Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@21:02:50 GMT

دوقطبی کردن جامعه،فرسايشی غيرلازم

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۴۸۶۶

قادر باستانی*- شرق
این روزها فکر و خیال مردم آسوده نیست. مشکلات معیشتی به کنار، حاشیه‌های ریز و درشت، روح و روان آنها را آزرده می‌کند.   مسئولان در تلاش‌اند آرامش حکم‌فرما باشد تا کشور را از این شرايط بین‌المللی به ‌سلامت عبور دهد، اما انگار عده‌ای راه خود را می‌روند و کار خود را می‌کنند و کاری به عواقب امور ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آنها یک روز با ماجرای راننده اسنپ، روز دیگر ماجرای مجری خندوانه و دگر روز ماجرای حجاب فلان بازیگر، پشت سر هم جامعه را ملتهب می‌کنند.
جامعه وقتی قطبی شود، یعنی گروهی خود را خیر مطلق بدانند و مخالفانشان را شر مطلق تصور کنند، آن جامعه روی خوشی نمی‌بیند.   حکمرانی خوب ایجاب می‌کند جامعه به خیر و شر تقسیم نشود. قانون حکم‌فرما باشد و دولتمردان سعی کنند دل‏ها را به هم نزدیک کنند.   رسانه‌های بزرگ و رادیو و تلویزیون، سعه صدر را تبلیغ کنند و بر طبل قطبی‌شدن جامعه نکوبند؛ کاری که رسانه ملی، دقیقا خلاف آن را انجام می‌دهد.   این قطبی‏‌سازی، شاید در کوتاه‌مدت به نفع جریان سیاسی خاصی شود، اما در بلندمدت باعث سرخوردگی عمومی و بی‏‌تفاوتی مردم نسبت به مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی می‏شود و نتیجه‌ای جز افتراق نخواهد داشت. 
واقعیت آن است که در سال‌هاي اخیر، برخی فرهنگ‏‌سازی‌ها درباره پوشش مردم، اندیشه آنها و سبک زندگی‏شان، آن‌گونه که بايد پیش نرفته، بلکه گاهي خلاف آن حاصل شده است.   این امر دلایل متعددی داشته که همه بر  آن واقف هستیم. هیچ جامعه‌ای هم تاکنون نتوانسته نوع خاصی از سبک زندگی را تحمیل کند.   در تاریخ خودمان هم از این موارد کم نداشتیم. داشتن ماهواره جرم و این قانون است، اما وقتی 70‌درصد مردم آن را زیر پا می‌گذارند، مگر می‌شود آن قانون را اجرا کرد. 
مثل آن است که 70‌درصد مردم از چراغ قرمز عبور کنند؛ مگر مجریان قانون توان مقابله با این حجم از قانون‌شکنی را دارند؟ پس باید در قانون تجدیدنظر کنند  یا دلایل سرپیچی مردم را دریابند.   دوقطبی‌سازی در جامعه، امری غیرعقلانی است و اتخاذ چنین رویکردی، تقوای جمعی را از میان می‌برد.   در یک جامعه خوب، افراد می‌توانند مخالف هم باشند، اما با احترام به یکدیگر، توان‌افزایی کنند و جامعه را به سمت پیشرفت ببرند، نه آنکه تحمل همدیگر را نداشته باشند و انرژی خود را صرف مقابله با طرف مقابل کرده  و جامعه را ایستا و عصبی کنند.   دستگاه‌هایی که در ماجرای راننده اسنپ که دختر بی‏‌حجاب را در میانه راه پیاده کرد دخیل بودند، کلاه خود را قاضی  و به نتیجه کارشان نگاه کنند. آیا واقعا این کار رسانه‏‌ای، زنان بی‏‌حجاب را دچار تحول کرد یا برعکس بر تنفر آنها شدت بخشید؟   آنهایی که به کشورهای مسلمان مثل مالزی،  ترکیه و پاکستان رفته‌اند، حتما دیده‌اند چطور زنان محجبه، در عین آزادی انتخاب پوشش، کاملا حدود اسلامی را با افتخار رعایت می‌کنند.
 وقتی در خیابان‌های استانبول  قدم می‌زنید، زنانی را مشاهده می‌کنید که با جان و دل پوشش حجاب  خود را انتخاب کرده‌اند و کاری هم با افراد دیگر ندارند.   امروز مردم ما احساس می‏کنند برایند جریان‏ های سیاسی موجود مضر است و سیاست‌مداران دچار دوقطبی‌‏گرایی افراطی هستند و همدیگر را خنثی می‏کنند.   به همین دلیل، جریان‏ های اجتماعی که موتور محرکه جامعه هستند، دچار نوعی یأس و ناامیدی شده ‏اند. این روحیه یأس و ناامیدی، ویرانگر است و در شرایط ناپایدار کشور که مطامع برخی در تجزیه ایران عزیز و فروپاشی اجتماعی و سیاسی آن است، جامعه را به جای همبستگی، دچار گسستگی كرده و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر کشور وارد می‌کند.    افراد کارهایی می‏ کنند و نتیجه محتوم آن تشدید قطبی‏ شدن جامعه است؛ پس متولیان امر به‌هوش باشند و رسانه‏ های بزرگ، به‌ویژه متولیان صدا‌وسیما، با اتخاذ مواضع متین، معقول، نتیجه‏ بخش و به‌روزشده، انس و الفت و رواداری را تبلیغ کنند و نگاه و رفتارهاي فرصت‌سوز را کنار بگذارند.   روا نیست این نظام که پای آن خون ده‏ها هزار شهید ریخته شده است، قربانی مظلوم افکار پرخطر شود. 
* پژوهشگر علوم ارتباطات

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جامعه بی حجابی قطبی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسأله حجاب و اهمیت همگرایی ملی

محمدرضا ولی‌زاده در فرهیختگان نوشت: در روز‌های اخیر در حالی طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب از سوی نیروی انتظامی اجرا شده که همچنان مهم‌ترین بحث، مسأله قانون‌گذاری است؛ لایحه عفاف و حجاب، که با گذشت بیش از یک‌سال همچنان سرگردان بین مجلس و شورای نگهبان است و در سطح جامعه نیز موافقان و مخالفان بسیاری دارد. هر چند برخورد سطحی با این پدیده و اتخاذ تصمیم‌های عجولانه و غیرکارشناسی، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد و تنها به از دست رفتن سرمایه اجتماعی و تخریب چهره پلیس بیافزاید.

چهره پلیس و اختلال در ارتباط با مردم

نیروی انتظامی امنیت‌ساز و مقتدر است؛ این دو شاخصه، وجهه مردمی پلیس را می‌سازد و نباید چالش موجود در موضوع حجاب، خدشه‌ای به اعتبار آن وارد کند. در سال گذشته نیروی انتظامی ۹۰ شهید را تقدیم امنیت جامعه کرد. از همین ابتدای سال نیز چند نیروی پلیس را در سراسر کشور از دست دادیم. اما جدا از این جان‌فشانی‌ها بخشی از فرآیند تأمین امنیت، محصول «تدبیر» است که در حوزه برخورد با بی‌حجابی نیز به آن نیازمندیم. اگرچه اتفاقی که امروز در سطح جامعه رخ می‌دهد، در صورت عدم‌مدیریت و تداوم سیاست‌گذاری‌های نادرست، تنها به اختلال رابطه میان پلیس و جامعه ختم می‌شود و از حافظ شریف مال و جان و ناموس مردم، تصویری مغایر با حقیقت درونی آن عرضه می‌کند.

از سرمایه اجتماعی حراست کنید

بامداد یکشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه بود که ۱۰ روز پس از حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، عملیات انتقامی نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی انجام شد. اما جدا از چند و، چون این اقدام تنبیهی و دستیابی کشور به اهداف خود، یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های «وعده صادق» همدلی و همراهی دوباره مردم زیر پرچم ایران بود. این حمله پهپادی غرور، اقتدار و انسجام ملی را در تمام سطوح ارتقاء داد و از کف خیابان تا صفحه‌های مجازی شاهد همدلی و اتحاد ملت ایران بودیم. این وحدت یکی از شاخص‌های احراز سرمایه اجتماعی است و باید به‌مثابه ثروت ملی از آن حراست کرد. این همگرایی ملی نشان داد تصمیم‌های اعتمادزا، بستر را برای تقویت سرمایه اجتماعی فراهم می‌کند. در این بین هرگونه اقدامی که به هر نحو این اعتماد را مخدوش کند، همگرایی را تبدیل به شکاف اجتماعی می‌کند.

تعیین‌تکلیف هر چه سریع‌تر لایحه عفاف و حجاب، با در نظر گرفتن واقعیت‌های اجتماعی جامعه، می‌تواند در سامان دادن وضع موجود موثر باشد، هرچند لایحه فعلی ایرادات مهمی دارد که در صورت رفع نشدن جامعه را با چالش‌های جدی‌تری نیز روبه‌رو می‌کند. لایحه حجاب در وهله‌نخست باید در راه فرهنگ‌سازی گام بردارد و سپس با الزام ضمانت اجرایی، به تأثیر و بازدارندگی برسد. در راه آگاهی‌بخشی و فهم درست جامعه از اهمیت اجرای قانون حجاب، مهم‌ترین اصل باید اقناع مردم برای مسدود کردن دریچه‌های بحران‌زا باشد.

tags # بی حجاب ، حجاب اسلامی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • لزوم حمایت از پلیس برای برخورد با پدیده بدحجابی
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • مدیران گره‌گشای مشکلات مردم باشند
  • بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
  • مسأله حجاب و اهمیت همگرایی ملی
  • آمادگی پليس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"