Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@15:57:38 GMT

اراضی پادگان ۰۴ بیرجند به محدوده شهری الحاق شد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۶۸۶۹

اراضی پادگان ۰۴ بیرجند به محدوده شهری الحاق شد

شهردار بیرجند گفت: اراضی پادگان ۰۴ بیرجند در جلسه شورای عالی شهرسازی به محدوده شهر بیرجند الحاق شد. ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به نقل از روابط عمومی شهرداری، در سال 82 توافقی بین وزارت دفاع و وزارت مسکن و شهرسازی وقت برای واگذاری یک هزار و 50 هکتار از اراضی تحت اختیار وزارت دفاع و ارتش در بیرجند به وزارت مسکن صورت گرفت که در پی آن اراضی پادگان 04 بیرجند در جلسه شورای عالی شهرسازی به محدوده شهر بیرجند الحاق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح تفصیلی این اراضی توسط مشاور زیستا تهیه و به تصویب کمسیون ماده پنج شهر بیرجند رسید. بعد از انتقال سند به نام وزارت مسکن وقت در سال 1386، 450 هکتار اراضی وارد محدوده خدماتی شهر شد و برای آن طرح تفصیلی تهیه شد.

این اراضی شامل آماده‌سازی، خیابان اصلی و فرعی، تأسیسات زیربنایی و تقاطع غیر همسطح است. طبق توافقنامه امضا شده بین سازمان نیروهای مسلح و سازمان ملی زمین و مسکن، قسمتی از اراضی متعلق به پادگان 04 بیرجند با مصوبه شورای عالی شهرسازی به شهر الحاق شد.

در مرحله آماده‌سازی طرح نیز توافق‌نامه‌ای در آبان ماه سال 94 بین سازمان عمران و توسعه رضوی و اداره کل راه و شهرسازی شکل گرفت که بر‌اساس آن مقرر شد سازمان عمران و توسعه رضوی، مدیر طرح آماده سازی این اراضی شود.

با هدف ایجاد هم افزایی بین دستگاه‌های مرتبط و در جهت توسعه همه جانبه این پروژه، شهردار بیرجند و هئیت همراه طی سفری به مشهد با مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی به گفتگو پرداخت که مهمترین محور این گفتگو ایجاد مدیریت واحد توسعه پروژه زعفرانیه بود و تصمیم گرفته شد مثلث توسعه زعفرانیه با تشکیل شورای راهبردی این پروژه با عضویت استانداری، شهرداری و سازمان عمران و توسعه رضوی تحقق یابد.

شهردار بیرجند در این دیدار گفت: پروژه زعفرانیه پروژه‌ای است که با مشارکت سازمان عمران و توسعه رضوی، شهرداری بیرجند و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در دست اجرا است. 

محمدعلی جاوید اظهار داشت: پروژه زعفرانیه متشکل از 6 محله با تجهیزات کامل شهری، امکانات آموزشی، تفریحی و گردشگری، فرهنگی و مذهبی است و حدود 40 الی 50 هکتار از اراضی طرح به پارک‌های مختلف محلی، خطی و فضاهای سبز اختصاص داده شده است. 

وی مختصات جغرافیایی پروژه مذکور را در منتهی الیه شرقی بیرجند اعلام کرد که قبل از احداث آن، به واسطه وجود تپه‌های موجود در آن، بین شمال و جنوب شهر، خلأ ایجاد شده بود که با تکمیل این طرح، مناطق شمالی و جنوبی شهر به یکدیگر متصل خواهند شد.

شهردار بیرجند از جمله پروژه‌های تعریف شده در این طرح را احداث تقاطع غیر همسطح با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان دانست که به نوع خود، پروژه‌ای بدیع در سطح شهر به شمار می‌رود. 

جاوید، پروژه اجرا شده توسط سازمان عمران و توسعه رضوی را منحصر به فرد دانست و بیان کرد: ظرفیت و توان عمرانی آستان قدس رضوی بسیار بالاست که امروز با بخشی از آن آشنا شدم.  

وی در زمینه پروژه اراضی زعفرانیه بیرجند افزود: از سازمان توسعه و عمران رضوی به موجب اقداماتی که در موضوع آماده سازی این اراضی تاکنون اجرا کرده است تشکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از تجربیات، تخصص و دانش فنی سازمان در ادامه مسیر نیز استفاده کنیم. البته نکات فنی مورد نظر از سوی شهرداری نیز باید برای ادامه ساخت و سازها مورد توجه قرارگیرد که در جلسات شورای اداری استان به اطلاع مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی رسیده است. 

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه شهرداری بیرجند از تمام ظرفیت فنی و نظارتی خود برای اجرای دقیق و فنی این پروژه استفاده خواهد کرد اضافه کرد: امیدواریم با همکاری که بین دستگاه‌های مختلف شکل خواهد گرفت، شاهد به ثمر رسیدن پروژه‌ای فاخر و الگو در شهر و کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی نیز در این دیدار به معرفی اهداف و ماموریت‌های سازمان پرداخت و افزود: سازمان عمران و توسعه رضوی با هدف ارائه خدمات عام المنفعه به مناطق محروم کشور جهت ایجاد توسعه و آبادانی در این مناطق شروع به کار نموده که در طول 27 سال، خدمات گسترده‌ای را در این راستا با ساخت مجتمع‌های بین راهی، مجتمع‌های آموزشی و فرهنگی، مجموعه‌های ورزشی و دیگر پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای به مردم میهن عزیزمان ارائه کرده است.

وی افزود: سازمان تلاش کرده تا با اتکا به صفت رافت و رحمانیت حضرت رضا (ع)،گستره خدمت به مردم دلداده به آن حضرت را در نقاط مختلف کشور ایجاد کند. 

اکبریان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی بیرجند گفت: بیرجند را باید برای آیندگان کشور حفظ کنیم چراکه کالبد شهری و تاریخی این شهر منحصربه فرد است اما قطعا این شرایط موجود برای حفظ و ارتقاء در آینده، نیاز به دقت و برنامه‌ریزی دارد.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی بیان کرد: این سازمان به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه دهنده مناطق جنوب خراسان و بیرجند در کنار مجموعه مدیریت شهری خواهد بود تا بتوان با هم افزایی ظرفیت‌های دو مجموعه، شاهد اتفاقات توسعه محور در شهر بیرجند باشیم. 

وی افزود: باتوجه به تجربه چندین ساله حضور سازمان در بیرجند پیشنهادمان توجه به 4 راهبرد اصلی است که در صورت آمادگی مدیریت شهری و استانی می‌توانیم همراه و همکار ایشان باشیم.

اکبریان گفت: «بازآفرینی فضاها و بافت‌های تاریخی شهری با رویکرد ایرانی-اسلامی»، «تحقق حمل و نقل انسان محور»، «توسعه مشارکت‌های اقتصادی» و «عمران و توسعه اراضی زعفرانیه» چهار محور اصلی مشارکتی ماست که می‌تواند مبنای مناسبی برای رشد و توسعه شهری بیرجند باشد و اعتقاد داریم که بیرجند می تواند در این زمینه پیشرو و الگو در تمام کشور باشد.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی با اشاره به ظرفیت‌های بی نظیر این پروژه در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری بیرجند و کمک به توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی مردم این شهر خاطرنشان کرد: این ظرفیت بالقوه باید با برنامه ریزی و مدیریت کارشناسانه و تخصصی بالفعل شود، مهمترین قدم برای این اتفاق مبارک ایجاد نظام یکپارچه مدیریت طرح برای ساخت و سازهای روبنایی، زیربنایی و مردمی است و پیشنهاد این سازمان مبادله تفاهم نامه بین استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان عمران و توسعه رضوی است.

مدیر دفتر نمایندگی سازمان عمران و توسعه رضوی در استان خراسان جنوبی و مدیر پروژه زعفرانیه بیرجند نیز درباره تشریح روند پیشرفت پروژه و وضعیت آن اظهار داشت: پروژه زعفرانیه تا امروز قریب به چهل درصد از پیشرفت فیزیکی خود را با موفیقت طی کرده و طرح، طی دو سال آینده قابل سکونت و بارگذاری خواهد بود.

کاوه فریدی گفت: در حال حاضر نیز فعالیت‌ها در مرحله جدول گذاری، احداث جوی و خیابان‌ها قرار دارند و در ماه‌های آتی به مراحل اجرایی احداث آب و فاضلاب و گاز خواهد رسید البته طبق فعالیت‌های انجام گرفته در سال‌های قبل، هم اکنون 2000 واحد مسکونی بارگذاری شده‌اند و آماده ی سکونت هستند. 

وی بیان کرد: همزمان با آغاز پروژه در راستای افزایش کیفیت زندگی و ارزش آفرینی برای اراضی، تغییراتی در طرح تفصیلی این منطقه صورت گرفت که مهمترین آن تغییر الگوی انبوه سازی‌های متراکم به مجموعه‌های مسکونی، ویلایی و آپارتمانی بود و طراحی مسیرهای پیاده مدار و دوچرخه سواری، چشم اندازهای طبیعی، نماهای زیبا و هماهنگ و فضاهای سبز گسترده از ویژگی‌های این طرح است.

انتهای پیام/ش

R41348/P/S6,56/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۶۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سعید میرکریمی روز در کارگروه زیربنایی، توسعه شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست خراسان شمالی گفت: هشت پرونده الحاق زمین در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، گرمه، مانه و راز و جرگلان بررسی و پس از تبادل نظر مدیران دستگاه‌های اجرایی، تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شد.
وی افزود: موافقت با الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای طرح نهضت ملی مسکن بود که در ادامه الحاق ۴۰ هکتار به محدوده این شهر در دستورکار این اداره کل جهت طی سایر مراحل قانونی قرار گرفت و انتظار می‌رود گام موثری در راستای تامین زمین مورد نیاز این شهر باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: موافقت با جانمایی اراضی ملی با کاربری اداری در حریم شهر راز جهت واگذاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز ازدیگر مصوبات این جلسه بود که پس از توضیحات لازم و تبادل نظر اعضای کارگروه مورد موافقت قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد
  • تولید ۴۴ هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم / خودکفایی در تولید آسفالت شهری
  • الحاق ۱۵۰ هکتار زمین به محدوده شهر هشترود
  • الحاق ۱۵۰ هکتار به محدوده شهر هشترود
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور