Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شیبانی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در فرمانداری نیشابور اظهار کرد: طبق مصوبه ۶۳ شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، روز ۱۰ تیر، روز «ملی خراسان» نام گرفته است که این نام‌گذاری سالروز ورود حضرت رضا (ع) را به مردم خراسان، یادآور می‌شود که در سال ۲۰۰ هجری، کاروان حضرت امام رضا علیه‌السلام، مورد استقبال و میزبانی گرم و باشکوه مردم ولایت مدار نیشابور قرار گرفت و حدیث شریف سلسله الذهب نقل و برگ زرین دیگر در تاریخ تشیع و جهان اسلام ثبت گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: امسال نیز برای سیزدهمین سال مردم و مسئولان نیشابور با تشکیل ستادی منسجم در سالروز ورود حضرت امام رضا (ع) به نیشابور و در آستانه دهه فرخنده کرامت برنامه ریزی متنوعی را انجام داده اند که گوشه‌ای از ارادت مردم این خطه به اهل بیت (ع) است.

رئیس ستاد بزرگداشت سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور خاطرنشان کرد: برنامه‌های سیزدهمین سال، سالروز ورود حضرت امام رضا (ع) به نیشابور با حرکت نمادین کاروان استقبال از امام رضا (ع) به نیشابور یکشنبه ٩ تیر ٩۸ ساعت ۵ عصر ‏در روستای فدیشه مرکز دهستان غزالی به همت والای مردم فدیشه و همکاری مسئولان بخش میان جلگه و شهرستان نیشابور حرکت خویش را آغاز خواهد کرد.

وی یادآورشد: همچنین یکشنبه ٩تیر ۹۸ ساعت ۶ عصر برگزاری نشست تخصصی با عنوان «تعاملات رضوی تاکید بر ارتباطات امام رضا (ع) با حکومتیان، مردم و جریانات فکری» با اهتمام جهاد دانشگاهی و انجمن نویسندگان ابر شهر نیشابور با حضور اساتید و چهره‌های علمی و رونمایی ازتابلو ارزشمند معرق حدیث سلسله الذّهب اثر هنرمند برجسته استاد غفاریان در سالن همایش‌های جهاد دانشگاهی و کتابخانه تخصصی امام رضا (ع) باهمکاری اداره کتابخانه های عمومی نیشابور به طور همزمان در این مکان افتتاح می‌شود.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور عنوان کرد: دوشنبه ۱۰ تیر ٩۸ ساعت ۹ صبح نمایشگاه عکس «شوق دیدار» مجموعه منتخب عکاسان در سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا می‌شود.

نماینده عالی دولت در نیشابور اذعان کرد: دوشنبه ۱۰ تیر ٩۸ ساعت ۶ عصر با گلباران بقعه متبرکه پسنده ‏و بی‌بی شطیطه آغاز و حرکت نمادین کاروان استقبال از امام رضا (ع) به نیشابور از میدان بی بی شطیطه به سمت مسجد جامع انجام که پس از ۱۲۴۰ سال از تاریخ ورود عالم آل محمد (ص) حضرت امام رضا (ع) به این شهر مذهبی بار دیگر با آفرینش صحنه‌های با شکوهی از دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت (ع) و با بیعت مجدد با مقام امامت، ولایت و شهدای والامقام و با حضور مقامات کشوری و استانی تاریخ تکرار خواهد شد.

وی بیان کرد: سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸ ساعت ۶ عصر نیز حرکت نمادین کاروان استقبال از امام رضا (ع) از ‏میدان اسدآباد در شهر قدمگاه آغاز ودر بقعه متبرک قدمگاه رضوی با همکاری مسئولین بخش زبرخان و شهرستان نیشابور به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

شیبانی ادامه داد: چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸ ساعت ۵ عصر همایش خوشنویسان و اصول و مبانی نسخه شناسی در محل فرهنگسرای وکیلی به اهتمام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا می‌شود، همچنین چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸ بعد از نماز مغرب و عشا شب شعر «برمدار نور» با اهتمام مسجد امام حسین (ع) وسازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در محوطه بوستان ارغوان در شهرک‌ها ی نیشابور برگزار می‌گردد.

وی افزود: همچنین در طول این هفته، نمایشگاه معرق آثار استاد غفاریان در نگارخانه کمال الملک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جشنواره جوانان حُسنا ویژه دختران ۱۵ تا ۲۹ سال، برگزاری مسابقه عکس موبایلی امام مهربانی‌ها، همایش بزرگ دختران آفتاب هلال احمر خراسان در نیشابور، اجرای کاروان نیکوکاری در روستاهای محروم بخش میان جلگه و برپایی ایستگاه‌های صلواتی اجرایی خواهد شد.

شیبانی گفت: پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۸ همزمان با ولادت حضرت معصومه (ع) جشن‌های دهه کرامت با برنامه‌های متنوع در نیشابور آغاز می‌گردد که تا ولادت حضرت امام رضا (ع) ادامه خواهد یافت.

رئیس ستاد بزرگداشت سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور تاکید کرد: اهمیت مراسم سالروز ورود امام رضا (ع) در نیشابور به واسطه حدیث گرانقدر سلسله الذهب که به عنوان غدیریه ثانی و تداوم راستین آن در فضای جهان معاصر و رسیدن به حکومت صالحین و ظهور حجت حق در پهنه زمین می‌باشد.

کد خبر 4651210

منبع: مهر

کلیدواژه: نیشابور امام رضا ع خراسان رضوی دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن‌های دهه کرامت با هویت محلی، ملی و بین‌المللی

 نخستین جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه دهه کرامت با فتح الفتوح سربازان امام زمان (عج) آغاز شده که انشاالله این پیروزی جبهه مقاومت را در دهه کرامت مستمرا شاهد باشیم در مورد برنامه‌های این دهه، گفت: دهه کرامت امسال از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد و برنامه‌ها در طی این روزها عملیاتی می‌شود، البته بسیاری از برنامه‌ها در طول سال تمهیدات آن دیده و یا برگزار شده اند و فقط اختتامیه و یا افتتاحیه آن در دهه کرامت برگزار می‌شود، مانند جشن تکلیف دختران و یا جشنواره امام رضا (ع) که در طول سال برگزار و در این ایام خاص متبرکا افتتاحیه و یا اختتامیه آن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیست و یکم اردیبهشت سالروز ولادت حضرت معصومه (س)، ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت امامزادگان، بیست و ششم اردیبهشت روز بزرگداشت احمد بن موسی (ع) و سی و یکم اردیبهشت سالروز ولادت حضرت رضا (ع) است، افزود: صرفاً برنامه‌های عادی دهه کرامت مد نظر ما نیست بلکه فلسفه وجودی این جلسات در شورای هماهنگی تبلیغات این است که ما بتوانیم با همراهی یکدیگر برنامه‌های مهم را در سطح کشور اجرایی کنیم، مانند جشن «خادم‌یاران» و بهترین دختر دنیا» و برنامه‌های دیگر که انتظار داریم علاوه بر موضوع مد نظر دستگاه‌ها در این برنامه‌ها چند برنامه شاخص دیگر را در کشور به صورت ملی اجرا کنیم.

خداداده با اشاره به اینکه در برخی آستان های امامزادگان، شخصیت‌های برجسته از بانوان جهان اسلام دفن شده‌اند، تصریح کرد: در کشور امامزادگانی که مدفن بانوان برجسته اسلام هستند، کم نداریم. حتماً یک برنامه در طول دهه کرامت با محور این امامزادگان برگزار شود. نگاه ما به این اماکن باید نگاه تمدنی باشد و اولیای الهی مورد تکریم مرد و زن در جامعه اسلامی هستند.

وی یادآور شد: شخصیت‌هایی از جامعه بانوان که در تاریخ مورد احترام مردم هستند، برخی عارفه و محدثه بودند که در میان مردم بسیار مورد احترام هستند و این موضوع برگرفته از فرهنگ اسلامی است. در زمانی که زنان حق رأی در جامعه نداشتند در جامعه اسلامی زن دارای جایگاه بلند و ارزشمندی بوده است.

