Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:36:34 GMT

روز پس از واقعه

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۴۳۸۸

روز پس از واقعه

روزنامه همدلی در گزارشی آورده است: از ابراز تأسف سخنگوی ناجا تا واکنش معاون رئیس جمهور و وزیر و … اتفاقی که موجب شده این فیلم بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته باشد و به سرعت مرزهای کشورمان را درنوردد و جهانی شود. بازتابی که موجب شد خیلی زود مسئولان در جریان امر قرار بگیرند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سخنگوی ناجا گرفته تا دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی و در نهایت نماینده مجلس و وزیر کشور.


روزنامه همدلی نیز براساس رسالت خبری خود در گزارشی تحت عنوان «ارشاد گشت!؟» به صورت مفصل به این موضوع و نحوه برخورد پلیس با این حادثه، پرداخت. لازم به ذکر است مطلب روزنامه همدلی به عنوان تنها روزنامه‌ای که این موضوع را منعکس کرد، بازتاب وسیعی در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، به نحوی که طرح اختصاصی گزارش این روزنامه به استوری و پست‌های اینستاگرامی و توئیتری بسیاری از کاربران فضای مجازی، سایت‌های خبری، و همچنین سلبریتی‌ها یا مقام‌های سیاسی مانند شهیندخت مولاوردی، عبدالجبار کاکایی شاعر معروف و … راه یافت.


شهیندخت مولاوردی در پستی با عکس طرح اختصاصی روزنامه همدلی به رفتار خشن مأمور پلیس در برخورد با دختر به زعم آنان بدحجاب این گونه واکنش نشان داد. وی نوشت: «مسئله حجاب، پیش از چهار دهه از سلسله سخنرانی‌ها استاد شهید مرتضی مطهری در جمع اعضای انجمن اسلامی پزشکان تحت عنوان «مسئله حجاب» می‌گذرد، اما حجاب در جامعه امروز ایران همچنان «مسئله» است و می‌توان به جرأت اظهار کرد که در این سال‌ها هرگز از دستور کار دولت‌ها خارج نبوده است. در خبرها آمده است در جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی سند قانون «راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» مورد بازنگری قرار می‌گیرد. باید ببینیم اصلاح و به روزرسانی این سند با چه رویکردی صورت گرفته و تا چه اندازه منطبق با شرایط و اقتضائات امروزین کشور است، آیا توانسته است بین «ارزش‌ها» و «واقعیت‌ها» را جمع کند؟ و آیا بالاخره خروجی این بازنگری حل این «مسئله» است یا پاک کردن صورت آن کدام یک؟ مسئله است!»


طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی
فقط مولاوردی نبود که به این ویدئو واکنش نشان داد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوانی در یکی از پارک‌های تهران خبر داد.


دیروز پروانه سلحشوری گفت: بعد از انتشار فیلمی از برخورد پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران امروز (۴ تیر) ۳۰ نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در این باره شدند. همچنین سوالی از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاد. این عضو فراکسیون زنان با تاکید بر اینکه تذکر دادن آدابی دارد، گفت: این نوع رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود. در هفته‌های اخیر جو بسیار متشنجی در جامعه ایجاد شد که به بی‌اعتمادی دامن می‌زند. کشور ما در حال حاضر نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد و این گونه رفتارها تعادل مورد نیاز در جامعه را از بین می‌برد.


واکنش هنرمندان و خبرنگاران
«عبدالجبار کاکایی» شاعر معروف معاصر نیز در صفحه اینستاگرام خود با عکس طرح اختصاصی روزنامه همدلی در واکنش به این موضوع نوشت: «ما تحریم شدیم!! ما سال‌هاست تحریم اخلاق و انصافیم، این تحریم‌ها چیزی نیست، درد جسم رو می‌شه تحمل کرد، زخم روح، چند نسل رو درگیر خودش می‌کنه، خلخال پای زن یهودی پیشکش، مراقب هموطنانمان باشید! اگه هموطن ما هستید…»


علاوه بر واکنش برخی از سیاستمداران و هنرمندان و شعرا، موضوع برخورد خشن مأمور پلیس با دختر پارک پلیس تهران‌پارس، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد. بسیاری از کاربران فضای مجازی با اشاره به انعکاس این موضوع در روزنامه همدلی، در صفحات اجتماعی خود به آن پرداختند.


«زهره الوندی» خبرنگار در صفحه توئیترش نوشت: «روزنامه همدلی تنها رسانه‌ای بود که نسبت به برخورد ماجرای نیروی انتظامی با دختر تهرانپارس واکنش نشان داد و دیگر جراید فقط صدای مسئولان بودند و بس… متوجه شدید که چرا اوضاع رسانه‌های مکتوب آشفته است و مردم روزنامه نمی‌خوانند!؟» بعد از انتشار این ویدئو و واکنش‌های مسئولان و مردم به این اتفاق، سرکلانتر شرق تهران از برخورد با مأمور خاطی پلیس در این ماجرا خبر داد.

موضع سرکلانتر شرق تهران
سرهنگ عبدالوهاب حسنوند با اشاره به درگیری رخ داده میان مأمور پلیس و دختری جوان در پارک پلیس تهران، گفت: پس از اعلام رفتار خارج از عرف چند جوان در پارک پلیس از سوی شهروندان مأموران کلانتری در محل حاضر شدند. مأموران ابتدا ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر کرده و آن افراد را دعوت به آرامش کردند، اما در مقابل یکی از دختران که فیلمش هم هست اقدام به جوسازی و فحاشی به مأمور کلانتری کرد.


وی با اشاره به انتقال این افراد به کلانتری گفت: در بررسی اول مشخص شد که این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا حالت عادی نداشتند. سرکلانتر شرق تهران که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره اینکه آیا رفتار مأمور را تأیید می‌کنید یا خیر اظهار کرد: به هیچ عنوان رفتار مامورمان را تأیید نمی‌کنیم و اگر همکاران ما این قصور را داشته باشند با مامورمان برخورد خواهد شد. از تدابیر رئیس پلیس پایتخت است که با مامورانی که خطا دارند برخورد قانونی خواهد شد.


حسنوند با تاکید بر اینکه پلیس در خدمت مردم است، گفت: اما مردم بدانند که ابتدا این دختر خانم تعرض کرده، اما ما با این مأمور برخورد قاطع و قانونی خواهیم کرد.
بسیاری به اظهارات سرکلانتر شرق تهران در برخورد با مأمور خاطی واکنش نشان دادند و موضع‌گیری سرهنگ عبدالوهاب حسنوند را برخوردی دانستند که مردم از پلیس انتظار دارند. آنان معتقدند زمانی مردم، پلیس را حافظ و نگهبان جان و مال خود می‌دانند که احساس کنند پلیس در کنار آنان است، نه در تقابل با آنان، موضع‌گیری پلیس در این حادثه و برخورد با مأمور خاطی ضمن اینکه دفاع از اعتبار و اقتدار پلیس است، باعث می‌شود مردم عملکرد یک مأمور خاطی پلیس را به تمام مأموران خدوم نیروی انتظامی و پلیس تعمیم ندهد.

بدون تردید مردم علاوه بر اینکه از پلیس انتظار دارند با جرایمی که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه می‌شود، برخورد کند، برخورد با مأموران خاطی نیز از مطالبات مردم است. اکنون که پلیس پایتخت قول بررسی و برخورد با مأمور خاطی را داده است، مردم امیدوارند این بررسی و برخورد پایانی بر ضرب و شتم‌هایی برخی از مأموران خاطی پلیس باشد که هر از چندگاهی رسانه‌ای می‌شوند و در بطن آن‌ها مامورانی قرار دارند که از جایگاه خود برای اعمال دیدگاه‌های شخصی شأن بهره می‌برند نه اینکه به قانون عمل کرده و نقش ضابط یا مأمور را ایفا کنند.


آخرین خبر
متعاقب اظهارات سرهنگ عبدالوهاب حسنوند سرکلانتر شرق تهران، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ نیز بر عزل مأموران خاطی تاکید کرد و گفت: در این رابطه دو همکار که یکی از آنها جانشین کلانتری است، از مسئولیت عزل و در بازداشت هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهیندخت مولاوردی مجلس حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۴۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت تیم‌های واکنش سریع هلال احمر تهران کلید خورد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند در نشست ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر با اشاره به برنامه‌های این جمعیت در سال جدید گفت: آموزش همگانی یکی از اولویت‌های جمعیت هلال احمر است که تا به امروز دستاورد‌های خوبی در این زمینه حاصل شده که از جمله آنها می‌توان به ارائه آموزش به ۳ میلیون نفر از شهروندان اشاره کرد.


این مقام مسئول با بیان اینکه برای تهران در حوزه آموزش همگانی و مقابله با حوادث تمهیدات ویژه اندیشیده شده است، افزود: تقویت لجستیک و افزایش تیم‌های واکنش سریع با محوریت به کارگیری نیرو‌های متخصص آغاز شده است، اما این به تنهایی کافی نیست.


رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه امروز ضرورت دارد تا مردم را نسبت به مخاطرات آشنا کرد، گفت: با مشارکت مردم است که می‌توان عملکرد موفقی داشت، استان تهران در زمینه بهره گیری از توان شهروندان و داوطلبان می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر استان‌ها باشد.


کولیوند افزود: توانمندسازی و آگاهی بخشی به عموم مردم کمک می‌کند تا در مواقع بحران راحت‌تر بتوان امدادرسانی را انجام و حتی گام‌های موثری در عرصه پیشگیری برداشت.

دیگر خبرها

  • مأمور پلیس اصفهان دستبند ۱۰۰ میلیون تومانی را به صاحبش بازگرداند
  • نیروی انتظامی ضمن برخورد با برهم زنندگان نظم، مأمور به محبت و رحمت است
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • نیروی انتظامی ضمن برخورد شدید با برهم زنندگان نظم و مفسدان، مأمور به محبت و رحمت است
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی! - یک جامعه شناس: توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت؛ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • افزایش احتمال وقوع تصادف در معابر خلوت تهران
  • تقویت تیم‌های واکنش سریع هلال احمر تهران کلید خورد
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی/ توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت/ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • رژیم صهیونیستی از واقعه خیبر درس بگیرد
  • عزم قاطع پلیس در برخورد و مبارزه با جرایم