Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، عبدالرضا بازدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بارش‌های بهاره برای کشاورزی اهمیت بسیاری دارد که متأسفانه از اواسط فروردین بارش چندانی در استان رخ نداده است.

وی اظهار داشت: حدود ۲ ماه از زمان حساس تولید در بهار بدون بارندگی بوده که این مهم کشاورزی دیم استان را تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی جو، ۱۹۵ گندم و ۹۰ هزار هکتار حبوبات استان به صورت دیم کشت می‌شود که انتظار می‌رود به دلیل کم ابی در فصل بهار، تولید این محصولات کاهش یابد.

رئیس یازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: علیرغم پیش بینی کاهش تولید گندم در سال جاری اما در هر صورت انتظار می‌رود امسال با برداشت ۴۰۰ هزار تن از این محصول استراتژیک عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

بازدار سطح زیر کشت گندم آبی لرستان را ۵۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: حجم مخازن سدهای لرستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب و برای پهنه استان بسیار پایین است

وی تصریح کرد: علیرغم بارش‌های بسیار و رودخانه های پر آب اما به دلیل نبود سدهای مخزنی و ذخیره آب کم داریم، همچنان مشکلات کم آبی، کشاورزی، صنعت و شرب لرستان را تهدید می‌کند.

وی در خصوص جبران خسارت‌های سیل نیز گفت: ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شده و زیرساخت، باغ و اراضی حاشیه رودخانه‌ها به شدت آسیب دیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: ۹۰ درصد جاده و کانال‌های ابیاری، تأسیسات برقی و ایستگاه‌ها وارد مدار شده و مشکل خاصی در خصوص آبرسانی نداریم.

بازدار با اشاره به بکارگیری ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین سنگین اظهار داشت: ۳۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۲۵۰ کیلومتر کانال ابیاری بهسازی شده است.

به گفته وی ۶۰ دستگاه الکتروپمپ از سطح رودخانه جمع آوری و پس از تعمیر رایگان نصب و ۷۰ دستگاه ترانسفورماتور نیز تعمیر شد.

وی با اشاره به واگذاری امانی تجهیزاتی همچون لوله و الکتروپمپ ادامه داد: ۹ ایستگاه پمپاژ عمومی نیز برای آبرسانی باغات راه اندازی شده است.

بازدار تصریح کرد: ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری باغات انجام و ۱۰۰ هکتار باغ احیا شده که این روند ادامه دارد.

وی افزود: ۱۴ هزار پرونده خسارت بخش کشاورزی تشکیل شده که در حال بارگذاری در سامانه سجاد است و ارسال پرونده‌های پرداخت تسهیلات کم بهره به هشت بانک عامل در شهرستان‌ها اغاز شده است.

۳۲۱۰/۷۲۶۹/۶۰۶۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسارت سیل کشاورزی خشکسالی لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۷۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است

مجید طائف اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان با حمایت و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مجریت سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه کمی و کیفی کشت دیم در استان در حال اجراست.

وی بیان کرد: مدت زمان اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها پنج سال بوده که در کشور سال چهارم و در استان سال سوم در حال اجراست.

طائف با بیان اینکه سطح برنامه کشوری طرح جهش تولید پنج میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار است، سهم استان را ۷ درصد و اضافه کرد: تعهد کشت استان در این طرح ۳۷۰ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: از میزان ۵۶.۷ درصد گندم و ۲۰ درصد جو بوده و تاکنون ۳۱۲ هزار هکتار از اراضی استان به میزان ۸۴ درصد کشت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان بیان کرد: سطح گسترش طرح جهش تولید در ۱۲ شهرستان و ۲۱۷۲ روستای لرستان است.

طائف ادامه داد: بیشترین تعهد کشت مربوط به شهرستان‌های کوهدشت و نورآباد به ترتیب با ۱۸.۹ درصد و ۱۸.۴ درصد بوده و همچنین کمترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های چگنی با ۴.۱ درصد و دورود با ۴ درصد است.

وی تصریح کرد: تعهد این طرح جهت تامین ادوات کشاورزی میزان ۶۶۷ میلیارد ریال به تعداد ۵۵۰ دستگاه ادوات بوده که مرحله اول آن به میزان ۱۳۹ میلیارد ریال تخصیص و ۹۳ دستگاه جذب شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • رفع تداخل ۱۰۰۰ پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • ۸۸درصد لرستان درگیر خشک‌سالی است
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان