کن نمی‌شود، اما بنا بر باور صاحب نظران امور اجتماعی و با استفاده از روش‌های علمی پیشگیری و مقابله‌ای و با راهبرد مهم آموزش به منظور افزایش خودآگاهی، می‌توان ضریب آلودگی جامعه به این بلای خانمان سوز را کاهش داد.

واقعیت‌های قابل تأمل

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان سمنان با بیان اینکه در کشور ۱۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این آمار در این استان حدود ۱۰ درصد است.

محمدحسین همتی بیان کرد: در سال‌های اخیر زنان در باشگاه‌های ورزشی و یا آرایشگاه‌های زنانه برای لاغر شدن و زیبایی با توصیه سودجویان به مصرف قرص‌های لاغری و داروهای حاوی درصد کمی آمفتامین و شیشه روی می آورند که بعد از مدتی سبب اعتیاد این قشر می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه ۲۲ هزار و ۶۸۰ نفر بیمار در سال ۹۷ از خدمات درمانی و حمایتی اجتماعی بهره مند شدند اما ممکن است کسانی هم مراجعه نکرده باشند.

همتی با بیان اینکه اعتیاد دلایل چندگانه دارد، تاکید کرد: ۸۶ درصد از معتادانی که برای درمان در سال گذشته به مراکز درمانی و حمایت اجتماعی مراجعه کردند، شاغل بودند.

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان سمنان با اشاره به اینکه ضریب شیوع اعتیاد در سمنان ۳.۷ درصد است، یادآور شد: سال گذشته ۳۶ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در این استان جان خود را از دست دادند که آمار قابل تأملی است.

وی اضافه کرد: طبق تحقیقات انجام شده، میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر استان سمنان ۲۴ سالگی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان سمنان افزود: ۷۲ درصد معتادان سمنان به طریق کشیدن موادمخدر را استفاده می‌کنند.

همتی با اشاره به کاهش سن مصرف مواد و رشد و شیوع آن در نوجوانان، جوانان، بانوان و افراد تحصیل کرده، بیان کرد: عواملی همچون نبود آموزش‌های مناسب و بهره نگرفتن از مشاوران، درگیری‌های خانوادگی، معتاد بودن یکی از زوج‌ها و یا هر دو نفر و افسردگی و نداشتن نشاط اجتماعی، مزید بر علت برای گرایش قشرهای مختلف از تحصیل کردگان گرفته تا افراد در محیط‌های کم برخوردار به سمت تجربه مصرف موادمخدر شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان ادامه داد: ۱۰۳ مرکز درمانی نگهداری با داروهای آگونیست، ۱۳ مرکز درمان اقامتی میان مدت، ۶ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و ۲ مرکز گذری کاهش آسیب در استان سمنان فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ پزشک و ۱۲۰ روانشناس دوره دیده در درمان اعتیاد در استان سمنان فعال بوده و در حدود ۹۵ درصد افراد تحت درمان در مراکز این استان مرد و پنج درصد زن هستند.

همتی خاطرنشان کرد: حدود ۵۵ درصد افراد تحت درمان در مراکز ترک اعتیاد استان سمنان دارای مدرک زیر دیپلم، ۳۱ درصد دیپلم، هشت درصد فوق دیپلم، ۶ درصد کارشناسی و کمتر از یک درصد دارای مدرک بالاتر از کارشناسی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر در محیط‌های خانواده و ۱۳۹ هزار نفر در محیط‌های کارگری، ۸۳ هزار نفر در محلات شهری و روستایی تحت پوشش برنامه پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گرفتند.

دست بسته قانون مقابل تغییر پیوسته فرمول شیمیایی روان گردان های جدید

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: نهادهای انتظامی و حقوقی مشکلات خاصی در برخورد با مواد روانگردان جدید دارند.

مجتبی رجب پور با بیان اینکه مواد روانگردان جدید ترکیبات شیمیایی از پیش ساخته‌ای دارند، تصریح کرد: این مواد به علت دارا بودن این ترکیبات به راحتی با تغییر دادن پیوند فرمول شیمیایی، نام جدیدی را به خود گرفته و از حوزه قوانین حقوقی از داروهای ممنوع خارج می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۶۹ نوع ماده روانگردان سال ۲۰۱۲ در دنیا معرفی شد که با گذشت تنها چهار سال به ۴۷۹ نوع ماده روانگردان جدید افزایش یافته است که این مساله در سال ۲۰۰۹ زیر ۱۰۰ ماده روانگردان بود که حاکی از رشد فزاینده دارد.

وی گفت: ۸۰۰ نوع ماده روانگردان در سال‌های اخیر در سطح جهان کشف شده که اصل و پایه آنها یکی بوده است.

وی اضافه کرد: ۶۰ ماده روانگردان در سال ۲۰۱۳ به واسطه قرارگیری در حوزه مواد اعتیاد آور و غیرقانونی از دایره خارج شده اما ۷۲ ماده جدید در سال ۲۰۱۶ به مواد روانگردان اضافه شده است.

رجب پور با بیان اینکه بیشترین مصرف مواد مخدر در کشور تریاک و مشتقات آن است، خاطرنشان کرد: روند افزایشی میزان کاشت گیاه خشخاش در کشور افغانستان و اینکه جغرافیای مصرف مواد مخدر تابع جغرافیای تولید و حمل و نقل است، سبب شده در ایران تریاک بیشترین آمار مصرف را به خود اختصاص دهد.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان افزود: بیشترین نوع ماده مخدر مصرفی در سمنان را تریاک با ۵۵ درصد و هروئین با ۱۳ درصد مصرف کننده تشکیل می‌دهد.

مواد مخدر منشأ معضلات اجتماعی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان گفت: اعتیاد زمینه ساز گرایش افراد به سوی ارتکاب جرم و اعمال انحرافی است.

سرهنگ حسین پیوندی افزود: امروزه، یکی از مواردی که زمینه گرایش افراد به سوی بزه و اعمال انحرافی را فراهم می‌کند، معضل اعتیاد است.

وی ادامه داد: مواد مخدر از هر نوعی، خطر جدی برای امنیت جامعه محسوب می‌شود و در مواردی حیات بشر را به نابودی می‌کشاند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان اضافه کرد: اعتیاد به مواد مخدر حتی اگر منجر به وقوع قتل هم نشود، زمینه ساز حرکت فرد معتاد به سوی ارتکاب جرایمی همچون سرقت شود.

اعتیاد نتیجه فقدان نشاط آفرینی در جامعه

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: امید و سرمایه اجتماعی بن مایه نشاط در جامعه است که گسترش این دو مقوله راهکاری مناسب برای مقابله با رشد فزاینده مصرف مواد مخدر در بین نسل جوان و قشر زنان کشور است.

امیر بینایی در گفت و گو با ایرنا افزود: فقدان نشاط اجتماعی یکی از دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر در بین اقشار جامعه به ویژه نسل جوان است.

بینایی، به فقدان برنامه‌های مدون و منسجم برای نشاط افزایی در کشور اشاره و تصریح کرد: برخی افراد جامعه مصرف مواد مخدر و مشروبات الکی و رفتارهای ضد اخلاقی را جایگزین، برنامه‌های هدفمند مسؤولان به منظور شادی و نشاط اجتماعی کردند.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان ادامه داد: جدیت در اقدامات با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها در دستور کار مسؤولان باشد.

وی با بیان اینکه همواره واژه نشاط اجتماعی در سخنان شنیده می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقعیت، اقدامات مطلوب به منظور تحقق این مساله صورت نگرفته است.

بینایی ادامه داد: برنامه‌هایی که آرامش و امید را به جامعه برگرداند و در واقع به نوعی آنان را اقناع کند، نیاز حال کشور برای مقابله با گسترش اعتیاد در بین جوانان و بانوان است.

تصمیمات هیجانی در مواقع ناکامی و گرفتاری در دام اعتیاد

استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی با بیان اینکه هر جامعه‌ای برای افراد خود اهدافی را متصور می‌شود و باید ابزارهای رسیدن به هدف‌ها را فراهم کند، گفت: توزیع عادلانه ابزارهای رسیدن به اهداف سبب وجود آسیب‌های کمتر در بستر جامعه می‌شود، حال آنکه اگر این ابزارها در جامعه‌ای فراهم نباشد افراد از اسباب غیرقانونی برای نیل به هدفی قانونی بهره می‌گیرند.

حمید مستخدمین حسینی، با اشاره به به تصویر کشیدن زندگی اشرافی در رسانه‌های کشور و ترسیم این نوع زندگی به عنوان هدف، افزود: سوال اینجاست آیا برای تمام افراد جامعه ابزارهای رسیدن به اهداف متصور شده وجود دارد یا خیر؟

وی بیان کرد: نبود امکانات و عدالت‌های اجتماعی برای جوانان در دستیابی به هدف‌ها سبب بهره گیری و سوق دهی آنها به سمت ابزارهای غیرقانونی مانند سرقت و قاچاق از جمله مواد مخدر می‌شود.

مستخدمین حسینی ادامه داد: گاهی اوقات نیز نبود هدف منجر به خلق ناکامی در اقشار مختلف به ویژه جوانان و به دنبال آن تصمیم گیری های غیرعقلانی و هیجانی در آنان می‌شود و نسل جوان برای رهایی از این مشکل در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.

فقدان سواد کاربرد فناوری و شبکه‌های مجازی

جامعه شناس و مدرس دانشگاه تصریح کرد: نسل‌های جوان و دختران و زنان با وجود راه‌های ارتباطی به ویژه شبکه‌های مجازی محصور دیوار آهنین نیستند.

وی خاطرنشان کرد: نبود سواد کاربرد فناوری و شبکه‌های مجازی در افراد باعث کشیده شدن اشخاص به سمت فضاهای ناهنجار شده است.

اعتیاد در سایه هم نشینی افتراقی

مستخدمین حسینی ادامه داد: هم نشینی افتراقی یکی از دلایل اصلی اعتیاد در قشر جوانان و بانوان جامعه است و مطالعات نشان داده احتمال کشیده شدن افرادی که توان حضور با همنشین بد را داشتند، به آسیب‌های اجتماعی و مصرف سو مواد مخدر بیشتر است.

به گفته وی، هم نشینی افتراقی ماهیت اصلی اعتیاد در طبقات پایین جامعه است.

وی با بیان اینکه افزایش مواد مخدر نتیجه بازار عرضه و تقاضا است، خاطرنشان کرد: سودجویان این حوزه به دنبال کسب بیشترین سود ممکن هستند و اکنون، دانش آموزان و دانشجویان جامعه هدف این قشر محسوب می‌شوند.

مدرس رشته جامعه شناسی در دانشگاه با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر یک مرحله زمان دار است، اضافه کرد: برگزاری همایش و سمینار به تنهایی نمی‌تواند در کنترل و پیشگیری از مصرف مواد مخدر مؤثر باشد.

نداشتن مهارت «نه گفتن»

مدیر مرکز مشاوره راه موفقیت، نداشتن مهارت‌های زندگی و قدرت «نه گفتن» یکی از بزرگترین دلایل اعتیاد به مواد عنوان کرد و افزود: این مساله سبب می‌شود افراد در پاسخ به تعارف مصرف موادمخدر در معذور اخلاقی قرار گیرند.

سعید بهرامی با بیان اینکه نداشتن شایستگی فردی و فقدان کسب پایگاه اجتماعی از دیگر دلایل اعتیاد است و گفت: یکسری احساسات از جمله حس بازنده بودن، ناامنی و خشم در زنان ایرانی، این قشر را به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: توزیع ناعادلانه شغل و درآمد برای زنان کشور در اثر وضع قوانین مردسالارانه، رشد فزاینده باورهای نادرست فمینیستی و میل به پذیرفته شدن در گروه همسالان، از دیگر دلایل مصرف مواد مخدر در دختران و بانوان کشور است.

پناهگاه ناایمنی که در وادی خیال امن است

کارشناس مرکز مشاوره آرامش و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان گفت: افزایش آمار اعتیاد در میان زنان مانند هر آسیب اجتماعی دیگر زاییده عوامل گوناگون بوده و باید آن را در سطوح مختلف جامعه بررسی کرد.

اکرم مُشکی افزود: جامعه زنان با گذشت زمان دچار تغییرهای زیادی شد و این تحول‌ها سبب مطرح شدن بحث تساوی حقوق زنان شده است.

وی با بیان اینکه تساوی حقوق زنان همچون چاقوی دولبه عمل می‌کنند، تصریح کرد: این مساله جوانب مثبت و منفی دارد که متأسفانه به جای تساوی جایگاه در حقوق‌های ارزشی و اخلاقی، برخی از زنان با گرایش‌های نامطلوب به سمت موارد ضد ارزشی مانند اعتیاد که عملی مردانه محسوب می‌شد، حرکت کردند.

این روانشناس به نیاز پناهگاه ایمن برای زنان اشاره و بیان کرد: احساس نیاز به داشتن پناهگاهی ایمن و مطمئن برای رهایی از گرفتاری‌ها در برخی زنان یکی از عوامل مهم گرایش زنان به مواد مخدر است.

وی افزود: همین احساس برخی از آنان را به سمت مصرف دخانیات سوق می‌دهد و در نگاه این قشر اعتیاد به عنوان پناهگاهی ایمن محسوب می‌شود.

مشکی با بیان اینکه در سطح کلان دلایل گرایش به اعتیاد در ۲ طبقه فقیر و غنی زنان متفاوت است، ادامه داد: در اقشار ضعیف زنان بیشتر توسط مردان و سرپرستان خانواده با هدف همراهی آنان درگیر اعتیاد می‌شوند.

وی اضافه کرد: اما در بافت‌های فرهنگی و اقتصادی غنی، زنان در وهله اول با شرکت در مجالس و مهمانی‌هایی که زمینه استعمال دخانیات به عنوان تفریح و سرگرمی فراهم است، در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار می‌گیرند.

میل به خودکشی و عزیزکشی پیامد شوم اعتیاد زنان

بهرامی، اولین و مهم‌ترین پیامد اعتیاد بانوان کشور را افزایش فحشاء و فساد در جامعه عنوان کرد و افزود: میل شدید به خودکشی و عزیزکشی در زنان معتاد از دیگر پیامدهای مصرف مواد مخدر در این قشر است.

وی تاکید کرد: اعتیاد، شخصیت اجتماعی فرد را دچار تنزل می‌کند و سبب افزایش فحشاو فساد در جامعه می‌شود، نظام خانواده را متلاشی و مادر معتاد را نسبت به تربیت فرزندان بی تفاوت می‌کند.

بهرامی گفت: اعتیاد زمینه ارتکاب و میل به خودکشی و عزیزکشی را در زنان افزایش می‌شود.

فروپاشی خانواده

مُشکی با اشاره به پیامدهای اعتیاد زنان، اضافه کرد: زنان ستون تربیتی خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شوند و اعتیاد آنها نظام خانواده را متلاشی می‌کنند.

کارشناس مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان اظهارداشت: اعتیاد زنان، آسیب‌های جبران ناپذیری از جمله فقدان ایفای نقش مادری و کاهش فرصت ازدواج فرزندان و افزایش آمار طلاق و آسیب‌های اجتماعی را بر شخص، خانواده و جامعه وارد می‌کند.

