Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارزش افزوده به عنوان سود و ثروت اضافه توسط واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی از طریق فرآیند تولید یا ارائه خدمات، ایجاد شده و با کسر هزینه نهاده‌های واسط از قبیل خریدها، واردات و استهلاک به دست می‌آید. برای مثال؛ اگر قیمت تمام‌شده یک قرص نان که شامل آرد، دستمزد، اجاره محل نانوایی و سایر استهلاک‌ها است را از قیمت فروش آن کم کنیم ارزش افزوده نان به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محاسبه ارزش افزوده به منظور پرهیز از احتساب مضاعف صورت گرفته و ارزش افزوده ایجاد شده در واحدها به صورت دستمزد برای کارکنان، استهلاک برای سرمایه‌گذاری مجدد تجهیزات، سود برای شرکت، مالیات به دولت و موارد مشابه، تسهیم و تقسیم می‌شود.

واردات مواد اولیه به صورت ورود موقت است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان، ظرفیت خالی واحدهای تولیدی را دلیل اصلی واردات مواد اولیه خواند و گفت: ظرفیت استخراج خاک و مواد معدنی در داخل کشور، متناسب با نیاز واحدهای تولیدی نبوده و در نتیجه جهت جبران این کسری، اقدام به واردات مواد اولیه می‌کنند.

غلامحسین جمیلی با بیان اینکه این واردات به صورت ورود موقت است، خاطرنشان کرد: یعنی واحدها باید ضمن واردات، مواد اولیه را تبدیل به یک ماده و محصول و آن را صادر کنند لذا مواد اولیه وارادتی دوباره تبدیل به کالای باارزش صادراتی شده و منجر به ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: موضوع بااهمیت این است که با این کار، میزان ظرفیت تولید واحدها بالاتر رفته و از حداقل تولید که درگیر آن هستند عبور می‌کنند.

جمیلی افزود: هر واحد تولیدی، هزینه‌های سربار دارد فعالیت تعداد پرسنل و دستگاه‌ها و هزینه‌های استهلاکی مانند برق، ثابت بوده و برای تولید یک تُن و ۱۰ تُن کالا به یک میزان است در نتیجه هر اندازه، مقدار بیشتری تولید شود هزینه‌های ثابت و سربار بر روی همان میزان تولید، توزین و تسهیم می‌شود.

وی تصریح کرد: این امر سبب می‌شود که حفظ و بقای واحد تولیدی نیز تا اندازه‌ای تضمین شده و به دلیل هزینه‌های بالا و بهای تمام‌شده، دچار خطر تعطیلی و ورشکستگی نشود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: کالای تولیدی منجر به کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد اشتغال، رونق تولید، ایجاد ارزش افزوده، توسعه اقتصادی و پرداخت مالیات شده و با صادرات آن به درآمد گمرکی و مجموع درآمدهای استان نیز کمک می‌شود.

صادرات با ارزش افزوده بیشتر از خام‌فروشی، جلوگیری می‌کند

صادرات محصولات استان زنجان با ارزش افزوده بیشتر و محصول نهایی، موضوعی بود که چندی پیش در کارگروه توسعه صادرات استان نیز مطرح شد.

رئیس سازمان صنعت، معادن و تجارت استان زنجان گفت: سهم صادرات استان از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۷ دهم درصد در سال ۹۳ بود که به تدریج افزایش یافته و برای اولین بار به ۱.۳ درصد در سال گذشته رسید که با سهم جمعیتی و مساحتی استان برابر است.

ناصر فغفوری خاطرنشان کرد: متوسط قیمت صادرات استان در سال ۹۶ به ازای هر تن کالا، یک هزار و ۳۱۹ دلار بوده که در سال گذشته به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رسیده و نسبت به میانگین کشوری که ۳۷۸ دلار است، افزایش دارد.

این مسئول اضافه کرد: این افزایش نشان می‌دهد که استان، کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و محصولات نهایی‌تری صادر کرده و سیاست مدیریت استان جهت جلوگیری از خام‌فروشی نیز به طور کامل در این آمار، مشهود است.

وی با اشاره به کاهش ۱۷ درصدی واردات استان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: شش دهم درصد از واردات کشور توسط استان زنجان صورت می‌گیرد که به مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید محدود شده است.

فغفوری تصریح کرد: یکی از دلایل مهم کاهش واردات این است که برای اولین بار، گروهی تحت عنوان گروه کالایی ۴ تشکیل شد که ممنوعیت وارداتی داشت.

وی افزود: واردات در گذشته با تعیین حقوق گمرکی و پرداخت تعرفه، انجام می‌شد اما در سیستم جدید، کالا قبل از سفارش بررسی می‌شود و در صورتی که در داخل کشور تولید شود اجازه ثبت سفارش در سامانه داده نمی‌شود که این امر سبب حمایت از تولیدکنندگان داخلی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: متوسط قیمت واردات به ازای هر تن کالای وارداتی در استان یک هزار و پنج دلار است و محصولات وارداتی در داخل استان که بیشترین آن مواد اولیه است به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد خدمات انتقال ارز و اعطای تسهیلات صادراتی در استان، خاطرنشان کرد: ۱۱ بانک سال گذشته در این حوزه مشارکت داشتند که ۱۲۶.۵ میلیون دلار حواله ارزی و ۲۳۳ میلیون دلار اعتبارات اسنادی صادر و ۷۶۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات صادراتی پرداخت شد.

فغفوری با مقایسه عملکرد بانک‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ افزود: صدور حواله‌های ارزی ۵۸ درصد و اعتبارات اسنادی ۱۶۵ درصد رشد داشته و اعطای تسهیلات ۳۲ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان البته با اشاره به برخی مشکلات واحدهای تولیدی، تخصیص دیرهنگام ارز توسط بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه که در صادرات استفاده می‌شود را یکی از مشکلات این بخش خواند و اظهار داشت: برخی واحدها به دلیل کیفیت درخواستی مشتری خارجی، مواد اولیه را وارد کرده و برخی دیگر نیز به دلیل موجود نبودن مجبور به واردات مواد اولیه هستند که مشکلاتی در روند تولید ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز مشکل بعدی است به‌گونه‌ای که برخی واحدها نسبت به واردات اقدام می‌کنند تا تولید خود را حفظ کنند اما به دلایلی از جمله ظرفیت‌های مندرج در پراونه، محدودیت‌هایی توسط گمرک برای واحدها ایجاد می‌شود.

تا حد امکان، محصولات در داخل استان تولید شوند

استاندار زنجان نیز با اشاره به آمار گمرک استان، گفت: اینکه صادرات استان سال گذشته در میزان مبلغ و وزن به ترتیب ۴۰ و ۱۰ درصد افزایش یافته، نکته بسیار مطلوبی است.

فتح‌الله حقیقی خاطرنشان کرد: کاهش ۱۷ درصدی در مبلغ و افزایش ۴ درصدی در وزن واردات نیز خوب است و هم اینکه به جای لوازم مصرفی، عمده واردات استان، مواد اولیه بوده که به ارزش افزوده تبدیل می‌شود، امر مطلوبی است.

وی افزود: اینکه واردات استان به محصول نهایی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌شود خوب است اما در عین حال، واردات مواد اولیه، یکی از مشکلات بزرگ استان است.

حقیقی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، قدرت ساخت بسیاری از این مواد را دارند ولی تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاهی از مواد اولیه وارداتی استان، تشکیل و از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دعوت می‌شود تا در صورت توانایی و تا حد امکان جهت جلوگیری از واردات، این محصولات را در داخل استان تولید کنند.

به گزارش ایرنا، مجموع صادرات استان در سال گذشته، ۴۶۱ میلیون دلار بوده که این میزان ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته و مجموع واردات استان نیز در سال گذشته، ۲۷۱ میلیون دلار بود که ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش یافته است. همچنین عمده کالاهای وارداتی شامل مواد اولیه و ملزومات و ماشین‌آلات خط تولید بوده و بخش عمده صادرات استان نیز شامل شمش فلزات، محصولات کشاورزی، لبنی و کاغذ است.

صادرات این استان طی ۲ سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشته و از ۱۸۵ میلیون دلار در سال ۹۵ به ۴۶۱ میلیون دلار در سال ۹۷ رسیده است.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات صنعت و معدن رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در جلسه رونمایی از «برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن آذربایجان شرقی» افزود: بخش صنعت با ۵.۲۵ درصد، کشاورزی با ۳.۵۱ درصد و خدمات با ۳.۲۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۷۹ درصد است، ارتقای سهم ارزش افزوده استان از اقتصاد کشور را هدف نهایی برنامه تحولی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این رقم نزدیک به چهار درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی در ارتباط با موضوعات کلان و متوسط رشد اقتصادی فعالیت می‌کنند باید برنامه‌های تحولی خود را به شکلی چارچوب مند ارائه داده و اساس برنامه‌ها خودمحوری دستگاه است.

فتح زاده اضافه کرد: سه مؤلفه جلب مشارکت مردم، بالا بردن میزان مشارکت بخش عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در عملیاتی شدن این برنامه راهبری مهم است.

وی گفت: با اتمام برنامه و اجرای فعالیت‌هایی که تدوین شده باید بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳، سهم هر بخش را در اقتصاد استان محاسبه کرده و به بهره وری، رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده مورد انتظار استان دست یابیم.

کد خبر 6085147

دیگر خبرها

  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا + فیلم
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • زمین‌های کوچکی که با همت بزرگ به ارزش افزوده می‌رسد
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • قطار مشهد-سرخس با روزانه چهار رام در فصل بهار حرکت می‌کند
  • نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی