Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک کارشناس بازار کار با تاکيد بر ضرورت بازنگري جدي در ساختار بيمه بيکاري گفت: معاونت روابط کار وزارت کار به جاي واگذاري بيمه بيکاري به کاريابي‌ها، مقدمات اصلاح ساختار بيمه بيکاري در کشور را فراهم کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، حميد حاج اسماعيلي درباره واگذاري موضوع بيمه بيکاري به کاريابي‌ها ابراز عقيده کرد و گفت: در سال‌هاي گذشته به لحاظ کمي و کيفي تغيير خاصي در بيمه بيکاري انجام نشده و سازمان تأمين اجتماعي و دولت براي توسعه بيمه بيکاري و ارتقاي سطح آن در حوزه کارجويان و بيکاران اقدام خاصي صورت نداده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طي يک دهه گذشته تعداد کساني که بيمه بيکاري مي‌گرفتند حدود 200هزار نفري است که همواره اعلام مي‌شود و يعني اينکه دولت و سازمان تأمين اجتماعي برنامه‌اي براي تغييرات جدي در بحث کميت و کيفيت بيمه بيکاري ندارند.
نيازمند اصلاح ساختار بيمه بيکاري هستيم
اين کارشناس بازار کار با تاکيد بر اصلاح ساختار بيمه بيکاري، گفت: معتقدم اول بايد ساختار بيمه بيکاري مبتني بر شرايط بازار و جمعيت فعال کشور مبتني بر ميزان اشتغال و بيکاري مورد بازنگري جدي قرار گيرد و اين کار وظيفه معاونت روابط کار وزارت کار است.
حاج اسماعيلي با بيان اينکه بيمه بيکاري به عنوان اهرم مؤثر در حوزه بازار کار مطرح نيست، افزود: متأسفانه بازار کار از زماني که تحت تأثير تحريم‌ها و هدفمندي يارانه‌ها قرار گرفته نرخ بيکاري افزايش يافته و بيمه بيکاري نتوانسته به عنوان ابزاري مؤثر در حوزه روابط کار عمل کند. ما نياز داريم که هرچه سريع‌تر ساختار بيمه بيکاري را اصلاح کنيم.
منفک شدن منابع صندوق بيمه بيکاري و تأمين اجتماعي
به گفته اين کارشناس بازار کار، يکي از موانعي که موجب شده بيمه بيکاري ظرفيت لازم را براي پوشش بيکاران در کشور نداشته باشد، غيرقابل تفکيک بودن منابع صندوق بيمه بيکاري از صندوق بيمه تأمين اجتماعي بوده است؛ در حالي که منابع آن بايد جداگانه باشد تا دولت بتواند به شايستگي به کارجويان و بيکاران خدمت‌رساني کند.
وي گفت: از گذشته تاکنون به دلايل متعددي دولت از پرداخت سهم خود به صندوق تأمين اجتماعي خودداري کرده و اين کارفرمايان بودند که سه درصد سهم خود را مي‌پرداختند، به همين دليل است که دولت سرمايه‌گذاري لازم را براي وظايف حاکميتي خود انجام نمي‌دهد و امکان توسعه خدمات بيمه‌اي به کارجويان روز به روز کاهش مي‌يابد.
اصلاح قانون تأمين اجتماعي مقدم بر قانون بيمه بيکاري‌
حاج اسماعيلي در پاسخ به اين پرسش که آيا براي اصلاح ساختار بيمه بيکاري نيازمند اصلاح قانون بيمه بيکاري هستيم؟ گفت: معتقدم اصلاحات قانون سازمان تأمين اجتماعي مقدم بر اصلاح قانون بيمه بيکاري است. در حال حاضر صندوق بيمه تأمين اجتماعي به عنوان صندوقي فراگير جمعيتي نزديک به 40ميليون نفر را پوشش مي‌دهد اما با بحران‌هاي عديده‌اي روبه‌رو است و امکان اينکه ظرف چندسال آينده به ورشکستگي برود زياد است لذا بحث صندوق بيمه تأمين اجتماعي مقدم بر بيمه بيکاري است و اگر مجلس هم تمايلي به اين کار داشته و طرحي تهيه کند، سرانجام بهتري مي‌يابد.
اين کارشناس بازار کار با بيان اينکه خاطره خوبي از واگذاري‌ها در اموري که جنبه حاکميتي دارند، نداريم، گفت: به دليل فساد، رانت، ارتباطات و تبعيض‌هايي که در اين گونه موارد ديده شده توصيه من اين است که بيمه بيکاري به کاريابي‌ها واگذار نشود. اگر چه در گذشته کاريابي‌ها در اين زمينه مشارکت داشتند ولي به دليل نبود سيستم نظارت قوي مشکلات و عوارضي براي صندوق بيمه بيکاري ايجاد کردند و دچار مشکل شدند.
جويندگان کار محروم از دريافت مقرري بيمه بيکاري
حاج اسماعيلي درعين‌حال با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن نيروهاي بيکار در کشورهاي خارجي، گفت: در کشورهاي ديگر کارجوياني که نتوانند شغلي پيدا کنند يا از کار بيکار شده باشند تا اشتغال به کار مجدد از حداقل‌ها برخوردار مي‌شوند و تحت پوشش بيمه بيکاري قرار مي‌گيرند. در کشور ما هم چنين امکاني پيش بيني شده ولي افرادي که واجد شرايط و بهره‌مندي از مکانيسم حمايتي هستند نمي‌توانند از اين مزايا استفاده کنند و در واقع مقرري بيمه بيکاري نصيب جويندگان کار نمي‌شود.
وي در پايان تصريح کرد: با توجه به آنکه واگذاري امور مربوط به بيمه بيکاري به کاريابي‌ها با منابع مالي مرتبط است، معتقدم اين کار از طريق هيأت‌هاي تشخيص و حل اختلاف و سازمان تأمين اجتماعي دنبال شود بهتر است تا اينکه به کاريابي‌ها واگذار شود.
به گزارش ايسنا، اخيراً زمزمه واگذاري امور مربوط به بيمه بيکاري به کاريابي‌ها شنيده شده و اين امر مورد مخالفت بسياري از فعالان و کارشناسان حوزه کار قرار گرفته است. بر اساس قانون بيمه بيکاري، بيمه شدگاني که به دليل حوادث غير مترقبه مانند سيل، زلزله و آتش سوزي و بدون ميل و اراده خود بيکار شده و آماده به کار باشند مي‌توانند از مزاياي بيمه بيکاري استفاده کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی رتبه نخست کشور در جذب بیمه شدگان مادران سه فرزند و بیشتر را کسب کرد

عباسعلی برونسی گفت: بیمه مادران دارای سه فرزند و بیشتر در راستای ماده ۲۱ قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در استان به اجرا درآمده است.

وی افزود: مادران غیر شاغل روستایی و عشایر به صورت رایگان تا زمان بازنشستگی تحت پوشش بیمه اجتماعی در این صندوق قرار می‌گیرند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر استان خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون در استان بیش از ۳۱ هزار نفر در این استان برای طرح ثبت نام کردند که بیشترین ثبت نام در میان استان های کشور را به خود اختصاص داده و با توجه به تمدید مهلت یک ماه ، برنامه ریزی برای جذب حداقل ۱۰۰ هزار نفر را در این قالب در دستور کار قرار دارد.

برونسی از کارگزاران استان بابت تلاش و همت خود در ثبت نام مادران روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر، تقدیر کرد.

وی اضافه کرد:در این قالب همچنین با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند ۲ سال به سوابق بیمه ای بیمه گذار افزوده می‌شود.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی گفت: تمامی زنان خانه‌دار روستایی و عشایری مشمول می توانند ثبت نام کنند و از مزایای بیمه اجتماعی (بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، بازماندگان متوفی، نقل و انتقال سوابق) به صورت رایگان بهره مند شوند.

برونسی افزود: متقاضیان باید از طریق موسسات کارگزاری صندوق در سراسر خراسان رضوی و یا با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی صندوق ثبت نام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد
  • سن بازنشستگی به ۴۰ رسید + شرایط
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • اعلام جزییاتی از بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۳
  • بهره‌مندی اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات بیمه تأمین اجتماعی
  • بهره‌مندی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر از بیمه تأمین اجتماعی
  • خبر مهم درباره نرخ جایگزینی حقوق بازنشستگان
  • خراسان رضوی رتبه نخست کشور در جذب بیمه شدگان مادران سه فرزند و بیشتر را کسب کرد