سوءنگرش‌ها در بحث اعتیاد سبب جلوگیری از مراجعه زنان معتاد به مراکز درمانی

مدیر مرکز مشاوره راه موفقیت و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بُرد آسیب‌های اجتماعی در زنان و مردان وجود دارد، اما اما طبق مطالعات بیشتر قربانیان این مساله را زنان تشکیل می‌دهند.

بهرامی افزود: برخورد و نگاه مجرمانه جامعه به زنان معتاد به علت تصور مردانه بودن این پدیده شوم، با وجود یکی بودن فعل، سبب جلوگیری از مراجعه این قشر به مراکز درمانی و ترک اعتیاد می‌شود.

وی بیان کرد: زنان معتاد حتی در مراجعه‌های اولیه به مراکز درمانی علت رجوع را مشکلات خانوادگی ابراز و اعتیاد خود را پنهان می‌کنند.

بهرامی با بیان اینکه سوء نگرش‌ها منجر به نبود آمار دقیق زنان معتاد در کشور شد، تصریح کرد: طبق آمار امور زندان‌های کشور، ۵۰ درصد از زنان زندانی را زنان با اعمال مجرمانه در زمینه مصرف و یا فروش مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

این مدرس روانشناسی دانشگاه ادامه داد: نوع مصرف مواد مخدر و اعتیاد در زنان نیز متفاوت است به عنوان مثال الکل و حشیش بیشترین مواد مصرفی در دختران دانشجو است.

آگاه سازی خانواده و جامعه شرط جلوگیری از بازگشت معتادان بهبودیافته

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به صدور مجوز ۲۶ مرکز درمانی، سم زدایی و بهبود در استان گفت: ۱۳ مرکز درمان اقامتی و ۶ مرکز سرپایی ترک اعتیاد و ۲ مرکز گذری کاهش آسیب در این استان فعالیت دارد.

انسیه ایمانی با بیان اینکه در مرکز استان ۶ مرکز سرپایی ترک اعتیاد فعال است، افزود: شهرستان شاهرود هفت مرکز و دامغان، میامی و سرخه نیز هرکدام یک مرکز سرپایی ترک اعتیاد دارد.

وی بیان کرد: هفت مرکز اقامتی در شهرستان شاهرود، سه مرکز در میامی، یک مرکز در دامغان، یک مرکز در مهدیشهر و یک مرکز در آرادان به معتادان ارائه خدمت می‌دهد.

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه برخی از معتادان بهبود یافته بعد از مدتی دوباره گرفتار این بیماری شوم می‌شوند، تاکید کرد: آگاه سازی و ایجاد زمینه زندگی سالم شرط اصلی جلوگیری از بازگشت معتادان بهبودیافته است.

ایمانی خاطرنشان کرد: نقش خانواده و اجتماع در حمایت از معتاد بهبودیافته اساسی و مؤثر است.

اصلاح برخی از مسائل فرهنگی

کارشناس مرکز مشاوره آرامش و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان، به اصالت فرهنگی غنی جوامع ایرانی اشاره و تاکید کرد: نیاز است برخی از مسائل فرهنگی در کشور اصلاح شود به عنوان مثال نقش برابر پدر و مادر در خانواده و زوجین در قبال هم با هدف تقسیم منصفانه مسولیت‌های زندگی اتفاق بیفتند.

وی یادآور شد: زنان به مرور زمان در همه جوامع به علت نبود توجه کافی و نگاه خاص، آسیب پذیرتر شدند بنابراین لازم است این مقوله و به تبع حقوق این قشر در نظر گرفته شود.

مُشکی ابراز داشت: تحقق این مساله در گرو آموزش جامعه و افزایش خودآگاهی زنان است تا به درستی آسیب‌ها شناسایی شود و اگر هم دچار آسیبی شدند بتوانند در پیشرفت آن جلوگیری کنند.

آموزش برای ارتقای خودباوری

مدیر مرکز مشاوره راه موفقیت و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: آموزش با هدف آگاهی و ارتقای خودباوری و عزت نفس در زنان مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار در پیشگیری از اشاعه اعتیاد در این قشر است.

وی بیان کرد: اصلاح نگرش جامعه و طرد نشدن زنان معتاد از سوی جامعه و راه اندازی مراکز درمانی ویژه بانوان، از دیگر راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد در بین زنان است.

بهرامی تصریح کرد: در سطح خانواده‌ها نیز باید ارتباطات سالم مدنظر قرار بگیرد تا با ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده، فرزندان از محبت و عاطفه والدین در حد اعتدال برخوردار باشند و تربیت صحیح شوند.

مستخدمین حسینی به کنش‌های افراد در سنین مختلف اشاره و تاکید کرد: فراهم آوری شرایط اقتصادی مطلوب، ارائه آموزش‌های لازم و افزایش نشاط اجتماعی به خصوص برای نسل جوان از جمله راهکارهای کنترل و پیشگیری از ترویج اعتیاد در کشور است.

این مدرس جامعه شناسی یادآور شد: دست‎اندرکاران امور فرهنگی، اقتصادی، قضائی و انتظامی باید تلاش همه جانبه‎ برای مهیا سازی شرایط بهره گیری از امکانات و نشاط اجتماعی به طور منسجم و هماهنگ، تلاش و راه‌های گسترش اعتیاد را در جامعه مسدود کنند.

افزایش ۲۶۰ درصدی کشف موادمخدر سال ۹۸ در سمنان

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان افزود: در سال ۹۷ بیش از هشت تن و ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان سمنان کشف شد.

سرهنگ عبدالله حسنی ادامه داد: چهار هزار و ۲۴۳ نفر شامل توزیع کننده، حمل کننده و نگهداری کننده دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده است که از این تعداد ۱۳۸ نفر زن بودند.

وی با بیان اینکه کشف مواد مخدر در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۴۰ درصد افزایش داشته، تصریح کرد: ۶۵ باند قاچاقچیان مواد مخدر در استان سمنان در سال ۹۷ منهدم شد.

اما مقایسه آماری سه ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش ۲۶۰ درصدی کشف مواد مخدر در استان سمنان دارد.

حسنی بیان کرد: در سه ماهه اول امسال چهار تن و ۶۲۰ کیلوگرم مواد کشف و ۷۷۱ نفر نیز شامل حامل، نگهدارنده و توزیع کننده در استان دستگیر شده است که از این مجموع ۲۳۴ نفر خرده فروش مواد مخدر بودند.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان یادآور شد: در سه ماهه اول پارسال یک تن و ۷۸۱ کیلوگرم مواد کشف و ۷۶۶ نفر نیز شامل حامل، نگهدارنده و توزیع کننده در استان دستگیر شدند که از این مجموع ۲۰۷ نفر خرده فروش مواد مخدر بودند.

۹۸۹۱/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان مواد مخدر انتظامی مبارزه با موادمخدر جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ،سردار "یحیی الهی" در تشریح این خبر بیان داشت: در راستای مبارزه با سوداگران مرگ، ماموران پاسگاه انتظامی والانجرد اشهرستان بروجرد در سطح حوزه استحفاظی ۲ قاچاقچی را که در امر خرید و فروش انواع مواد مخدر فعالیت داشتند شناسایی و در عملیاتی ضربتی آن ها را دستگیر کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از محل اختفای متهمان موفق به کشف ۱۰ کیلو گرم مواد تریاک، ۲ و توقیف خودروی پژو قاچاقچیان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گفت: متهمان به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899350

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • کشف و ضبط ۷۷ کیلوگرم مواد مخدر در راه‌های مواصلاتی استان همدان
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد