Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@23:11:57 GMT

موگرینی: اینستکس آماده عملیاتی شدن است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۶۳۲۳

موگرینی: اینستکس آماده عملیاتی شدن است


«فدریکا موگرینی" عصر روز گذشته (سه شنبه) در کنفرانس خبری با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در بروکسل با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام در جمعه این هفته گفت: از زمان امضای توافق هسته‌ای، پس از آغاز اجرای توافق و بعد از تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای تلاش کرده ایم و همچنان در کنار کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و همچنین چین و روسیه و جامعه بین المللی برتداوم اجرای برجام اصرار داریم چنانکه تا امروز اینگونه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: به انجام این کار در این روز‌ها که شاید دشوارترین شرایط (برای برجام) باشد که بتوانید تصور کنید، ادامه خواهیم داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: چنانکه قبلاً هم گفته‌ام توافق هسته‌ای برجام در درون خود مکانیزم‌ها و گام‌هایی دارد که می‌توان آن‌ها را در موارد عدم پایبندی به توافق اجرا کرد. اما تمرکز ما در این روز‌ها که شاید دشوارترین روز‌ها برای توافق هسته‌ای باشد، بر حفظ توافق هسته‌ای و تداوم اجرای کامل آن است.

وی افزود: احتمالاً در روز‌های آینده بیشتر از ما خواهید شنید، اما همانطور که می‌دانید ما با کشور‌های عضو کار زیادی برای برقراری مکانیزم‌های ادامه تجارت مشروع با ایران انجام داده‌ایم. اعتقاد دارم که این (مکانیزم اینستکس) برای عملیاتی شدن آماده است و امیدوارم این چیزی باشد که بتواند به تداوم پایبندی ایران به برجام کمک کند همانطور که تا کنون پایبند بوده و می‌خواهیم که شاهد تداوم آن باشیم.

در پی تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و کارشکنی این کشور علیه برجام و نیز عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای مندرج در توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه و در سالروز خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی از کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به نقض تعهدات طرف‌های دیگر برجام و عدم بهره مندی از مزایای پیش بینی شده در توافق هسته ای، فرایند کاهش تعهدات خود را مطابق شروط پیش بینی شده در توافق هسته‌ای آغاز و تاکید کرد که درصورت انجام نشدن اقدامات جدی و عملی مراحل بعدی کاهش تعهدات ایران با جدیت اجرا خواهد شد.
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه در همین ارتباط، عصر سه شنبه در دیدار «لوکاش پاریزک» معاون وزیر امور خارجه اسلواکی در تهران، با اشاره به صبر راهبردی ایران ظرف یک سال گذشته در قبال اقدام غیر قانونی و یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و نیز تاکید بر تعلل و کوتاهی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات خود در توافق برجام گفت: متأسفانه توازن موجود میان تکالیف و حقوق جمهوری اسلامی ایران در برجام اکنون از بین رفته است و با توجه به وعده‌های انجام نشده طرف اروپایی دلیلی برای اجرای تعهدات یکجانبه ایران باقی نمانده است.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با تاکید بر اینکه مهلت دوماهه ایران به طرف‌های باقی مانده در برجام قابل تمدید نیست گفت: اگر اروپایی‌ها حقوق مصرح ما در برجام را به رسمیت بشناسند ما هم تعهدات خود را اجرا می‌کنیم در غیر این صورت برای ایجاد توازن از تعهدات خود کم می‌کنیم.
در همین ارتباط و برای بررسی آخرین تحولات مرتبط با برجام، جلسه کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» روز جمعه ۲۸ ژوئن (هفتم تیر) در وین تشکیل خواهد شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون مشترک به ریاست «هلگا اشمید» دبیر کل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه به نمایندگی از فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و ایران و E۳+۲ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) در آن حضور خواهند داشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: موگرینی اتحادیه اروپا اینستکس عملیاتی شدن برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۶۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است. خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.


او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند. او گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.


مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

کد خبر 846538 منبع: ایسنا برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