Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:12:51 GMT

آژیر خطر کم آبی خاموش نشده است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۳۱۵۶

آژیر خطر کم آبی خاموش نشده است

درحالی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان با کمبود و گاه بحران آب مواجه هستند، تامین منابع آبی شیرین پایدار، به معضلی بزرگ در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و ادامه این وضعیت تبعات خطرناک و گاه جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
افزایش جمعیت و زندگی صنعتی به کاهش منابع آبی منجر شده، از طرفی نیز افزایش دمای کره زمین موجب خشکسالی های متوالی، سیل و مضاعف شدن مشکل کم آبی در ایران شده است که در صورت مدیریت نشدن این منابع و عدم رعایت الگوی مصرف به خصوص در بخش کشاورزی و خانگی باید منتظر بحران های جدی در بخشهای مختلف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم استان زنجان در حالیکه طی سال های گذشته با کاهش بارش های زمستانی و بهاری مواجه بودند، بهار امسال بارش های قابل ملاحظه ای را تجربه کردند به طوریکه میزان بارش در استان زنجان از اول مهرماه سال گذشته ( اول سال آبی جاری ) تا یک تیر ماه جاری بیش از ۴۱۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت این بارندگی ها ۳۸ درصد افزایش را نشان می دهد و در ۵۱ سال اخیر، این بارندگی ها بی سابقه بوده است.
با وجود این میزان بارندگی، دبیر شورای حفاظت منابع آب استان زنجان نیز تاکید دارد که این بارندگی‌ها به معنای حل مشکل کم آبی نیست.
بحران آب از منظر مدیریت آب، تابعی از میزان مصرف آب از منابع قابل دسترس است و در سطح دنیا فرمولی برای آب قابل برنامه ریزی وجود دارد و آن هم این است که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا ۲۰ درصد باشد شاهد شرایط پایدار، ۴۰ درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از ۴۰ درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد.

۳ هزارو ۶۷۰ حلقه چاه غیرمجاز  در زنجان مسدود شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در این خصوص گفت: اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از ۶۰ درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده ۸۶ درصد است، بنابراین ما از مرحله بحران نیز عبور کرده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.
یوسف رضاپور، افزایش راندمان آب کشاورزی با رعایت الگوی کشت و مصرف، آبیاری نوین و توقف توسعه کشاورزی را از نشانه های مدیریت مصرف دانست و افزود: در بخش شرب هم اضافه برداشت مشهود است، بطوریکه متوسط مصرف سرانه در ایران ۲۷۸ لیتر در شبانه روز است که نسبت به متوسط مصرف دنیا کشور ما بالاترین مصرف را  داریم که باید  آن را تعدیل کنیم.
وی با تاکید بر این موضوع که سدهای اصلی استان از جمله تهم، گلابر، تالوار و کینه‌ورس در مجموع ۲۷۶ میلیون مترمکعب ورودی داشت، تصریح کرد: اگر سدهای مشمپا و شهریار هم راه‌اندازی شده بود، یک میلیارد مترمکعب به مجموع ذخایر استان افزوده می‌شد و می‌توانستیم خشکسالی را تا پنج سال آتی مدیریت کنیم. این در حالی است که در مجموع ۱۷۲ میلیون مترمکعب از منابع آب را به صورت کنترل شده رهاسازی کردیم.
رضاپور به سد مشمپا اشاره کرد و افزود: این سد دردست احداث است و مطالعات مجدد در مورد سد مشمپا انجام و ایرادات آن رفع شده است که در صورت تکمیل امکان ذخیره آب حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعبی وجود خواهد داشت.
وی به سهم ۶ درصدی آب شرب و ۴ درصدی صنعت در استان اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این سهم در استان زنجان حدود ۸۴ درصد است و کشاورزی ما نیازمند هدفمندسازی کشت متناسب با بازار و ذخایر آبی است.
رضاپور  در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اظهار داشت: از ۷ دشت است ان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی راهبردی  را با بحران جدی روبه رو کند.
رضاپور با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی، تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این الگو تغییر نکند و آب بهای مصرفی کشاورزان قیمت گذاری نگردد، وضعیت به همین روال ادامه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: از نظر کمی نزدیک ۴۵ درصد چاه های آب استان مجوز ندارند، اما در واقع مصرف بیش از حد منابع آبی و بیشترین برداشت غیر مجاز از منابع زیر زمینی آب در استان به چاه های مجاز ربط دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: اگر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت نشود، به قطع با مشکل بیابان زایی، از بین رفتن باغ ها، کاهش شدید آب دهی چاه ها، کاهش روان آب ها، فرونشست و از دست رفتن نفوذپذیری زمین مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان خاطرنشان کرد: برای علاج بخشی و مدیریت بحران آب، باید چاه های غیرمجاز مسدود و اضافه برداشت چاه های مجاز نیز کنترل شود و الزام به نصب کنتور هوشمند  و تغذیه مصنوعی نیز در همین راستا صورت می گیرد.
رضاپور، افزایش راندمان کشاورزی با رعایت الگوی کشت و مصرف، آبیاری نوین و توقف توسعه کشاورزی را از نشانه های مدیریت مصرف دانست و افزود :در بخش شرب هم اضافه برداشت مشهود است، بطوریکه متوسط مصرف سرانه در دنیا ۲۷۸ لیتر در شبانه روز است که نسبت به متوسط مصرف دنیا کشور ما بالاترین مصرف را  داشته و باید در آن تعدیل صورت گیرد
در ادامه، وی با اشاره به آمار چاه های غیرمجاز در استان گفت: در مجموع ۱۴ هزار و ۴۶ حلقه چاه مجاز و ۶ هزارو ۶۳۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که از سال ۹۰ برخورد با متخلفین
 آبی شروع شده و تا پایان سال ۹۷ حدود ۳ هزارو ۶۷۰ حلقه چاه غیرمجاز آن مسدود شده و تعداد ۵۰۰ حلقه چاه فعال فاقد پروانه و مابقی جدیدالحفر می باشند.
این مسئول، افزود: ۲ هزار و ۱۱۱ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است و با افزایش ۱۳ اکیپ گشت و نظارت و فعال سازی سامانه ثبت تخلفات منابع آب در استان، سعی خواهیم کرد که با تماس های تلفنی صورت گرفته از سوی مردم با تخلفات برخورد کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: حجم آب پشت چهار سد بزرگ استان زنجان در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۱۶ میلیون مترمکعب افزایش داشته است که رقمی چشمگیر به شمار می آید.
رضاپور افزود: سال آبی گذشته حجم آب پشت این سدها بیش از ۱۸۸ میلیون مترمکعب بود که امسال با بارش های رخ داده به بیش از ۳۰۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: سد تالوار با افزایش ۱۱۷ درصدی حجم آب نسبت به سال آبی گذشته، هم اکنون حدود ۱۵۴ میلیون مترمکعب آب در مخزن خود جا داده است که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۷۱ میلیون مترمکعب ثبت شده است.
این مسئول بابیان اینکه کل آب ورودی سد تالوار در سال آبی جاری ۱۴۳ میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با سال آبی گذشته ۹۶۷ درصد افزایش ورودی داشته ایم، خاطرنشان کرد: در سد کینه ورس هم ۴۳.۵ میلیون مترمکعب آب ورودی داشته ایم که در قیاس با سال گذشته ۳۰۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه حجم مخزن سد گلابر در سال آبی گذشته ۶۰ و سد تهم ۴۱ میلیون مترمکعب ثبت شده، گفت: هم اکنون نیز حجم آب سد گلابر ۷۲ و سد تهم ۶۳ میلیون مترمکعب است که افزایش خوبی به  شمار می آید.
رضاپور اضافه کرد: کل آب ورودی سد گلابر در سال آبی جاری ۱۷.۴ و سد تهم ۳۷.۵ میلیون مترمکعب است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۴۲ و ۲۵۵ درصد افزایش ورودی داشته اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به حجم فعلی سدهای استان اشاره و یادآوری کرد: الان ۷۵ درصد حجم سد تهم، ۶۲ درصد سد گلابر، ۹۵ درصد سد کینه ورس و ۳۱ درصد سد تالوار آب دارند.

سطح زیر کشت محصولات جالیزی در زنجان کمتر است
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سالانه میزان سطح زیر کشت برای محصولا جالیزی به استان ها ابلاغ می شود و این میزان سطح در بین شهرستان ها تقسیم بندی می شود.
حسین عامری تاکید کرد: کشت این محصولات نباید بیشتر از میزان تعیین شده باشد.
وی یادآوری کرد: در سال زراعی ۹۷ – ۹۸ در استان زنجان سطوح ابلاغی برای کشت هندوانه یکهزار و ۷۸۵ هکتار، خربزه ۷۰۰ و خیار نیز ۸۰۰ هکتار است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سطح زیر کشت محصولات جالیزی بیان شده در استان کمتر از این میزان نیز هست و این مهم به معنی رعایت سطوح ابلاغی بیان شده توسط کشاورزان است.
عامری اظهار داشت: امسال هفت هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت سیب زمینی و چهار هزار هکتار نیز زیر کشت پیاز رفته است.
وی خاطرنشان کرد: استان زنجان به لحاظ کشت محصولات جالیزی و انواع سیفی و رعایت مصرف آب مدیریت دارد.

مصرف آب آشامیدنی در استان زنجان ۱۰ درصد کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان نیز گفت: در سه ماهه نخست امسال ۱۰ درصد کاهش مصرف آب آشامیدنی در این استان ثبت شده داشت که این مهم نشان از مدیریت مصرف آب توسط مشترکان در ۲۱ شهر را دارد.
علیرضا جزء قاسمی اظهارداشت: در سه ماهه نخست امسال، مدیریت مصرف صحیح، بارندگی ها و هوای خنک موجب کاهش آب آشامیدنی مشترکان در ۲۱ شهر استان زنجان شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با بیان اینکه بهار امسال بارندگی های خوبی در استان زنجان داشتیم، تاکید کرد: اما این مهم دلیلی بر عدم صرفه جویی نیست و مدیریت مصرف در حامل های انرژی در طی سال نیاز است.
جزء قاسمی ادامه داد: میزان مصرف آب آشامیدنی در استان زنجان ۶ درصد، در بخش صنعت چهار درصد و ۹۰ درصد نیز در بخش کشاورزی است.
وی با بیان اینکه در سال آبی جاری، از اول مهر تا ابتدای تیر ماه جاری استان زنجان ۲۴.۷  درصد نسبت به دراز مدت افزایش بارندگی داشته است، افزود: بارش های این استان تا روز یکم تیرماه  ۳۶۵ میلی متر و این میزان سال گذشته ۳۰۵ میلی متر بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: در یک سال گذشته استان زنجان به لحاظ مساحتی و با شاخص های خشکسالی، میزان بارندگی، رطوبت خاک و دمای هوا ذخایر آبی تاثیرگذار است که با ۱.۲ درصد استان ترسالی متوسط، ۲۶.۸ درصد ترسالی ضعیف و ۶۲.۲ درصد نیز عدد نرمال بوده است.
به گفته جزء قاسمی، ۸.۸ درصد مجموع خشکسالی استان زنجان در یک سال گذشته است و اگر این مهم را در دوره ۱۰ ساله ببینیم  وضعیت ۷۱.۷ درصد کل خشکسالی استان زنجان است.
وی اضافه کرد: ۴.۱ درصد از استان خشکسالی خیلی شدید، ۴.۵ درصد خشکسالی شدید، ۳۳.۹ درصد خشکسالی متوسط و ۲۹.۳ درصد نیز خشکسالی خفیف است.
وی افزود: این وضعیت نشان می دهد که منابع آبی ما محدود است باید در مصرف بهینه جدی بوده و سازگاری با کم آبی مدنظر باشد.

شرکت های صنعتی جدیدالاحداث باید از پساب فاضلاب استفاده کنند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز گفت: در طراحی شبکه های توزیع آب در شهرکهای صنعتی جدید این استان، سامانه استفاده از پساب پیش بینی شده است.
ایرج احمدی افزود: با توجه به اینکه پساب، کالای جدیدی به حساب می‌ آید، بنابراین استفاده از این کالای نیازمند زیرساخت های لازم است.
وی با بیان اینکه در شهرک های صنعتی قدیمی استان شبکه توزیع آب برای همه بخش ها به صورت واحد در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در این شهرک ها آب مصرفی تمامی واحدهای مستقر از یک منبع و شبکه توزیع مشترک تامین می شود به طوری که واحدهای فعال در زمینه های مختلف مثل مواد غذایی، بهداشتی و حتی صنایع سلولزی و فولادی آب مورد نیازشان از یک منبع واحد است؛ بنابراین به دلیل رعایت موازین و مسایل بهداشتی نمی توان پساب را به چرخه استفاده مجدد وارد کرد.
احمدی به اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاصلاب در شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در پنج شهرک صنعتی استان تصفیه خانه فاصلاب به بهره برداری رسیده و احداث ۲ تصفیه خانه دیگر نیز در دست مطالعه است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان یادآور شد: در این پنج شهرک، از پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود و به نوعی با اجرای بازچرخانی آب، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف این مایع حیات انجام می شود.
با وضعیت کنونی منابع آبی آنچه در این میان باید بیش از پیش مورد توجه باشد این است که بارش های بهاری چشمگیر امسال نباید عموم مردم را از شرایط کمبودآب، خشکسالی و محدودیت منابع آبهای زیر زمینی و رعایت الگوی بهینه مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی غافل کند.
۹۵۰۵/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید گلشنی منفرد روز دوشنبه در جلسه توسعه صادرات استان، افزود: این هدفگذاری بر اساس برنامه هفتم توسعه و با احتساب ۲۳ درصد رشد، تعیین شد.

وی افزود: این میزان در سال گذشته ۴۵۷ هزار تن به ارزش ۵۳۵ میلیون دلار بود.

گلشنی منفرد اظهار داشت: محصولات تولیدی استان به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود که ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یادآور شد: در سال جاری، ۳۲ کالای جدید صادراتی نیز به سبد محصولات صادراتی استان افزوده شده است.

گلشنی منفرد با بیان اینکه سهم صادرات استان از کشور ۱.۳ درصد است، افزود: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

وی ادامه داد: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

کد خبر 6085662

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • افزایش ۱۳ درصدی میزان حمل کالا در زنجان
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت
  • آژیر خطر به صدا درآمد | شلیک ده ها موشک کاتیوشا به اراضی اشغالی + فیلم
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد