Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:05:00 GMT

مهریه نوعی ترس از ازدواج

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۳۵۷۴

مهریه نوعی ترس از ازدواج

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم محمد وحدتی هلان نماینده مجلس آورده است: رفتن جوانان به سمتی به غیر از ازدواج رسمی و قانونی باعث بی‌بندوباری می‌شود که با جامعه ما متناسب نیست و به همین دلیل باید قبل از ازدواج، فرهنگ‌سازی‌های لازم برای جوانان انجام شود و از طریق نهادهای مختلف و متولی برای دختر و پسر و حتی خانواده‌هایشان از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع‌رسانی صحیح صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما باید برنامه‌هایی تعبیه کنند تا زمانی که دختر و پسر قصد ازدواج دارند هم برای آنها و هم برای خانواده‌هایشان آمادگی فرهنگی ایجاد کنند. چنانچه آمادگی فرهنگی ایجاد شود به هیچ وجه خانواده‌ها به دنبال مهریه‌های بالا نمی‌روند که در این صورت، زندگی شور و شعف خاصی پیدا کرده و بین زوجین دوستی و مودت ایجاد و استحکام زندگی بیشتر می‌شود. گام فرهنگی، اصلی‌ترین موضوع در بحث مهریه است. مطرح شدن مهریه بالا به دلیل عدم وجود اعتماد مابین دختر و پسر است و درخواست افزایش مهریه برای ایجاد نوعی اعتماد بین طرفین محسوب می‌شود.

پسران به دلیل ترس از مهریه بالا و ترس از وجود عدم اعتماد در زندگی به نوعی از تشکیل زندگی هراس دارند و این باعث می‌شود که سن ازدواج بالا رفته و از لحاظ روانی و پزشکی، جوانان از ازدواج فاصله بگیرند که این خود باعث به وجود آمدن معضل افزایش مجردی در جامعه می‌شود که آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی دارد. جوانان در زندگی نیازهایی دارند که باید تامین شود و زمانی که بالا بودن مهریه نوعی ترس از ازدواج در پسران ایجاد می‌کند این باعث می‌شود که برخی از این جوانان برای رفع نیازهای جنسی، خود را در راه‌های غیرشرعی و غیرقانونی قرار دهند که عمده‌ترین آن بحث «ازدواج سفید» است که از چند سال گذشته تاکنون نیز شاهد افزایش آن در کشور بوده و هستیم.


«ازدواج سفید» باعث ناهماهنگی و ناسازگاری در جامعه شده و به معنای دیگر، نوعی ناهنجاری محسوب می‌شود که بالطبع آسیب های اجتماعی آن بسیار بیشتر از مسائل دیگر است. کسانی که سبک «ازدواج سفید» را در پیش گرفتند باید بدانند که این روند آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت و بزرگ ترین ضربه را در این نوع روابط، دختران می‌بینند. چنانچه مشکلی در روابط طرفین به وجود آید اعتمادسازی و تغییر نگرش طرفین برای ازدواج دشوارتر می‌شود. متولیان امر باید شرایط ازدواج جوانان اعم از آموزش‌های فرهنگی و هموار کردن مسیر اقتصادی زندگی را تسهیل کنند. وقتی جوانی به دلیل عدم پرداخت مهریه بالا به زندان می‌افتد برای او پرونده‌سازی می‌شود و این یک سوء‌پیشینه برای وی است و بدین ترتیب او آسیب روحی می‌بیند و نمی‌تواند در ادامه زندگی، دید مثبتی داشته و مجدداً ترس از ازدواج مانع از تشکیل زندگی وی می‌شود. پس باید خانواده‌ها این موضوع را در نظر بگیرند که مهریه‌های سنگین تبعات جدی برای جوانان دارد. موضوع طلاق اگر در خانواده‌ها اتفاق بیفتد آسیب‌های آن، کل خانواده را دربرمی‌گیرد و با تبدیل شدن به الگویی بد، باعث بدبینی اطرافیان به ازدواج می‌شود و ترس از ازدواج را برای سایر جوانان افزایش می‌دهد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشق دوران جنگ؛ مراسم ازدواج زوج جوان فلسطینی در غزه+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های فلسطینی، با وجود شرایط جنگی یک زوج جوان فلسطینی از اهالی منطقه دیرالبلح در جنوب نوار غزه، تصمیم گرفتند زندگی خود را با برگزاری مراسمی ساده آغاز کنند.

این مراسم در اردوگاه آوارگان فلسطینی برگزار شد و شماری از آوارگان جنگی در آن مشارکت کردند.

کد خبر 6080123 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • یافتن همسر مناسب مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده
  • عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود
  • تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • (ویدئو) ازدواج پیرمرد ۸۶ ساله با اولین عشق خود خبرساز شد
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت رفع شود / روند ازدواج جوانان تسهیل شود
  • تفاوت قد عجیب این زوج در گینس ثبت شد
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • عشق دوران جنگ؛ مراسم ازدواج زوج جوان فلسطینی در غزه+ تصاویر