Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن عبادی، کاتب قرآن کریم متولد ۱۳۵۷ از نوجوانی با این هنر آشنا شد. شاید در ابتدا چندان گرایشی به آن نداشت، اما با گذشت زمان و آشنایی بیشتر با این هنر اصیل ایرانی که با قرآن نیز پیوند عمیقی دارد، علاقه‌اش بیشتر و بیشتر شد تا جایی که در مسابقات گوناگون عناوین برگزیده را کسب کرد و اکنون کتابت کامل قرآن، مناجات شعبانیه، زیارت‌نامه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، خوشنویسی پرچم گنبد حضرت مطهر امیرالمؤمنین (ع)، کتابت خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) به خط نسخ جلی و ثبت آن به عنوان اثر ملی فرهنگی در سال ۱۳۸۹ و نیز خوشنویسی کتیبه‌های ۱۴ متری سر در ورودی حرم مطهر کاظمین را در کارنامه هنری خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آشنایی بیشتر با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

خوشنویسی و کتابت قرآن را از چه زمانی آغاز کردید؟

سابقه خوشنویسی من به سال ۱۳۷۲ یعنی ۲۷ سال پیش برمی‌گردد. زمانی که نوجوان بودم، خوشنویسی را با نستعلیق شروع کردم، سه سال بعد به خط نسخ ایرانی روی آوردم. آن زمان هم آیاتی از قرآن را کتابت می‌کردم و از سال ۱۳۷۸ وارد عرصه مسابقاتی شدم و در اولین سال حضورم، متوجه توانایی‌ها و استعدادهایم شدم. قبل از ورود علاقه خاصی نداشتم و شاید به اجبار وارد این هنر شدم، اما در ادامه کار، آن را با علاقه ادامه دادم.

کار حرفه‌ای‌تان از چه زمانی کلید خورد؟

به صورت پراکنده و غیرحرفه‌ای این کار را انجام می‌دادم تا اینکه از سازمان دارالقرآن سفارش کتابت قرآن گرفتم و برای آن‌ها یک قرآن کامل کتابت کردم و پس از آن نیز به صورت جزئی (اجزاء قرآن) کتابت می‌کنم که این‌ها نیز سفارشی است. در حال حاضر مشغول مرمت یک قرآن خطی هستم که ۶ صفحه آن از بین رفته و باید خط آن به همان سبکی که بوده کتابت و مرمت شود، البته این گونه سفارش‌ها به صورت پیوسته وجود دارد.

مرمت از نظر فنی و حساسیت‌های کار چه تفاوت‌هایی با خوشنویسی دارد؟

کار مرمت به کیفیت خط آن قرآن برمی‌گردد، برخی از قرآن‌ها کیفیت خط پایینی دارند، اما برای اینکه با همان کیفیت کتابت شود، مجبوریم به همان سبک بنویسیم؛ و یا برخی مواقع خط‌هایی هستند که از قوت کافی برخوردار بوده و نیاز به مشق دارند تا بتوانیم به همان سبک بنویسیم.

آموزش‌های خاصی نیاز هست تا بتوان به مرمت خط دست زد؟

نیازمند تجربه است تا با هر شرایط و هر اندازه‌ای بتوان نوشت. این قرآنی که من در حال مرمت آنم به اندازه کف دست است و فرد باید آمادگی هر نوع کاری را داشته باشد.

خودتان هم کلاس‌های آموزشی دارید؟

خط نسخ را برای کتابت آموزش می‌دهم.

با حرفه‌ای شدن در این هنر، آن را به عنوان شغل ادامه داده‌اید، آیا از درآمد آن رضایت دارید؟

اگر در ابتدای راه بخواهیم، این هنر را به عنوان شغل انتخاب کنیم و روی درآمد آن حساب کنیم، تصمیمی پرخطر و اشتباه است، مگر اینکه فرد این قدر صبور باشد و کیفیت خطش را بالا ببرد که دیده شود. در این صورت مخاطبانش را پیوسته خواهد داشت و اگر با علاقه و عشق کار کند درآمد هم در کنار آن می‌آید، اما اگر از ابتدا به خاطر درآمد وارد این کار شود، تصمیم درستی نیست؛ زیرا در کشور ما اقتصاد هنر اقتصادی بی‌پایه و ضعیف است. در کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز به همین صورت است. من سال‌های گذشته از امارات و کویت سفارش‌های بسیاری داشتم، اما خوشنویسی سنتی ۱۰ سالی است که در این کشور‌ها اشباع شده و در هنر سنتی سرمایه‌گذاری چندانی نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت هنر‌های مدرن رفته است.

آیا این وضعیت را در کشور ترکیه نیز شاهد هستیم یا اوضاع در این کشور متفاوت است؟

کشور ترکیه یک استثنا است که از حدود ۲۰ سال پیش هنر خوشنویسی سنتی و به ویژه قرآنی به شدت رونق ویژه‌ای گرفته و تمام کسانی که برای خود برندی بوده و شناخته شده هستند جذب کشور ترکیه شده و می‌شوند؛ زیرا همواره برای آن‌ها سفارش‌هایی وجود دارد، البته این مسئله به سیاست‌گذاری‌های کشور ترکیه برمی‌گردد که احیای هنر‌های دوره عثمانی و فرهنگ کهن را دنبال می‌کند؛ زیرا آتاتورک با پایه‌گذاری جمهوریت مدرن، خط ملی را این کشور را به لاتین تغییر داد؛ از این رو با برنامه‌ریزی بهتری تلاش کرده‌اند این هنر را رونق ببخشند.

این موضوع مربوط به هنرمندان خودشان می‌شود یا از ایران نیز هنرمندان به این کشور مهاجرت کرده‌اند؟

دو تا از هنرجو‌های خودم به این کشور مهاجرت کرده و حتی شناسنامه ترک و تابعیت این کشور را دریافت کرده‌اند. رئیس جمهور ترکیه نسبت به این موضوع حساسیت دارد که اگر کسی به درد کشورشان می‌خورد، جذب کنند و حقوق و مزایای خوبی هم به خوشنویسان مهاجر اختصاص می‌دهند و در بحث مالی از رفاه خوبی برخورداراند. حواسشان به هنرمندان هست و همه این‌ها از سیاست کلی کشورشان نشئت می‌گیرد.

جایگاه ما از لحاظ خوشنویسی در مقایسه با کشور‌های دیگر چطور هست؟

از نظر استعداد با کشور‌های دیگر قابل مقایسه نیستیم، ما حدود ۹۰ درصد استعداد‌های خوشنویسی دنیا را داریم و ۱۰ درصد برای بقیه کشور‌ها است. سند این مسئله مربوط به کسب رتبه‌های برتر خوشنویسان ایرانی در جهان است. اما سرمایه گذاری‌های عمده مربوط به کشور‌های دیگر است. چون بودجه‌های فرهنگی ما هر سال لاغرتر و لاغرتر می‌شود و سعی می‌کنند اولین جایی که یقه کسری بودجه را می‌گیرند، در حوزه فرهنگی باشد و فرهنگ اولویتی در سیاست‌های کشورمان ندارد.

با وجود مشکلات عرصه فرهنگی، چگونه می‌توان به آینده این هنر اصیل امیدوار شد؟

این مسئله فقط مربوط به بودجه نیست. با حمایت‌های وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز طبع و نشر و سازمان دارالقرآن می‌توان با بودجه اندک نیز درخشید و چشم دنیا را خیره کرد. در کشورمان بیش از آنکه چوب کمبود بودجه را بخوریم، چوب عدم مدیریت را می‌خوریم. به عنوان مثال اختصاص بودجه نیم درصد سازمان‌های دولتی به بخش هنری و فرهنگی به صورت بخشنامه ابلاغ شده، اما عمل نمی‌شود و این بودجه هنگفتی است اگر اختصاص یابد.اگر ارتقای کیفیت و رقابت سالم داشته باشیم، شاهد افزایش توانمندی‌ها خواهیم بود. تهیه فهرستی از خوشنویسان توانمند در سطوح مختلف می‌تواند به این موضوع کمک کند که ناشران سراغ این افراد بروند تا خروجی مناسبی را در کتابت قرآن شاهد باشیم در این صورت ذائقه جامعه نیز ارتقا می‌یابد و افراد دیگر نیز دلگرم خواهند شد که به این فهرست وارد شوند تا کارشان دیده شود؛ در برخی موارد کتابت‌هایی دیده می‌شود که اگر یک فرد غیرحرفه‌ای بنویسد، از آنچه ناشر چاپ کرده زیباتر درمی‌آید.

یک کتابت چگونه ماندگار می‌شود؟

«بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی/مقبول طبع مردم صاحب نظر شود»، فقط زیبایی ظاهری نیست که یک کتابت را ماندگار می‌کند، بلکه روحانیت و ملکوت خط باعث زیبایی و ماندگاری آن می‌شود. من شما را به نوشته سنگ قبر استاد میرزا احمد نیریزی ارجاع می‌دهم. او در زمان صفوی ۶۰ هزار تومان از نوشتن قرآن، ادعیه، احادیث و زیارات درآمد داشت. در حالی که با کمتر از هزار تومان در دوره افشاریه یک جنگ را اداره کردیم. این ۶۰ هزار تومان مبلغ هنگفتی است، اما میرزا به اندازه بخور و نمیر برمی‌داشت و بقیه را برای مستمندان می‌داد؛ بنابراین هر جا سخن از کیفیت و عیار و شاهکار می‌شود همه میرزا احمد نیریزی را می‌گویند با وجود اینکه اگر خط وصال شیرازی را با این خط مقایسه کنید، زیباتر، شیک‌تر و مهندسی شده‌تر است، اما خط نیریزی که صاحب جمال ذاتی است، ماندگار شده و آن را می‌پسندند که این امر، خارج از قواعد خط است.

بزرگترین آرزوی شما چیست؟

اینکه بتوانم یک قرآن به خط محقق و ریحان نفیس آنگونه که در موزه‌ها هست، کتابت کنم. برای خودم و نسل‌های آینده باقی بماند و به‌عنوان یک میراث خانوادگی حفظ شود و این موضوع آن قدر به دلم مانده که آرزو می‌کنم شرایطی پیش بیاید که همه کارهایم را تمام کنم و چهار پنج سال وقت برای این کار صرف کنم.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: محسن عبادی کاتب قرآن کتابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد و باید از آن جلوگیری کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، نخست وزیر انگلیس از افزایش بودجه نظامی این کشور در بحبوحه جنگ اوکراین خبر داد.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که دولت لندن در نظر دارد در بلندمدت ۱۰ میلیارد پوند برای حمایت از صنایع دفاعی این کشور هزینه کند.

نخست وزیر انگلیس در ادامه با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد و باید از آن جلوگیری کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، این کشور در نظر دارد تا بسته ۶۱۷ میلیون دلاری جدیدی را به اوکراین اختصاص دهد. این بسته شامل بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو، ۶۰ قایق و تعدادی موشک دوربرد «سایه طوفان» که شمار دقیق آن اعلام نشده است، می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: روسیه توافق‌نامه‌های مالیاتی با «کشورهای غیردوست» را لغو کرد پوتین: برای آزادی کل جهان می جنگیم

دیگر خبرها

  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • آیت‌الله رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • استعداد‌های برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان باید حمایت شوند
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • حمایت از عملیات وعده صادق در ترکیه
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم