Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزد جمال خاشقجی تاکید دارد رهبران گروه بیست در نشست پایان هفته بر عربستان برای انتشار اطلاعات بیشتری درباره قتل این منتقد آل سعود فشار آورند. این در حالیست که کمپینی برای عدالت به جریان افتاده و او آن را به نهاد حقوق بشری عالی سازمان ملل کشانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خدیجه چنگیز، نامزد روزنامه‌نگار مقتول سعودی سه‌شنبه در نشست شورای حقوق بشری در ژنو درباره جمال خاشقجی صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاشقجی اکتبر سال گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید. پس از این جلسه او در مصاحبه‌ای گفت مقام‌های سعودی باید بابت قتل خاشقجی مجازات شوند.

یک کارشناس مستقل سازمان ملل اخیراً در گزارشی تاکید کرد عربستان سعودی بابت قتل ستون‌نویس واشنگتن پست مسوول است و نقش احتمالی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این قتل فجیع باید بررسی شود.

خدیجه چنگیز در مصاحبه‌ای به آسوشیتدپرس گفت، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران جهان درخواست دارد تا این مساله را در نشست جی ۲۰ در ژاپن که نام ولیعهد سعودی هم در میان شرکت‌کنندگان آن است، مطرح کنند. این نشست جمعه و شنبه در شهر اوزاکا برگزار می‌شود.

نامزد خاشقجی گفت: لازم است تا عربستان گامی بردارد تا حقایق این ماجرا روشن شود. باید به گونه‌ای آنها را مجازات کرد. این حادثه نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند. می‌شود به عربستان فشار آورد.

این در حالیست که ترامپ در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت مرگ خاشقجی بررسی شده است و موضوع این قتل در گفت‌وگوی او با ولیعهد سعودی مطرح نمی‌شود. خدیجه چنگیز در نشست شورای حقوق بشر گفت باید براساس گزارش اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقضایی، سرسری و خودسرانه وارد عمل شد و تاکید کرد که شاید روزی این ولیعهد سعودی پادشاه شود.

او گفت: گزارش کالامارد به این حقیقت اشاره دارد که مقام‌های مهم سعودی، مقام‌های ارشد، احتمالاً دخیل بوده‌اند. این موضوع باید پیگیری شود و یک تحقیقات قتل بین‌المللی باید گشوده شود. جامعه بین‌المللی باید فشار وارد کند تا اطمینان حاصل شود این پرونده فراموش نشده است و سازمان ملل باید این را یک گام جلوتر ببرد.

در جلسه مذکور، این گزارشگر ویژه سازمان ملل هم نسبت به افزایش خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران و دیگر کسانی که حقایق را درباره مقام‌های دولتی و تجاری و نهادهای مذهبی فاش می‌کنند، هشدار داد. کالامارد گفت: کشتارهای هدفمند روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و مخالفان رو به افزایش است. الگوی نگران‌کننده، مصونیت عاملان این خشونت‌ها و تداوم این کشتارهاست.

نامزد جمال خاشقجی سه‌شنبه همچنین گفت، تحقیقاتی که سعودی‌ها درباره قتل نامزد او انجام دادند هیچ مشروعیتی ندارد. به گفته او، گزارش کالامارد نشان می‌دهد دولت سعودی شواهد مرتبط با قتل خاشقجی را حین تحقیقات از بین برده است. خدیجه چنگیز تاکید کرد: اگر از این بعد نگاه کنیم، هیچ مشروعیتی برای تحقیقاتی که عربستان انجام داده است، باقی نمی‌ماند. بنابراین لازم است دوباره یک تحقیقات بین‌المللی انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمال خاشقجی عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۴۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: کشور‌های عربی آماده هستند اسرائیل را به رسمیت بشناسند

خبرنگاران به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن گزارش دادند او در اظهاراتی مدعی شده که کشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی آمادگی دارند رژیم صهیونیستی را به طور کامل به رسمیت بشناسند.

به گزارش فارس، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از خبرنگاران حاضر در مراسم جمع‌آوری کمک مالی با حضور رئیس‌جمهور آمریکا که روز پنجشنبه برگزار شد، گزارش داد جو بایدن در اظهاراتی که ضبط نمی‌شد، ادعا کرد که عربستان سعودی و سایر کشور‌های عربی «آماده به رسمیت شناختن کامل اسرائیل» هستند.

به گزارش خبرنگاران حاضر در اتاق، بایدن گفت: «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشور‌های عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

این مراسم که باراک اوباما و بیل کلینتون روسای‌جمهور دموکرات پیشین ایالات متحده هم در آن حضور داشتند را معترضان به حمایت آمریکا از نسل‌کشی فلسطینیان در غزه دستکم چهار بار قطع کردند و خواستار آتش‌بس فوری شدند.

بایدن در ادامه این اظهارات گفت که «اما باید یک طرح پساغزه (برای اسرائیل) و راهی به سوی راه‌حل دو کشوری وجود داشته باشد. نیاز نیست امروز رخ دهد، اما باید پیشرفت وجود داشته باشد و فکر می‌کنم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم».

دیگر خبرها

  • بایدن: کشور‌های عربی آماده هستند اسرائیل را به رسمیت بشناسند
  • (عکس) تصاویر بحث‌ برانگیز از لئوناردو دیکاپریو و نامزد جدیدش
  • (تصاویر) رومی القحطانی؛ زیباترین دختر عربستان و نماینده سعودی در مسابقه دختر شایسته جهان کیست؟
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • سناتور آمریکایی ضد ایران در گذشت
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز