Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

یکی از حقوق اصلی هر فردی حق دانستن در حوزه سلامت تغذیه می باشد. این روزها که بسیاری از پزشکان بهداشت فردی و پیشگیری از بروز بیماری را به جای درمان بسیار مورد تاکید قرار می دهند، حوزه سلامت تغذیه بیش از پیش مهم شده است. البته خطراتی هم در این حوزه با توجه به فزونی محصولات تراریخته و غیرطبیعی احساس می شود که اهمیت سلامت تغذیه را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم این روزها برای سلامتی خود رژیم درمانی می کنند و برخی از مواد غذایی مانند قند و روغن و چربی و ... را کمتر مصرف می کنند و به جای آن سعی می کنند از مواد غذایی سالم تری مانند سبزیجات استفاده کنند تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد. اما این روزها با توجه به تهیه محصولات غیرطبیعی، دستکاری شده یا بهتر بگوییم «تراریخته» و «تراژن» که همانطور که از نام آن بر می آید با دستکاری ژنتیکی مواد غذایی این محصولات بدست می آید سلامت تغذیه تنها شامل تاریخ انقضا و استاندارد بودن کالا نمی شود. بسیاری از این نکته غافل هستند که بایستی برای کنترل کردن موادغذایی به واژه جدیدی که این روزها روی بسته بندی کالاها درج شده است نیز دقت کنند.

بله این واژه جدید الورود «تراریخته» یا اصلاح شده ژنتیکی است. جالب اینجاست که وقتی نگاهی دقیق به بسیاری از کالاهای مصرفی کشورمان می اندازیم این واژه خودنمایی می کند اما مردم بدون اطلاع از این موضوع به خرید این اقلام خوراکی می پردازند و گاها شاید روزانه آنرا مصرف کنند.
در این باب اطلاع رسانی درستی هم برای اینکه مردم از این موضوع آگاهی حاصل کنند صورت نگرفته است. اغلب افراد بدون هیچ نوع آگاهی محصولات تراریخته را شاید حتی روزانه خریداری و مصرف می کنند. در این میان محصولاتی چون روغن نباتی، سویا، پفک، سوسیس و ... دیده می شود. جالب اینجاست که برخی از این مواد غذایی را کودکان مصرف می کنند و از این لحاظ والدین بیشتر بایستی با نوع فرآوری و تولید این محصولات آشنا باشند.

از سوی دیگر برچسب تراریخته بایستی از لحاظ قانونی به گونه‌ای روی محصولات درج شود که خریداران این محصولات به خوبی آنرا مشاهده کنند و درباره خریداری یا عدم تهیه آن محصول تصمیم گیری نمایند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که ممنوعیتی برای واردات محصولات تراریخته به کشورمان وجود ندارد و براساس قوانین و مقررات موجود نسبت به واردات این نوع محصولات نظارت صورت می گیرد. اما بسیاری از کشورها هستند که واردات این محصولات را به خاک خود ممنوع کرده اند.
۶ شرکت Monsanto, Syngenta, Dow, DuPont, Bayer and BASF بیش از ۷۵درصد بازار جهانی تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا سمومی را که به‌واسطه این محصولات فروخته می‌شوند در اختیار دارند؛ ۳۷ دولت در جهان کاشت این محصولات در کشور خود را ممنوع کرده‌اند.
محصولات تراریخته در ایران طرفداران و مخالفانی دارد اما مردم نیز در این حوزه بایستی برای کالاهای مصرفی خود نیز با آگاهی کامل انتخاب کنند. حفظ امنیت غذایی و سلامت جامعه از جمله وظایف ارگان‌ها و نهادهای مربوطه از جمله وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی است. در این حوزه نیز مسئولان ذی ربط بایستی با دادن آگاهی کامل حقوق شهروندی مردم در حوزه سلامتی غذایی را رعایت کنند.

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی شامگاه پنج شنبه در نشست شرکت‌های دانش بنیان به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد مواد غذایی کشور حاصل تلاش کشاورزان ایرانی است، ابراز داشت: برای تأمین ۲۰ درصد مابقی نیازمند به واردات برخی محصولات هستیم.

وی ضمن بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی ۱۴ تا ۱۶ میلیون دلار خروج ارز را به همراه دارد، افزود: در دولت سیزدهم به دنبال تأمین مواد غذایی در داخل کشور هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه در کنار تولید باید برای ارزآوری محصولات کشاورزی به فکر صادرات نیز بود، ابراز داشت: تأمین امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم است لذا رویکرد وزرات جهاد کشاورزی گسترش کشاورزی اقتصادی با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان است.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه سال گذشته ۱۳۳ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در کشور تولید شد، تصریح کرد: این میزان طی چهار دهه رشد قابل توجه داشته است اما می‌بایست برای مازاد تولید برنامه صادرات محور طرح‌ریزی کنیم.

وی افزود: شرکت‌های فناور و دانش بنیان در این طرح‌ریزی کشاورزی اقتصادی می‌توانند نقش مهم داشته باشند تا با تکیه بر همین توان بتوان به تأمین کامل امنیت غذایی در کشور دست یافت.

کد خبر 6082198

دیگر خبرها

  • درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند
  • امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم
  • حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است
  • تولید نان کامل در ۶ نانوایی زنجان
  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • «وعده صادق» حادثه‌ تاریخ‌ساز/ فصل جدیدی از حیات جبهه مقاومت آغاز شد
  • خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات