Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی این کشور گفت که قیمت دلار بالاتر از قیمتیاست که باید باشد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در تازه‌ترین دور حملات خود به جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که سیاست‌های بانک مرکزی باعث کاهش رشد اقتصادی این کشور شده است و کاهش نرخ بهره می‌تواند به بالا رفتن رشد اقتصادی کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ بار دیگر تاکید کرد که از نظر وی یورو بیش از حد ارزان و دلار بیش از حد گران است، اما این وضعیت می‌تواند با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تغییر کند.

رئیس جمهور آمریکا که بر دستاورد‌های اقتصادی دوره اول ریاست جمهوری خود برای انتخاب مجدد در انتخابات سال ۲۰۲۰ حساب ویژه‌ای باز کرده است تاکنون بار‌ها و بار‌ها از سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا انتقاد کرده و افزوده است کشور‌های دیگر از سیاست‌های پولی برای دستکاری در نرخ ارز و کسب مزیت رقابتی در بازار‌های جهانی استفاده می‌کنند.

اگرچه رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا اعلام کرده است که برنامه‌ای برای برکناری پاول ندارد، اما در محافل خصوصی و عمومی انتقادات گسترده‌ای از وی کرده است. برخی کارشناسان نسبت به اختیارات ترامپ در برکناری پاول ابراز تردید کرده‌اند.

با این حال یک منبع آگاه که خواسته است نامش فاش نشود به رویترز اطلاع داد که انتظار می‌رود ترامپ در زمان بازگشت خود از ژاپن گزینه‌هایی را برای جانشینی پاول در نظر بگیرد. ترامپ هفته پیش گفته بود نمی‌تواند درک کند که مدیران بانک مرکزی دارند چه کار می‌کنند!

پیش‌تر ترامپ گفته بود شخصاً فکر می‌کند که فدرال رزرو باید نرخ بهره را کاهش دهد: در شرایطی که تورم بالا نیست، به جای سیاست‌های انقباضی باید به طرف سیاست‌های انبساطی حرکت کنیم. شما شاهد حرکت موشکی اقتصاد آمریکا هستید و داریم خیلی خوب کار‌ها را جلو می‌بریم.

فشار ترامپ به بانک مرکزی باعث انتقاد برخی سیاستمداران آمریکایی از وی شده است. رون وایدن، سناتور ایالت اورگان در همین رابطه گفت: شکی نیست که ترامپ به دنبال بر هم زدن ثبات اقتصادی طولانی مدت آمریکا است و می‌خواهد برای اهداف انتخاباتی‌اش، آزادی بانک مرکزی را خدشه دار کند.

با درخواست ترامپ برای دلار ارزان تر، ارزش دلار در جهان بالا رفت!

تنها کمی پس از آن که رئیس جمهور آمریکا خواستار کاهش ارزش دلار شد، اسکناس سبز در برابر بسیاری از ارز‌های جهانی صعودی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دلار در معاملات روز چهارشنبه از پایین‌ترین سطح ثبت شده خود در طول سه ماهه اخیر فاصله گرفت و توانست کاهش ارزش خود در برابر بسیاری از همتایانش را تا حدودی جبران کند.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در مصاحبه‌ای با تاکید بر استقلال فدرال رزرو تاکید کرد که تحت تأثیر اظهارات ترامپ که خواهان کاهش وسیع نرخ بهره است قرار نمی‌گیرد. اگر چه این اظهارات باعث کاهش امید‌ها نسبت به کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره توسط این بانک در ماه ژوئیه شد، اما فعالان بازار کماکان انتظار دارند نرخ بهره دست کم ۰.۲۵ درصد کمتر از مقدار فعلی شود.

در معاملات امروز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد بار دیگر به کانال ۹۶ واحدی بازگشت و در سطح ۹۶.۱۷۶ واحد قرار گرفت. صعود دلار بلافاصله پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ در سخنانی گفته بود ارزش دلار بالاتر از مقداری که باید باشد است و به طور ضمنی بانک مرکزی اروپا را متهم به دستکاری تعمدی در ارزش یورو برای حفظ مزیت رقابتی محصولات اروپایی کرد.

امروز یورو با عقب نشینی محسوس از ۱.۱۴۱۲ دلار دیروز به ازای ۱.۱۳۶۷ دلار مبادله شد و پوند نیز با عقب نشینی از کانال ۱.۲۷ دلار به ۱.۲۶۹۰ دلار رسید.

اکنون نگاه معامله گران به دیدار این هفته بین رؤسای جمهور چین و آمریکا دوخته شده است و انتظار می‌رود این دیدار در تعیین تکلیف جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان اهمیت زیادی داشته باشد.

جونیچی ایشی کاوا، استراتژیست ارشد ارزی در مؤسسه "آی جی سکیوریتیز" گفت: پاول نگران بالا رفتن بیش از حد انتظارات نسبت به نتایج مثبت کاهش نرخ بهره است، اما به نظر می‌رسد با کاهش بازدهی اوراق قرضه و شاخص‌های مثبت از وضعیت کلان اقتصادی، کاهش نرخ بهره در ماه ژوئیه کاری تقریباً قطعی خواهد بود.

دیگر ارز مهم اروپایی یعنی فرانک امروز به ۱.۰۲۴ دلار کاهش یافت و دلار در برابر یوان چین تا محدوده ۶.۸۸۹۳ یوان بالا رفت.

با وجود بالا بودن احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری این کشور هنوز زیر سطح دو درصدی قرار دارد.

اخبار داغ تصویری تکاندهنده از جنین دوقلو‌ها در زباله‌های رشت! فیلم | دزدی از ماکسیما در روز روشن و مقابل دوربین فیلم | پرواز شیئی عجیب و نورانی در آسمان سنندج فیلم | کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی یک دهه هفتادی فیلم | زنی که تنها ساکن یک شهر در آمریکاست! زندگی تلخ دختری که در11سالگی عروس شد و حالا شوهرش پس از سالها حتی به دیدن فرزند خود نیامده

منبع: فردا

کلیدواژه: ترامپ دلار گرانی دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای القای هیجان مثبت به بورس

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان بورس برای کنترل ریسک سیستماتیک بعد از پاسخ قانونی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام به محدود کردن دامنه نوسان برای کنترل فروش در بورس کرد. محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تصمیمات سازمان برای محدود کردن دامنه نوسان، تصمیم خوبی بود، گفت: تعطیل کردن بازار سرمایه فشار فروش را به شدت افزایش می‌داد، بازار در یکی دو روز اخیر به تعادل نسبی خود رسیده است منتهی بازار ساز برای حمایت از بازار باید بسته‌های حمایتی را به بازار تزریق کند و در جهت نرمال کردن بازار انجام بگیرد.

وی گفت: صندوق توسعه بازار سرمایه باید حمایت جانانه‌ای را از بازار انجام بدهند زیرا بازار اکنون ارزنده و ارزان است و با حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه شرایط هیجانی به سمت هیجان مثبت رفته و بسته‌های حمایتی ادامه دار باشد تا سایه ریسک سیستماتیک از بین رود.

غفوری تصریح کرد: بیمه کردن سهام در شرایط فعلی می‌تواند اقدام خوبی برای بازار در شرایط فعلی باشد، انتشار اوراق تبعی نیز آثار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت.

چه اقداماتی برای حمایت از بازار باید انجام داد؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فعالان بازار سرمایه معتقدند اکنون سه تصمیم کلیدی می‌تواند بورس را به سمت بالا پرتاب کند، ابتدا کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار مبادله، کاهش فاصله دلار بازار مبادله با دلار بازار آزاد و کاهش نرخ بهره است.

وی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با بازنگری در نرخ بهره و کاهش نرخ بهره به محدوده ۲۷ درصد می‌تواند کمک شایانی به پویایی بازار سرمایه کند، وضعیت این روزهای بازار سرمایه بسیار شبیه به زمان ترور شهید سلیمانی است البته وضعیت بنیادی بورس در این روزها از آن زمان نیز بهتر و ارزنده‌تر است، با تغییر مؤلفه‌های بنیادی بورس را به سمت بالا پرتاب کند.

کد خبر 6079826 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • تلاش برای القای هیجان مثبت به بورس
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • پیش‌بینی نرخ ارز در ۲۸ فروردین /دلار به فاز استراحت رفت؟
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • کمین بانک مرکزی پشت سنگر وعده ها
  • دلار جهانی تحت تاثیر واکنش ایران قرار گرفت؟
  • تصفیه‌حساب در بازار پول؟
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد
  • بازار طلا لرزید/ قیمت جدید طلا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