Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوجدومین عامل در جلوگیری از بیابان‌زایی در شهرستان کهگیلویه، غرس نهال، جنگل‌کاری و بادامکاری است و در یک‌سال اخیر نزدیک به 12 هزار هکتار بادامکاری و جنگل‌کاری به‌صورت دست کاشت در کهگیلویه انجام شده و از این حیث در سطح کشور مقام اول را کسب نمود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: بیابان‌زایی در واقع تخریب سرزمین به معنی کاهش یا از دست رفتن توان تولیدی اراضی دیم، مراتع، چراگاه و جنگل و بوته‌زار در مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه مرطوب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدایت‌الله آویزش افزود: بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب و خاک از طریق فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری، قطع درختان و جنگل‌زدایی، آبیاری و زهکشی نامناسب، تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های متناوب از مهمترین عواملی هستند که باعث پدیده بیابان‌زایی می‌شوند.

وی با اشاره به پیامدهای خطرناک بیابان‌زایی گفت: بیابان‌زایی پیامدهای خطرناکی چون فقر، گرسنگی، بیکاری، مهاجرت، نابودی تنوع زیستی، بروز سیل، گردوغبار و کاهش کیفیت هوا را به دنبال دارد.

آویزش تصریح کرد: در حوزه منابع طبیعی مجموعه عواملی که در زمینه جلوگیری از بیابان‌زایی و اقداماتی که در سطح شهر و نیز بخش‌ها در برنامه کاری و سیاست اجرایی وجود دارد، اجرای بندهای رسوبگیر سنگی ملاتی_ خشکه‌چین و گابیون بندی در حوزه‌های آبخیزداری است.

وی ادامه داد: مهمترین اقداماتی که در حوزه آبخیزداری از ابتدا تا به امروز انجام دادیم، اجرای بندهای رسوبگیر سنگی ملاتی_ خشکه‌چین و گابیون بندی به میزان 32 هزار و 700 مترمکعب در سطح شهرستان و بخش‌های تابعه در طی چندین سال است و این عامل علاوه بر نقش مؤثری که در جلوگیری از بیابان‌زایی دارد، در جلوگیری از حوادث طبیعی از جمله سیل نقش مهمی داشته است.

رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به دومین عامل در جلوگیری از بیابان‌زایی در سطح شهرستان تصریح کرد: دومین عامل در بیابان‌زدایی در سطح شهرستان، غرس نهال و جنگل‌کاری و بادامکاری است و در این خصوص نزدیک به 12 هزار هکتار بادامکاری و جنگل‌کاری به‌صورت دست کاشت در یک‌‌سال اخیر در سطح شهرستان انجام دادیم و از این حیث در سطح کشور مقام اول را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه مساحت بیابانی شهرستان کهگیلویه 404 هزار و 227 هکتار است، افزود: حفظ تعادل میان دام و مرتع از دیگر عوامل مؤثر در بحث بیابان‌زدایی است که این موضوع را در سطح مراتع شهرستان در یک‌سال اخیر انجام دادیم.

آویزش با اشاره به دیگر برنامه‌های مبارزه به بیابان‌زایی عنوان کرد: اداره منابع طبیعی کهگیلویه باسیاست مدیریت پایدار اراضی با تأکید بر حفظ بافت‌خاک و نیز ایمن‌سازی مراتع در نقاط مختلف شهرستان اقدام به نهال‌کاری از نوع بادام تلخ، اکالیپتوس، کنار و محلب در مناطق سردسیری و گرمسیری باتوجه به شرایط اقلیمی مناطق نموده است که بارویکرد مشارکت مردم و جوامع محلی به توانمندسازی مناطق مختلف بیابانی پرداخته است.

آویزش با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده در زمینه بیابان‌زدایی عنوان کرد: در یک‌سال اخیر در زمینه مبارزه با بیابان‌زایی میزان 13 هزار و 4 مترمکعب با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال در حوزه آبخیزداری و میزان 232 هزار هکتار با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 150 میلیون ریال در حوزه جنگل در شهرستان کهگیلویه کار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مبحث آموزش و ترویج اقدامات خوبی انجام دادیم به‌خصوص در یک‌سال اخیر به‌علت رویه فرهنگ‌سازی و آموزش در میان مردم و جوامع مختلف، چالش‌های نگران‌کننده بیابانی شدن مناطق به حداکثر ممکن رسیده است در همین خصوص از همه ظرفیت‌های موجود برای آموزش مردم استفاده کرده و نتایج بسیار خوبی را نیز شاهد بودیم.

انتهای پیام/د

بادام کاری در ۱۲ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد گفت:یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر آتش‌بُر تا پایان اردیبهشت امسال در روستای گردشگری بیشه خرم آباد و حوالی آن برای جلوگیری از آتش‌سوزی های احتمالی در روزهای گرم ایجاد می‌شود. 

لطفعلی بیرانوند افزود:همچنین طرح احداث آتش بُر در سپیددشت مسیر راه آهن تا تنگ هفت، روستای گازه، روستای بیشه، خان آباد، صیدنر و زالیاب از طریق شخم زدن مناطق جنگلی و شخم زدن در کنار درختان، مناطق حساس در حال اجرا است.

وی گفت: با توجه به اینکه در مسیر جاده‌ها یکی از عوامل حریق بی‌احتیاطی در پرت کردن فیلتر سیگار است،احداث این آتش‌بُرها از سرایت آتش‌سوزی به داخل مزارع کشاورزی و درختکاری‌ها ومناطق جنگلی جلوگیری می‌کند.

بیرانوند با اشاره به اینکه جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی هستند و نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان ،اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارو دارند، افزود: منابع طبیعی تجدیدشونده جنگل‌ها و مراتع در توسعه ی اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد از شهروندان و طبیعت‌دوستان خواست در صورت مشاهده ی هر گونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان لرستان را یاری کنند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد