Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی مراث فرهنگی لرستان سید امین قاسمی اظهارداشت: ۹ پرونده میراث ناملموس لرستان مطرح که با اکثریت آرا ثبت و در فهرست آثار ملی تصویب شد.

وی افزود: این آثار شامل مهارت پخت خوراک زرشک، مهارت پخت خوراک سغدو، مهارت پخت آش حلیم، مهارت پخت آش بادمجان، مهارت پخت آش کدو حلوایی، مهارت پخت خوراک کوفته هلو، ریسمان بافی در لرستان، فنون بافت گر کیف و فنون حرمی بافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: با ثبت این آثار تعداد میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی لرستان به ۴۵ اثر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین امسال نیز ۹ پرونده دیگر جهت ثبت در فهرست آثار ملی در دست تهیه است که در آینده نزدیک برای طی روال قانونی ثبت به سازمان مرکزی ارسال خواهد شد.

۷۲۷۴/‌۷۲۷۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،رحیم خاکی در مراسم رونمایی از لوح ثبتی آئین پخت سمنوی سادات این‌باره اظهار کرد: سمنو خوراکی سلامت محور است و با توجه به اینکه پخت این سمنو با سابقه‌ای ۸۰ ساله و در سه نسل خانواده سادات با آیین خاص و معنوی همراه بوده در فهرست میراث ملی از استان البرز به ثبت رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز گردشگری خوراک را یکی از سرفصل‌های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: این سمنو نیز می‌تواند به عنوان یکی از سوغات استان البرز در حوزه خوراک به گردشگران معرفی شود.
او نبود اعتبارات لازم برای ثبت، حفظ و مستندسازی در حوزه میراث ناملموس را یکی از مشکلات در این حوزه عنوان کرد و حفظ هویت یک مرز و بوم را در ارتباط مستقیم با حفظ میراث فرهنگی آن دانست.
داوود محمدی سادات نیز در مورد تاریخچه این آئین در خاندان سادات می‌گوید: آئین پخت سمنوی سادات در روستای قدیم حاجی آباد شهرستان کرج حدود ۸۰ سال پیش آغاز شد.
او افزود: اکنون با وجود اینکه این روستا به جزوی از بافت شهری کرج تبدیل شده، جزو مراسم‌های کهن و سنتی است که توسط خانواده سادات حفظ شده و هر ساله طی مراسم خاصی نذر سمنو به کمک اهالی این روستا طبخ می‌شود.

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود
  • تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است