Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:25:16 GMT

۸ میلیون کودک در همسایگی اعتیادند

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۳۲۸۳

۸ میلیون کودک در همسایگی اعتیادند

به گزارش روزنامه صبح نو، تبلیغات مجازی، ناآگاهی والدین و نبود نشاط فردی و اجتماعی در میان نوجوانان و جوانان باعث شده روز به روز بر میزان اعتیاد در مدرسه‌ها و دانشگاه ها افزوده شود؛ مسأله‌ای که اگر زود به داد آن نرسیم، ممکن است در سال‌های آینده، تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان این مرزوبوم را اسیر خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر تا پیش از این اعتیاد در انحصار مردان بزرگسال بود و زنان و کودکان بسیار کمی درگیر این معضل بزرگ اجتماعی بودند، اکنون به‌مدد تنوع محصولات مخدر و تبلیغات فریبنده مجازی، روز به روز بر تعداد معتادان کودک، زن و مرد افزوده می‌شود. آقای مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با «صبح نو» با گلایه از اینکه آمار درستی از مصرف مواد مخدر در مدارس و دانشگاه ها وجود ندارد، می‌گوید: در سال‌های اخیر، سن مصرف مخدر گُل در ایران کاهش یافته و اکنون کودکان و نوجوانان نیز از آن استفاده می‌کنند. سال هاست تصور مردم ما از موادمخدر استعمال هروئین و تریاک است؛ درحالی‌که مصرف موادی مانند گُل به مراتب خطرناک تر از مواد اعتیاد آور مرسوم است.


او با اشاره به اینکه هر اعتیادی می‌تواند به‌تنهایی مولد اعتیادهای جدی‌تری باشد، می‌افزاید: متأسفانه مصرف موادمخدر درکنار همه معضلاتی که ایجاد می‌کند، عیب بسیار بزرگی دارد و آن اینکه بعد از مدتی، مصرف‌کننده دیگر لذت چندانی از مصرف مواد نمی‌برد؛ به همین‌دلیل، هوس می‌کند مواد دیگری امتحان کند تا به سطح لذت اولیه برسد. برای همین معتقدیم حتی مصرف سیگار یا قرص‌های آرامبخش بدون تجویز پزشک، می‌تواند زمینه‌ساز اعتیادهای جدی‌تری شود. این سیر اعتیاد به مواد سنگین‌تر در میان کودکان و نوجوانان شایع‌تر است؛ زیرا هم از سنین کم درگیر اعتیاد می‌شوند و هم مهارت‌های لازم برای امتناع دربرابر وسوسه‌های سوداگران را ندارند.


همان طور که اقلیما می‌گوید آمار دقیقی از میزان اعتیاد دانش‌آموزان در مدارس و دانشگاه‌ها موجود نیست. سال گذشته، سخنگوی پیشین ستاد مبارزه با موادمخدر آماری منتشر کرد که شروع مصرف مخدر گُل به جمعیت دانش آموزی و افراد ۱۵ تا ۱۷ ساله رسیده است. در این گزارش، آقای پرویز افشار اعلام کرده بود ۲ درصد جامعه دانش آموزی در مقطع دوم متوسطه حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند. وی تأکید کرده بود این آمار به هیچ عنوان به معنای معتادی دانش‌آموز نیست و بسیاری از آنها فقط یک بار مصرف مواد را تجربه کرده‌اند.


سال‌های متمادی نهادهای انتظامی و آموزش و پرورش آماری از اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان منتشر نمی‌کردند تا اینکه در سال ۱۳۸۷، آموزش‌وپرورش نخستین‌بار آمار دانش‌آموزان معتاد کشور را منتشر کرد و تعداد دانش‌آموزان معتاد را ۳۵ هزار نفر اعلام کرد. همچنین، این وزارتخانه برنامه های فوق العاده برای پیشگیری و رفع این معضل را اجرا کرد. بااین‌حال، در آماری که سال ۹۲ این سازمان منتشر کرد، تعداد دانش‌آموزان معتاد تقریباً به ۷۵ هزار نفر رسید که رشد سریع و صعودی اعتیاد میان کودکان و نوجوانان کشور را نشان می‌داد؛ رشدی که متأسفانه در مدت پنج سال بیش از ۱۰۰ درصد بود.


مصطفی اقلیما در ادامه گفت و گو با «صبح نو» بر این نکته تأکید می‌کند که این آمارها دقیق و صحیح نیست، بلکه فقط می‌تواند بخشی از این معضل خانمان سوز را نمایان کند.


این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: در تمام دنیا، شیوه آمارگیری بدین ترتیب است که برای بررسی هر معضل اجتماعی آمار به دست آمده را دو برابر می‌کنند تا بتوانند برای بخش پنهان آن نیز برنامه ریزی کنند. به طور مثال، چندین سال است میزان معتادان کشور را رقمی حدود دو میلیون نفر برآورد می‌کنند؛ در حالی که به همین میزان افراد معتادی وجود دارند که در زیر پوست شهر پنهان هستند؛ کسانی که در خانه‌هایشان و در خفا مواد مخدر مصرف می‌کنند و قیافه شأن هنوز تابلو نشده است.


به گفته این مددکار اجتماعی، بسیاری از کودکانی که در مجاورت والدین معتاد هستند، خودشان نیز پس از مدتی در دام اعتیاد می‌افتند. او تأکید می‌کند: این کودکان یا مصرف کننده مواد هستند یا فروشنده آن یا اینکه اعصاب و روان آن‌ها به‌دلیل معضلات فراوان در خانواده آسیب دیده است. حالا همین کودکان به مدرسه می‌روند و اگر فروشنده باشند، مواد را به همکلاسی‌ها و دوستانشان می‌فروشند و گاهی نیز وقتی دوست‌شان ناراحت است، برای تسکین درد و ناراحتی اش پیشنهاد مواد می‌دهند و خواسته یا ناخواسته آنان را نیز درگیر اعتیاد می‌کنند.


اقلیما ناآگاهی والدین از موادمخدر و در دسترس بودن تبلیغات این مواد در فضای مجازی را عامل دیگری برای گسترش اعتیاد در مدارس می‌داند و می‌افزاید: در تبلیغات فضای مجازی، اعلام می‌شد ماده مخدری مانند گُل وابستگی ندارد؛ درحالی‌که گُل اعتیادآور است. با وجود این، میزان اعتیاد آوری‌اش مانند شیشه فوری نیست و در ابتدا تفننی مصرف و همین باعث می‌شود مدت‌ها دانش آموزان و والدینشان باور نکنند در دام اعتیاد افتاده‌اند.


درحال‌حاضر، ماده مخدر «گل» گوی رقابت را از ماده مخدر شیشه ربوده و در حال رقابت تنگاتنگ با تریاک است. درحقیقت، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گُل، گرس و علف با ۹.۱۱ درصد پس از تریاک، دومین موادمخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور است. اگر مصرف ماده مخدر تریاک در بین افراد مسن عمومیت دارد و باب میل این طیف سنی است، ماده مخدر گُل در میان نوجوانان، جوانان و دانش آموزان جولان می‌دهد و روز به روز دامنه مصرفش در بین این قشر گسترده‌تر می‌شود.


متأسفانه مصرف این مواد در میان دختران نوجوان و جوان نیز رایج شده است؛ زیرا در تبلیغات فریبنده این ماده مخدر، عنوان می‌شود شادی آور است و نوجوانان دچار مشکلات روحی مانند افسردگی و اضطراب به‌سمت این ماده مخدر گرایش پیدا می‌کنند.


افزون بر این، این مواد در نام‌های گوناگون و فریبنده‌ای در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرند؛ نام‌هایی که به هیچ عنوان رابطه‌ای با آن چهره مخوف اعتیاد ندارند. در دهه‌های گذشته، تعداد ماده‌های مخدر سنّتی و صنعتی در جهان کمتر از ۵۰ نوع بود؛ اما امروزه، بیش از ۵۰۰ نوع از این مواد وارد بازار مصرف دنیا شده‌اند که همه آنها باعث اختلالات در عملکرد روانی، جسمی و مغزی فرد می‌شوند. واکنش‌هایی مانند افزایش ضربان قلب، احساس بی‌قراری، افزایش اشتها و قرمز شدن چشم‌ها بخشی از علائم مصرف مواد در شروع اعتیاد است. متأسفانه گُل باعث توهم می‌شود و یک بار مصرف آن طوری عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی بدون آن ناممکن می‌شود.

این ماده مخدر بخش‌های مسؤول آرام بخشی مغز را فلج می‌کند و خودش جایگزین آن می‌شود؛ بنابراین با مصرف نکردن گُل، فرد دچار اضطراب شدید، بی قراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود؛ یعنی اگر ماده یک ساعت دیرتر از موعد به آن برسد، شروع به پرخاشگری می‌کند. علاوه بر این، نوجوانان مصرف کننده گُل پس از مدتی دچار «سندرم بی‌انگیزگی» و دربرابر تحولات فردی و اجتماعی بی‌تفاوت می‌شوند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نسبت به سوءمصرف مخدرهای توهم‌زا هشدار داد و گفت: اگر فردی بیماری زمینه‌ای مربوط به روان داشته باشد، بیماری او با مصرف مواد روان‌گردان و توهم‌زا تشدید شده و می‌تواند تبدیل به مشکلی حاد و خطرناک شود.

به گزارش فارس، زندگی با وجود اعتیاد به مواد مخدر و الکل هیچ وقت ساده نیست. سلامت روان و سوءمصرف مواد مخدر دو امری هستند که هرگز در کنار هم اتفاق نمی‌افتند. تاثیر مواد مخدر بر سلامت روان به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود.

 مواد مخدر مانند الکل، روانگردان‌ها و هروئین می‌توانند بر خلق و خوی مصرف کننده تاثیر بگذارند. مصرف آنها با تحریک برخی احساسات و خنثی کردن برخی دیگر همراه است. شاید به همین دلیل است که برخی از افراد به آنها رو می‌آورند.

تغییر خلق و خو و رفتاری که در اثر مصرف مواد مخدر به وجود می‌آید، در نتیجه تغییر مغز است و فراموش نکنید که مغز سلامت روان شما را کنترل می‌کند. مواد مخدر بر هورمون‌های مغز و در پی آن بر پیام‌های صادره از مغز تاثیر می گذارد.

اثر کوتاه مدت مصرف مواد مخدر بر سلامت روان می‌تواند چیزی شبیه به لذت بردن و شادی باشد. پس از مصرف مواد مخدر در کوتاه مدت احساس عجیب و خوشایندی خواهید داشت. 

جمال شمس،استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، درباره اثرات مخدر‌هایی که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه مخدرها با توجه به اثراتی که دارند به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند، افزود: برخی از این مواد محرک‌ و دسته‌ای دیگر مضعف‌های سیستم عصبی هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه برخی از مخدرها مثل تریاک، هروئین، گل، حشیش یا ماری جونا دسته‌ای خاص هستند خاطرنشان کرد: دسته‌ای دیگر از این مواد، توهم زا‌ها هستند که شخص زمانی که این مواد را استفاده می‌کند دچار اختلالات حسی، شنوایی یا بینایی می‌شود.
 
استفاده از توهم‌زاها، ارتباط شما با واقعیت را قطع می‌کند.

شمس با اشاره به اینکه دسته اصلی مواد توهم‌زاها  "ا ل اس دی" است توضیح داد: LSD روانگردانی است که باعث توهم دیداری و شنیداری می‌شود. این ماده وابستگی روانی شدید ایجاد کرده و اعتیاد آور است، زمانی که فرد این مخدر را مصرف می‌کند درک و شناختی که از واقعیت و محیط پیرامونی خود داشته، به کلی تغییر پیدا می‌کند، مسئله اینجاست که این حالات برای برخی خوشایند است، به شکلی که پاسخ شرطی از مغز می‌گیرند و به این مواد اعتیاد پیدا می‌کنند.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه توهم‌زاها انواع مختلف دارند، خاطرنشان کرد: به طور مثال برخی از افراد از کتامین(Ketamine) استفاده می‌کنند، این ماده یک داروی تجویزی است که عمدتا برای القا و حفظ بیهوشی استفاده می‌شود، این دارو بیهوشی تجربه‌ای را القا می‌کند که حالتی شبیه خلسه را در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

وی درباره توهم‌زاهایی که پایه گیاهی دارند و مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند نیز مواردی را مطرح کرد و گفت: در چند سال اخیر موادی با عنوان قارچ یا اصطلاحا ماشروم مورد سوء مصرف قرار می گیرد، این مواد در واقع گیاهانی هستند که پرورش داده می‌شود و پس از مصرف اثر توهم زایی داشته و اختلالات حسی ایجاد می‌کنند.

شمس نسبت به مصرف موارد مخدر خصوصا توهم‌زاها هشدار دارد و افزود: توهم‌زاها همانند سایر مواد مخدری که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند بر عملکرد و سیستم روان اثر دائمی دارند، این مواد و یا داروهای توهم‌زا مثل سایر موادی که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند بر سیستم روان اثر دارند و تغییرات پایداری در مغز ایجاد می‌کنند، این تغییرات باعث می‌شود که شخص مصرف را ادامه داده و این ادامه مصرف و اثرت مخرب و گاهی مادام‌العمر را با او به همراه خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه به نشانه‌های استفاده از توهم‌زاها در مصرف کنندگان این مواد اشاره کرد و گفت: از حرف‌ها، رفتارها و مسایلی که این افراد عنوان می‌کنند می‌توان متوجه شد که این فرد در عالم دیگری به سر می‌برد و سرخوش است یا با خودش صحبت می‌کند، یا اینکه چیزی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند.

مخدرها عمر را کوتاه می‌کنند و زوال عقل به همراه دارند

وی در پاسخ به این سوال که آیا سوءمصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها بر روند طول عمر اثری دارند یا خیر؟، گفت: با توجه به تغییراتی که این مواد در بدن ایجاد می‌کنند اثرات سوء بر بدن دارند؛ به طور مثال ریسک خطر تصادفات منجر به مرگ و میر و یا ایجاد عارضه همیشگی در مصرف کنندگان مواد مخدر به مراتب بیشتر است.

شمس به ارتباط بین استفاده از مواد مخدر با زوال عقل اشاره کرد و افزود: ساده ترین مثال در مصرف‌کنندگان این مواد این است که کسی که این مواد را مصرف می‌کند، بعد از مدتی تمام فکر و زندگی‌اش صرفا مصرف مخدر است، این افراد به تغذیه، رفتارهای غلطی که منجر به کاهش طول عمر می‌شود توجهی ندارند؛ بنابراین مشکلات قلبی، عروقی، ریوی و مغزی بیش از سایرین آنان را تهدید می‌کند.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هشدار داد: حتی اگر این مواد اثر مستقیم بر سلامت فرد نداشته باشند، به صورت غیرمستقیم اثرات مخرب بهداشتی بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت.
 
شمس درباره روش‌های ترک مواد توهم‌زا توضیحاتی داد و گفت: استفاده از انواع روش‌های روان درمانی غیر دارویی در ترک توهم‌زاها موثرند؛ ضمن اینکه اگر فردی بیماری همراه یا زمینه‌ای داشته باشد، دارو درمانی نیز مورد توجه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: اثری که سوء مصرف مواد بر بدن دارد به دو دسته تقسیم می‌شود؛ برخی از آثار محسوس و قابل مشاهده‌اند و برخی از مواد غیر قابل مشاهده‌اند و بر ارگان‌های داخلی بدن و سلول‌ها اثر دارند، به زبان ساده‌تر استفاده از هر ماده مخدری  روند مرگ سلولی را تسریع می‌کند.

دیگر خبرها

  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • وجود ماده اعتیادآور شیشه در داروی لاغری دو جوان در قم
  • تأکید رئیسی بر جلوگیری از عادی شدن مبارزه با قاچاق و اعتیاد