Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ چای وارداتی یکی از کالا‌هایی بود که از ابتدای سال ۹۷ ارز دولتی دریافت کرده بود، اما همچون عمده اقلام مشابهی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته بودند، قیمت آن بالا رفت. با وجود ارزن‌تر شدن نسبی نرخ واردات در آن زمان، قیمت این محصول در بازار بیش از ۲۲ درصد گران‌تر شد و به صورت میانگین حدود ۱۲ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که از این میزان حدود ۲۰ هزار تن در داخل تولید و ۸۰ هزار تن دیگر باید از محل واردات تامین شود.

بر پایه آمار تجارت خارجی گمرک ایران در فروردین‌ماه سال جاری حدود ۳۵۰۰ کیلوگرم چای سیاه با ارزش ۱۶ میلیون و ۹۴۰ میلیون دلار وارد ایران شده است. به گزارش رویداد۲۴ آمار واردات کشور نشان می‌دهد در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم چای با ارزش ۱۱ میلیون و ۹۸۴ هزار دلار وارد شده بود. بر این اساس، واردات چای سیاه در فروردین ماه امسال حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است. افزایش واردات چای درست در زمانی اتفاق افتاده که زمزمه‌های حذف ارز دولتی چای مطرح بوده و تقریبا یک ماه بعد، تخصیص ارز به چای حذف شده است.

افزایش واردات چای در زمان منتهی به حذف ارز دولتی از تمام کشورهای صادرکننده به ایران اتفاق افتاده است. به عنوان مثال صادرات چای هند به ایران تا اردیبهشت ۱۳۹۸ به ۲۲ میلیون کیلوگرم رسیده است. آمارها نشان می‌دهد این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۹ میلیون کیلوگرم بوده حدود یک ونیم برابرافزایش یافته است.

یک منبع آگاه هندی گفته تا آوریل (فروردین ماه) رشد ۱۵۰ درصدی صادرات چای از هند به به ایران وجود داشته و طی دو ماه گذشته (اردیبهشت و خرداد) شاهد تقاضای بالای چای از سوی تاجرانی هستیم که از طرف واردکنندگان ایرانی خرید می‌کنند.

به گزارش رویداد۲۴ خرید چای توسط واردکنندگان ایرانی آنقدر در هندوستان زیاد شده که این موضوع باعث شده قیمت چای در آن کشور نیز تغییر کند. سال گذشته به دلیل اینکه دولت ارز ترجیحی یا ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات چای اختصاص می‌داد و از طرفی مبادلات بانکی ایران با هندوستان راحت تر بود و همینطور ارزانتر بودن چای هند گاهی بین ۵۰ سنت تا یک دلار نسبت به چای سریلانکا واردکنندگان اشتیاق بیشتری به وارد چای از هند داشتند.

واردات بیش از حد چای، اتفاقی بود که در مورد مشابه برای کره رخ داده بود. جمع‌بندی آمار روزانه گمرک در دو ماه ابتدایی امسال نشان می‌داد ۳۵ هزار تن کره حیوانی با ارز ۴۲۰۰ تومان به کشور وارد شده که از میزان واردات ۱۲ ماه سال گذشته نیز بیشتر بوده است. این یعنی برخی وارد کنندگان که احتمال حذف ارز دولتی را می‌داده‌اند یا با منابع اطلاعاتی خود خبر داشته‌اند که ارز دولتی حذف خواهد شد، اقدام به واردات بیش از حد کرده‌اند تا کالاهایی را که با ارز دولتی وارد کرده‌اند، با قیمت ارز آزاد در بازار به فروش برسانند.

برچسب ها: رویداد24 ، واردات چای ، قیمت چای ، واردات کالاهای اساسی ، میزان واردات چای ، واردات چای به ایران ، آمار واردات چای ، میزان واردات چای به ایران ، ارز دولتی واردات چای ، وارد کنندگان ایرانی چای ، واردکنندگان چای به ایران سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 واردات چای قیمت چای واردات کالاهای اساسی واردات چای به ایران ارز دولتی واردات چای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید رضا شاهمرادی گفت: باتوجه به گستردگی حوزه تجهیزات پزشکی در کشور، این حوزه دارای ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری بوده که حدود ۶۰ درصد این ارزش، از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

وی بیان کرد:  در سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های حمایت از تولید این نسبت تقریباً به هم نزدیک شده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

  شاهمرادی تصریح کرد: تکیه اصلی ما بر توانمندی های داخلی است زیرا می توان به عنوان منبعی که تداوم بیشتری دارد روی آن حساب کرد. به همین خاطر رونق اقتصادی در بخش تولید بیشتر از سال های گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا صبح‌ها لاغرتر از بقیه ساعت‌های روز هستیم؟/ سه‌شنبه بهترین روز برای وزن‌کشی
  • غرب «اینترپل» را وارد بازی سیاسی ضد روسی خود می‌کند
  • وزیر تجارت خارجی کره شمالی وارد مسکو شد
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • واردکنندگان خودرو تا ۹ فروردین برآورد ارزی را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • انتقاد از تعرفه‌های جدید پزشکی/افزایش ۳۵ درصدی بار سنگینی بر دوش بیمارستانهای دولتی وارد می‌کند