محوریت آستان حضرت فاطمه معصومه (س) در برنامه‌های روز دختر

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و غزه خاطرنشان کرد: در برنامه‌های دهه کرامت حتماً به شهدای مقاومت و غزه در برنامه‌ها تأکید شود. قطعاً برنامه‌های روز دختر با محوریت برنامه‌ریزی حرم حضرت معصومه (س) در این روز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام خداداده در مورد شعار این دهه گفت: باید در اتاق فکر به شعارهای بهتری برسیم و اگر شعارهای بهتری مد نظر بود در سال‌های بعد از آن استفاده کنیم، به عنوان کار تشکیلاتی همه مقید به رعایت مصوبات ستاد کرامت باشیم تا جوان‌گرایی مد نظر رخ دهد.

وی از تشکیل کارگروه‌های این ستاد با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه (س) مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌ها در این کمیته‌ها حضور با نشاط داشته باشند و نسبت به شکل گیری ستادهای بزرگداشت دهه کرامت در استان‌ها نیز اهتمام داشته باشیم.

در معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) غفلت نکنیم

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام صفر فلاحی مدیر آستان حضرت معصومه (س) با بیان اینکه جایگاه حضرت معصومه (س) در حوزه فرهنگی و سیاسی در جهان اسلام بی نظیر است، گفت: حرم حضرت معصومه (س) خاستگاه انقلاب اسلامی بوده و نقش این بارگاه در تحکیم باورهای اعتقادی و نقطه اتصال به قرآن و اهل بیت (ع) بی نظیر است.

وی با بیان اینکه از نقش حضرت معصومه (س) در الگوگیری و تحکیم خانواده نباید غافل شویم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب عفاف و حجاب را با ادبیاتی خاص مطرح کردند که یکی از بهترین شخصیت‌ها برای معرفی عفاف و حجاب در حوزه فرهنگی حضرت فاطمه معصومه (س) هستند. حرم این بانوی بزرگوار مرکز کرامت و ترویج علوم اهل بیت (ع) است و قطعاً حکمتی بوده است که بزرگترین حوزه علمیه در کنار حرم حضرت معصومه (س) پایه گذاری شده است از ۱۱۰ کشور دانش‌آموز و دانش‌پژوه در جوار حرم حضرت معصومه (س) علم‌آموزی می‌کنند.

مدیر آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان اینکه دهه کرامت از قم آغاز شده و به شایستگی در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود، یادآور شد: درخواست ما از مجموعه‌های فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و غیرحاکمیتی این است که از برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) غفلت نکنند.

وی با اشاره به ارائه الگوی زیست عفیفانه با بهره گیری از زندگی حضرت معصومه (س)، تأکید کرد: از کارشناسان مربوطه در این حوزه استفاده کنیم و در برنامه جشن‌های کرامت با اولویت مردمی بودن این برنامه‌ها به الگوی زیست عفیفانه و معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) پرداخته شود. ما زمانی در این برنامه‌ها موفق می‌شویم که مانند نیمه شعبان بیرقی به نام امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بر سردر منازل آویخته شود و تنها به برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در سطح ادارات و نمازخانه‌ها کفایت نکنیم که البته این گونه برنامه‌ها نیز ارزشمند هستند اما نباید از برگزاری این برنامه‌ها در سطح جامعه غافل بود.

گره‌گشایی از مردم به نام کریمه اهل‌بیت (ع)

وی از تولیدات عرصه فضای مجازی برای معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) خبر داد و گفت: گره گشایی از کار مردم که سال‌های قبل با عنوان نذر شادی به نام حضرت معصومه (س) با موضوع آزادی زندانیان، کمک به ازدواج، کمک به بیماران و … برگزار شد، امسال نیز به این موضوع پرداخته می‌شود.

حجت الاسلام فلاحی با اشاره به برگزاری جشن‌های خانوادگی با معرفی شخصیت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) گفت: در سال قبل در ۴۰ مسجد این برنامه برگزار شد که امسال نیز در مساجد مختلفی برگزار می‌شود.

برپایی جشن‌های دهه کرامت با هویت محلی، ملی و بین‌المللی

در ادامه این جلسه، عمار خسروجردی نماینده آستان قدس رضوی در ستاد دهه کرامت با بیان اینکه کنگره بین المللی امام رضا (ع) یکی از برنامه‌های این دهه است که برای اولین بار در سال ۶۳ برگزار شد، اظهار کرد: برای برگزاری این کنگره بیش از ۵۱ نشست با محوریت جریان سازی علمی و فرهنگی در فضای کشور برگزار شده که اختتامیه این جشنواره در دهه کرامت برگزار می‌شود. همچنین نقطه اوج جشن‌های دهه کرامت در خیابان امام رضا (ع) با هویت محلی، بین المللی و استانی برگزار می‌شود.

وی گفت: حرم مطهر امام رضا (ع) در ۱۰ شب دهه کرامت برنامه‌های مفصلی را پیش بینی کرده است که نقطه آغاز این جشن از حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم است. در این جشن‌ها شاهد حضور شاعران و هنرمندان هستیم. همچنین برنامه‌های محوری دیگری نیز با حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید با موضوع جاذبه اجتماعی و فرهنگی و همچنین حضور کاروان‌های خادمان امام رضا (ع) به همراه پرچم رضوی در استان‌های مختلف را پیش بینی کرده ایم.

خسروجردی در مورد برگزاری جشن‌های همزمان در کشور گفت: در مورد جشن‌های همزمان باید مدل برگزاری برنامه شیرخوارگان در سراسر کشور رقم بخورد تا به صورت تبلیغی و ترویجی این برنامه‌ها به نتیجه برسد.

جشن تکلیف برای ۳۲ هزار دختر از خانواده مددجویان

در بخش دیگری از این جلسه، حجت‌الاسلام عرفاتی معاون علمی و فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی (ع) - با بیان اینکه مرکزیت برنامه‌های دهه کرامت را در آستان سیدالکریم (ع) قرار دهید، گفت: جشن ویژه تکلیف و تکریم دختران به صورت منظم در این مکان مقدس برگزار می‌شده که در دهه کرامت از جلوه ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. پیش بینی کرده ایم جشن تکلیف برای چهار هزار دختر در مصلی ری برگزار شود. همچنین مراسم خادم یاران رضوی با کمک آستان قدس همزمان با روز تکریم امامزادگان واجب التعظیم برگزار می‌شود.

مولایی -نماینده کمیته امداد در ستاد دهه کرامت نیز در این جلسه بیان کرد: با آستان قدس رضوی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم شده تا خادمان امام رضا (ع) به همراه نماینده کمیته امداد در خانه مددجویان حضور یابند و جشن تکلیف دختران را برگزار کنند. در همین راستا بنا داریم جشن تکلیف ۳۲ هزار دختر را برگزار کنیم و شاهد برگزاری بزرگترین اجتماع دختران در حرم حضرت معصومه (س) هستیم که امیدواریم این مراسم با همکاری تمام نهادها و سازمان‌ها برگزار شود و تبلیغات رسانه‌ای خوبی برای این موضوع پیش بینی شود.

اجرای طرح «نسیم رحمت» در مدارس دخترانه

فتحی نماینده آموزش و پرورش در ستاد دهه کرامت نیز با اشاره به اجرای طرح «نسیم کرامت» در روز اول ذی‌القعده همزمان با روز دختر، گفت: این طرح با محور معرفی حضرت معصومه (س) به عنوان الگوی برتر در زندگی اجتماعی و فردی دانش آموزان اجرا می‌شود و بنابر داریم این جشن در سطح مدارس کشور اجرا شود.

غباروبی آستان امامزادگان در دهه کرامت

در بخش دیگری از این جلسه محرابی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز ابراز کرد: در دهه کرامت آئین‌های غبارروبی از آستان امامزادگان با حضور اقشار مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین شاهد برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان در این ایام نیز هستیم.

وی از برگزاری نمایشگاه جامع دستاوردهای بقاع متبرکه در کنار دستاوردهای نهاد وقف خبر داد و گفت: در ایام دهه کرامت کنگره علی‌بن‌محمدباقر (ع) در مشهد اردهال کاشان و همچنین مسابقه دهه کرامت نیز در بستر نرم افزار طنین وحی در دهه کرامت اجرا می‌شود.

