Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:05:13 GMT

سد کوچری ۲۰۹ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۳۷۸۳

سد کوچری ۲۰۹ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد

احمد حاجی حسینی مسگر روزچهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان ذخیره آب این سد در سال جاری به دلیل بارش‌های بهاری حدود سه برابر رشد کرد و اکنون حجم قابل توجهی از منابع آبی آن به غیر از مصارف آشامیدنی برای مباحث زیست محیطی و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا روند توسعه استان بیش از گذشته سرعت یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: میزان حجم سد ۱۵ خرداد، دیگر منبع اصلی تأمین کننده آب مورد نیاز قم نیز، طی سه ماه اخیر از حدود ۳۸ میلیون متر مکعب به بیش از ۱۱۹ میلیون متر مکعب رسیده که می‌تواند پشتوانه خوبی برای نیازهای آبی استان باشد.
وی ادامه داد: با این وجود رعایت الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، موضوعی مهم است که باید مورد توجه همه مردم به خصوص کشاورزان و صنعتگران استان باشد، در غیر این صورت قم در سال‌هایی نه چندان دور با بحران تأمین منابع آبی پایدار مواجه خواهد شد.
حاجی حسینی مسگر همچنین در خصوص روان شدن آب در بستر رودخانه قم نیز گفت: از محل دوسد کوچری و پانزده خرداد به میزان ۱۹۷ میلیون متر مکعب به منظور تأمین نیازهای زیست محیطی در طول رودخانه قمرود در نظر گرفته شده است هم اکنون شاهد جاری شدن آن در بستر رودخانه قمرود می‌باشیم و ان شا الله این روند تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.
سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.
۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید رستگاری در خصوص حجم رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری استان به دریاچه ارومیه افزود: طی سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، از سد بوکان ۲۹۶.۵ میلیون متر مکعب، ۸۲.۷ میلیون متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب به سمت دریاچه در سال آبی ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، در مجموع ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: از سال آبی ۹۳و ۹۴ تا ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کد خبر 846466 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم دریاچه ارومیه سد

دیگر خبرها

  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • جریمه قطع درختان صرف ساخت ۲۰ بوستان جدید در تهران می شود
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند