Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@23:51:19 GMT

بازی دوگانه ترامپ

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۶۷۳۱

بازی دوگانه ترامپ

همه می‌دانند که او مسئول اصلی وضع جاری در منطقه خلیج فارس و ایجاد بن‌بست کنونی است. ترامپ با نادیده گرفتن یک توافق بین‌المللی و بازگشت به دوران تحریم‌ها علیه ایران، بستر ساز و تشویق کننده بحران روبه شدت جاری است.
خام اندیشی است اگر تصور شود، ترامپ و تیم ماجراجوی او مخالف جنگ و عمیق‌‌تر شدن بحران در خلیج فارس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین روزهای اخیر سه عضو گروه بازهای دولت ترامپ به منطقه اعزام شدند. دستور کار آنان اعلام هشدار چندباره به ایران، ایجاد ائتلاف علیه این کشور و تکرار سرخط همان شعار معمول ترامپ بود که به اصطلاح مخالف جنگ و خواستار گفت‌وگوی بدون پیش شرط با ایران است. چه کسی است که باور کند «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «برایان هوک» مسئول ویژه دولت ترامپ به طور همزمان یکی در عربستان و امارات، دیگری در دیدار با مقام‌های اسرائیلی و آن سومی در عمان حضور یافته و قرار است حاصل مأموریت آنان ، صلح و بازگشت آرامش به منطقه باشد. این درحالی است که ناوجنگی «یو اس‌اس باکستر» به ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین پیوست تا به رویکرد امریکا چهره تهاجمی‌تر بیشتری ببخشد. در همین اثنا، ترامپ تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقام‌های ایرانی اعلام کرد تا به این ترتیب سخنان «سرگئی‌ریبابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه مصداق یابد. او گفت:« اینکه امریکائیان تهدید به تحریم‌های تازه می‌کنند و چنین بر‌می‌آید که آن را عملی هم خواهند کرد، نشان‌دهنده یک سیاست‌ عمدی و هدفمند برای افزایش تنش است.» در واقع همانگونه که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، تحریم‌های تازه واشنگتن به معنای بستن همه درهای گفت‌و‌گو و یا به عبارت بهتر دیپلماسی است.
دعوت ترامپ به گفت‌و‌گو در حالی که اصرار دارد یک چماق بزرگ را  در یک دست داشته باشد و دست دیگرش را برای گفت‌وگو دراز کند، بیشتر به شوخی شبیه است تا اراده‌ای که درآن نشانه‌ای از طرح «برد ـ برد» به چشم آید. مهمترین دلیل پرهیز تهران در قبول ادعای او نیز همین است.‌ همه‌ناظران براین باورند‌که ترامپ‌ نمی‌تواند هم‌زمان به هر‌دو هدف‌خود، یعنی‌ فشارحداکثری و پرهیز از جنگ با ایران دست یابد. تناقض در رفتار و کردار دولت ترامپ، تنها یک نتیجه روشن را هشدار می‌دهد؛ اینکه با ادامه سیاست‌های تحریک آمیز کنونی، منطقه هرچه بیشتر به نقطه آتش نزدیک می‌شود.
جامعه جهانی و به‌ویژه قدرت‌های غربی، دلایل ایران را برای پس زدن دعوت ترامپ به گفت‌وگو، درک می‌کنند اما آنچه تاکنون رخ داده بیشتر انفعال در برابر سیاست‌فشار حداکثری است که اصلی‌ترین هدف آن تحریک سیستم عصبی ایران است. عصبیت ایران زمانی بیشتر می‌شود که قدرت‌های غربی تنها خواست‌های یکسویه را با ایران درمیان می‌گذارند، درحالیکه تضمین روشنی را در حمایت از این کشور برای کاهش فشارهای اقتصادی و رفع مشکلات مربوط به صادرات نفت و موانع بانکی ارائه نداده و همچنان وعده‌های امروز و فردا می‌دهند.
جامعه بین‌المللی نمی‌تواند این واقعیت را نادیده بگیرد که مسئول بن‌بست کنونی ترامپ است و اوست که می‌خواهد گره را سرانجام با دندان باز کند.

* منتشر شده در روزنامه ابتکار

کد خبر 1273926

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

دیگر خبرها

  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • موج هیجانی قیمت دلار فروکش کرد