برنامه‌های ورزشی دهه کرامت

تسلیمی نماینده سازمان ورزش و جوانان در ستاد بزرگداشت دهه کرامت هم از برگزاری برنامه پیاده روی خانوادگی در مسیر پنج کیلومتری در ۲۸ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: در طی این مسیر پنج‌کیلومتری برنامه‌های فرهنگی همراه با اهدای جوایز برای خانواده‌ها مد نظر قرار گرفته و در بیستم و بیست و یکم اردیبهشت ماه نیز در جوار حرم حضرت معصومه (س) با حضور وزیر ورزش و جوانان و مدیران ورزش بانوان در سراسر کشور برنامه دهه کرامت برگزار می‌شود. همچنین، در صبح روز جمعه برنامه پیاده روی حرم تا حرم از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه (س) با حضور وزیر ورزش و مدیران ورزشی بانوان برگزار می‌شود.

تدارک مفصل برای زنان و خانواده

در این جلسه همچنین زهرا کوهساری -مدیرکل حوزه ریاست معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه این نشست، گفت: راه‌اندازی پویش کرامت معصومی برای جمع آوری کمک‌های مردمی با نام حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، تشکیل کمپین زیارت اولی‌ها برای اعزام زیارت اولی‌ها و شناساندن الگوهای دخترانه در هر دستگاه برای دختران با معرفی شخصیت حضرت معصومه (س)، حضرت رقیه (س) و حضرت سکینه (س) که جامعه ما آن گونه که باید این شخصیت‌های بزرگوار جامعه اسلامی را نمی‌شناسد از جمله برنامه‌های دهه کرامت است. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی حقوقی با موضوع حقوق بشر برای دختران، برگزاری کارگاه زیست عفیفانه، آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد از دیگر برنامه‌های این دهه است.

حجت الاسلام بهشتی‌پور، نماینده مرکز حوزه علمیه خواهران در ستاد دهه کرامت نیز با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران با ۵۰۰ مدرسه علمیه در سطح کشور و ۱۵۰ هزار طلبه خواهر در دهه کرامت برنامه‌ریزی های خوبی را انجام داده است، گفت: در سال گذشته قریب به ۵۰۰ جشن و اردوی یک روزه در مدارس کشور برگزار شد که استقبال خوبی از سوی دختران را شاهد بودیم. امسال نیز این برنامه‌ها توسط طلاب خواهر در سراسر کشور پیش بینی شده است.

حجت الاسلام ذاکری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم در ادامه این نشست گفت: پیش بینی یک برنامه بین المللی برای تجلیل از دختران نمونه مسلمان به صورت همزمان از جمله تمهیداتی است که می‌توانیم با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف نسبت به برگزاری آن اقدام کنیم.

اجرای طرح «دختر ایران»

محمدمهدی سلیمی نماینده اتحادیه دانش آموزان انجمن‌های اسلامی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز در این جلسه از اجرای طرح دختر ایران در تمام مدارس با موضوع جهاد تبیین در خبر داد و گفت: در هفته بعد ۴۰۰ مربی در اردوگاه شهید باهنر برای این برنامه آموزش می‌بینند. این برنامه در مدارس متوسطه اول و دوم سراسر کشور با ارائه بسته زیست عفیفانه به دانش آموزان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سالروز تخریب بقیع هیئت کجا برویم؟
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت با هویت محلی، ملی و بین‌المللی
  • برگزاری همایش عطارشناسی «آواز به عشق در جهان خواهم داد» در نیشابور
  • تعزیه‌خوانی حضرت علی‌اکبر توسط ایرج خواجه امیری
  • برگزاری مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • عملیات قاطع ایران کاخ مستکبران را به لرزه در آورد + تصاویر
  • برگزاری یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • مسلم بن عقیل پیشگاه حماسه عاشورا
  • برگزاری مراسم دعای زائران رضوی برای پیروزی رزمندگان اسلام
  • تصاویر هوایی از قلعه خیبر که حضرت علی علیه السلام در آن را از جا کندند + فیلم